Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på frontlykt LR vs Performance?

Startet av kTesla, mandag 06. desember 2021, klokken 18:27

« forrige - neste »

kTesla

Vurderer sterkt å legge inn bestilling på Model Y. Noen som vet om det er forskjell på lyktene fra LR til Performance? P er vel ikke kommet til Norge enda, men i konfiguratoren til tesla er det merkbar forskjell på lykten når en endrer fra LR til P.

trykkertor

Jeg tenker at både LR og P leveres med samme lykt, og lurer på om det kan være en forskjell i rendringen/lysrefleksjon siden bilen senkes på bildet.

Contango

Sitat fra: kTesla på mandag 06. desember 2021, klokken 18:27
Vurderer sterkt å legge inn bestilling på Model Y. Noen som vet om det er forskjell på lyktene fra LR til Performance? P er vel ikke kommet til Norge enda, men i konfiguratoren til tesla er det merkbar forskjell på lykten når en endrer fra LR til P.
Godt observert. Tror også lykten er en annen når jeg ser på konfiguratoren, men det er ikke skrevet noe om det - hvilket er litt rart. Det er skrevet om andre ting - eksvs 12v batteriet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Er det ikke bare at P vises med matrix-lyktene, mens LR vises med de gamle lyktene? Min LR er iallfall levert med matrixlyktene.

panser

Sitat fra: geear på mandag 06. desember 2021, klokken 21:04
Er det ikke bare at P vises med matrix-lyktene, mens LR vises med de gamle lyktene? Min LR er iallfall levert med matrixlyktene.
Typ de matrix-lyktene som egentlig skal monteres på bilene fra Tyskland?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

panser

Åh sweet! Kundehandler hos Tesla sa at det ikke var matrix, så dette ble en finfin bonus!:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Matrix brukes gjerne om VW/Audi sin løsning, og om funksjonene det gir. Tesla har lykter med matrise-/pixel-"pærer", men dette utnyttes ikke av SW.  Det er derfor ikke helt feil å si at Tesla ikke har matrix-lys. Men dette kan antakelig Tesla endre med SW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 06. desember 2021, klokken 23:43
Det er derfor ikke helt feil å si at Tesla ikke har matrix-lys.
Nei, det er faktisk helt korrekt. Lyktene er Matrix kapable, men det utnyttes ikke. Skal vel implementeres via kamera som alt annet.

Tesla har vel ikke giddet å gjøre det siden det ikke er lov i USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Stemmer, i USA er det en oppfatning av at det vil bli aktivert når de får det godkjent der borte. Vi er vel bare med på lasset..

Ampera

Adaptive lys ble godkjent i USA  16 november 2021.. så kan vare Tesla jobber med SW allerede.

tjommi

Sitat fra: Ampera på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:04
Adaptive lys ble godkjent i USA  16 november 2021.. så kan vare Tesla jobber med SW allerede.
Spennende info. Da kan det jo være lov til å håpe :+1:
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Jon65

Får isåfall håpe at det blir bedre enn fjernlysautomatikken

lars667

Jeg er nok litt pessimistisk for dette, men håper jeg blir positivt overrasket. Jeg mistenker at Tesla har skåret ned på antall sensorer og prosessorer, slik at samme enhet må ta seg av en god del automatikk. Automatisk/dynamiske lys tipper jeg krever noe sensorikk som går uavhengig av resten. Men håper jeg tar feil, og at den trege lysautomatikken i dag bare skyldes ugunstige innstillinger.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Er lysautomatikken noe bedre i andre biler uten matrix-lykter, da? Syns alle biler jeg har kjørt med lysautomatikk blender ned for tidlig og opp til fullt igjen for tregt, og at de alle blender ned for refleksjon fra egne lys i et "krapp-sving-skilt" og lignende. Unntaket er matrix, siden de beholder lyset på høyre side så er det et mye mindre problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA