Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdateringer til 2022 Model Y

Startet av JLindberg, torsdag 09. desember 2021, klokken 13:55

« forrige - neste »

Lucifer-

Vindusviskerløsning, varmeapparat og regenerering i kulda. Men lista blir vel kortere nå ja :)

Fint å se at de utvikler bilen. Høyere nyttelast er positivt for oss som allerede eier også, da vegvesenet ikke kan stole blindt på at en Model Y med familie på 4 og skiboks på taket automatisk kvalifiserer til å sette av kona. Mindre sannsynlighet for å bli stoppet da.

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 09. desember 2021, klokken 21:48
Når det nå kommer mer nyttelast og lastestroppfester for Y - hva i all verden skal man kritisere Y og Tesla for da tro?
Åja, bitcoin - det har jeg glemt :)
Og støy. Stivt oppsett. Ikke premium opplevelse. Mangler HUD, Matrix Lys og masse knapper. Mye å ta tak i.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. desember 2021, klokken 21:55
Når det nå kommer mer nyttelast og lastestroppfester for Y - hva i all verden skal man kritisere Y og Tesla for da tro?
Og støy. Stivt oppsett. Ikke premium opplevelse. Mangler HUD, Matrix Lys og masse knapper. Mye å ta tak i.

Du glemte dårlig kundeservice. Den var jo ikke så ille tidligere,men nå dukker det  opp mye rart i mediene. Selv Roland vil jo ikke ha navnet sitt i avisen lenger.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/12/06/7785208/tesla-holdt-igjen-bil-fordi-forrige-eier-skyldte-penger

Og så har du FSD pakken som aldri helt kommer.

Og Tesla har begynt å levere bilene med plastikk dekk sensorer som ikke holder mål.

Ja,noe er det fortsatt...Og Bitcoin mining som driver opp kraftprisene har vi faktisk i Norge også...Ikke det at Elon bryr seg om hverken det eller miljøkonsekvenser...Men nå som det er energikrise i verden burde noen snart vise litt lederskap og ta ansvar og dumpe Bitcoin...om de sitter på noe...

boppus

Hard fjæring, korte seter og støynivå er topp tre hos meg.
Om luftfjæring kommer er jeg på banen igjen.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

RonnyØ

IR kamera innvendig?  ::) Dra på litt da, og sjokk med utvendig nightvision! Se i mørket er i Musk-ånd.

Sitat fra: boppus på fredag 10. desember 2021, klokken 08:45

Hard fjæring, korte seter og støynivå er topp tre hos meg.
Om luftfjæring kommer er jeg på banen igjen.

Rart dem ikke henter mer «seteteknologi» fra S og X, for de er ganske gode. Fått på uttrekkbar pute i lengden, så hadde vi vært der. Setene i 3 og Y er jo som 86mod Sierra

Stjerneglis

Vi ønsker oss det ene og det andre ekstra på TMY, men er vi villige til å betale for dette?
TMY er ingen preniumbil. Sammenlignet med konkurrentene får man mye for pengene. Enten så er prisen på TMY temmelig presset, eller så tjener konkurrentene mye pr bil som selges?

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

geear

Skjønner ikke hvorfor luftfjæring hele tiden blir nevnt som om det er løsningen på alle komfortutfordringer, som at alt blir bra bare man får luft. Selv om det høres fint ut å "sveve på luft", så er det langt i fra sannheten. Man får ikke en mer komfortabel bil bare av luftfjæring, men man får muligheten til å opprettholde kjøreegenskapene/relativt lik opplevelse uavhengig av last, og fleksibiliteten til å endre høyde, og dermed også til en viss grad hardhet, men problemet er at samtidig som man da reduserer trykket i belgene, så reduserer man også fjæringsveien, og karakteristikken på en demper er ikke nødvendigvis lineær, så for å få et godt luftoppsett trenger man også justerbare dempere. Vil påstå at man kan oppnå akkurat samme komfort med spiralfjærer. Med spiralfjærer kan man også legge inn forskjellige egenskaper avhengig av kompresjon, noe som ikke er like enkelt med luftfjærer. I dette tilfellet her, så er det Tesla som helt bevisst har valgt denne fjæringskarakteristikken, uavhengig av type fjærer, selv om jeg i blant lurer på om det er tilfeldigheter som gjør at det har blitt slik. Selv fullastet så slår understellet altfor mye, så det er rett og slett en designblemme, kanskje basert på å ta høyde for en mye høyere tillatt totalvekt.

Har vel blitt sagt at den skal leveres med bagasjeromsskjuler/hattehylle/rollo også i nær fremtid? I så fall enda et punkt sjekket av.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. desember 2021, klokken 21:55
Hvilke knapper savner du?

Hva legger du i at det ikke er premium opplevelse? Per i dag så er det vel enten "normal", "premium" eller "luksus", og en Renault eller whatnot er definitivt ikke i nærheten av en Model Y innvendig, så jeg klarer ikke se at man med noe logikk kan plassere en Model Y blant Fiat, Dacia, Renault, Toyota, Opel, osv. En 3-serie eller A4 regnes også som premium, og står da ikke ut som noe veldig spesielt? I Audi A3, til og med RS3, er jo selv den lakkerte delen av B-stolpen synlig inni bilen... Det er ZOE-nivå, og Audi regnes allikevel som premium. Tror heller uenighetene om kategori henger sammen med for få kategorier, for at Y er MINDRE premium enn for eksempel i-Pace er helt klart, men Model Y er definitivt i premium-enden av segmentet, om enn i lavere ende, mens i-Pace er i høyere enden av det (for den er ikke i luksussegmentet, som EQS).

Stjerneglis

Sitat fra: geear på fredag 10. desember 2021, klokken 09:42
Hva legger du i at det ikke er premium opplevelse? Per i dag så er det vel enten "normal", "premium" eller "luksus", og en Renault eller whatnot er definitivt ikke i nærheten av en Model Y innvendig, så jeg klarer ikke se at man med noe logikk kan plassere en Model Y blant Fiat, Dacia, Renault, Toyota, Opel, osv. En 3-serie eller A4 regnes også som premium, og står da ikke ut som noe veldig spesielt? I Audi A3, til og med RS3, er jo selv den lakkerte delen av B-stolpen synlig inni bilen... Det er ZOE-nivå, og Audi regnes allikevel som premium. Tror heller uenighetene om kategori henger sammen med for få kategorier, for at Y er MINDRE premium enn for eksempel i-Pace er helt klart, men Model Y er definitivt i premium-enden av segmentet, om enn i lavere ende, mens i-Pace er i høyere enden av det (for den er ikke i luksussegmentet, som EQS).

Ser at i-Pace blir brukt som sammenligningsgrunnlag: Hvor mye ekstra utover 534 000,- (som en TMY koster) må man ut med for å få en sammenligningsbar i-Pace mhp rekkevidde og utstyr?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

turfsurf

Hvilke knapper savner du?

Hva legger du i at det ikke er premium opplevelse?
Personlig savner jeg ingen knapper. De er og premium nok for min del, t.o.m. mere premium enn de fleste av konkurrentene. 

Men spørsmålet var hva man kan kritisere Y for, og dette er eksempler på ting som man kan bruke som kritikk...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ok, jeg tok (åpenbart) ikke "ironien" eller tonen i innlegget. ;)

Sitat fra: snakkesalig på fredag 10. desember 2021, klokken 09:58
Skjønner ikke hvorfor luftfjæring hele tiden blir nevnt som om det er løsningen på alle komfortutfordringer, som at alt blir bra bare man får luft. Selv om det høres fint ut å "sveve på luft", så er det langt i fra sannheten. Man får ikke en mer komfortabel bil bare av luftfjæring, men man får muligheten til å opprettholde kjøreegenskapene/relativt lik opplevelse uavhengig av last, og fleksibiliteten til å endre høyde, og dermed også til en viss grad hardhet, men problemet er at samtidig som man da reduserer trykket i belgene, så reduserer man også fjæringsveien, og karakteristikken på en demper er ikke nødvendigvis lineær, så for å få et godt luftoppsett trenger man også justerbare dempere.
Vet ikke hvilke biler med luftfjæring i alle fire hjørner du har erfaring med (og jeg har null erfaring med Teslaer med luft), men i min Mercedes har jeg tre fjæringsprogram, sport, normal og comfort, og det fungerer utmerket, fra knalle stiv til duvende myk.
Egentlig ikke relevant, men siste to bilene før Y, var X5 og Model X (pre-raven).

Jeg kjenner ikke Mercedes spesielt godt, og du sier ikke noe om hva slags modell du har, men det du kaller luftfjæring i Mercedesen din er nok mye mer enn luftfjæring, heller et justerbart/adaptivt understell, der en av komponentene som inngår er luftfjæring, som er det jeg prøver å påpeke - mange skriver/sier at de ønsker seg luftfjæring når det de egentlig ønsker seg er et adaptivt/justerbart understell. Luftfjæring er bare noen gummibelger med mulighet for å endre trykket.

X5en min hadde dynamic drive/adaptivt understell, og der innebærer da pakken at den har hydraulisk justerbare stabstag (for å redusere krengning), elektronisk justerbare dempere, og luftfjærer. På X5 er det faktisk kun siste generasjon som har hatt luftfjærer på alle fire hjørner, de tre første generasjonene hadde luftfjærer kun bak, spiralfjærer foran, og allikevel justerbart understell både foran og bak.

Model X og S pre-raven har luftfjæring i alle fire hjørner (noen Model S er levert med spiralfjærer), så man kan justere høyden, men ingenting som angår demperkarakteristikk osv, så der gir det ingenting annet enn høydejusteringsmuligheter og bedre muligheter til å opprettholde like kjøreegenskaper/høyde med og uten last. Med Raven X/S kom det justeringsmuligheter også på demperne, og det er noe helt annet enn kun luftfjærer. Konseptet luftfjærene er altså bare at jo høyere trykk jo høyere blir bilen (men fjærene også hardere), jo lavere trykk jo lavere blir bilen (og fjærene blir mykere, men hjelper lite hvis ikke demperne også har mye fjæringsvei igjen og riktig karakteristikk når de er nesten helt komprimerte).

Vaduz

Må nok regne med endringer når man kjøper bil uansett, og særlig tesla. Var ingen stor overraskelse at model Y fikk noen endringer, har vært kjent lenge at det også kunne komme større batteri, men som andre sier, det er uansett en veldig flott bil og kanskje den beste i sin klasse eller uansett innenfor elbiler.

Autowinder

Jepp, det er ulempen med kontinuerlige endringer og ikke alt når ny «årsmodell» lanseres, som har vært amerikansk strategi i en årrekke.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: geear på fredag 10. desember 2021, klokken 14:09
mange skriver/sier at de ønsker seg luftfjæring når det de egentlig ønsker seg er et adaptivt/justerbart understell. Luftfjæring er bare noen gummibelger med mulighet for å endre trykket.

Det er vel litt forskjellig hva folk trenger eller ønsker seg. Jeg vil ha luftfjæring fordi jeg innimellom trenger >20cm bakkeklaring. Justerbart understell har jeg derimot null bruk for, det blir bare en masse unødvendig ekstra mikkmakk som kan gå i stykker.

I tillegg kjører jeg innimellom med tung last og foretrekker da at bilen ikke siger ned bak. Samme når henger er påkoblet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Radial

Tung last er null stress på en særs stiv TMY ihvertfall, 300kg++ og knapt ett par mm lavere bak.
Når dessverre overvekt lenge før fjærene blir for slappe på Y 😄

Glad i hengervekt, men med hele 100kg tillat kulevekt må jeg fort passe meg om hurven er med 😄 forrige bil med 120kg kulevekt dro 3500kg 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Kulevekta kan en vel balansere litt selv om en får til «kontrollert» lasting av hengeren over akslingen? Skjønner det ikke er enkelt om en har 1500kg store granittblokker, men ved litt aktsomhet i lastefasen skal det vel gå an å ha litt mer kontroll.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA