2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

kodax

Årsaken til at vi med Intel Atom ikke får alt er vel fordi prosessoren ikke klarer å vise dette i god nok kvalitet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

MCU2 i X/S har en ekstra skjerm å drive. Kan være relatert.

Motorwatt

#108
Sannsynlig. Men S/X har vel en egen GPU fra Nvidia, og 3/Y har minst like mange funksjoner som vises samtidig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

harelabb

Klarer ikke definere mer enn 4 favorittapper på hurtiglinjen. Det er iallefall én for lite.
Trenger Radio, Spotify og Bluetooth (lydbok på tlf) i tillegg til kamera og telefon.

Savner også triptelleren med sveip. Dessuten syns jeg det har blitt veldig vanskelig å planlegge lading fra skjermen (men telefonappen virker). Skulle forresten gjerne kunne forvarmet bilen både til og fra jobb.

Expat

Jeg synes i det store og det hele at det var en rett så fin og nyttig oppdatering. Savner kun enkel tilgang til tåkalysa nå etter 40 mil inn og ut av tjukk tåke i dag.
Hurtigmenyen for dét dukker, så vidt jeg kan se, opp når du blinker med fjernlysa. Veldig klønete.

tornaldo

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. desember 2021, klokken 14:54
Sitat fra: Jeronan på fredag 24. desember 2021, klokken 13:43
I really hope the bottom swipe for Energy / trip consumption and Tire pressure comes back!

Completely idiotic they removed this.
Enig. Sånne ting er man faktisk interessert i å ha på skjermen hele tiden.

Er virkelig trip consumption fjernet fra "hjem" skjermen?? Det må jo være veldig irriterende.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

kodax

Energy/trip consumption er vel noe som er mest interessant foe nerdene..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tornaldo

Sitat fra: kodax på lørdag 25. desember 2021, klokken 22:33
Energy/trip consumption er vel noe som er mest interessant foe nerdene..

Forbruk er et sentralt tema også på fossilbiler, og enda større for elbiler. Det viser de evigvarende diskusjonene rundt dette temaet på ulike nasjonale/internasjonale forum.

Men Tesla er ikke helt håpløse, så de har vel gjort en kalkulert vurdering på dette, og funnet ut at folk flest ikke vil savne det nevneverdig, og at de fleste ikke trenger kontinuerlig overvåking av forbruket.

Men det blir litt iPhone-aktig over det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

emphezis

Sitat fra: tornaldo på lørdag 25. desember 2021, klokken 23:37
Sitat fra: kodax på lørdag 25. desember 2021, klokken 22:33
Energy/trip consumption er vel noe som er mest interessant foe nerdene..

Forbruk er et sentralt tema også på fossilbiler, og enda større for elbiler. Det viser de evigvarende diskusjonene rundt dette temaet på ulike nasjonale/internasjonale forum.

Men Tesla er ikke helt håpløse, så de har vel gjort en kalkulert vurdering på dette, og funnet ut at folk flest ikke vil savne det nevneverdig, og at de fleste ikke trenger kontinuerlig overvåking av forbruket.

Men det blir litt iPhone-aktig over det.

Og akkurat som iPhone, så eier Tesla det norske markedet. ;-) Blir nok for spesielt interesserte, med Tesla sin rekkevidde og ladenettverk så bare kjører man. Forbruk er underordnet. Og forbruk er forbruk, er man tom så fyller man.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 22. desember 2021, klokken 10:32
2021.44.25 skal da ikke tolkes som et tall, men et versjonsnr.

2021.44.5:
Major = 2021
Minor = 44
Revision = 5

2021.44.25:
Major = 2021
Minor = 44
Revision = 25

Og bare så alle skal få vite hva jeg tenker om disse numrene, så ville jeg foreslått at Tesla brukte en 0 foran alle ensifra nummer. Så det blir:

2021.44.05
2021.44.25

Da vil lengden være lik, de kan sorteres alfabetisk/kronologisk, du ser lett hvilken som er nyest, og det ser ryddigere ut.

Har forøvrig sans for amerikansk datoformat og av samme grunn, så bruker det i Explorer-mapper.
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Dette mangler hvis du har en "gammel" (pre 2021) S/X.

- Sentry Live Mode Camera View
- Blind Spot Camera
- Automatic Seat Heaters
- Lightshow
- Car Wash Mode
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tornaldo

Sitat fra: emphezis på søndag 26. desember 2021, klokken 00:31
Sitat fra: tornaldo på lørdag 25. desember 2021, klokken 23:37
Sitat fra: kodax på lørdag 25. desember 2021, klokken 22:33
Energy/trip consumption er vel noe som er mest interessant foe nerdene..

Forbruk er et sentralt tema også på fossilbiler, og enda større for elbiler. Det viser de evigvarende diskusjonene rundt dette temaet på ulike nasjonale/internasjonale forum.

Men Tesla er ikke helt håpløse, så de har vel gjort en kalkulert vurdering på dette, og funnet ut at folk flest ikke vil savne det nevneverdig, og at de fleste ikke trenger kontinuerlig overvåking av forbruket.

Men det blir litt iPhone-aktig over det.

Og akkurat som iPhone, så eier Tesla det norske markedet. ;-) Blir nok for spesielt interesserte, med Tesla sin rekkevidde og ladenettverk så bare kjører man. Forbruk er underordnet. Og forbruk er forbruk, er man tom så fyller man.

Jeg forstår hvor du vil, og det er sikkert flott for de som ikke skjønner seg på det, eller har en Tesla fordi det er en bil på 4 hjul som alt annet.

Men for meg høres det ut som en bevisstløs tilstand, uten øye/interesse for detaljer, men ja, en stor andel av befolkningen faller trolig i den kategorien når det gjelder bil.

Akkurat forbruk, både kontinuerlig og for turen, er jo informasjon som man i alle år har kunne valgt å se i displayet på alle slags biler, inkludert gamle dieseltravere. Og der kan tanken fylles på 5 minutter..

Det er vel trolig fjernet for å enten gi plass til annet på et senere tidspunkt, eller at man ønsker å bevege seg mot å fjerne alt "støy", og bare ha det man må ha synlig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Wisd0m

Mangelen til å vise forbruk er håpløst dårlig IMO. På fossilbiler er dette "standard" med unntal av dårlige varebiler. Hvorfor tror de at det er greit i en elbil?

turfsurf

Sitat fra: Wisd0m på søndag 26. desember 2021, klokken 10:53
Mangelen til å vise forbruk er håpløst dårlig IMO. På fossilbiler er dette "standard" med unntal av dårlige varebiler. Hvorfor tror de at det er greit i en elbil?
De har jo ikke fjernet det helt da, men flyttet det. Men det er jo da ikke mulig å ha oppe samtidig med andre ting.

Skjønner ikke hva Tesla har imot skikkelige triptellere. De har aldri hatt ordentlige triptellere som viser alt. Forbruk / km, forbruk totalt, distanse kjørt, snittfart, tid kjørt.

Greit at man kan regne ut noen fra de andre, men allikevel greit å få det presentert ferdigtygd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA