Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har batteriet mitt dårligere kapasitet enn det skal?

Startet av gte-bjørn, onsdag 12. april 2023, klokken 07:15

« forrige - neste »

gte-bjørn

Jeg har hatt min ID.3 Pro S i litt over ett år. Den skal ha batteri på 77 kWh og på papiret en rekkevidde på 542 km. Men jeg mistenker noe ikke er som det skal.

Når jeg sjekker hvor mye jeg har ladet i kWh kontra hvor mange % jeg har fylt opp, så bør det tilsvare at 100% er ca. 77 kWh. Men jeg får alltid et tall på rundt 70.  ??? Det gjelder både de siste 5-6 gangene jeg har ladet hjemme, samt tre hurtigladinger: en fra lille julaften og de to fra sist sommer hvor jeg husker SOC jeg hadde ved start.

Men jeg mener bestemt jeg fikk tallene til å stemme de første gangene jeg ladet hjemme.

I påsken hadde jeg to turer på tilsammen 320 km og brukte 75%, Jeg nullstilte langtidsmålingene og bilen rapporterte et snittforbruk på 15,6. Dette skulle bety at jeg brukte 49.9 kWh. Men hvis det er 75% så er 100% bare 66,5 kWh. Og rekkevidden skulle bli 427 km. Temperaturen varierte fra +2 til +10, det var sol og klima stod på 20 grader.

Jeg kom i skade for å lade til 100% etterpå (glemte å skru ned til 80) og da oppga den rekkevidde på 444 km. Men i sommer mener jeg den viste rundt 400 når jeg hadde hurtigladet til 80%.

På forsommeren hadde jeg en tur på litt over 300 km i veldig varmt sommervær hvor jeg måtte ha på A/C og da mener jeg bestemt å huske at jeg regnet meg fram til en rekkevidde på rett over 500 km.

Kan noe ha skjedd i løpet av sommeren som gjør at jeg får 10-15% dårligere batterikapasitet enn jeg skal?  :-\ Dette virker ikke normalt. Jeg lader til 80% unntatt noen få ganger rett før en langtur, og lar den aldri stå over natten med under 30%. Kun to ganger har jeg kjørt den til under 10%.

Er det andre som sjekker prosenter mot kWh for å se om tallene stemmer?

Orbit

Det er mye sannsynlig at reduksjonen i tilgjengelig kapasitet skyldes at batteriet er "kaldt", dvs under +25C. Dette er i så fall kapasitet du får tilbake når det blir varmere i været. Jeg har gjort tilsvarende målinger på e-tron, også med diagnoseverktøy, og ser 10-15% temperaturpåvirket reduksjon der også.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gte-bjørn

Jeg kjøper ikke helt den. En av de to dagene jeg ladet i sommer og som jeg har data fra var det bortimot 25C og jeg fikk likevel lignende tall. Samme gjorde jeg da jeg ladet på Dombås lille julaften med -15C ute; det gjorde liten eller ingen forskjell. Og som sagt: da bilen var ny (midt på vinteren ifjor) så fikk jeg bedre tall. Hjemme lader jeg i oppvarmet parkeringskjeller hvor det sjelden er under 15C og gjerne rett etter å ha kommet hjem fra tur.

Orbit

#3
Ja, det er ikke sikkert at tallene og BMS-oppførsel er overførbare, selv ikke innen VW-konsernet. Har du hatt samme SW på ID.3 hele tiden? Jeg mener å huske at den i starten var veldig ivrig på å varme batteriet selv på korte turer, som ga høy tilgjengelig kapasitet men også høyt forbruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gte-bjørn

Jeg fikk oppgradert til 2.4 i oktober. Ja den skal være bedre på ikke å varme opp batteriet ved korte turer men det er totalt irrelevant for hvor mye kWh den tar inn ved lading. Det er egentlig ikke forbruket jeg primært reagerer på, men hvor stor kapasitet det ser ut som jeg har. Dataene tilsier ca. 70 kWh, ikke 77. Det gjelder både når jeg ser hvor mye som går *inn* ved lading og hvor mye som går *ut* ved kjøring.

Øyvind.h


Batteri er ikke så lett å måle helt nøyaktig. Jeg har målt litt på forskjellige biler med kjørecomputer og ODB2, og oppgitt netto er det sjelden jeg er borti fra 100-0%.

For å måle tilgjengelig kapasitet så nøyaktig som mulig må du gjøre følgende:
-   Sørg for at batteriet holder i hvert fall 20 grader, dvs du må teste på sommeren en dag med god temperatur på natten.
Utnyttbar kapasitet påvirkes av batteriets temperatur, så du får ikke like mye ut/inn på et batteri som er kaldt sammenlignet med ett som er varmt.
-   Lad til 100%
-   Kjør umiddelbart ut på langtur når batteriet er ferdig oppladet
-   Kjør med moderat forbruk slik at varmetap ikke slår særlig ut
-   Kjør bilen så nære 0% som mulig og gang forbruk med kjørt distanse.

Da får du en indikasjon på tilgjengelig kapasitet 100%-0%.

Avviker du på noe av dette får du andre tall. Splitter du på flere turer får du lavere oppgitt kapasitet pga standby-forbruk og endring i batteritemperatur.
Er det kaldere vil du miste noe kapasitet.
Venter du etter fulladet forsvinner noe i standby forbruk.
Kjører du med høyt forbruk forsvinner noe i varmetap.
Kjører du kort blir målingen mer unøyaktig.

Når det gjelder oppgitt netto kapasitet på 77kWh får du ikke ut dette mellom 100 og 0. Ligger sikkert noen videoer ute av dette på Youtube, men min erfaring er at jeg nå på vinteren har fått rundt 72kWh fra 100%-0%. Litt lavere enn forventet, men det skyldes batteritemperatur, relativt høyt forbruk på de turene samt at bilen ikke lenger er splitter ny.
Til sommeren gjetter jeg på rundt 73kWh, kanskje oppimot 74kWh.  77 derimot regner jeg ikke med, for det inkluderer høyst sannsynlig bufferen under 0 samt forutsetter nytt batteri. Mitt nærmer seg ett år gammelt, og batterikapasitet faller normalt helt i starten av levetiden. Dermed kan jeg nok trekke fra en 3-4% nå, og tallene jeg får da til sommeren stemmer noenlunde med forventet kapasitet.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA