Skjev dekkslitasje

Startet av unik42, fre 03. des 2021, kl. 09:32

« forrige - neste »

Roy Aasen

Av ren nysgjerrighet ;  skjedde det noe med dette? Eller krangler dere med Møller enda?

SveinJ

Så langt, for min del, har det eneste skjedd at jeg ble kalt inn til nedlasting av tekniske data fra bilen, som ble så sendt til fabrikken. Det var fabrikken som ønsket data, fra ESP og ABS. Noen erstatning for utgiftene og beklagelse har ikke ankommet.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

unik42

Samme her. Jeg kommer nok til å fremsette krav om erstatning av sommerdekka mine.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Roy Aasen

Da blir det å leve i spenning da :-).
Har selv litt extra slitasje på innsiden venstre bak, men det skal vel noe til at jeg får noe der..utenom firehjulskontroll. Hjula har vel 25000km bak seg. (255/40/21)De andre 3 er jevnslitt. Ingen synlig slitasje på vinterdekkene. Men de har kun 6000km bak seg og er 19". 

ENTO

Er skjev dekkslitasje fortsatt et problem på ID4 ?

hELgenen

Litt over 10k..ingen tegn til dette her.

igniztion

Sitat fra: ENTO på fre 10. jun 2022, kl. 17:02
Er skjev dekkslitasje fortsatt et problem på ID4 ?

Kan ikke huske å ha sett noen klager på slikt på en god stund, så det er neppe like vanlig som det var på 1st modellene.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Roy Aasen

Venstre bak  var slitt på innsiden. (Kjørt 25 26 tusen km). Alle de andre helt iorden. Fikk akkedert til meg ett nytt bakdekk. Möller betalte det andre + omlegg og balansering.  Firehjulskontroll avslørte lite, alt var +/- der det skulle.

Fikk beskjed om å følge nøye med slitasjen videre. Teknisk sjef hadde hørt om andre, men det er nok ikke allverden av problem. En Enyaq hos samme forhandler med ett lignende problem.

ENTO

Mener å huske at vilkår for reklamasjon for skjevslitte dekk er 15' km eller 6 mnd. Det blir jo litt feil da dersom man tar ut ny bil i okt. på vinterdekk. Det er som oftest på sommerdekk man ser slitasjen.

igniztion

Diskuterte dette litt med verksmesteren hos Dekkmann da de la om til sommerdekk. De hadde ikke lagt merke til noe nevneverdig om dette på ID.4 fordi det foreløpig var få som hadde kjørt en hel sesong, men mente det var et generelt problem at enkelte biler fra VAG ble levert med feil hjulstilling.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

unik42

Kan nå informere om at jeg fikk nye dekk av Møller i hvert fall.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

xzornixz

Da var det min tur.. Mønsterdybden på alle dekk er fortsatt veldig god, men ene bakdekket så slik ut på innsiden..

Kjell Salvigsen

Dette må vel være skjev hjulstilling , Xzornicz? (det er så langt jeg vet det som vanligvis er årsak til slik slitasje) Hva sa forhandler og hvor mange km har du kjørt? Slik skal det ikke være på nye biler.

Jeg hadde dekkskift forrige uke og var mildt sagt litt spent på status på mine sommerdekk som er kjørt anslagsvis 35-37.000 kilometer i to fulle sesonger. Det er jo et tema som går igjen her og på Facebook grupper, at noen eiere må skifte dekk etter kort tid. Status hos meg var gjenstående mønsterdybde 5 mm både foran og bak, jeg kan bruke dekkene en sesong til. Ingen skjev slitasje. Da vil dekkene antakelig ha rullet 50.000 km totalt, noe som jeg mener er meget bra på en så stor og tung bil. Pirelli dekk, levert med bilen mars 21. se vedl bilder. Jeg har nok en ganske ordinær kjørestil som er noe mer passiv enn aktiv/aggressiv. Kjører mye langtur på både motorvei og landevei inkl slitte og krevende veier over fjell.

Så jeg mener det enten må være feil med hjulstilling eller evt kjørestil/dekktrykk som gjør at noen eiere må skifte dekkene etter kort tid, en ordinær id4 fungerer bra med tanke på dekkslitasje. Håper de som har feil på hjulstilling får hjelp, slik skal det ikke være på nye biler. Jeg ville ha kontaktet NAF eller tilsvarende og fått uttalelse og rapport fra dem der det faktisk er feil på bilen. Ellers har som sagt rolig kjørestil og korrekt dekktrykk mye å si, tror man får glede av dekk i lang tid om man følger de rådene. (Jeg kjenner bare til Pirelli dekkene, skal ikke uttale meg om holdbarhet på andre dekkmerker)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Det er vel helt sikkert ikke kjørestil eller lufttrykk som medfører slitasje som på bildet.
Bilde av forskjellig slitasjemønster:
https://carfix.no/fitjar/verksted/hjulstilling/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

xzornixz

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tir 25. okt 2022, kl. 14:39
Dette må vel være skjev hjulstilling , Xzornicz? (det er så langt jeg vet det som vanligvis er årsak til slik slitasje) Hva sa forhandler og hvor mange km har du kjørt? Slik skal det ikke være på nye biler.

Har kjørt ca. 70k, så det blir definitivt ingen garantisak. Sommerdekkene har rullet ca. 43k, men det er fortsatt litt frustrerende å ha tre utmerkede dekk med masse mønster igjen, og ett som også har masse mønster igjen (men uten komplett sett korder...  :-X

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA