2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: kodax på mandag 27. desember 2021, klokken 21:07
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. desember 2021, klokken 20:59
Høres ut som en del her inne har etter veldig kort tid konkludert temmelig ukritisk  positivt at alt nytt er bedre
Jeg syns det virker motsatt; endel har konkludert med at dette er verre fordi noe av det de er vant til er endret, uten å ta med i totalvurderingen at andre ting er blitt bedre.
Personlig har jeg ikke konkludert; litt upraktisk å ikke ha defrost og setevarme direkte tilgjengelig (jeg har ikke auto-setevarme), men så er det andre positive ting.
Du misset tydelig at dette var direkte til en litt «butthurt» kommentar lengre opp

Counterpointer

Synes argumentet «motstand mot endring bare fordi det er endring» er temmelig hul.

Endringer bare for endringens skyld er ikke noe argument. Og når endringer er mindre funksjonelle blir det veldig rart.

Det er tross alt eiere med lang erfaring som har innvendinger, men det er ingen som ikke sagt at det er noe positivt også.

Counterpointer

Sitat fra: snakkesalig på mandag 27. desember 2021, klokken 23:30
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. desember 2021, klokken 22:44
Sitat fra: kodax på mandag 27. desember 2021, klokken 21:07
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. desember 2021, klokken 20:59
Høres ut som en del her inne har etter veldig kort tid konkludert temmelig ukritisk  positivt at alt nytt er bedre
Jeg syns det virker motsatt; endel har konkludert med at dette er verre fordi noe av det de er vant til er endret, uten å ta med i totalvurderingen at andre ting er blitt bedre.
Personlig har jeg ikke konkludert; litt upraktisk å ikke ha defrost og setevarme direkte tilgjengelig (jeg har ikke auto-setevarme), men så er det andre positive ting.
Du misset tydelig at dette var direkte til en litt «butthurt» kommentar lengre opp
Sikkert meg du sikter til da. Jeg er ikke veldig butthurt egentlig, synes fortsatt v10 var bedre. Men det handler først og fremst om at ting ikke er der jeg er vant til at det er, så jeg regner med at det går seg til.

Men nå har jeg aldri hatt behov for å følge med på dekktrykket mens jeg kjører heller da..
Mer ironisk enn «butthurt» enig i det.

sjokomelk

På Model S/X er v11 en nedgradering. Jeg er ikke fornøyd med at jeg ikke kan skru på varmlufta på frontruta eller bakrutevarmen og med ett trykk lenger, men må skru temperaturen opp en halv grad så menyen dukker opp, så kan jeg skru på rutevarme og så må jeg skru ned temperaturen en halv grad igjen, og så forsøke å følge med på veien igjen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: sjokomelk på mandag 27. desember 2021, klokken 23:41
På Model S/X er v11 en nedgradering. Jeg er ikke fornøyd med at jeg ikke kan skru på varmlufta på frontruta eller bakrutevarmen og med ett trykk lenger, men må skru temperaturen opp en halv grad så menyen dukker opp, så kan jeg skru på rutevarme og så må jeg skru ned temperaturen en halv grad igjen, og så forsøke å følge med på veien igjen.
Du får opp menyen også ved å «dra opp» fra bunn og ved å trykke på vifte-ikonet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor de har latt det være så mye ledig plass på knapperaden i bunn og allikevel begrense antallet tilpassede snarveier til 4.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: kodax på tirsdag 28. desember 2021, klokken 00:04
Du får opp menyen også ved å «dra opp» fra bunn og ved å trykke på vifte-ikonet.
Hvilket vifteikon? Det forsvant med v11. Er kun temperaturen som står igjen. Men skal forsøke å sveipe opp på temperaturen, selv om det er lite logisk.

Vet jeg høres ut som en gammal gubbe som hater alt av endringer, men det er ikke en forbedring å begrave ting som før var et raskt blikk på skjermen og ett trykk på knappen bak tre trykk og sveiping som krever at du faktisk fokuserer på et lite område nærme midtkonsollen over en lenger periode. Dette i Model X med vertikal skjerm vel og merke. Ser ut til at det er litt bedre i Model 3/Y.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

kodax

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:42
Sitat fra: kodax på tirsdag 28. desember 2021, klokken 00:04
Hvilket vifteikon? Det forsvant med v11. Er kun temperaturen som står igjen. Men skal forsøke å sveipe opp på temperaturen, selv om det er lite logisk.
Sorry, mente enten sveip opp fra bunnen av skjermen eller trykk på  «temperaturtallet» (altså to forskjellige måter å få det fram på).
Model Y - Model 3

sjokomelk

Og trykker du på temperaturen, så justerer du temperaturen en halv grad opp eller ned samtidig som menyen dukker opp. Det er noen utviklere hos Tesla som trenger et oppfriskningskurs i UX.

DeepFu

Hvorfor må alt være så forbanna smått??? Er langsynt, men i avstanden øye-skjerm sliter jeg med å se hva som står. Synes liksom ikke jeg kan kjøre rundt med lesebrillene på heller..
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

kodax

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 28. desember 2021, klokken 10:19
Og trykker du på temperaturen, så justerer du temperaturen en halv grad opp eller ned samtidig som menyen dukker opp. Det er noen utviklere hos Tesla som trenger et oppfriskningskurs i UX.
Ok, la ikke merke til det, trodde det bare skjedde hvis man kom borti pil opp eller ned. Merkelig design, ja.
Men da har du fortsatt mulighet til sveip opp for å få opp menyen.
Tipper defrost, setevarme etc. kommer som valgbare snarveier om ikke lenge.
Model Y - Model 3

trykkertor

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 28. desember 2021, klokken 10:29
Hvorfor må alt være så forbanna smått??? Er langsynt, men i avstanden øye-skjerm sliter jeg med å se hva som står. Synes liksom ikke jeg kan kjøre rundt med lesebrillene på heller..
Enig. Merket det nå på siste kjøretur. Er veldig glad i stemmekommando "Send sms til....."
Må alltid korrekturlese sms-en jeg har diktert, men dagens korrekturlesing trengte et par ekstra sekunder på grunn meget redusert fontstørrelse fra versjon 10.

Det eneste jeg likte med versjon 11 er blindsone-kamera ved blinklys. Alt annet hadde jeg fint klart meg uten. (For meg er lysshow; 1 Blærete, 2 unødvendig slittasje av vindusmotorer, lykter m.m.  3 rimelig pinlig.)

Savner direkte knapp til full vifte på frontvindu. Knapp til "lagre dashcam klipp". Informasjonskort om kjørt distanse og forbruk og mye mye mer.

På dagens versjon 11. Trykk klimakontroll, så "bak". Får opp fine bilder av alle setene i bilen, men kun varme på baksetene kan styres. Trykk så "foran" og det er små knapper for å styre setevarme. Altså ingen sammenheng i grafisk design, utforming og bruk. Hvorfor ikke tillate meg å aktivere hvilket som helst sete sin varme så lenge det vises bildet av bilens 5 seter?

Chris Aurora

For folk som bruker bilen som kjøretøy så er enhver major-release av programvaren et steg tilbake i brukervennlighet og et steg frem i trafikkfarlighet.
Som ux-person skjønner jeg ikke hva de tenker når de gjør de valgene de gjør.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

ladov

Det er direkte trafikkfarlig å flytte funksjoner du bruker under kjøring fra startskjerm og ned i undermeny.

Fant to degraderinger til nå. Å låse opp ladeporten var tidligere tilgjengelig direkte fra startskjerm før, nå er den flyttet ned i undermeny. Selv om den ikke er direkte trafikkfarlig siden bilen står stille er den samtidig fullstendig uforståelig siden det er en funksjon som er så direkte knyttet til lading..

Tidligere har viskerne automatisk gått ut av servicestilling når bilen settes i gir, nå er viskerne låst fast i den stillingen. Jeg måtte parkere bilen før jeg kunne ta viskerne tilbake i vanlig posisjon.

Dette er den første softwareoppdateringen jeg er virkelig misfornøyd med!
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA