Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading og timer

Startet av supersonic, onsdag 01. desember 2021, klokken 19:49

« forrige - neste »

supersonic

Hei, jeg bruker normalt 7,5 timer på å lade fullt batteri på Nissan 40kWh.
Jeg drar på jobb kl. 6 hver morgen. Ønsker at bilen skal været fulladet til dette, men ønsker at den skal starte ladeprosessen så tett opp til dette som mulig. Slik at den lader på natt, men at den vurderer selv hvor sent på natta det er mulig å begynne lading for å rekke å bli ferdig. Noen forslag til timer-innstillinger? Ser ikke ut som det kun er mulig å velge stop time, men må velge start i tillegg, og da vil den vel alltid starte til dette tidspunktet?

FroBe

#1
Nye Leaf har dessverre ikke noen avansert styring av lading, den stopper kun på 100%. Gamle modeller kunne stoppes på 80%.

Antar at du ikke har ladeboks, men bruker vanlig stikkontakt med 10A ladestrøm?

Antar at du bruker mindre enn 40% av batteriet hver dag, men likevel lader batteriet opp til 100%. Da vil du ikke kunne bruke regenerering på første del av turen, og batteriet blir stresset av topplading hver dag.

Selv regner jeg 5% batterikapasitet per time når jeg lader hos svigers med stikkontakt. Målet mitt er normalt 80% batterikapasitet når jeg kjører, da varer batteriet lengre og jeg kan regenerere (20% av forbruket mitt under kjøring kommer fra regenerering, 80% fra ladekabel).

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med innstilling av timer, har aldri brukt den. Selv justerer jeg ladestrømmen på Wallbox Pulsar Plus slik at jeg har fått ønsket batterikapasitet når jeg skal bruke bilen.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

SvSven

Jeg er ikke helt sikkert, men tror om du slår på "Full charge has priority" så kalkulerer bilen selv når lading må begynne for å sikre 100% SOC for slut-tidspunkt du stiller in. Har erfart det selv en par ganger nå.
2020 Nissan Leaf Tekna 40kWh

Trig8

Still inn timer som følger:

Timer: On
Start time: Noe før du skal reise, f.eks 5:00
End time: Når du vil den skal være ferdig, f.eks 6:00
Full charge has priority: On
Days: Velg dager du vil den skal være gyldig for. Jeg har en timer for ukedager og en for helg.

Med dette vil den starte når den trenger det for å være fulladet kl. 6, og aldri starte senere enn kl. 5.
En ting å være oppmerksom på er at den bruker "erfaringen" fra forrige lading, så hvis du bytter på forskjellige ampere når du lader eller det plutselig blir mye kaldere kan du ende opp med at den feilberegner tiden den trenger for å bli ferdig. Den tar ikke hensyn til hurtiglading så det trengs ikke å tas med i vurderingen.
Hvis jeg er usikker på om ladetiden holder slår jeg av timeren med knappen til venstre for rattet. Det må en også gjøre alle andre ganger en ønsker å lade med en gang en kobler til.
Jeg pleier å stille inn timeren så den er ferdig en halvtime før jeg skal dra. Da trenger den ikke å bruke strøm til både å lade batteri og forvarme bilen samtidig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA