Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S utrygg på vinterføre/snø

Startet av Klovn1, lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16

« forrige - neste »

Muffinman

#15
Range mode endrer momentfordelingen mellom fram og bakhjul i tillegg til en del andre ting.

Range mode av: Hovedsaklig bakhjulsdrevet, men switcher til fremhjulsdrevet rundt 100. Holder fremhjulstrekk et stykke ned i fart når man slakker av. Kobler inn alle fire ved effektuttak over et visst nivå, eller antydning til hjulspinn. Regen følger samme fordeling som fremdriften. Dette er i temperaturer på +2 eller varmere. Ved +1 eller lavere er det permanent trekk på begge driveunits, dvs på alle fire hjul og regen er likt fordelt. Det gir litt høyere forbruk.  Varmeeffekten på kupe er full, dvs 6kW tilgjengelig. I tillegg batterivarmer på 6kW. Ved forvarming slår batterivarmeren seg ut når batteriet har nådd 20 grader, mens den kobler ut ved 12 grader under kjøring. Er batteriet kaldere enn 20 grader og man aktiverer "keep climate on", vil varmeren aktiveres inntil batteritemperaturen har nådd 20 grader. Settpunkt batteritemp 32 grader, dvs bilen vil åpne treveisventilen for kjølevæsken til radiatoren for å holde temperaturen på dette nivået.

Range mode på: Forhjulsdrevet uavhengig av temperatur og hastighet, men kobler inn bakenden ved effekt over et visst nivå eller antydning til hjulspinn. Regen har pri på forhjulene. Effekt kupevarme er halvert til 3kW, og batterivarmer aktiveres opp til 20 grader ved forvarming eller keep climate on. Batterivarmeren vil gå med full effekt. Den vil ikke aktiveres ved kjøring under 12 grader. Settpunkt batteritemp 42 grader og bilen vil forsøke å varme batteriet passivt til dette nivået, noe den ikke klarer på vinteren naturligvis. Om sommeren kan det være nyttig å kjøre i range mode om man skal superlade da det tillater høyere temp på batteriet enn navigate på suc ordner, og man får bedre effekt på ladingen - ihvertfall på 85/tidlige 60 og 70.

Er det ekstremt glatt kan man få følelsen av at bilen går rett frem med regen og range mode i sving, men normalt kjenner man ikke så mye til forskjellen.

geear

Hmm, hovedsakelig bakhjulsdrevet? Er det alle X/S uavhengig av motortyper? Syns X (ikke P) generelt fremstod som ganske tydelig understyrt, også med range mode av, mens Y er betydelig mindre understyrt. X måtte ha mye mer overtalelse for å få ut bakenden..

alda

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. desember 2021, klokken 22:07
Range mode endrer momentfordelingen mellom fram og bakhjul i tillegg til en del andre ting.

Range mode av: Hovedsaklig bakhjulsdrevet, men switcher til fremhjulsdrevet rundt 100. Holder fremhjulstrekk et stykke ned i fart når man slakker av. Kobler inn alle fire ved effektuttak over et visst nivå, eller antydning til hjulspinn. Regen følger samme fordeling som fremdriften. Dette er i temperaturer på +2 eller varmere. Ved +1 eller lavere er det permanent trekk på begge driveunits, dvs på alle fire hjul og regen er likt fordelt. Det gir litt høyere forbruk.  Varmeeffekten på kupe er full, dvs 6kW tilgjengelig. I tillegg batterivarmer på 6kW. Ved forvarming slår batterivarmeren seg ut når batteriet har nådd 20 grader, mens den kobler ut ved 12 grader under kjøring. Er batteriet kaldere enn 20 grader og man aktiverer "keep climate on", vil varmeren aktiveres inntil batteritemperaturen har nådd 20 grader. Settpunkt batteritemp 32 grader, dvs bilen vil åpne treveisventilen for kjølevæsken til radiatoren for å holde temperaturen på dette nivået.

Range mode på: Forhjulsdrevet uavhengig av temperatur og hastighet, men kobler inn bakenden ved effekt over et visst nivå eller antydning til hjulspinn. Regen har pri på forhjulene. Effekt kupevarme er halvert til 3kW, og batterivarmer aktiveres opp til 20 grader ved forvarming eller keep climate on. Batterivarmeren vil gå med full effekt. Den vil ikke aktiveres ved kjøring under 12 grader. Settpunkt batteritemp 42 grader og bilen vil forsøke å varme batteriet passivt til dette nivået, noe den ikke klarer på vinteren naturligvis. Om sommeren kan det være nyttig å kjøre i range mode om man skal superlade da det tillater høyere temp på batteriet enn navigate på suc ordner, og man får bedre effekt på ladingen - ihvertfall på 85/tidlige 60 og 70.

Er det ekstremt glatt kan man få følelsen av at bilen går rett frem med regen og range mode i sving, men normalt kjenner man ikke så mye til forskjellen.
Bra info där om range mode Muffinman, har länge undrat exakt vilka effekter det har.  :+1:
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Diravi

Vi har kjørt vår 70 D i nå snart seks vintersesonger, fire med Hakka 8 piggdekk og litt over en med Goodyear piggfrie. Synes ikke Sen glipper spesielt lett. Sørpeføre kan være en utfordring; derfor gikk vi også for Goodyear-dekkene, da de scorer klart best på sørpe og vannplaning. Men nå om dagen er det spesielt i bykjøring lett å få kladdet dekkene til med en blanding av snø, salt og asfaltstøv og da er det mindre grep. Og som nevnt av flere, det er en kvart meter brede dekk og drøyt to tonn bil. Så....

Vi har for øvrig alltid kjørt med høy regen på vinter, men vi kjører defensivt og letter gradvis på wattpedalen for kontrollert fartsreduksjon før sving. Tar aldri brått foten av pedalen før sving på vinterføre.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Sitat fra: Klovn1 på lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16
...snip...

Har du sjekket at alle dekkene har korrekt rulleretning?
Jeg fikk utlevert Hakka R3 til 3ern med et dekk montert innside ut/bak frem. Den var ganske tailhappy og ustabil.

Det er ganske tydelig merket på dekksiden og lett å se.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BMW850

Snart 8 år med Model S P85 bakhjulstrekk. Super vinterbil til alle forhold. Kjørte de 4 første vinterene med Pirelli Sottozero kontinentaldekk levert med bilen ny som så ut som sommerdekk og nesten oppførte seg slik. Hytte på fjellet med tildels krevende forhold. Dekk betyr mye :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sense

Model S er den beste vinterbilen jeg har kjørt noen gang pga. den gode balansen, som gjør den lett å kontrollere uten overstyring eller understyring, og korrigeres enkelt med bare en arm. Her inkluderer jeg min første model S med kun RWD, som var litt mer tail-happy ved pådrag.
Men godt grep på en så tung bil fordrer at dekkene er verken gamle (maks 3 år) eller nedslitt.

alfheim

Hadde store "problemer" med bilen på vinterføre sist vinter. Føltes som om bakenden ikke hadde feste i det hele tatt. Kontroll hos Tesla fant "mindre" feil på hjulstilling, men mente det ikke var noe akutt problem. Imidlertid spiste bilen bakdekk på sommeren. Tok en hjulstillings kontroll/retting og med nye vinterdekk har ikke problemet vært der i år i alle fall.
(P85D - 2015)

Balrog

Nok et lærerikt innspill fra Muffinmann - takk.

Med fare for å sparke inn åpne dører: 3mm er minste tillatte mønsterdybde på vinterdekk og er virkelig alt for lite når kjøreforholdene er annet enn bar asfalt. Model S er en svært tung bil og stiller derfor krav til gode dekk. (Jeg skal aldri ha Pirelli vinterdekk igjen noensinne, da tar jeg heller buss. De burde forbys på linje med narkotika og våpen.) Nokian med god mønsterdybde er meget bra dekk, men vær klar over at de visstnok skal ha dårlig grep ved overvann/vannplaning, uten at jeg har opplevd det.

Regen må man sette seg inn i. Med bakhjulsdrift er standard regen nesten som å dra i et gammeldags håndbrekk i sving i nedoverbakke, og det er utrolig kontraintuitivt å gi gass i en sånn situasjon. Så med bakhjulstrekk bør man ha lav regen når det er mulighet for glatt føre = kjør med det hele vinteren.

Med 4-hjulstrekk må jeg anbefale folk å lese Muffinmanns innlegg over som forklarer en del merkunderligheter ved bruk av regen og range mode. Innlegget skulle kommet opp på skjermen ved oppstart.

Oppsummert: Model S med NORDISKE myke vinterdekk med 5+mm mønster, fornuftig oppsett av regen (+range mode) og fornuftig fart + bremsetest før og under kjøring ift. is på bremseskiver (mye skrevet om dette på forumet) gjør Model S til en usedvanlig god vinterbil, og alt annet enn utrygg.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Muffinman

Det med mønsterdybde er kjempeviktig. Hjelper ikke at man har testvinneren om det er for lite mønster igjen. Da vil de fleste "dårlige" vinterdekk fungere vel så bra når de er nye. Jeg kjørte Leaf`en til poden et par mil for å legge om gummi, og han var skodd med disse Continental piggfri som får hederlig omtale. 4mm igjen og jeg var smått redd, for det fungerte IKKE bra. Hjem igjen med Pirelli piggfri med nordisk gummiblanding (ikke katastrofedekkene Tesla leverte med Model S i noen år...) og forskjellen var massiv.

Kan ikke si at jeg utelukker Pirelli fremover, men Sottozero II skal få leve i historiebøkene for min del. Jeg endte med å kaste mine etter ikke alt for lang tid. Kjøpte Hakka 8 etter å ha kjørt piggfri i 20 år   :)

Neemaz

Fikk nesten samme problem med min 2018 P100D i vår. Ved kjøring på tørr vei med litt is/vann i ene dekkbana ( høyreside som oftest) så vart bilen mer eller mindre livsfarlig. Den kunne i lav hastighet plutselig slippe på alle 4 og nesten tverrstille i kjørebana. Ett eksempel var kjøring i knapt 60km/t i 2 feltsmotorvei m/midtdeler, da slapp hele bilen og tverra nesten 90grader, hvordan dette gikk bra vet jeg egentlig ikke.. Har ikke funnet ut av hva som var/er problemet og er særdeles skeptisk til vinteren, men nye dekk blir det i hvert fall. Uansett dekk mener jeg så burde ikke dette skjedd. Har ikke hatt noen indikatorer på dette i løpet av sommeren/regnvær. Kunne også virke som problemet oppsto kun når ene siden av veien var våt/is.

Vaduz

Kan feks kjøre litt saktere når det er is på veien, pleier å funke;)

El-boy

#27
Gode vinterdekk er alfa og omega.
Min har fungert fint med Hakkapeliitta 8 og R3. Jeg synes bilen sitter godt på vinterføre...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA