Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

PMC+ som hjemmelader (eller Easee)

Startet av henrikNO, fredag 03. desember 2021, klokken 16:38

« forrige - neste »

henrikNO

Min Taycan CS4 kommer om et par uker, og jeg vurderer hjemmeladeløsninger. Jeg har fått tilbud på en ferdiginstallert Easee Home samt Equalizer til 16000.

Alternativt vurdere jeg å bruke den PMC+ (ikke PMCC), der kommer med bilen, som permanent hjemmelader. Det krever installasjon af blå industrikontakt, jordfeilvern og ny sikringsgruppe – med en 20 ampere sikring, hadde jeg tenkt (har 230v IT – bor i nytt hus, så har overspenningsvern). Til mitt bruk holder det å lade med 4,6 kW.

Det likner den løsning som det brukes på Porsche sine Destination Chargere – bare med 400v og rød industrikontakt (se bilde).

MEN de som jeg har snakket med (en elektriker og en bilselger) forteller, at "ladekladden" bare er å betragte som nødlader. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det tilsyneladende er slikt, når Porsche selv ser ut til å bruke PMC(+) til sine Destination Chargere. Noen som kan forklare meg dette?




https://www.taycanforum.com/forum/threads/porsche-destination-charging.7191/



daktari

Når den kobles med industrikontakt kan den regnes som skikkelig lader. En schuko (vanlig stikkontakt) derimot er ikke lov som annet enn midlertidig lading i et eller annet el-regelverk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

henrikNO

Ok. Takk for svar. Da vil jeg få tilbud på den blå industrikontakt etc.

Eneste spørsmål er så om det vil være dumt ikke å ha smartstyring/lastbalansering, men jeg får jo uansett 'litt' smartstyring med timeren i Taycan. Og kanskje det går an å installere lastbalansering likevel - elbilen får jo sin egen kurs.

TB

Selv med industrikontrakt skal kursen ha jordfeil type B om den skal benyttes til lading.

Ladebokser, som Easee o.l. er koblet fast. De har dermed normalt innebygget jordfeil deteksjon.
En trenger da ikke jordfeil type B.

For å få til lastbalansering må ladeboksen vite hvor mye eventuelle andre ladebokser, eller huset bruker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

olavgg

Jeg bruker nødladeren på hytta, får 2kw. Holder for noen timer så jeg kommer meg hjem. Om natten lader jeg på 50% og får 1.2kw per time.

Jeg har easee hjemme på 32A kurs på IT 230 nett og 50a på hovedsikringa, har opplevd at hovedsikringa har gått midt på natta, har også 2 varmepumper + et lite datasenter i kjelleren.

Og med de nye nettleiereglene så blir du straffet for å lade 7.2kw/t. Heldigvis er det lett å justere easee laderen til å maks bruke 20a. Og da er overbelastning heller ikke et problem.

Porsche sin nødlader fungerer ikke skikkelig på IT-230 nett heller, du må deaktivere jording for at den skal fungere.

TB

Flisespikkeri, men...  :)

Det er jordfeil detektor som må slåes av.
Dette pga den ikke "forstår" hvordan et IT strømnett fungerer.

Ladekabel og bil er fremdeles jordet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 20:28
Når den kobles med industrikontakt kan den regnes som skikkelig lader. En schuko (vanlig stikkontakt) derimot er ikke lov som annet enn midlertidig lading i et eller annet el-regelverk.
Med mindre det har vært endringer helt i det siste så stemmer ingenting av det du skriver her.

Ladekladd eller vegglader tilkoblet med kontakt, enten det er schuko eller CEE, regnes som mobil lader og kursen må være satt opp for elbillading og må sikres med jordfeilbryter type B.

Vanlig stikkontakt satt opp av elektriker med formål elbillading (hvilket vil si jfb type B og 10A sikring) er 100% lovlig til fast lading.

daktari

Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 18:17
Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 20:28
Når den kobles med industrikontakt kan den regnes som skikkelig lader. En schuko (vanlig stikkontakt) derimot er ikke lov som annet enn midlertidig lading i et eller annet el-regelverk.
Med mindre det har vært endringer helt i det siste så stemmer ingenting av det du skriver her.

Ladekladd eller vegglader tilkoblet med kontakt, enten det er schuko eller CEE, regnes som mobil lader og kursen må være satt opp for elbillading og må sikres med jordfeilbryter type B.

Vanlig stikkontakt satt opp av elektriker med formål elbillading (hvilket vil si jfb type B og 10A sikring) er 100% lovlig til fast lading.
Jeg tolker pkt 2 her anderledes enn deg. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Den diskusjonen er sikkert tatt tidligere og hører ikke hjemme her. Et paradoks må jo være å kjøpe en bil til 1 mill og ikke ville bruke 15000 på en safe ladeinstallasjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Står da helt klart der, eksisterende schuko kan kun brukes til nødlading (kap. 2), men ikke de som er satt opp til formål elbillading (kap1 pkt. 2.1).

Uenig i at man MÅ kjøpe ladestasjon til 15k fordi man har bil til en mill, målet bør være lovlig løsning og tilstrekkelig hastighet for hva man har behov for. Problemet er at med krav om jfb type B, ny kurs osv, så et plutselig ikke forskjellen så stor til en ladestasjon som man slipper jfb type B på, og resultatet blir bedre.

Det er nok også en del leasede Taycaner der ute, med et treårs perspektiv blir det litt annerledes.

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 01:21
Står da helt klart der, eksisterende schuko kan kun brukes til nødlading (kap. 2), men ikke de som er satt opp til formål elbillading (kap1 pkt. 2.1).

Uenig i at man MÅ kjøpe ladestasjon til 15k fordi man har bil til en mill, målet bør være lovlig løsning og tilstrekkelig hastighet for hva man har behov for. Problemet er at med krav om jfb type B, ny kurs osv, så et plutselig ikke forskjellen så stor til en ladestasjon som man slipper jfb type B på, og resultatet blir bedre.

Det er nok også en del leasede Taycaner der ute, med et treårs perspektiv blir det litt annerledes.
Ja, det var det jeg forsøkte å skrive, at ingen elektriker vil godta å montere en schuko til fast lading av elbil, men lov med nødlading.

Hytta er regnet som fast lading fordi man kommer tilbake dit!

Men hvis man setter en industrikontakt (rød eller blå) så er de ok til daglig bruk.

Best, og koster 6000 mer enn en vanlig installasjon med kun kontakt, er ladeboks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Stikkontakt med B vern og maks 10A er fullt lovlig og godkjent for fast lading. Elektrikere legger opp det om du ber om det.

Men - det er en dårlig løsning som over tid kan bli dyrere enn ladeboks.
Eksempelvis gir Tibber 20% rabatt på lading om de får styre Easee boksen.
Når det på toppen blir tregere, mindre robust og en mister diverse smarte funksjoner er det egentlig no-brainer å sette opp ladeboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

#11
Sitat fra: daktari på mandag 10. januar 2022, klokken 23:42
Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 18:17
Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 20:28
Når den kobles med industrikontakt kan den regnes som skikkelig lader. En schuko (vanlig stikkontakt) derimot er ikke lov som annet enn midlertidig lading i et eller annet el-regelverk.
Med mindre det har vært endringer helt i det siste så stemmer ingenting av det du skriver her.

Ladekladd eller vegglader tilkoblet med kontakt, enten det er schuko eller CEE, regnes som mobil lader og kursen må være satt opp for elbillading og må sikres med jordfeilbryter type B.

Vanlig stikkontakt satt opp av elektriker med formål elbillading (hvilket vil si jfb type B og 10A sikring) er 100% lovlig til fast lading.
Jeg tolker pkt 2 her anderledes enn deg. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Den diskusjonen er sikkert tatt tidligere og hører ikke hjemme her. Et paradoks må jo være å kjøpe en bil til 1 mill og ikke ville bruke 15000 på en safe ladeinstallasjon.
Din tolkning strider jo faktisk mot det som står der. De de sier, er at man kan lade hjemme/hytta/arbeidsplass på Schuko dersom denne er satt opp etter kravene til type 2, altså med overspenningsvern.

Det står og spesifikt at man kan nødlade der en schuko eksisterer, selv om den ikke er satt opp til ladeformål. Nå må ikke dette tolkes som noen oppfordring til å sette opp schuko for ladeformål, men det er altså fullt lovlig.

Jeg støtter selvsagt anbefalingen om å sette opp egen godkjent ladeboks, men som sagt, ingen poeng å prøve å komme med fortolkninger som strider med reglene slik de står skrevet (se min utheving). Legg også merke til det som står i merknadsboksene.

[size=1.1875rem]Dette innebærer at dersom det skal lades på fast biloppstillingsplass (hjemme eller på jobb), må ladesystemet være egnet til forutsatt bruk. Det må enten installeres en ladestasjon eller kurs for eksisterende kontakt oppgraderes som angitt for Mode 2 lading. Det er også viktig å få sjekket om selve anlegget tåler den nye belastningen over tid eller om det er gått ut på dato og må oppgraderes. Ta kontakt med en el-virksomhet for råd.[/size]
Merknad 1: Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.
Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv.
Her er forøvrig hva det i samme regelverk står om Schuko, eller "vanlig jordet kontakt . mode 2", som er det det henvises til i det jeg understreket.

[/size][size=1.625rem]2.1 Vanlig jordet kontakt - Mode 2[/size][size=1.1875rem]Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en vanlig jordet kontakt, skal denne forsynes fra en egen kurs (unntak for frittliggende privat garasje) med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem) og et overspenningsvern. Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok - kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel med påfølgende varmgang.[/size][size=1.1875rem][/size]
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Ok, da er jeg bedre opplyst.
1) nødlading på vanlig schuko er ok (den visste jeg om)

2) fast lading på vanlig schuko KAN være ok, forutsatt at det er
a) egen separat kurs
b) b-vern
c) overspenningsvern
d) max 10 A = 2,3 kW
Og siden alle de 4 siste er SKAL iflg DSB så vil jo installasjon av en slik kurs være tilnærmet lik pris som en installasjon med ladeboks - i grove trekk er forskjellen bare prisen på boksen minus B-vern. ca 3000,-

3) fast lading på "spesiell ladekontakt" installert kun for elbil før 2014 KAN være ok, forutsatt at elektriker faktisk har gjort risikovurdering og man fortløpende sjekker for skader, varmgang etc. Og man bør oppgradere.

4) fast lading på en vanlig stikkontakt som bare står der er ikke lovlig
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

#13
Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 11:20
Ok, da er jeg bedre opplyst.
1) nødlading på vanlig schuko er ok (den visste jeg om)

2) fast lading på vanlig schuko KAN være ok, forutsatt at det er
a) egen separat kurs
b) b-vern
c) overspenningsvern
d) max 10 A = 2,3 kW
Og siden alle de 4 siste er SKAL iflg DSB så vil jo installasjon av en slik kurs være tilnærmet lik pris som en installasjon med ladeboks - i grove trekk er forskjellen bare prisen på boksen minus B-vern. ca 3000,-

3) fast lading på "spesiell ladekontakt" installert kun for elbil før 2014 KAN være ok, forutsatt at elektriker faktisk har gjort risikovurdering og man fortløpende sjekker for skader, varmgang etc. Og man bør oppgradere.

4) fast lading på en vanlig stikkontakt som bare står der er ikke lovlig
Nærmer deg en oppsummering nå, ja, men:

1. På pkt. 2 er det også krav til avlastings/opphengsløsning for ladekladden, slik at den ikke henger i kontakten.

2. Også til pkt. 2, så kom det en moderering i normen i 2018, som gjør at det er lov å benytte eksisterende kurs i frittstående garasje, som også kan betjene nærliggende stikkontakter og lys. Forutsetningen er at elektriker aksepterer det (jordfeilbeskyttelsen må ivaretas enten det er schuko og ladekladd eller ladeboks) og at eier av anlegget aksepterer at sikringen kan gå som følge av overbelastning.

3. Du skriver til pkt. 2 at det "schuko KAN være OK", det blir det samme som å skrive at det "ladeboks KAN være ok", og liste opp forutsetningene, som er omtrent helt like for ladeboks som for schuko.

Oppsummeringen kan være så enkel:

1. Nødlading på eksisterende schuko er lov.
2. Fast lading på schuko er lov, så lenge den er installert av elektriker med formål elbillading.
3. Fast lading på eksisterende schuko er ikke lov.

Dette dekker både det som er installert før og etter 2014, forskjellen er egentlig at en kurs med større sikring enn 10A, uten jordfeilbryter type B, også er lovlig til fast elbillading dersom installert før 2014).

Det er åpenbare fordeler med veggboks, men det er fortsatt slik at den klart billigste lovlige ladeløsningen er schuko, og dette installeres i dag både hos bedrifter og private.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. januar 2022, klokken 16:17
Stikkontakt med B vern og maks 10A er fullt lovlig og godkjent for fast lading. Elektrikere legger opp det om du ber om det.

Men - det er en dårlig løsning som over tid kan bli dyrere enn ladeboks.
Eksempelvis gir Tibber 20% rabatt på lading om de får styre Easee boksen.
Når det på toppen blir tregere, mindre robust og en mister diverse smarte funksjoner er det egentlig no-brainer å sette opp ladeboks.
Dette har vi vel diskutert, men kan ikke fordra at det igjen og igjen presenteres som at Tibber gir rabatt for lading med Easee. De garanterer 20% lavere pris basert på døgngjennomsnittet, og dette oppnår de som oftest automatisk med lading når prisen er lavest. Det er ingen rabatt før forskjellen på nattprisen og snittpris er mindre enn 20%. Det samme kan man oppnå om man selv på annet vis starter lading når prisen er lavest. Dette er nøye kalkulert av Tibber og Easee, de hadde ikke garantert dette om de tapte masse penger på det. Kjører man ikke mye, så kan man oppnå omtrent samme besparelse med å starte lading på schuko kl. 22 eller 00 eller whatever om kvelden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA