Petion for snow mode

Startet av Bambus, tir 30. nov 2021, kl. 11:59

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Radial på lør 18. des 2021, kl. 13:59
Sitat fra: turfsurf på lør 18. des 2021, kl. 12:45
Sitat fra: Radial på lør 18. des 2021, kl. 11:25
Ja man skal ikke undervurdere hvor godt det er å slippe pedalen innimellom.
Kan gjøre det hele tiden i MG'n, særlig på ACC selvsagt med full ro og kan da bare holde lett i rattet med en hånd og justere om det trengs - selv på 2-felts lokalvei.
På Tesla er jo dette ett eget kapittel ,siden ACC ikke kan brukes utenfor motorvei, og med en lane-assist som røsker mye hardere i rattet enn den trenger og derfor øker pulsen mer enn den egentlig senker den.
Det slår meg at Tesla gir enorme valgmuligheter for noen ting, men ingenting for mye annet

Her var det mye sprøyt. Lane assist røsker ikke i rattet.

ACC funker helt fint, og man lærer seg fort hvor den kan finne på å bremse. Fantom bremsing har det dessuten blitt mye mindre av med nyere software.

Er egentlig AP sin selvstyring jeg snakker om.
Prøv en MG, så skjønner du hva som er en behagelig selvstyring. Kansellerer ikke ACC når du skifter felt, lett å holde unna avkjøringsramper, mm.
Tesla'n vil stikke av til høyre i både på og avkjøringsramper hvor jeg må holde bra igjen, og ender opp med å kansellere AP hver gang med høy lyd om du ikke glemte å kjøre joe-mode.
Det hele er veldig Beta, enda.
Forstår hva du mener med dette, men tror du hadde kommet bedre utav det om du begynte å jobbe MED autopiloten enn mot den. Det er ikke det samme å kjøre Tesla som andre biler, på godt og vondt. Største irritasjonen min med Tesla sin AP er nettopp det med filskifte, når man blinker burde man få bytte fil, slik som med Mobileye sine løsninger (sikkert det MG også har, som de fleste andre?), og selv når man har EAP/FSD, så er det kun veier Tesla har definert som ok for filskifte at det fungerer på. Kjører selv daglig fem kilometer med 4-feltsvei der Tesla mener det ikke er greit å bytte fil, da må man avbrytte AP uansett for å bytte fil. Men for alt det andre, så er det situasjoner der man lærer seg å disengage AP eller holde litt på gasspedalen et lite øyeblikk osv., i forhold til køkjøring, endring i fartsgrenser, møtende stort kjøretøy på vei uten midtstripe, eller kjøretøy som kommer litt over midtstripa. Utvilsomt negative sider ved AP, men for all annen landevei og motorveikjøring så er Tesla sin AP den som er tryggest av alle jeg har kjørt, og som kjører mest menneskelig.

hemi

Jeg har nyktre drømmer som en vindusvisker som virker, og at den slutter bråbremse masse random på tur.

knapp for å stille regen er dog easyfix.

geear

Trodde ikke du hadde Tesla lenger? Tror ikke jeg har opplevd en eneste "phantom brake" etter jeg fikk Model Y tidlig september.

hemi

Det er korrekt, men har en Y performance som skulle ha vært her for lenge siden.

Har en annen bil med både fungerende vindusvisker automatikk og adaptiv cruise, så får se hva jeg beholder :)

geear

Er farlig å snakke om hvordan Tesla var for et år siden eller et halvt år siden, ting snur fort, og det blir forferdelig fort glemt at Tesla faktisk har fikset mange ganske irriterende ting, ting som andre bilprodusenter aldri hadde giddet å gjøre noe med. Og så har man de feilene Tesla fikser, og ikke fikser, som aldri ville vært der hos andre produsenter.  :laugh:

TerjeFjern

Sitat fra: joakimg på tir 30. nov 2021, kl. 13:53
Terrengmodus er ikke det samme som en modus tilpasset glatt og dårlig brøytet vei (og det har vi mye av her oppe i nordre Nordland på denne årstiden).  Sammenlignet med S'en jeg hadde før oppfører Y'en seg som et nervevrak på glatt føre. Mens S'en oppførte seg meget forutsigbart med regen på begge akslinger (og enda bedre med regen på 'lav'), vet man aldri hvilken vei Y'en slenger ræva om man er så uheldig å slippe opp litt for mye på gasspedalen. På samme måte er den altfor bakhjulsfokusert i akselerasjon også og slenger gjerne ut bakenden før den finner ut at kanskje den skal legge litt kraft på framakslingen også. Rett nok henter den seg relativt raskt inn igjen under både oppbremsing og akselerasjon, men man har stadig slike korte øyeblikk der man ikke føler man har helt kontroll over bilen. Og det burde være unødvendig i det man kan påstå er en av verdens mest avanserte biler. Som sagt lå S'en stort sett som limt på veien, og jeg var mye mer sikker på hvordan den ville oppføre seg om jeg tråkket på den ene eller andre pedalen.

Terrengmodusen på Y'en kobler iflg manualen bl.a. ut antispinn og jeg går ut ifra det kan ha innvirkning på hva bilen gjør om veigrepet slipper i en sving. Det er mulig Tesla har tenkt at 'Off-road assist' skal fungere som en snømodus, men det har de ikke skrevet noe sted i manualen, og jeg definerer 'off-road' som noe annet enn å kjøre i 80 på snølagt vei. Så jeg ser på den som en dårlig workaround heller enn en løsning på et problem. Hvilken annen bil må du sette i terrengmodus for at den oppføre seg normalt på snø og is?

Kynikeren i meg tror at det ekstreme bakhjulstrekkfokuset på Y og 3 er fordi Tesla da kan oppgi noen km lenger WLTP siden forbruket blir litt lavere. Det samme tror jeg forøvrig er årsaken til at de har fjernet justering av regen og den lave oppgitte nyttelasten. Men det blir spekulasjoner.

Når det er sagt er det en fantastisk bil som også kunne blitt en fantastisk vinterbil med noen få softwarejusteringer. Så en snømodus står høyt på ønskelista.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk

Helt enig. Jeg bestilte Model Y basert på at jeg så at S var en god vinterbil.

lars667

Til dere som faktisk ikke klarer å få (litt) sleng, det forstår jeg ikke. Jeg synes bilen er god og trygg når jeg er klar over disse tingene, selv om den kunne vært bedre hvis den f. eks. holdt inne awd litt lenger etter skrens, eller en kunne coaste. Jeg øvelseskjører for tiden med guttungen, og han får i alle fall veldig lett rompa ut, og synes nok det er litt ekkelt (kjører selvfølgelig på chill). Terrengassistenten to the rescue på skogsveiene med blåholke. Vi er heldige med TMY som har den, i alle fall.

Angående det at  regen bare er som vanlig motorbrems på gamle bakhjulsdrevne biler: Til en viss grad er jeg enig, det er noe motstand i drivverket. Men det er på langt nær like mye som på en TMY3 med varmt batteri. Dessuten er enhver som er vant med i alle fall manuelt girete fossilbiler klar over at en i tillegg til å slippe gassen på marginalt føre før en sving, også i en del tilfeller kan trykke inn clutch for å frirulle. En har også det momentet at selv om du slipper opp gassen i en nedoverbakke, så vil hjulene aldri gå saktere enn tomgang på aktuelt gir. Dermed er det først i lave gir at du får veldig motorbrems.

Tidligere har jeg hatt Volvo 240 og Jeep Cherokee XJ på samme stedet jeg bor nå, med bratte/svingete skogsveier, og en del kjøring opp mot fjellet. Volvoen er jo mye slappere, selv med chill, men det var egentlig ikke så ofte jeg fikk sleng på den. XJ-en var så framtung at den slapp bare du så skeivt på den i RWD, så der var det bare å sette inn 4wd så fort det var antydning til vinterføre. Da satt den som klistra. TMY er morsom den, men den krever litt tilvenning, og jeg tror de kunne tunet den noe bedre for å øke marginene for de fleste som ikke er Petter Solberg og øver på isbane flere ganger i året. Det ser heldigvis ut til at det kommer noen justeringer nå og da, så jeg er ikke helt sikker på om vi trenger noen snow mode utover terrengassistenten på sikt.

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Sitat fra: lars667 på ons 22. des 2021, kl. 11:32
Til dere som faktisk ikke klarer å få (litt) sleng, det forstår jeg ikke. Jeg synes bilen er god og trygg når jeg er klar over disse tingene, selv om den kunne vært bedre hvis den f. eks. holdt inne awd litt lenger etter skrens, eller en kunne coaste. Jeg øvelseskjører for tiden med guttungen, og han får i alle fall veldig lett rompa ut, og synes nok det er litt ekkelt (kjører selvfølgelig på chill). Terrengassistenten to the rescue på skogsveiene med blåholke. Vi er heldige med TMY som har den, i alle fall.

Angående det at  regen bare er som vanlig motorbrems på gamle bakhjulsdrevne biler: Til en viss grad er jeg enig, det er noe motstand i drivverket. Men det er på langt nær like mye som på en TMY3 med varmt batteri. Dessuten er enhver som er vant med i alle fall manuelt girete fossilbiler klar over at en i tillegg til å slippe gassen på marginalt føre før en sving, også i en del tilfeller kan trykke inn clutch for å frirulle. En har også det momentet at selv om du slipper opp gassen i en nedoverbakke, så vil hjulene aldri gå saktere enn tomgang på aktuelt gir. Dermed er det først i lave gir at du får veldig motorbrems.

Tidligere har jeg hatt Volvo 240 og Jeep Cherokee XJ på samme stedet jeg bor nå, med bratte/svingete skogsveier, og en del kjøring opp mot fjellet. Volvoen er jo mye slappere, selv med chill, men det var egentlig ikke så ofte jeg fikk sleng på den. XJ-en var så framtung at den slapp bare du så skeivt på den i RWD, så der var det bare å sette inn 4wd så fort det var antydning til vinterføre. Da satt den som klistra. TMY er morsom den, men den krever litt tilvenning, og jeg tror de kunne tunet den noe bedre for å øke marginene for de fleste som ikke er Petter Solberg og øver på isbane flere ganger i året. Det ser heldigvis ut til at det kommer noen justeringer nå og da, så jeg er ikke helt sikker på om vi trenger noen snow mode utover terrengassistenten på sikt.

Dersom jeg skal la sønnen min øvelseskjøre på snø så tenker jeg at jeg lar den stå i Terrengassisten hele tiden. Ser ingen ulemper med det på slik kjøring. Eneste ulempen jeg tenker er om du skal kjøre i halvsøvne på autopilot, og håpe du ikke sovner. Slik jeg opplever Terrengassistent:
- gjør at gasspådrag blir roligere (litt chill-aktig), så en får mindre sleng
- 4WD på både bremsing og gassing, så en ikke får sleng
- kan brukes i alle hastigheter, og du skal provosere den veldig for å få sleng
- den vekter hvor det begynner å glippe, og overfører kraften til der den behøves, så du ikke får hjulspinn og sleng
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Er det kjøring på trafikkert vei, så er nok snow mode og gjerne chill mode greit. Men synes det hadde vært greit å la de få prøve seg på å ha disse av, ihvertfall når de begynner å bli litt trygge. Dog gjerne på litt skogsvei der snøskavlen sannsynligvis er den største faren man møter på...

Det er jo ingen garanti for at de vil gå over til biler med tilsvarende, og det er nok langt værre om de da ikke har prøvd de litt mer krevende modusene. Har de vært ute for slike forhold uten hjelpesystemer, vil de kjøre langt tryggere både med og uten slikt.

Vil gå så langt som å si at det hadde vært smart å la de få prøve drift modus på en P-utgave, på egnet område. Nettopp for å virkelig fått testet hva glatt føre og ingen assistentsystemer aktiv/tilgjengelig egentlig betyr. Ja, kanskje far selv og mor til, hadde hatt godt av en slik erfaring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Problemet med en Tesla i dag er at trår man på feil pedal, så går det brått veldig ille. Tar ikke mange metrene for å nå særdeles ødeleggende hastigheter. Det finnes dessverre nok av eksempler på dette, ofte gamle folk. Jeg tenker at ungdom som øvelseskjører bør kjøre i chill. Har ikke tatt tiden, men vil tro de fleste Teslaer fortsatt gjør 0-100 på 7-8 sekunder i chill, så det er ikke sånn at det blir daft. Det blir bare daffere. Man bør også ha på obstacle-aware accelleration, selv om det kan forvirre litt om man kjører ut i en rundkjøring med litt lite avstand til bilen som passerer, da får man liksom motorbrems, før den gir på. Som det påpekes over her, så skal det sies at terrengassistenten gir litt samme opplevelse som chill mode, den sparker ikke som normalt.

RJK

PS! "...på egnet område".

Klar over at man ikke bør gjøre som jeg sier, ute i trafikkert område og der det er trangt og fort å treffe på noe/noen.

På skogsveier der det er relativt flatt og høye brøytekanter, eller på et grustak eller en fotballbane, så er det normalt lite å treffe på om man trør feil. Men spade i bilen, kjetting/tau og taljer, kan være greit om man må "berge seg selv" om det virkelig går ut i skogen.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

Lettere å skylde på bil, software, føre enn seg selv ;)

Fordelen med 4x4 er at man kan sette seg MYE BEDRE FAST.

Silkefot

Husk at det finnes glattkjøringsbaner, fyllte X'en med fremtidige sjåfører og fant ut at de var gode på å drifte etterhvert 🙂
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

geear

Vil jo helst oppfordre folk til å dra på glattkjøringsbaner jeg og, men har vært der selv med egen bil etter jeg hadde fått lappen, og bilen var rett og slett dekket av olje etterpå, så har vært litt forsiktig med å anbefale det... iallfall noe en kan være klar over.

Jeronan

Now I am in Vestlandet, yesterday I experienced some real slippery conditions and I am definitely not impressed.

The car behaves extemely nervous and constantly slips with the rear end. This never happened with the Model S, since it was true 4WD below 2 degrees and used both DU actively.

This is seriously a negative and big dissapointment. The car corrects itself quickly, don't get me wrong, but it just causes an uncomfortable drive experience.
I found some tips online to drive in Chillmode and that indeed helped a bit.

So I agree we really need a snow mode, so we can decide for ourselves to sacrifice range for better drive experience in slippery / snow conditions.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA