Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?

Startet av Robert Nilsen, tirsdag 07. desember 2021, klokken 21:19

« forrige - neste »

biggern

AUTO er jo greit når en ikke har møtende trafikk.
Men systemet er kanskje litt tregt på min (kan justeres Treg-Middel-Raskt in infotainment).
Har kun prøvd Treg.
Samtidig må jo indikerte begrensninger følges (side 106/107 i manual).
Så med dette benytter jeg gamle metoden og alltid slår av A-Fjernlys ved møtende trafikk på alle veier.

Robert Nilsen

Opplevde det igjen på motorvei nå i kveld, kun lastebiler som blunket til meg for at jeg skulle slå av fjernlyset(Matrix)

Øyvind.h

#17
Første langtur i GTXen fra Oslo til Hafjell.
Fant ut at auto kan slåes av med spaken om den lyser lilla (dvs noe matrix aktiv). Da kan jeg trekke den mot meg og alt slås helt av.

Når det gjelder matrix. Kjørte med det aktivt fra Oslo til Hafjell. Ingen blinket, kun ved enkelte tilfeller så jeg at den lyste steder den ikke burde. Rett og slett overraskende positiv opplevelse. Ledbar trengs ikke.

Batteriet ble ikke så varmt på turen på tross av full boggi tilhenger, men forbruket var akseptabelt (ca 31kWh/100km). Cruise på 96 (reelt 93).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Robert Nilsen

Her er det som står i instruksjonsboka om lyset:

Systemets begrensninger

Under følgende betingelser slår fjernlysreguleringen ikke av fjernlyset i tide, eller slår det ikke av i det hele tatt. Fjernlyset må da slås av manuelt.

På dårlig belyste tettsteder som systemet ikke gjenkjenner som tettsteder.

Dårlig belyste veier med sterkt reflekterende skilt.

For trafikanter med utilstrekkelig lys, f.eks. fotgjengere og syklister.

Krappe svinger, delvis skjult møtende trafikk, bratte bakker.

Møtende biler på veier med midtdeler der føreren har god sikt over midtdeleren, f.eks. lastebilsjåfører.

Tåke, snø og kraftig nedbør.

Når det virvles opp støv og sand.

Ved skader på frontruten i kameraets synsfelt.

Hvis det er dugg i kameraets synsfelt, hvis det er skittent eller dekket av klistremerke, snø eller is.

Når kameraet er ødelagt og strømtilførselen avbrutt.


ADVARSEL

Selv om fjernlysreguleringen gir økt komfort, må du ikke la det lede deg til å ta unødige sjanser. Systemet kan ikke erstatte oppmerksomheten din.

Kontroller alltid kjørelyset selv, og tilpass det til lys-, sikt- og trafikkforholdene.

Det kan hende at fjernlysreguleringen ikke kan tolke alle kjøresituasjoner korrekt og at den kan ha begrenset effekt i enkelte situasjoner.

Hvis kameraets synsfelt er skittent, tildekket eller skadet, kan funksjonen til registrering av fjernlysregulering påvirkes. Det gjelder også ved forandringer på lysanlegget til bilen, f.eks. ved montering av tilleggslykter.


LES DETTE

Vær oppmerksom på følgende punkter for å unngå å påvirke systemets funksjon:

Rengjør kameraets synsfelt regelmessig, og hold det rent og fritt for snø og is.

Ikke dekk til kameraets synsfelt.

Kontroller frontruten jevnlig for skader i kameraets synsfelt.

Løytnanten

Sitat fra: Robert Nilsen på fredag 10. desember 2021, klokken 15:31
Her er det som står i instruksjonsboka om lyset:

Systemets begrensninger

Under følgende betingelser slår fjernlysreguleringen ikke av fjernlyset i tide, eller slår det ikke av i det hele tatt. Fjernlyset må da slås av manuelt.

På dårlig belyste tettsteder som systemet ikke gjenkjenner som tettsteder.

Dårlig belyste veier med sterkt reflekterende skilt.

For trafikanter med utilstrekkelig lys, f.eks. fotgjengere og syklister.

Krappe svinger, delvis skjult møtende trafikk, bratte bakker.

Møtende biler på veier med midtdeler der føreren har god sikt over midtdeleren, f.eks. lastebilsjåfører.

Tåke, snø og kraftig nedbør.

Når det virvles opp støv og sand.

Ved skader på frontruten i kameraets synsfelt.

Hvis det er dugg i kameraets synsfelt, hvis det er skittent eller dekket av klistremerke, snø eller is.

Når kameraet er ødelagt og strømtilførselen avbrutt.


ADVARSEL

Selv om fjernlysreguleringen gir økt komfort, må du ikke la det lede deg til å ta unødige sjanser. Systemet kan ikke erstatte oppmerksomheten din.

Kontroller alltid kjørelyset selv, og tilpass det til lys-, sikt- og trafikkforholdene.

Det kan hende at fjernlysreguleringen ikke kan tolke alle kjøresituasjoner korrekt og at den kan ha begrenset effekt i enkelte situasjoner.

Hvis kameraets synsfelt er skittent, tildekket eller skadet, kan funksjonen til registrering av fjernlysregulering påvirkes. Det gjelder også ved forandringer på lysanlegget til bilen, f.eks. ved montering av tilleggslykter.


LES DETTE

Vær oppmerksom på følgende punkter for å unngå å påvirke systemets funksjon:

Rengjør kameraets synsfelt regelmessig, og hold det rent og fritt for snø og is.

Ikke dekk til kameraets synsfelt.

Kontroller frontruten jevnlig for skader i kameraets synsfelt.

Eller som det også kunne stått: Dette lyssystemet er i praksis ubrukelig og direkte trafikkfarlig .

daktari

Sitat fra: Løytnanten på fredag 10. desember 2021, klokken 21:04
Sitat fra: Robert Nilsen på fredag 10. desember 2021, klokken 15:31
Her er det som står i instruksjonsboka om lyset:  .

Eller som det også kunne stått: Dette lyssystemet er i praksis ubrukelig og direkte trafikkfarlig .
Det er jo bare tull. Lysene er de beste jeg har hatt, og matrix funker upåklagelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løytnanten

Ja, la oss håpe du har rett daktari. Jeg har ikke prøvd systemet i praksis enda, men blir svært betenkt av det jeg leser av brukererfaringer og forbeholdene i instruksjonsboken.

Dieselgubben

Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. desember 2021, klokken 07:29
Ja, la oss håpe du har rett daktari. Jeg har ikke prøvd systemet i praksis enda, men blir svært betenkt av det jeg leser av brukererfaringer og forbeholdene i instruksjonsboken.

Dersom man nileser alle bilprodusenters forbehold i manual, vil de fleste kunne bli skremt på høylys dag. Det går jo noen noen biler på vegen, så det er ikke sikkert dette er noe problem til tross for noen erfaringer i dette forumet.

Trond.m

#23
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. desember 2021, klokken 07:29
Ja, la oss håpe du har rett daktari. Jeg har ikke prøvd systemet i praksis enda, men blir svært betenkt av det jeg leser av brukererfaringer og forbeholdene i instruksjonsboken.
Dette er nok skrevet for å unngå å bli holdt ansvarlig hvis en ulykke inntreffer og noen skylder på feil med lyset.

Zubzero

Kjørte 30mil i mørket tidligere i uka. Etter å ha blitt blinket på av kanskje 20 kjøretøy, ga jeg opp mateix-funksjonen. Skal dog sies at det snødde noe da. Kjører forøvrig Enyaq, men antar lysteknologien er den samme.

Dieselgubben

Kunne vært interessant å vite hvor sensorene sitter slik at man evt. kunne fjerne snø og smuss. På langtur med Id4 kan man ha med seg en sprayflaske for rengjøring av lykter, irriterer meg over at det ikke er lyktespylere.

Zubzero

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 11. desember 2021, klokken 08:52
Kunne vært interessant å vite hvor sensorene sitter slik at man evt. kunne fjerne snø og smuss. På langtur med Id4 kan man ha med seg en sprayflaske for rengjøring av lykter, irriterer meg over at det ikke er lyktespylere.
Det er kameraet i frontruta som det baserer seg på. Burde holde å bruke vindusviskerene

Jambo

Jepp, det er kamerabasert, og vindusviskerne visker vel over området kameraet sitter. Slik at så lenge det er god sikt gjennom frontruta og det er god sikt værmessig, burde matrix fungere fint. I andre situasjoner kan man jo bare styre fjernlyset manuelt.

Dieselgubben

#28
Det kan jo kanskje være forklaringen ja. Når det er mørkt, er det vanskelig å se hvor skitten frontruten faktisk er. Lever i område av landet med mørketid, og blir overrasket over hvor skitten ruten kan bli til tross for ingen nedbør. Pleier å vaske rutene med jevne mellomrom nå med bilens spylere og viskere. Var ikke så flink tidligere, og fikk noen varsler på assistent systemet. Det får jeg ikke lenger. Kanskje smuss og film gjør at lyset brytes litt spesielt og forvirrer sensor?

Tips kan kanskje være å vaske frontruta pg fjerne film og smuss? Fint om noen som har problemer kan rapportere tilbake om dette funker.

daktari

Var det ikke en innstilling om "tidlig" vs "sent" man kunne prøve?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA