Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinnstilling "Redusert" gir likevel 11kW på 400V 32A 3-fas hjemmelader

Startet av christen, fredag 03. desember 2021, klokken 19:23

« forrige - neste »

christen

I anledning nye effekttariffer virker det interessant å redusere ladefarta lavere enn 11kW. Vi har en Schneider EVLink 400V 32A 3-fas lader som mao. kan gi inntil 22kW. Bilen kan som kjent kun lade ved inntil 11kW (16A). Når vi velger "Redusert" i bilens ladeinnstillinger, lader den fortsatt med 11kW. Har også forsøkt å endre innstillingene for mode 2, uten at det heller hadde innvirkning. Noen flere som har opplevd dette? En teori kan være at laderen tilbyr 32A, som bilen så ber om å redusere til 20A. Dette ville gitt mening for 1-fas, men ikke for 3-fas der bilens max er 16A... Åpenbart er det en brist i logikken mellom bil og lader. Andre som kan bekrefte at "Redusert" fungerer slik man skulle forvente?

3Phase

Min erfaring med lading av i3 120Ah AC i Redusert modus er helt sammenfallende med din. Jeg har også en 3-fas veggboks på TN-nett (Proxll / Circontrol WBMC32). Ser på effektkurver fra nettleverandør at lading av i3'en gjør at jeg havner opp i 10-15 kw trinnet på den nye effektmodellen som kommer fra 1.januar 2022. Uten lading ville jeg havna i 5-10 kw trinnet. Dette utgjør en ekstra kostnad på ca. 2.400 kr./år.
Hadde tidligere en 60Ah som kun har 1-fas ombordlader. Her kunne jeg redusere ladetid med rundt 2,5 - 3 timer ved å velge max istedet for redusert. Det stemmer da overens med at max gir opp til 32A mens redusert gir rundt 20A.
Det store spørsmålet blir jo da om 32A / 20A er faste verdier som ligger inne i programvaren i i3, eller om den er slik at har du en veggboks som gir ut 20A, og bilden ser dette som maks, så vil redusert være mindre enn 16A? Dette burde enkelt kunne testes ut av noen som f.eks. har en boks som enkelt kan stilles ned.

Så nå lurer litt på hva jeg skal gjøre. Tre løsninger peker seg ut:

- Koble av to fase-ledere slik at boksen går som 1-fas og fortsette med Redusert i bilen med mulighet for maks om det skulle være nødvendig. Med litt kontroll på annet forbruk, bør en likevel klare en ladeøkt på maks men holde seg innenfor 5-10 trinnet. Skal klare å leve greit med det.

- Sjekke om veggboksen kan stilles ned. De fleste bokser har innstillinger for hvor stor sikring du har på kursen, enten via dip-switcher, via app eller spesial progamvare. I mitt tilfelle, tror jeg boksen må programmeres med programvare, som det igjen lukter elektriker/leverandør av.

- Innse at verden har gått videre og investere i en ny smart-lader, som Easee, der du enkelt setter maks strøm fra app på mobilen. Det vil jo koste en del, inkl elektriker for bytte. Det vil ta 3-3,5 år å tjene inn igjen, gitt en unngår å havne ett effekttrinn opp over et helt år.

For min del tror jeg ombygging til 1-fase blir det mest aktuelle. Dette med effektledd på nettleia er jo helt nytt. Tipper det vil komme et langt større utvalg av produkter og tjenester for å optimalisere strømforbruket i huset totalt sett - automatisk og som kobles til HAN porten på AMS-måleren. Mye finnes jo allerede men her må vi forvente at økt volum bør presse prisene ned på utstyr.

Egentlig synd det nye kapasitetsleddet måles gjennom hele døgnet. Hovedformålet er jo å flytte forbruk til nattestid der det er mer en god nok kapasitet. Etter mitt syn burde timesmaks pr måned, kun blitt målt mellom 6 og 22, som de fleste har definert som dag-tid og som har høyere pris pr kwh.

Orbit

Et annet alternativ for å komme rundt dette er å skaffe seg en ladekablel med lavere kodet strømstyrke, og/eller 1-fas kabel. Kablene som er lett tilgjengelig er nesten utelukkende kodet for 20A eller 32A. Jeg tror i3 i "redusert" modus vil trekke halvparten av hva kabelen tilbyr (så lenge dette er over 6A).

Kodemotstander for type-2 kabler:
1500 Ω – 13 A (skjelden vare)
680 Ω – 20 A (selges ofte som "16 A", men er i praksis 20 A
220 Ω – 32 A (standardkabel for i3)
100 Ω – 63 A cable (i praksis kun på fastmontere kabler på 43 kW AC ladestasjoner, som er veldig skjedne å finne)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

christen

I mellomtida har jeg funnet ut litt mer selv også! Eller fått et svært sannsynlig svar fra Schneider:)
Laderen følger visst en standard (EV/EZ), som sier at minimum skal være 14A ved 3-fas. Ikke spør meg om logikken bak et sånt valg. På min arbeidsplass har man møtt på samme problemet når man har lastbalansert flere ladere. Enkelte biler kuttet å lade om man gikk under 14A. Her er lite helt sikkert (ennå), men jeg tviler da på at det vil hjelpe å justere ned laderen eller velge en kabel for lavere strøm. Det kan imidlertid være mulig å velge 1-fas kabel, men da mister man jo muligheten for å lade 11kW om man skulle trenge det unntaksvis.

Så er nok et klassisk tilfelle av manglende/umoden standard og ulike implementasjoner. Skulle BMW løse dette alene, må det vel handle om å kunne velge mellom 1-fas og 3-fas lading i bilens menyer.

Jeg er usikker på om smarte ladebokser kan omgå dette (utenom eventuelt å koble 11kW inn og ut innenfor en klokketime, så totalen i kWh blir liggende innenfor trinnene i tariffen).

Blir spennende å høre om den standarden har en god begrunnelse. Høres jo i første omgang bare sært ut.

Det bakenforliggende om effekttariffer kunne også vært tema for en god debatt. Jeg er enig i prinsippet, som er mye riktigere enn å betale kun statisk fastledd (eller basert på hovedsikring og andre ting man vanskelig kan tilpasse). Jeg mener imidlertid det riktigste vil være nettleie som varierer gjennom døgnet akkurat som energiprisen. Først da får vi de helt riktige incentivene for å styre forbruket vårt. Med dagens oppkoblede målere er jo ikke dette så vanskelig. Så tariffen er et steg i riktig retning, og jeg ønsker derfor å begrense bruk av 11kW lading til de gangene det eventuelt er nødvendig.

Orbit

Sitat fra: christen på mandag 06. desember 2021, klokken 13:19
På min arbeidsplass har man møtt på samme problemet når man har lastbalansert flere ladere. Enkelte biler kuttet å lade om man gikk under 14A. Her er lite helt sikkert (ennå), men jeg tviler da på at det vil hjelpe å justere ned laderen eller velge en kabel for lavere strøm.
i3 (og e-tron) lader i alle fall fint på 3-fas justert hele veien ned til 6A. Jeg har en Viridian-stasjon som kan justeres dynamisk 6A - 32 A, ingen problemer der. Men jeg har vært borte i Schneider-stasjoner som under handshake med bil mente det var bedre å tilby 1-fas 16A enn 3-fas 14A. Men etter kontakt med kundesupport (Smartly) lastet de opp ny konfigurasjon på laderen så det ble 3-fas.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

3Phase

Grei tilbakemelding der Orbit om at du har fått lada i3'en ned til 6A 3-fase. For min egen del har jeg nå fått tak i programmet til å programmere boksen. Den kommuniserer via RS485 grensesnitt  8) et ørlite tilbakesteg fra dagens wifi- eller 4G oppkoblede bokser med eSim. Har da en USB -> RS485 adapter i bestilling, og da i tillegg USB B !
Noterer meg også det med EV-standarden som Schneider fulgte. Det kan jo være Proxll / Circontrol gjør det samme.
Skal prøve å oppdatere status her når jeg har fått overgangen og prøvd å redusere ned strømstyrken.

christen

Schneider har like godt ombestemt seg, og sa i går at laderen går ned til 10A. Jeg stiller meg tvilende, siden bilen da burde ladet "redusert" uten problemer (ned til 6A, gitt andres erfaring her). Venter på tilsvarende informasjon fra BMW/Bavaria. Tenker jo kanskje det ville være på tide at bil- og ladeboksprodusentene tok denne praten i stedet for oss sluttkunder ;D

Klykken

Det er vel heller BMW som er klønete her og ikke oppgir effekten i tall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

christen

Hvis du sikter til bilens innstillinger, så er jeg uenig (eller forstår ikke helt hvor lett det ville være). Hvis jeg forstår rett er Maksimal og Redusert relativt i forhold til veggboks og kabel. Verdien vil være en annen om man kobler til med 1-fas og ikke 3-fas. Det burde imidlertid være en tabell tilgjengelig i manual eller på nett, og forhandler burde kunne svare på dette. Så selv om jeg ikke synes en meny full av verdier for ampere og kilowatt er en fantastisk idé (i medfølelse med de som ikke er like interessert), så behøver det jo ikke akkurat være hemmelig heller. Min følelse er at dette er laderens (eller ladestandardens) feil. Det å lage en standard som har et så høyt minimum forstår jeg ikke poenget med.

Orbit

Sitat fra: christen på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:19
Det burde imidlertid være en tabell tilgjengelig i manual eller på nett, og forhandler burde kunne svare på dette.
Den finnes i bilen instruksjonsbok, både papirutgaven og app'en. Det er riktignok ikke helt klart hvordan bilen skal skille mellom "AC-hurtigladestasjon" og hjemmelading. Det henger nok igjen litt tenking fra lansering i 2013 her, hvor hjemmelading "alltid" var en stikkontakt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

christen

Hjelper ikke særlig mye når det som står der åpenbart er feil. Maksimal er ikke 32A, men 16A (for 3-fas).

Klykken

Om bilen hadde registrert hva den var tilkoblet, som den jo gjør, og kommunisert dette til brukeren med de forskjellige valgene, hadde de sluppet at folk ikke skjønner hva redusert, medium og maks betyr. Men hva vet vel jeg 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

christen

Tanken er sikkert at "folk flest" ikke forstår ampere, kilowatt og sånt... men resultatet er nok at ingen vet råd, om man har doktorgrad eller ikke.

christen

Telefon fra Schneider i dag. De er nå sikre på at laderen har nedre grense på 14A for 3-fas (på grunn av en standard, så kan man spørre seg hvem i alle dager som har funnet på noe så dumt). Det betyr altså at det i praksis ikke vil være mulig å gå under 9,6kW på 3-fas lading fra den laderen, uansett om laderen settes til 16A som max eller man bytter til en 16A/20A kabel. Det er heller ikke noe bilen kan gjøre for å hanskes med dette. De eneste gjenværende mulighetene er å benytte 1-fas kabel (og være begrenset til max 7,4kW) eller dele ladinga opp i økter på f.eks. 45 minutter innenfor hver klokketime. Jeg vet ikke helt hva jeg synes er minst tullete. Siste alternativ er jo å kjøpe ny lader, men det er ikke spesielt fornuftig det heller.

Torodd Stangeland

Min erfaring er at når laderen gir under 15 ampere, fungerer settingen "maksimal-redusert-lav"
Gir den over 15 ampere, går bilen over til settingen med kun to valg "maksimal-redusert" som er 32 og 20 ampere lading.
Så hvis ladeboksen er programmert til 14, kan settingen i bilen redusere til 7 og 10,5 ampere.

Min lader kan med vribryter velge 6-10-15-20-25-32 ampere. Ved 6 ampere gir den da over 4 kw. Så jeg vurderer å bytte 4-pols kontaktoren ut med 2 stk 2-pols. Med en switch kan jeg da enkelt koble ut den ene, og da lade 1-fas ved behov.
Da kan det være mulig og bli i området 0-5 kwh, men det skal nok holde hardt 😄
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA