Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Petion for snow mode

Startet av Ole Petter, tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59

« forrige - neste »

friendsmag

Jeg kjørte nokre timer på vinterføre i dag etter jeg har installert 44.30. Syns bilen kjører seg bedre når det er snø og glatt. Trengte ikke å slå på terrengassistenten etter oppdateringen. Flere som opplever bedring?

Lucifer-

Jeg synes den var litt ekkel i starten og benyttet meg av terrengassistent de førte gangene jeg kjørte på snødekte veier de siste mila til hytta. Nå i jula har jeg kjørt i overkant av 40 mil på de samme veiene uten å bruke assistenten. Bilen er trygg og forutsigbar. Men om det er jeg som har blitt kjent med den eller om det har blitt bedre med software-updates har jeg ingen formening om.

Testet riktignok litt i ettermiddag på noen korte småturer, da det var særdeles glatt i nabolaget. Jeg klarer ikke fremprovoserer ekle opplevelser iallefall, men det er mulig at for feilberegning av sving med påfølgende slipp av wattpedal kan medføre ubehag. I det hele tatt synes jeg bilen virker trygg og god. Fremkommeligheten er iallefall upåklagelig.

Autowinder

#152
Med 44.30 er det ikke vanskelig å fremprovosere slipp i en slakk sving med litt pådrag og brått slipp av fremdriftspedal, men bilen henter det fint og raskt inn, så det er udramatisk. Kjennes også som det er lettere å få slipp i venstresving enn høyre, men det kan være med følelsen. For øvrig er bilen for stiv og hard i bevegelsene i terrengmodus til at jeg synes det er behagelig å ha påslått over tid. Men det er suverent til å dra seg inn og ut ved parkering i ubrøyta smale bygater med 20-30cm brøytefonner.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Lucifer-

Enig i at det å fremprovosere en enkel sladd er relativt lett. Men fra den lille kontrollerbare sladden til ubehag er det ganske lang vei, føler jeg.

geear

Virker som det er mange her som er vant med kraftig understyrte biler. Y kan faktisk kjøres litt med gassen, som gode gamle bakhjulstrekkere. Det er en annen måte å kjøre på, i stedet for å slippe gassen hvis bilen begynner å gå rett frem, så kan man på sett og vis gjøre motsatt. Mye understyring har tendens til å oppleves mye tryggere, fordi man gjenvinner styring ved å gå av gassen ( man har bare 100 % grep), men jeg vet hva jeg foretrekker.

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 22:58
Virker som det er mange her som er vant med kraftig understyrte biler. Y kan faktisk kjøres litt med gassen, som gode gamle bakhjulstrekkere. Det er en annen måte å kjøre på, i stedet for å slippe gassen hvis bilen begynner å gå rett frem, så kan man på sett og vis gjøre motsatt. Mye understyring har tendens til å oppleves mye tryggere, fordi man gjenvinner styring ved å gå av gassen ( man har bare 100 % grep), men jeg vet hva jeg foretrekker.
:+1:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 22:58
Virker som det er mange her som er vant med kraftig understyrte biler. Y kan faktisk kjøres litt med gassen, som gode gamle bakhjulstrekkere. Det er en annen måte å kjøre på, i stedet for å slippe gassen hvis bilen begynner å gå rett frem, så kan man på sett og vis gjøre motsatt. Mye understyring har tendens til å oppleves mye tryggere, fordi man gjenvinner styring ved å gå av gassen ( man har bare 100 % grep), men jeg vet hva jeg foretrekker.

:+1:

Virker som folk foretrekker å sitte på taket eller i grøfta, istedenfor  ha kontroll og en følelse med underlaget

"ugh nei få bort det glatte her"

emurof

#157
Sitat fra: Ole Petter på tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59
https://chng.it/MsDHrPKRCL
Petition for snow mode.

Hva er poenget egentlig? Kanskje folk burde tilpasse farten etter forholdene. Hvorfor er det slik at enkelte har problemer på glatt føre, mens andre ikke har det?

Edit: Er det bare Performance som har problemet, kanskje? Jeg har ikke problemet med LR AWD.

Handyman

Sitat fra: emurof på mandag 03. januar 2022, klokken 14:07
Sitat fra: Ole Petter på tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59
https://chng.it/MsDHrPKRCL
Petition for snow mode.

Hva er poenget egentlig? Kanskje folk burde tilpasse farten etter forholdene. Hvorfor er det slik at enkelte har problemer på glatt føre, mens andre ikke har det?

Edit: Er det bare Performance som har problemet, kanskje? Jeg har ikke problemet med LR AWD.
Er det levert noen TMY Performance? TM3 har jo ikke TA.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

orl7368

Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 22:58
Virker som det er mange her som er vant med kraftig understyrte biler. Y kan faktisk kjøres litt med gassen, som gode gamle bakhjulstrekkere. Det er en annen måte å kjøre på, i stedet for å slippe gassen hvis bilen begynner å gå rett frem, så kan man på sett og vis gjøre motsatt. Mye understyring har tendens til å oppleves mye tryggere, fordi man gjenvinner styring ved å gå av gassen ( man har bare 100 % grep), men jeg vet hva jeg foretrekker.

Joda. Jeg kjenner igjen følelsen av bakhjulstrekk. Forskjellen er at Y'en har mellom ti og tre ganger så mye krefter som mine gamle Volver og Bobler. På de kunne jeg trygt trykke inn gassen. Y'en derimot klarer fint samtidig å sladde og akselerere opp i ulovlige og utrygge hastigheter med et lite trykk på gassen.
Gøy der det er trygt og ingen annen trafikk. Uaktuelt på småveiene her jeg bor.

lars667

Nå skal en selvfølgelig ikke bruke cruise under vanskelige forhold, men jeg opplevde det likevel som veldig ekkelt da bilen plutselig fantombråbremset i en venstrekurve på greit vinterføre i dag (ikke ap, kun acc). Hadde forovervendt kollisjonsvarsel på sent. Dette opplever jeg som en større sikkerhetstrussel enn vinteregenskapene ellers. De blir man til en viss grad vant til, selv om det er noe de færreste forventer av en AWD i 2021 (jeg ser også gode grunner til at det er slik). Understreker at jeg kun bruker acc på godt vinterføre etter gode veier. Jeg vil likevel unngå å bråbremse i svinger med motgående trafikk (og trafikk bak som kan ha varierende dekk).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: lars667 på tirsdag 04. januar 2022, klokken 17:45
Nå skal en selvfølgelig ikke bruke cruise under vanskelige forhold, men jeg opplevde det likevel som veldig ekkelt da bilen plutselig fantombråbremset i en venstrekurve på greit vinterføre i dag (ikke ap, kun acc). Hadde forovervendt kollisjonsvarsel på sent. Dette opplever jeg som en større sikkerhetstrussel enn vinteregenskapene ellers. De blir man til en viss grad vant til, selv om det er noe de færreste forventer av en AWD i 2021 (jeg ser også gode grunner til at det er slik). Understreker at jeg kun bruker acc på godt vinterføre etter gode veier. Jeg vil likevel unngå å bråbremse i svinger med motgående trafikk (og trafikk bak som kan ha varierende dekk).
Det er en av grunnene til at jeg mener det er en fordel at automatisk nødbrems og unngåelse av filskifte er deaktivert ved bruk av TA. Når det er så glatt at man velger å slå på TA vil man IKKE at bilen plutselig uten grunn gjør uventede ting. Dessuten vil automatisk nødbrems på glatta ikke være i nærheten av reagere tidsnok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: orl7368 på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:52
Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 22:58
Virker som det er mange her som er vant med kraftig understyrte biler. Y kan faktisk kjøres litt med gassen, som gode gamle bakhjulstrekkere. Det er en annen måte å kjøre på, i stedet for å slippe gassen hvis bilen begynner å gå rett frem, så kan man på sett og vis gjøre motsatt. Mye understyring har tendens til å oppleves mye tryggere, fordi man gjenvinner styring ved å gå av gassen ( man har bare 100 % grep), men jeg vet hva jeg foretrekker.

Joda. Jeg kjenner igjen følelsen av bakhjulstrekk. Forskjellen er at Y'en har mellom ti og tre ganger så mye krefter som mine gamle Volver og Bobler. På de kunne jeg trygt trykke inn gassen. Y'en derimot klarer fint samtidig å sladde og akselerere opp i ulovlige og utrygge hastigheter med et lite trykk på gassen.
Gøy der det er trygt og ingen annen trafikk. Uaktuelt på småveiene her jeg bor.

Kjørt mye ICE bakhjulstrekk, drifting også forsåvidt, men  aldri noen gang har bakhjulene sklidd med ræva når jeg bare går av pedalen...motorbremsen har aldri vært i nærheten av så sterk på noen bil jeg har hatt...med mindre jeg har tvunget inn ett svært lavt gir (manuelt) så sync-ringer og tannhjula spruter fra kassa, og sluppet clutchen kjapt😄

Sterk regenererering og logrende hale på en splitter ny familiebil fra 2021, med høyt sikkerhets-fokus og stjerner herfra til månen i alle tester, er helt idiotisk og uforståelig.
Og særlig idiotisk blir det når det finnes en fiks ferdig funksjon i undermenyen som gir en dønn stabil farkost på slike underlag.

Gi meg heller en SKID-mode eller Drift-mode for de som elsker action i hverdagen, så kan vanlige folk kjøre i butikken uten videre sermoni.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lars667

Sitat fra: Handyman på tirsdag 04. januar 2022, klokken 18:38
Sitat fra: lars667 på tirsdag 04. januar 2022, klokken 17:45
Nå skal en selvfølgelig ikke bruke cruise under vanskelige forhold, men jeg opplevde det likevel som veldig ekkelt da bilen plutselig fantombråbremset i en venstrekurve på greit vinterføre i dag (ikke ap, kun acc). Hadde forovervendt kollisjonsvarsel på sent. Dette opplever jeg som en større sikkerhetstrussel enn vinteregenskapene ellers. De blir man til en viss grad vant til, selv om det er noe de færreste forventer av en AWD i 2021 (jeg ser også gode grunner til at det er slik). Understreker at jeg kun bruker acc på godt vinterføre etter gode veier. Jeg vil likevel unngå å bråbremse i svinger med motgående trafikk (og trafikk bak som kan ha varierende dekk).
Det er en av grunnene til at jeg mener det er en fordel at automatisk nødbrems og unngåelse av filskifte er deaktivert ved bruk av TA. Når det er så glatt at man velger å slå på TA vil man IKKE at bilen plutselig uten grunn gjør uventede ting. Dessuten vil automatisk nødbrems på glatta ikke være i nærheten av reagere tidsnok.

Det er jeg enig i. Samtidig synes jeg ikke det skal være nødvendig å kjøre i TA hele vinteren :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

#164
Sitat fra: lars667 på onsdag 05. januar 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Handyman på tirsdag 04. januar 2022, klokken 18:38
Sitat fra: lars667 på tirsdag 04. januar 2022, klokken 17:45
Nå skal en selvfølgelig ikke bruke cruise under vanskelige forhold, men jeg opplevde det likevel som veldig ekkelt da bilen plutselig fantombråbremset i en venstrekurve på greit vinterføre i dag (ikke ap, kun acc). Hadde forovervendt kollisjonsvarsel på sent. Dette opplever jeg som en større sikkerhetstrussel enn vinteregenskapene ellers. De blir man til en viss grad vant til, selv om det er noe de færreste forventer av en AWD i 2021 (jeg ser også gode grunner til at det er slik). Understreker at jeg kun bruker acc på godt vinterføre etter gode veier. Jeg vil likevel unngå å bråbremse i svinger med motgående trafikk (og trafikk bak som kan ha varierende dekk).
Det er en av grunnene til at jeg mener det er en fordel at automatisk nødbrems og unngåelse av filskifte er deaktivert ved bruk av TA. Når det er så glatt at man velger å slå på TA vil man IKKE at bilen plutselig uten grunn gjør uventede ting. Dessuten vil automatisk nødbrems på glatta ikke være i nærheten av reagere tidsnok.
Det er jeg enig i. Samtidig synes jeg ikke det skal være nødvendig å kjøre i TA hele vinteren :-)
Nei, det er aldri så glatt hele vinteren. Uansett hvor du bor. Jeg opplever slike forhold kun noen få dager hver vinter, ofte kun korte strekninger. Har hytte på fjellet og bor ved kysten, så jeg er vant til glatt føre. Kjører i Chill alle de andre ca. 360 dagene i året, og altså også på normalt vinterføre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA