2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

ladov

Hvordan er det egentlig meningen at den 'sveip opp' funksjonaliteten skal virke på den nye klimaanleggfunksjonen? Den eneste måten jeg har fått til å få opp den minimenyen er å faktisk endre temperaturen og det er jo ikke nødvendigvis det jeg er ute etter. I tilegg til at en minimeny er trafikkfarlig..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

For min del kan jeg legge til:

- Klima settes på auto tvinger setevarmen på for fullt (Hvor mye mer cold range hevder de å ta ut av dette?)
- Ladelokket truer fortsatt med å klappe igjen over fingrene mine når jeg tar ut kabelen
- Ikke mulig å customize i hovedbildet, f.eks bytte ut kartet med egen "hjemmeside" med widgets
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kodax

Sitat fra: kodax på tirsdag 28. desember 2021, klokken 10:30
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 28. desember 2021, klokken 10:19
Og trykker du på temperaturen, så justerer du temperaturen en halv grad opp eller ned samtidig som menyen dukker opp. Det er noen utviklere hos Tesla som trenger et oppfriskningskurs i UX.
Ok, la ikke merke til det, trodde det bare skjedde hvis man kom borti pil opp eller ned. Merkelig design, ja.
Men da har du fortsatt mulighet til sveip opp for å få opp menyen.
Tipper defrost, setevarme etc. kommer som valgbare snarveier om ikke lenge.
Testet nå, og temperaturen endrer seg ikke når man trykker på temperatur-tallet på min TMX. Derimot endrer det seg hvis jeg trykker på pil opp/ned, samtidig som det kommer opp en mini-meny der jeg kan stille varmen på førersetet, samt defrost/vindusvarme.
I den store klimamenyen kan jeg endre temperatur på alle setene ved å trykke på dem, (i motsetning til hvordan det høres ut som at noen rapporterer at det er på 3/Y). Jeg får teste på 3-ern også da ved anledning:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Fra fruen på telefon fra Model Y: "Kordan finn æ brukern min på den hællvettes bilen"....
Tesla Model Y                         2021-

geear

Jaja, bare vær glad at hun iallfall er der. Min hadde nok først og fremst vært forbanna for at hun ikke hadde klart å finne innstillingene, og når hun hadde funnet det, så hadde hun justert alt slik hun vil, og lagret det over min profil bare for å være sikker.  :P

Er det noen som har fulgt med noe på twitter? Får de mye pepper?

Regen

Tidligere fikk man et kjapt blink av gjenværende batteri ved utregnet ankomst til destinasjon. Nå må man scrolle ned selv for å finne ut hvor mye batteri man vil ha etter ankomst. Hvis ikke jeg har oversett noe er dette en klar degradering iht forrige versjon. Har derimot funnet automatisk setevarme som en bra endring.
TM3 2021 LR hvit (solgt)

jokke

Denne oppdateringen er trafikk farlig, bruker defrost og setevarmere til og fra ofte.
Nå må man fikle i en meny, ikke bra.

Motorwatt

Noe imot å bruke stemmestyring? Iallfall til de får ordnet opp.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jokke

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:36
Noe imot å bruke stemmestyring? Iallfall til de får ordnet opp.
Vanskelig om man er i tlf samtale eller unga skriker.
Håper de forandrer dette

Counterpointer

Stemmestyring er definitivt et alternativ som må brukes nå. Men det er mye reprogramering av hodet for å prøve å finne frem til riktige kommandoer som virker. Fungerer også best med bare en i bilen. Jeg liker dårlig å be passasjer være stille fordi jeg skal justere noe.

Nylig (før julepresangen) så sluttet også min vanligste «naviger til ......» kommando å virke, må nå si «dra til ........». Meget merkelig må jeg si

Må si jeg deler undringen til flere om hvorfor ting er gjort på den måten det er.
Det er plass til langt flere snarveier. Det hadde vært utrolig greit med snarveier til trafikkrelaterte ting. Hvorfor ta vekk ting de vet brukes mye? Hvorfor gjøre ting mindre logisk.

Hva skjer når helt nye brukere skal kjøre, når erfarne brukere sliter med å finne ting?

Motorwatt

SitatMå si jeg deler undringen til flere om hvorfor ting er gjort på den måten det er.

Konspirasjon: Helt bevisst. Da det er få andre nyheter å komme med, kan de nå bruke det neste halvåret til å rette opp i fadesen med hyppige oppdateringer.
Tesla S75D - 09/2018

Muffinman

Høres ut som veien det gikk med TMS dette når det fremdeles kom oppdateringer til de. Legg ting i undermenyer, flytt mest mulig nederst på skjermen så man må ta blikket så langt vekk fra veien som mulig. Del opp funksjoner som var relativt logisk samlet på ei side og trekk fragmentene ned i enkeltfaner og menyer. Klump ting sammen, gjør det mindre. Lag masse faner med veldig lite innhold relativt til det store ledige skjermarealet som vises nesten over alt.

Jeg synes vel ikke Tesla er særlig gode på software. Tanken på ingeniører som har forelsket seg i egen teknologi uten å forholde seg til miljøet den skal fungere i har slått meg  :D

kodax

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. desember 2021, klokken 20:02
Jeg synes vel ikke Tesla er særlig gode på software. Tanken på ingeniører som har forelsket seg i egen teknologi uten å forholde seg til miljøet den skal fungere i har slått meg  :D
Nå er vel software mye mer enn brukervennlighet, men det kan vel virke som det er litt mangel interaksjonsdesignere med forståelse for bilførerers behov.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Kjøper ikke konspirasjonsteorien Dette har nok mindre dystre/utspekulerte grunner.

Min teori er at avdelingen som har ansvar for dette har fått mer frihet siden Elon og andre ledere er mer opptatt med ekspansjon i nye fabrikker/modeller og har derfor fått mer spillerom til å lage en «clean» løsning. Dette er folka som ikke er opptatt av kjøring, men tenker FSD er rett rundt hjørnet.........

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA