Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler

Startet av trondhla, tor 02. des 2021, kl. 21:50

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: daktari på tir 07. des 2021, kl. 22:34
Men hva skjer så på vår egen E18? 5 timer stillestående?

Rapporteres om elbiler som "snart går tomme". Si meg lader ikke folk før de drar på reise eller eller er det e-golf, i3 og Leaf som ødelegger ryktet igjen?

https://www.nrk.no/sorlandet/lange-koar-pa-e18.-vurderer-a-setje-inn-rode-kors-1.15762043

Skal litt til å forutse dette, jeg tror vi alle har kjørt avgårde med lite rekkevidde til overs? Når det er fullstendig krise på E18 og man kjører en bil med begrenset kapasitet så kan man gå tom - det er en realitet pr desember 2021. Så ser vi utviklingen videre og det vil bli lenger og lenger imellom disse reportasjene forhåpentligvis.

Det trenger hverken være en gjeng med suppehuer eller drittbiler, men heller en kjip situasjon som dessverre går utover de rimeligste elbilene og de som har lite rekkevidde til overs.

arthur

Været var meget godt varslet på forhånd, oransje farevarsel!

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på ons 08. des 2021, kl. 09:07
Skal litt til å forutse dette, jeg tror vi alle har kjørt avgårde med lite rekkevidde til overs?
Med værvarselet som har vært er man rimelig tett i papen om man legger av gårde uten å ta noen forhåndsregler. F.eks ha litt ekstra marginer på batteriet, ha med spade, ullteppe osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Sitat fra: turfsurf på ons 08. des 2021, kl. 10:18
Sitat fra: Hallgrim86 på ons 08. des 2021, kl. 09:07
Skal litt til å forutse dette, jeg tror vi alle har kjørt avgårde med lite rekkevidde til overs?
Med værvarselet som har vært er man rimelig tett i papen om man legger av gårde uten å ta noen forhåndsregler. F.eks ha litt ekstra marginer på batteriet, ha med spade, ullteppe osv.

Ja, det tok jeg ikke hensyn til. Er det forespeilet slik det var er det helt riktig som du sier, da er man litt uforsiktig.

Fikk også bekreftet at jeg sannsynligvis er en av de som havner i en slik kø - skal prøve å lage færrest mulig nyhetssaker ut av det  8)

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på ons 08. des 2021, kl. 11:08
Fikk også bekreftet at jeg sannsynligvis er en av de som havner i en slik kø - skal prøve å lage færrest mulig nyhetssaker ut av det  8)
:D
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Jeg må innrømme at jeg kommer til å bli tatt på senga (fram til nå?) dersom det blir 5 timer kø på en hovedvei inn til Trondheim.

Ekstra varme klær, teppe etc har aldri vært en del av det jeg har i bila på jobbpendling. Over fjellet har jeg det, men vi sjekker farevarsel. Er det meldt dårlig vær så kan vi dra dagen før eller bare utsette reisen. Ved jobb så kan jeg ta hjemmekontor de dagene det ikke er anbefalt å være på veien.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

TB

Beredskapssjef etter E18-kaoset: – Elbil-eiere bør se an værmeldingen
https://www.nrk.no/sorlandet/ber-elbil-eiere-vaere-forsiktige-i-ekstremvaer-1.15764319

SitatIfølge politiet gikk elbiler tomme for strøm.

Ville være rart om ingen gikk tom for bensin eller diesel? Nå kan det fylles på fra reservekanne, så slik sett enklere.. 

For å holde varmen igang er det et forbruk pr time med motor igang. De som har parkeringsvarmer kan spare en del drivstoff, men disse er kjent for å tappe 12V batteri, og da starter ikke bilen..

Godt med klær, og sovepose må en nok ha med seg skal en ut på E18..  :)
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

THE

"Snøkaoset" på E18 skyldes jo ikke elbilene. Hele problemet er at Norge ikke bruker skikkelige sanksjoner mot vogntog som surrer rundt på norske vinterveier uten kjetting, men med utslitte dekk, ofte sommerdekk. Hvert eneste vogntog som har forårsaket dette kaoset burde taues inn og avskiltes. Selskapene som står som eier burde få bøter i størrelsesorden kostnadene idiotien deres har forårsaket. Aner ikke hvor mange vogntog det er snakk om, men det blir nok en del biler/selskaper å fordele bøtene på. Samfunnsøkonomisk dreier det seg nok om mange titalls millioner kroner totalt. Det bør bli en reaksjon som får useriøse transportselskap til å vurdere om det er lurt å sende vogntog med tilnærmet friksjonsfrie dekk ut på norske veier. De selskapene som ikke betaler bøtene sine kan få en liten straff ved at det innføres innreiseforbud for biler fra disse selskapene til Norge i f.eks. 5 år. I tillegg kan de få tilsendt en fin liten videohilsen som viser at vogntoget blir kjørt i pressa på høgginga. Ingenting annet fungere mot disse kjeltingselskapene som har titalls, hvis ikke hundrevis, av biler på norske veier hver eneste dag.

Litt drastisk kanskje, men dette problemet er ikke isolert til en snørik dag på en trafikkert motorvei. Dette lever vi hver eneste dag på fjelloverganger, smale svingete distriktsveier og ellers der det er ei lita kneik hvis den ellers fine veien er litt glatt. I tillegg til økt risiko i trafikken fører disse selskapene til at norske, og seriøse utenlandske, aktører ikke kan konkurrere med kjeltringene på pris.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Egil Fonn

Helt enig THE. Alt for mange stengte veier pga vogntog som er for dårlig skodd. Spesielt de utenlandske er over representert på de veiene jeg ferdes.

Vinter klær og eventuelt pledd er uansett greit å ha i bilen om vinteren. Uhell kan inntreffe om det er EL eller fosil kjøretøy.
Har selv blitt stående i uvær på fjellet pga stengt vei. Hadde kun ca 50% batteri som skulle være rikelig å komme ned til lader.
Ble sittende en stund med redusert varme for å spare strøm, men i 15 kalde og sterk vind minket det fort på batteriet (BMW i3 94ah). Gikk da til en annen i køen med god plass i sin fosilbil og forklarte situasjonen. Ble ønsket velkommen dit og stengte av min egen bil og kunne spare resten av batteriet til turen ned.
Sitter kanskje litt lenger inne og spørre om plass hos fremmede nå i disse korona tider..
Personlig trives jeg best i fosilbilen min med mye drivstoff på tanken når det blir uvær og stengte veier på fjellet.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Jalla

Dette er sikkert en av de som gikk strømløse i uka....  ;)

Anmeldt etter skadeverk på elbillader En mann anmeldt av politiet, etter at han ble observert mens han gjorde skade på en elbillader lørdag morgen. Hendelsen skjedde utenfor en bedrift i Arendal

daktari

Jeg så på Bjørn Nylands Mo i Rana-test av EQS, og der brukte han 22% av batteriet når han sov i bilen natten over, i -18. Det var et litt høyere forbruk enn vanlig. Så møter man snøkaos på Tvedstrand med mindre enn 25% batteri på en stor bil kan det jo bli stress. En liten egolf eller Leaf bør ha endel høyere soc for å holde varmen natta igjennom.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jalla

Ikke samme sak, men noe relatert. Står samme ting i norske garantivilkår?

Riksförbundet M Sverige har granskat bilbranschens garanti- och försäkringsvillkor och anmärker nu på att det finns villkor i Volkswagens garanti för elbilarna ID.3 och ID.4 som inte går att uppfylla. I instruktionsboken kan man läsa att bilen inte får lämnas i mer än 24 timmar om det är kallare än 30 minusgrader. Volkswagen Sverige tillbakavisar dock kritiken.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagens-elbilsgaranti-kritiseras-av-riksforbundet-m-sverige/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA