Ulemper ved model 3?

Startet av Palle22, mandag 06. desember 2021, klokken 18:36

« forrige - neste »

Palle22

Tak. Så går vi nok efter sådan en. Har fundet en grå LR fra Tyskland, juni 2021 (nyeste model med træ på dørene), kørt 14.000 km for 450.000dkk incl. 18" sommer og vinterhjul. Det er vist ikke helt galt?

Så skal jeg bare have fat i en lader.
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Handyman

Sitat fra: Palle22 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:17
Da vil jeg anbefale en Wall Connector gen 3. "Tesla-knapp" på pluggen er nesten et must. Det finnes riktignok walk-around. Kablel med knapp, bruke app eller FOB. Knappen er derimot helt suveren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Palle22

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:52
Da vil jeg anbefale en Wall Connector gen 3. "Tesla-knapp" på pluggen er nesten et must. Det finnes riktignok walk-around. Kablel med knapp, bruke app eller FOB. Knappen er derimot helt suveren.

Ok, tak for det. Er den langt bedre end fx Easee laderen? Jeg kan købe Easee laderen gennem et firma, som gør det muligt for mig at få refunderet elafgiften her i DK - det kan jeg vist ikke med Teslas egen lader. Jeg kan vist også få et kabel med Tesla-knap til Easee laderen?

BE

Eventuelt trykke lett på lokket, så åpner det seg så lenge bilen ikke er låst. (Litt mer plunder å avslutte pågående lading uten knapp da)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Handyman

Sitat fra: BE på tirsdag 07. desember 2021, klokken 15:29
Eventuelt trykke lett på lokket, så åpner det seg så lenge bilen ikke er låst. (Litt mer plunder å avslutte pågående lading uten knapp da)
Det er når man skal avslutte ladingen at knappen er viktigst.

Handyman

Sitat fra: Palle22 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 15:18
Ok, tak for det. Er den langt bedre end fx Easee laderen? Jeg kan købe Easee laderen gennem et firma, som gør det muligt for mig at få refunderet elafgiften her i DK - det kan jeg vist ikke med Teslas egen lader. Jeg kan vist også få et kabel med Tesla-knap til Easee laderen?
Dersom du får med kabel med teslaknapp så er det vel ikke noe i veien med Easee, tror jeg. Kabelen alene koster jo noen tusen.

Hideyowife

Eneste jeg har å utsette på 3 og Y er altfor kort sittepute i stolene foran. Null å niks i støtte fra midten av låret og jeg er 179cm høy. Vi har 2 barn på 8 og 17 år. Får fint plass til alt vi trenger i M3. Aldri skjønt hva folk pakker med på tur som gjør at de MÅ ha Suburban for å kunne dra på tur 😂
Tesla Model Y LR 2023
Honda e Advance 2021

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

BE

Sitteputen er litt kort ja.

Det hjelper litt at en kan vippe/endre vinkel på seteputen, og ikke bare kjøre det frem og tilbake. Det er det artig nok ikke alle som er klar over, så da er det sagt også   :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Atle3

Man kan vel si at den har alle ulempene som vanlige sedaner har og Y har alle ulempene som en sedan ikke har. Den største ulempen med y er prisen. Det er langt fra en sr+ til en y. Y burde kommet som sr+ den og. Hadde kjøpt den tvert.

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 07. desember 2021, klokken 17:47
Eneste jeg har å utsette på 3 og Y er altfor kort sittepute i stolene foran. Null å niks i støtte fra midten av låret og jeg er 179cm høy. Vi har 2 barn på 8 og 17 år. Får fint plass til alt vi trenger i M3. Aldri skjønt hva folk pakker med på tur som gjør at de MÅ ha Suburban for å kunne dra på tur 😂
Skjønner at det må være enorm forskjell på anatomien her. Jeg er 182 og tenker aldri over at sitteputa er kort. Jeg vet at den er ikke lang, men jeg har aldri tenkt over at den er markant kortere en andre biler jeg har kjørt. Enten har noen en hang-up på dette eller så har de så lange lår at knærne er plassert rett over anklene. ;) 
Nei, jeg tror heller at måten man sitter på utgjør mye av forskjellen. Noen siger ned i setet med krum korsrygg, mens andre sitter med hofta godt inn mot seteryggen. Det utgjør fort mer enn 5 cm. Jeg og en kamerat har ganske lik anatomi, men på som passasjer hos Ryan-Air sliter han big-time. Han mangler minst 5cm for å få plass til knærne, mens jeg har litt plass til overs dersom jeg skyver hofta bak i setet. Det er stor forskjell på "sittestilen" vår.

trykkertor

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:20
Jeg er 182 og tenker aldri over at sitteputa er kort. Jeg vet at den er ikke lang, men jeg har aldri tenkt over at den er markant kortere en andre biler jeg har kjørt. Enten har noen en hang-up på dette eller så har de så lange lår at knærne er plassert rett over anklene. ;) 
Nei, jeg tror heller at måten man sitter på utgjør mye av forskjellen. Noen siger ned i setet med krum korsrygg, mens andre sitter med hofta godt inn mot seteryggen. Det utgjør fort mer enn 5 cm. Jeg og en kamerat har ganske lik anatomi, men på som passasjer hos Ryan-Air sliter han big-time. Han mangler minst 5cm for å få plass til knærne, mens jeg har litt plass til overs dersom jeg skyver hofta bak i setet. Det er stor forskjell på "sittestilen" vår.
Her tror jeg du er inne på essensen. Jeg som deg, med mine 195cm har aldri tenkt på seters lengde på sitteputten. Finner meg raskt komfortabel der.
Min bror er like høy som meg, og han har en ligge-mens-han-kjører-bil stilling, versus meg som sitter mer rett opp og ned. Stor forskjell mellom oss to og hvordan setene er innstilt. Men vi kjører de samme type biler.
Men igjen, lengde på sittepute og lårstøtte har aldri falt meg inn som noen utfordring eller problem, uansett bil.

Palle22

Tak for gode inputs.

Jeg har nu to biler i kikkerten:

1: 12/2020 refresh LR 580km range, kørt 11.000km på 18" CrossClimate dæk: 412.000,-

2: 6/2021 refresh LR 614km range, kørt 14.000km på 18" Pirelli sommerhjul, Pirelli vinterhjul medfølger: 450.000,-

Er der en reel forskel på de to biler, ud over at der ikke er ratvarme og træpaneler på nummer 1?

Jeg véd, at nummer 2 er med Panasonic batteri, men er der den store forskel på det og et LG batteri (som den anden måske har?)?

Jeg lurer på, om jeg kan spare de 38.000,- kroner...

OlaM

Det er en forskjell, men hvor signifikant den er varierer vel per person.

Nr 1 har sannsynligvis 5C mens nr 2 har 3L. Batterikjemi er komplisert, så det er vel ikke så enkelt at man bare får bedre batteri uten ulemper. NCA-kjemien (Panasonic) har muligens kortere levetid enn NMC? Burde uansett være mer enn nok til bilens levetid.

På bildet over så skulle jo Panasonic-batteri indikere at nr 2 var bygd i USA. Du vet det sikkert, men du kan se på VIN hvor de er bygd, Kina begynner med LRW, USA med 5YJ. Ryktet sier at bilene generelt sett er bedre bygd i Kina enn i USA.

Så med de faktorene + rattvarme + to hjulsett, da ville jeg selv blåst de 38 lappene og kjøpt nr 2.  :)
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 07. desember 2021, klokken 17:47Aldri skjønt hva folk pakker med på tur som gjør at de MÅ ha Suburban for å kunne dra på tur 😂
Sykkelhjelmer, sykkelsko, pumpe, skiutstyr, padleutstyr, klatreutstyr, telt, turtøy, rulleski, rulleskøyter, kaffemaskin osv. Mye rart man kan ha med på tur.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Sitat fra: Palle22 på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:55

Jeg har nu to biler i kikkerten:

1: 12/2020 refresh LR 580km range, kørt 11.000km på 18" CrossClimate dæk: 412.000,-

2: 6/2021 refresh LR 614km range, kørt 14.000km på 18" Pirelli sommerhjul, Pirelli vinterhjul medfølger: 450.000,-

Hvis det er riktig at bil 1 kun har ett sett hjul, så koster det fort 15-20.000 å kjøpe et sett hjul ekstra.
CrossClimate dekk høres i mine ører ikke bra ut, men jeg vet ikke hva det er. I skandinavia bør vi ikke falle for all-season-tyres da de hverken er gode på sommer og vinterføre, men mer middels på begge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA