Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdateringer til 2022 Model Y

Startet av JLindberg, torsdag 09. desember 2021, klokken 13:55

« forrige - neste »

JLindberg

Det kommer angivelig mange nye endringer til Model Y i 2022 med bilene som blir levert i februar 2022. Herunder særlig oppgradert MCU med AMD Ryzen chip og forhøyet nyttelast. På tysk forum er mange overbevist om at disse endringer (V20) (og muligvis også med større 82kWh Y5LD batteri?) skal være med i bilene som blir levert i Februar 2022: https://tff-forum.de/t/model-3-model-y-technische-veraenderungen-und-details/100784/652

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/

Jeg har egentlig forsøkt å få tak i en "avbestillingsbil" her i desember, men tror jeg tar et par måneder mer med den gamle bil for å vente med utlevering til februar.

Klykken

Jeg ville også ventet. Men kan hende det blir en miks av "gamle" og nye nå som dette er kjent, og folk sikkert ønsker det nyeste og da velger å avvente desemberleveringen også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Denne er Y-spesifikk.

Model 3-forumet klager også på varmen, forøvrig.....
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

k1

Som vanlig koster det (mer enn det smaker?) å være først ute med modellen i Norge. Må føles kjipt at 6mnd eller mindre etter at du fikk bilen, kommer det en oppdatering med nye processor i MCU, ny max nyttelast, mulig nytt og større batteri, osv osv.
Husker bare selv jeg følte meg snurt da jeg fikk bil midt i desember, og i mars kom det ny MCU2, og det var en "liten" endring i forhold.
Tesla modellene er i konstant endring/forbedring, så man skal være heldig å beregne nytt kjøp riktig dersom det ikke haster av andre grunner.

Handyman

Sitat fra: k1 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:29
Som vanlig koster det (mer enn det smaker?) å være først ute med modellen i Norge. Må føles kjipt at 6mnd eller mindre etter at du fikk bilen, kommer det en oppdatering med nye processor i MCU, ny max nyttelast, mulig nytt og større batteri, osv osv.
Husker bare selv jeg følte meg snurt da jeg fikk bil midt i desember, og i mars kom det ny MCU2, og det var en "liten" endring i forhold.
Tesla modellene er i konstant endring/forbedring, så man skal være heldig å beregne nytt kjøp riktig dersom det ikke haster av andre grunner.
Jeg syns synd på de som misunner andre, og som prøver å få andre til å føle angre på valg som er tatt, og ikke kan gjøres om.
Hvis du hele tiden skal vente på neste oppgradering så får du aldri handlet ;-) Skuffelse og misunnelse bringer deg ingenting godt. Mange har den fine egenskapen at de er fortrolige med valget de tok da de bestilte. De fikk jo det de bestilte og er strålende fornøyd med det. Bilen har ikke blitt noe dårligere. Tvert i mot. Det er jo ingen grunn til å bli skuffet over at nyere modeller blir bedre, så lenge du har fått det du bestilte, og er fornøyd med det.
De som bestilte tidlig fikk også en meget god pris. Når man bestiller Tesla, er det også en sjans for at man får mer enn lovet. Ikke se deg tilbake.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GreenEyez

--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19-2023
Tesla Model Y LR DM 03/23 (01/25 --> )

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

geear

MCUen i Y i dag er riimelig snappy og stabil, så jeg tror ikke det er helt det samme nå som da MCU2 kom, da var det mange som var misfornøyd. Men overlaster de MCU2 også, som de gjorde med 1, så går det vel samme vei.

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:14

MCUen i Y i dag er riimelig snappy og stabil, så jeg tror ikke det er helt det samme nå som da MCU2 kom, da var det mange som var misfornøyd. Men overlaster de MCU2 også, som de gjorde med 1, så går det vel samme vei.
MCU2 er ikke snappy. Har du prøvd å bruke Netflix eller nettleseren f.eks? Sirup.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Spent på om Tesla står ved prisene for de som venter på MIG Y og har en tidlig bestilling. Får de med større batteri og disse endringene blir jeg imponert.

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:56
Sitat fra: geear på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:14

MCU2 er ikke snappy. Har du prøvd å bruke Netflix eller nettleseren f.eks? Sirup.
Nå er det vel ikke akkurat netflix og nettleser som er ordinær bruk av bilen, og definerer om noe er snappy. Den funksjonaliteten er det nok fåtallet som bruker, på resten er MCU2 veeeeldig snappy i forhold til alle andre infotainmentsystemer i bil. Har vel selv brukt Netflix to ganger og nettleseren en, og hadde ikke problem med det. Er veldig sjelden jeg sitter i bilen og venter på noe. Bruker nok uansett heller telefon til nettlesing (er ikke digg ergonomi å sitte med armen opp på skjermen uavhengig av hastighet), og 4K 75-tommeren hjemme er et par ganger bedre til Netflix...

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 09. desember 2021, klokken 20:36
Nå er det vel ikke akkurat netflix og nettleser som er ordinær bruk av bilen, og definerer om noe er snappy. Den funksjonaliteten er det nok fåtallet som bruker, på resten er MCU2 veeeeldig snappy i forhold til alle andre infotainmentsystemer i bil.
Greit nok, men snappy synes jeg ikke den er. Sammenlign med responsen i iPhone f.eks.

Nettleser bruker jeg til f.eks Waze, ABRP og diverse annet. Da er den alt for treg.

Og 75 tommeren gidder jeg ikke å ta med i bilen...

Autowinder

Etter akkurat å ha lest gjennom NCAPs test av Zoe 2021, ser jeg at enkelte av endringene nok kommer som svar på de skjerpa testrutinene. Lastestroppfester for Y, beltesensor på 2. rad (crash pre tensioning?), tillegg av airbag på midtkonsollsiden (det så fatalt ut for dummysjåføren i Zoe som ikke har en passasjer til å dempe fallet sitt mot), oppgradering av infrarødt kamera for kupéen og kupéradar (for å detektere sjåførens tretthet/uoppmerksomhet). Ser det som positivt at Tesla ønsker å opprettholde sikkerheten, men ikke kritisk for noen som akkurat har henta ny TMY. Kunne vært greit med Li Ion 15,5v batteri, men for min del tar jeg imot ny bil til uka uansett. Så Handyman har helt rett, venter du på bil eller annet stæsj for å få med deg det siste, blir det aldri ny bil/stæsj. Og kvartalet etter vi har henta ut noe nytt kommer det alltid noen råere kjekt-å-ha gadgets likevel 😂
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

k1

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:51
Jeg syns synd på de som misunner andre, og som prøver å få andre til å føle angre på valg som er tatt, og ikke kan gjøres om.
Hvis du hele tiden skal vente på neste oppgradering så får du aldri handlet ;-) Skuffelse og misunnelse bringer deg ingenting godt. Mange har den fine egenskapen at de er fortrolige med valget de tok da de bestilte. De fikk jo det de bestilte og er strålende fornøyd med det. Bilen har ikke blitt noe dårligere. Tvert i mot. Det er jo ingen grunn til å bli skuffet over at nyere modeller blir bedre, så lenge du har fått det du bestilte, og er fornøyd med det.
De som bestilte tidlig fikk også en meget god pris. Når man bestiller Tesla, er det også en sjans for at man får mer enn lovet. Ikke se deg tilbake.

Nå håper jeg for din skyld at du ikke bruker mye energi på å synes synd på meg eller andre rundt dette. Misunnelse er vel ditt ord, ergrelse er vel heller mitt. Klart det er ergerlig dersom du tar ut bil, og neste uke leveres samme bil, til samme pris med større batteripakke med ny teknologi som gjør at ladekurvene er vesentlig forbedret, bare for å sette det på spissen. Fullt klar over at de som kjøpte tidlig hadde en annen pris, men det er også de som har hatt samme pris som dagens pris som har fått bil nå.

Ellers er vi nok enige om at ved kjøp av Tesla så må man bare hoppe i det på et tidspunkt dersom man vil ha en bil - timing er heller vanskelig. Men samtidig, det ER ergerlig dersom noe stort nytt (som ny batteripakke) kommer rett etter at man har fått bilen sin. Det syns i hvert fall jeg, så er det helt i orden om andre ikke syns det. Trenger man å angre, nei. Er det ergerlig, ja det kan det være.

DagfinnN

Når det nå kommer mer nyttelast og lastestroppfester for Y - hva i all verden skal man kritisere Y og Tesla for da tro?
Åja, bitcoin - det har jeg glemt :)
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA