Når bakluken åpnes avslutter den med å si bipp-bipp

Startet av TM3P2021, mandag 06. desember 2021, klokken 17:17

« forrige - neste »

matho

Sitat fra: Contango på tirsdag 05. april 2022, klokken 20:23
Sitat fra: matho på tirsdag 05. april 2022, klokken 11:00
Sitat fra: Contango på mandag 04. april 2022, klokken 21:42
Akkurat fått 2022 så har ikke opplevd problemer men synes det er helt fjernt å skulle ha motorisering av den lille luka. Mye enklere med den manuelle løsningen på forrige utgave.
Sier den bip når du lukker den?
Ja, akkurat etter å ha trykket på knappen, før den beveger seg. Skulle gjerne kunne slått det av.
Ahh så ikke bare min nei. Skulle veeeldig gjerne slått den av ja..

roflmao

August 21 SR+, her virker det som luka bare blir slappere og slappere. Nå vil den ikke åpnes uten at jeg hjelper til, og så stopper den halvveis opp. Tar de bytte på mobile service eller må man inn?

model3pw

Har samme problem. Jeg hadde mobile service for noe annet og han sa den måtte inn så jeg har time neste uken for dette hvor de har lagt inn «left strut» som gratis rep. på garanti. Fikk forskjøvet timen en gang allerede pga mangel på del. Så tydeligvis etterspørsel på denne  :)

kerrevs

Sitat fra: Regen på mandag 04. april 2022, klokken 21:33
Fikk byttet motor til bakluka for ca 2 mnd siden. Men begynner sannelig nå å åpne seg kun halvveis igjen. Er dette tidenes dårligste bakluke konstruksjon? Dette blir 4 gangen jeg må kontakte Tesla på 1 1/2 år for å korrigere/reparere bakluka.

Samme her. Dunka hodet fordi den begynte å sige mens jeg lente meg inn og ordnet bagasje.  Gikk et par måneder etter reparasjon før jeg så indikasjoner på dette igjen.

K_G

Sitat fra: model3pw på onsdag 06. april 2022, klokken 12:10
Har samme problem. Jeg hadde mobile service for noe annet og han sa den måtte inn så jeg har time neste uken for dette hvor de har lagt inn «left strut» som gratis rep. på garanti. Fikk forskjøvet timen en gang allerede pga mangel på del. Så tydeligvis etterspørsel på denne  :)
Det er ganske stor etterspørsel på denne, ja. Jeg hadde bilen hos Tesla to ganger uten at de klarte å få det reparert. De byttet "power strut" først. Det hjalp ikke. Deretter "harness" og det ble enda verre. Ved tredje forsøk gikk jeg for mobilservice. En oppegående mobiltekniker (i motsetning til elendig service hos Tesla North) fant ut at feilen skyldes av en "right strut" som er montert feil vei  :o
Jeg er rimelig sikker på at de monterte den feil vei mens de holdt på med "harness".
Så skulle det bli et mobilservice besøk til, men de måtte utsette det nå pga. de venter på deler.  :-1:
Er ellers en fornøyd eier av 06.2021 M3SR+.

Ingeniøren

Det er en amerikaner - kan ikke forvente alt da. Holder ikke samme standard som europeisk og japansk bilindustri - det viste dere vel ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Contango

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. april 2022, klokken 07:46
Det er en amerikaner - kan ikke forvente alt da. Holder ikke samme standard som europeisk og japansk bilindustri - det viste dere vel ?
Nåja. Vi har da fått bakluka på Jaguaren i hodet noen ganger pga den åndssvake sensoren som lever sitt eget liv. Det finnes alltid noe å være frustrert over.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

jlan

Ja jeg lurer jo fortsatt på hvordan de klarte å komme til månen. Generelt synes jeg amerikansk industri ofte satser på litt trauste og gammeldagse løsninger som tross alt virker. Tesla har mye nytt og bra for hovedsystemene, men de skiller seg ut med at mange detaljløsninger ikke er skikkelig testet under varierende forhold.  Hva de egentlig driver med på de vintertestene de visstnok gjør er en gåte for meg.

Når det gjelder disse baklukene - har noen prøvd å nedgradere til manuell løsning? Jeg synes egentlig den var bedre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Oshaug

Luken min hadde dette problemet, men jeg dro luken opp og holdte inn knappen og trykket på to ganger, og etter dette har den oppført seg veldig bra, om dette er tilfeldig eller ikke er ikke godt å si...
Tesla Model 3 SR+ MIC 2021

filtvet

Sitat fra: jlan på fredag 08. april 2022, klokken 12:23
Ja jeg lurer jo fortsatt på hvordan de klarte å komme til månen. Generelt synes jeg amerikansk industri ofte satser på litt trauste og gammeldagse løsninger som tross alt virker. Tesla har mye nytt og bra for hovedsystemene, men de skiller seg ut med at mange detaljløsninger ikke er skikkelig testet under varierende forhold.  Hva de egentlig driver med på de vintertestene de visstnok gjør er en gåte for meg.

Når det gjelder disse baklukene - har noen prøvd å nedgradere til manuell løsning? Jeg synes egentlig den var bedre.

Tesla er nok bedre enn resten fra usa - chrysler/GMC/jeep - etter selv amerikaneres mening stort sett "søppel". Her er en som har har peiling.
https://www.youtube.com/watch?v=GfDaSlECzug. Og verst er de versjonene som er produsert i mexico.

jlan

Sitat fra: Oshaug på fredag 08. april 2022, klokken 15:29
Luken min hadde dette problemet, men jeg dro luken opp og holdte inn knappen og trykket på to ganger, og etter dette har den oppført seg veldig bra, om dette er tilfeldig eller ikke er ikke godt å si...
Takk for tips. Det fungerte faktisk hos meg også. Jeg har før prøvd det som står i håndboken uten suksess. Altså åpne manuelt, ett langt trykk til pipelyd, lukke, åpne.  Men ett langt trykk, pipelyd, to korte trykk, ny pipelyd, det fungerte.

Edit: Men nå kom det noen regndråper, og da åpner den bare halvveis igjen. Åpneren er tydeligvis for svak, og når den stanser blir det registrert som en hindring.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

neuro

Jeg har også problemer med bakluka på min 11.21 SR+. Den funker av og til, men som regel låser den seg bare opp og gjør et tafatt forsøk på å åpne luka, før den gir opp og piper to ganger. Har hatt den inne på service for dette to ganger og sist erstattet de motoren. Da fungerte det nøyaktig én gang, på parkeringsplassen til servicesenteret.

Er knallfornøyd med bilen ellers, og jeg hadde ikke hatt noe å utsette på den hvis den hadde manuell luke.  :D

Hideyowife

Vår M3 MIC levert sept 2021 er likedan. Tesla så på det i vinter og det har vært noe bedre etterpå, men vi opplever titt og ofte at luka ikke åpner seg på første forsøk. Syns det er litt rart at det kun er motor på den ene siden som helt tydelig er for svak. Må gå an å montere tilsvarende på andre siden slik at luka løftes som tiltenkt hver gang? Ser at det ikke er mye vits å mase på garanti utbedring her da dere som allerede har nye løftere fortsatt sliter med det samme. Så vi avventer å ser hva som evt skjer fremover.
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

model3pw

Hadde min til service for dette denne uken etter Tesla ventet på gassdemperen 1 mnd (utsatte timen min 1 gang).

Leverte bilen 07, men kl 1100 fikk jeg beskjed om at de ikke ville fikse/bytte delen allikevel pga de nå har policy på at dette er en software bug og ikke hardware.

Sa jeg ville de skulle bytte (feks lightshow løfter ikke bagasjerom), men det ville de absolutt ikke. Så har ventet 1 mnd + leverte bilen og tok meg dit fram/tilbake helt bortkastet. Elendig service å ta inn bilen for så å ikke gjøre noe, selv etter de har ringt meg 2x om først å utsette timen pga bestille del + bekrefte time.

Ser under at det er mulig «biip biip» faktisk er software, tiden får vise.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-trunk-beeping-twice-and-stopping-halfway.262193/page-2

Så lærdom er at de som bestiller deler/ser over service timer langt fra alltid er enige med service teknikkerene. Så om du har time for det samme, ta en telefon, antageligvis får du samme svar. Men forundrer meg ikke om det også er litt 50/50 - de virker litt preget av kaos.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA