Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S - Alternative dekkdimesjoner

Startet av petersv, torsdag 09. desember 2021, klokken 10:09

« forrige - neste »

petersv

Tenkte å få på plass en liste med alternative dekkdimensjoner til Model S. Det finnes endel vinterdekk i 225/50-R19, men ingen sommerdekk. 235/45-R19 er eneste tilgjengelige jeg har funnet.

Noen som har forslag til passene dekk? Hastighetskode er begrensningen jeg butter på som oftest, da lastindeks er 98 i mitt vognkort, samt at man vel kan bruke aksellast istedenfor ihht. STRO-normen.

SMALERE DEKK
SOMMERDEKK:
VINTERDEKK:


BREDERE DEKK
SOMMERDEKK:
VINTERDEKK:

E_S

Har kjørt på 255/45R19. Det går egentlig helt fint. Det kan hende under full sving (typisk lukeparkeringsmanøver) at dekkene såvidt kan ta borti plastinnerskjermene foran, men det er så lite at de ikke blir skadet av det. Hadde nok ikke kjørt på piggdekk i den dimensjonen pga. plastinnerskjermene, men piggdekk er jo crap uansett. :)
:)

petersv

Jeg håpte på å finne noe smalere, både pga rekkevidde og stabilitet på snø/slaps.

E_S

Snø og slaps? Da er det jo snakk om vinterdekk, og da trenger du ikke å tenke på hastighetsmerking, kun loadindex.
:)

petersv

Sitat fra: E_S på torsdag 23. desember 2021, klokken 22:03
Snø og slaps? Da er det jo snakk om vinterdekk, og da trenger du ikke å tenke på hastighetsmerking, kun loadindex.

Faktisk ikke det heller, kun aksellast/2 ihht. STRO.

E_S

Sitat fra: petersv på tirsdag 04. januar 2022, klokken 10:13


Faktisk ikke det heller, kun aksellast/2 ihht. STRO.

Ja, jeg mener loadindex iht. akselvekt, da det tallet som står i vognkortene ofte er feil.
:)

Bjørn

Litt usikker på om målet er å få på plass en liste med alternative dekkdimensjoner til Model S.. eller en liste med alternative SMALERE dim, til vinterbruk..?
Ser uansett fordelen med begge.

Jeg for min del har ikke undersøkt om lastkodeksen for 235 eller 225 holder til mod S.

Men til SOMMERBRUK kan jeg si meg strålende fornøyd med å bruke std Mod X sleepstream felger, som er 20x9" fram og 20x10" bak og dertil 265/40-20 og 285/35-20 Michelin Pilot Sport 4S på min Raven Performance.

Ble en helt annen bil å kjøre.. aktivt med!  :D

petersv

Takk for bidraget. Skal oppdatere 1. post. Ser du mye økning i forbruk etter byttet?

Bjørn

Sitat fra: petersv på torsdag 13. januar 2022, klokken 15:24
Takk for bidraget. Skal oppdatere 1. post. Ser du mye økning i forbruk etter byttet?

Ja, forbruket ble dessverre som forventet vesentlig høyere! Økte 0,2-0,3kwt fra 1,5-1,6kwt ved snill kjøring i rundt 80kmt.
Farten spiller en enda større rolle enn før med dette oppsettet. Luftmotstanden øker jo vesentlig, ikke bare rullemotstanden.

petersv

Det kan jeg tenke meg. Det gjør det desto mer interessant å prøve smalere dimensjoner.

petersv

#10
Puster liv i denne etter diskusjon av samme tema i annen tråd.

Det har nå kommet et premiumdekk som oppfyller spec. for noen S (sjekk LI)
Michelin ePrimacy 225/50R19 100V XL S1 Avmonterade, 225/50R19 | 100 | V (240 km/t) | XL

MICHELIN e.PRIMACY: miljøutviklet, laget for å vare.

Reduser drivstofforbruk og CO2-utslipp(1) og forleng batteriets rekkevidde(2)(3) med MICHELIN e.PRIMACY, et miljøutviklet bildekk som er laget for å vare.

MICHELIN miljøutviklede sommerdekk for drivstoff-, hybrid- og elbiler

  • Laveste drivstofforbruk og CO2-utslipp i sin kategori(2)(3)
  • Utvidet batterirekkevidde for elektriske biler(2)(3)
  • Langvarig sikkerhet fra første til siste kilometer
  • Et bildekk med utmerket levetid(4)


EU-dekkmerking
Drivstoffeffektivitetsklasse: A
Klasse for vått grep: A
Ekstern rullestøyklasse: 70 dB

Du kan ikke vise dette vedlegget.

https://www.michelin.no/auto/tyres/michelin-e-primacy?tyreSize=19
https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk/225-50r19-100v/sommerdekk/michelin/eprimacy-avmonterade/118492

Det er utsolgt pt.

Utvidet beskrivelse:
Eco-dekket som varer lenge

Kjør på verdens første C02-nøytrale dekk, og kom lenger, uansett hvilken bil du har

Reduser miljøpåvirkningen din under hele dekkets levetid, samtidig som du sparer penger
Velg MICHELIN e·PRIMACY, verdens første CO2-nøytrale dekk, om du vil spare penger, øke rekkevidden og redusere ditt miljøavtrykk under hele dekkets levetid. Opplev det lave drivstofforbruket, takket være 27% mindre rullemotstand sammenlignet med de nærmeste konkurrentene.
Energy passive compound muliggjør et lavere energitap i dekket, noe som fører til en lavere rullemotstand og dermed lavere drivstofforbruk.

Øk rekkevidden på din el- eller hybridbil
MICHELIN e·PRIMACY er best i sin kategori på å maksimere batteriets rekkevidde. Du får 7% lengre rekkevidde en med konkurrentene, som er rundt 30 kilometer for en beregnet rekkevidde på 400 km. Takket være Energy AirShield compound, et super-lufttett lag med lavt energitap som fører til mindre drivstofforbruk og økt rekkevidde for elektriske kjøretøy.

Kjør langt på Michelin, så kan du bytte dekk sjeldnere
Opplev en utmerket levetid som kan sammenlignes med levetiden hos MICHELIN Primacy 4.
Takket være et sikkerhetsorientert nytt mønsterdesign opprettholder MICHELIN e·Primacy-dekket en høy vannevakueringskapasitet fra første til siste kilometer med U Shapes Grooves.

Vær trygg helt fra første til siste kilometer
Michelins Evergrip Technologies sikrer tilstrekkelig veigrep helt ned til den siste lovlige millimeteren
Med MaxTouch Construction™ maksimeres dekkets kontakt med veien og kreftene fordeles jevnt ved akselerasjon, bremsing og i svinger - noe som også bidrar til lengre levetid.

knute

#11
Tror man må balansere Michelin sin skrytetekst opp mot f.eks. Motor sin test av sommerdekk. Der er de er ikke imponert over noen av eco-/miljødekkene, og ePrimacy får dårligste score av premiumprodusentene sine ecodekk:

SitatSikkerhetsbristene er overraskende store for miljødekket fra premiumprodusenten.

Kilde: https://www.motor.no/tester/motors-sommerdekktest-2022-michelin-eprimacy/220346
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

petersv

Ja, helt klart at lav rullemotstand er på bekostning av våt-egenskaper. Men det er det eneste dekket som levers til Model S i den dimensjonen, så man har dessverre ikke noen gode alternativer enda.

geear

Hastighetskoden utelukker vel også både 90 og 100, som begge gjør 250? Er vel kanskje allerede diskvalifisert på LI allikevel.

Synd ikke NAF har testet Michelin Pilot Sport EV i den samme testen. Det er de som leveres med Model Y på 20" Induction. De støyer i overkant mye, men ellers syns jeg de klarer seg passe godt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA