Hvordan er din battekapasitet på vinteren

Startet av Janpihl, lør 04. des 2021, kl. 08:43

« forrige - neste »

Janpihl

Skriver denne fordi jeg er veldig usikker på hva som er normalt

Har ca 25 km til jobb, med blandet kjøring, men hovedsakelig 60/70 vei.
Setter meg i bilen uten forvaring. Den brukte her i minus 8 hele 62 prosent på 128 km. (4 Ture)
Dvs jeg får knapt ut 200 km på en bil som i utgangspunktet på sommerføre skal kunne klare 450 km.

Dessuten prøvde jeg å forvarme bilen med avgangstidspunkt i appen, virket ikke som det Var noe forskjell på forbruk, brukte lett 13 prosent på 25 km.

Lurer jo litt på om varmepumpen i det hele tatt fungerer.
Eller om dette bare er helt normalt

Ja det er forskjell på sommer og vinter, men dette syntes jeg var unormalt høyt.

På Møller bil snakket jeg med selger og en teknikker, og de er utrolig hyggelige og tok seg tid til å forklare og teknikerne siger at her på vinteren vil ikke bilen være oppe i driftstemperatur på batteriet etter lengre tid, de kunne ikke si hvor lenge, bare at når man kjører lengre turer så blir batteriet varmere og forbruket går ned. Og jeg da på lengre turer kunne forvente å komme opp på en 350 km.

Snakket med en som har en Audi etron og han sa at han ser forskjell på forbruket når han kjører til jobb med forbarmet batteri, og han har kortere vei end meg.

Har andre motsatte eller samme erfaringer?

Bil er id 4 first.

daktari

Det virker på meg som om ID.4 bruker veldig mye strøm på korte turer nå i kulda. Det må ha noe med batterivarming å gjøre.

Forvarmingen bruker også mye strøm, oppunder 10% for en halvtime.

Varmepumpa kommer ikke alltid på. Merkes godt når det skjer, tydelig kompressorlyd.

Kanskje noen med utstyr kan lese ut litt data i forskjellige scenarier om det f.eks. lønner seg å bruke ECO? Og navigasjon - oppfører den seg anderledes med et mål nærmer enn med et mål langt borte?

PS etron brukte minst like mye strøm på vinteren.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SveinJ

Jeg har sjekket litt på min egen ID.4 og batterivarmer starter omtrent med en gang man setter bilen i gear. Oppvarmet væske strømmer inn i batteriet og oppnår en temperatur på opptil 35 grader etter ca 15 minutter. Når batteriet har kommet opp i ca 12 til 15 grader, avsluttes oppvarmingen av batteriet og etter ca 25 til 30 minutter har denne væsken en avkjølende effekt, slik at batteriet holder ca 12-15 grader. Systemet benytter bare batterienergi til oppvarming av tempereringsvæsken. Varmepumpa varmer «bare» opp luft til kupe.
Blir HV-batteriet for varmt, brukes varmepumpa til å kjøle ned væsken som sirkulerer i HV-batteriet.
Slik har jeg forstått at det skjer, etter samtaler med lokalt VW verksted.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

aspera

Opplever det samme. Idag kjørte jeg ca 7 mil (60-70 hastighet). ca -6 ute . Brukte 30 % av batteriet. Bil står ikke i garasje.
Når det var minus 13 grader så brukte den mellom 25-30 kWt i perioder når jeg IKKE brukte gasspedalen og bare coasta. Slo jeg av varmen så brukte den 10 kWt bare for å varme batteriet.  For de som ikke har garasje må forvente utrolig dårlig rekkevidde om vinteren.  Den varmer batteriet i opptil 20 minutter når det er kaldt.
Er redd det ser ut som rekkevidde på 20 mil når det bikker -10 for min del. E-soulen min klarte 35 mil om vinteren.
Utifra hva jeg har lest/sett så er VW klar over dette, og det skal bli forbedret i en programvare oppdatering. I tillegg må bilen til forhandler for å oppgradere/bytte ut noe styringsenheter.

Litt artig ting, jeg kjører en fast vei hver morgen 1 mil/10min kjøring. Når det er over -10 er forbruket på ca 34 kWt. En morgen  i samme temp. så feilet oppvarmingen av batteriet. Da ble forbruket på 18 kWt.

vannmann

Har en id 4 1st, 77 kWt . Bruker alt for mye strøm til batterivarming og varming av kupé. Blir alt for dårlig rekkevidde på vinter i minusgrader. Hadde en Kia Soul med 30 kWt batteri,selvfølgelig mindre bil,men oppvarming der brukte langt mindre strøm enn id 4. Tror varmepumpa på id4 er lite effektiv og batterivarming tar mye strøm. Er skuffet på forbruket nå om dagen,er rett og slett for dårlig.

Robert Nilsen

Spiller det noen rolle for batteriets levetid om man kjører uten at varmepumpa kobler inn?

RJK

Sitat fra: Robert Nilsen på søn 05. des 2021, kl. 22:10
Spiller det noen rolle for batteriets levetid om man kjører uten at varmepumpa kobler inn?
Selvsagt, da den er med på styring av batteriets temperatur, og bilens systemer er programmert i forhold til at den er på plass.

Det gjelder å holde batteriet innenfor optimal arbeidstemperatur. Det er betydelig lettere å oppnå med varmepumpen i funksjon. Spesielt i vårt klima.

I tillegg er det med på å redusere forbruket på langtur og ellers når batteriet allerede arbeider i optimalt temperaturområde.

At det koster litt ekstra energi å varme batteriet såpass på mye småkjøring, er mindre vesentlig annet enn for budsjettet, men det er forsåvidt ikke varmepumpa som er skyld i det, men at VW AG og batterifabrikanten mener det er best for batteriet å varme batteriet så mye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Robert Nilsen

Men når man kjører ca 1 mil, hvor mye rekker en tydeligvis dårlig varmepumpe å varme opp da? Og hvordan har de mest energieffektive bilmerkene løst dette?

Kjell Salvigsen

På tidligere elbil med varmepumpe ble det sagt at man først merker effekt etter å ha kjørt over 30 minutter, dermed får man ikke nytte av den på småturer i hverdagen kortere enn 30 minutter. Forbruket på småturer er høyt med id4 , på langturer synes jeg den leverer bra. Bare følg med på forbruket på langtur, det daler sakte men sikkert etter hvert som man kjører. Rekkevidde på langtur er bra mener jeg , forbruket øker med 20 - 30 % på lange turer er min erfaring etter å ha kjørt 4 langturer nå i vinter i temperaturer ned til -12. (sammenlignet med tilsvarende turer i sommerhalvåret.)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SveinJ

Sitat fra: vannmann på søn 05. des 2021, kl. 16:08
Har en id 4 1st, 77 kWt . Bruker alt for mye strøm til batterivarming og varming av kupé. Blir alt for dårlig rekkevidde på vinter i minusgrader. Hadde en Kia Soul med 30 kWt batteri,selvfølgelig mindre bil,men oppvarming der brukte langt mindre strøm enn id 4. Tror varmepumpa på id4 er lite effektiv og batterivarming tar mye strøm. Er skuffet på forbruket nå om dagen,er rett og slett for dårlig.

Batteriet på en ID.4 veier ca 500kg og på Soul må det sikkert ikke være mer enn 250 kg. Det krever mye mer energi for å varme opp 500kg enn 250kg. Kupeen i ID.4 er større i volum også, som igjen forbruker mye mer energi. Så det er ikke tart det er forskjell.

SveinJ

Sitat fra: Robert Nilsen på man 06. des 2021, kl. 07:41
Men når man kjører ca 1 mil, hvor mye rekker en tydeligvis dårlig varmepumpe å varme opp da? Og hvordan har de mest energieffektive bilmerkene løst dette?

På min ID4 tar det ca 20 til 30 minutter å varme opp batteriet fra 0-5 grader til «arbeidstemperatur» 12 til 15 grader. Verkstedet hos forhandler påstår at varmepumpa bare kjøler ned batteriet og ikke bidrar til oppvarming av væsken som flyter gjennom.
Men i tekniske spesifikasjoner kan man lese det motsatte:

Bjoris

Det kommer oppdaterteringer i 3.0 på dette. Jeg håper det både kommer mulighet for forvarme batteri fra ladestasjon før avreise og mulighet for å droppe oppvarming av batteriet, typisk når du bare skal noen km til jobb. Slik det er nå så går det på mine 2*10 km, 6-7 kwh og det er jo helt idiotisk siden oppvarmingen neppe har særlig  effekt på batterihelsen når vi slutter å kjøre i det temperaturen begynner å øke.

Andre bilprodusenter har jo f.eks redusert effekt og regenering når batteriet er kaldt og det er jo en ok løsning når du bare skal trille ned på jobb f.eks... Håper det kommer ett modus der du kan velge å ta dette bort, men at du også kan ha denne oppvarmingen f.eks om du ser at du skal på langtur og/eller du må hurtiglade raskt etter oppstart

Dieselgubben

Bilen bruker for mye unødvendig strøm i kulden. Håper dette blir fikset i SW oppdatering. 

Sjekket kjørekomp i går. 44,6 kWt i snittforbruk siden lading. Kun 26 km hittil siden lading, men flere turer på 3-5 km gjør underverker for forbruket.... Bruker forvarming, men kun 4-5 minutter for det tar ikke lange tiden før bilen får god lunk selv i 8 til 10 minus.   

ID4

Sitat fra: Dieselgubben på ons 08. des 2021, kl. 08:23
Bilen bruker for mye unødvendig strøm i kulden. Håper dette blir fikset i SW oppdatering. 

VW bekreftet på facebook id gruppe at de har en fiks på dette i en sw oppdatering. De var ikke presise på når den kommer. Forventer ikke fiks denne vinteren. Men kanskje den kommer til 3.0. Men de fleste biler må på verksted før en kan ta imot den.

SveinJ

Sitat fra: Dieselgubben på ons 08. des 2021, kl. 08:23

Sjekket kjørekomp i går. 44,6 kWt i snittforbruk siden lading. Kun 26 km hittil siden lading, men flere turer på 3-5 km gjør underverker for forbruket.... Bruker forvarming, men kun 4-5 minutter for det tar ikke lange tiden før bilen får god lunk selv i 8 til 10 minus.

Det går med en del energi fra HV-batteriet for å varme opp kupe og 500kg batteri. Systemet bruker ca 20 minutter til å få temperaturen på batteriet opp på ca 12 til 15 grader, som er «normal» driftstemperatur. Forvarming av HV-batteriet kommer først med 3-0 oppdateringen neste sommer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA