Petion for snow mode

Startet av Bambus, tir 30. nov 2021, kl. 11:59

« forrige - neste »

geear

Og du prøvde terrengassistenten? Gjør ikke den det du trenger?

Handyman

Sitat fra: Jeronan på ons 22. des 2021, kl. 21:03
Now I am in Vestlandet, yesterday I experienced some real slippery conditions and I am definitely not impressed.

The car behaves extemely nervous and constantly slips with the rear end. This never happened with the Model S, since it was true 4WD below 2 degrees and used both DU actively.

This is seriously a negative and big dissapointment. The car corrects itself quickly, don't get me wrong, but it just causes an uncomfortable drive experience.
I found some tips online to drive in Chillmode and that indeed helped a bit.

So I agree we really need a snow mode, so we can decide for ourselves to sacrifice range for better drive experience in slippery / snow conditions.
Prøvde du ikke Terrengassistenen (Snow mode)?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Off road assist is not snow mode. Its for slow offroad driving and it disables safety systems and Traction Control. It also disables regen completely which I don't want, since I am used to and comfortable with one pedal driving.
( always had Model S in full regen mode all year round without issues no matter conditions )

I will certainly try out this mode one day when driving alone to test it out.

But we just need a dedicated snow mode that just engages the front DU like with Model S, without turning off safety systems, traction control and regen.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Model S doesn't have a snow mode that can be toggled, just automatic changes in how the DUs are used depending on conditions. Read the thread and you'll see that all updated Model Y does something similar. Mine feels significantly different now with 40.6.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Lucifer-

Det er da vitterlig regen i terrengassitent-modus også. Den fungerer også helt fint opp til 90 iallefall.
Da både akselererer og regenererer den jevnt på for- og bakhjul.

Bilen maser om at den skrur av traction control, men har ikke opplevd noen ubehag med denne enn så lenge.
Tipper jeg har 10-12 mil med terrengassistent aktivert frem til nå.

Handyman

Sitat fra: Jeronan på ons 22. des 2021, kl. 21:10
Off road assist is not snow mode. Its for slow offroad driving and it disables safety systems. It also disables regen completely which I don't want, since I am used to and comfortable with one pedal driving.
( always had Model S in full regen mode all year round without issues no matter conditions )

I will certainly try out this mode one day when driving alone to test it out.

But we just need a dedicated snow mode that just engages the front DU like with Model S, without turning off safety systems and regen.
Nei den kan brukes i alle hastigheter, det står til og med i manualen. Det er kun "Automatisk nødbremsing og Unngåelse av filskifte" som deaktiveres. Når det er så glatt at man bruker Terrengassistent, så vil man definitivt ikke ha ghost braking eller at bilen korrigerer styringen av seg selv. Den gjør heller ingenting med regen!! Regen fungerer helt som normalt!! Når det gjelder antispinn kobles det absolutt IKKE ut, men det tillates noe hjulspinn.

Snart har alle Tesklaeiere forstått at Terrengassistenen er den lenge etterlengtede Snow mode. Navnet betyr jo ingenting. Det er ingenting skummelt overhodet dersom man kjører normalt, heller tvert imot. Driver man derimot å leker seg, er kanskje sjansen større for å dra av veien når det først slipper, men det er ikke noe man skal gjøre på offentlig vei.

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på ons 22. des 2021, kl. 21:25
Model S doesn't have a snow mode that can be toggled, just automatic changes in how the DUs are used depending on conditions. Read the thread and you'll see that all updated Model Y does something similar. Mine feels significantly different now with 40.6.

Model S doesn't need snow mode, since it automatically balances traction between front and rear DU when temps drop below 2 degrees Celcius or when it detects slippery conditions.

The Model 3 and Y don't do this. It's pure Rear wheel drive and only engages the front DU when pressing the watt pedal in slippery conditions.  It's a reactive system part of Anti spin / Traction control and not true 4WD like Model S/X.

There is a big topic on the US Tesla forums about this as well for while now, where people have petioned for Snow mode for Model 3/Y.

Like people have explained, its because the front DU is different from the rear DU and less efficient. So its an efficiency/range issue as to why they implemented it this way.
That is perfectly fine, but give us the choice to sacrifice range for better drive experience in bad road conditions.

It should be an easy implementation for Model Y, since it already has Off-road assist mode. So they can just copy the code, call it "snow mode" and keep regen, traction control and safety systems on. Problem solved.

Then they can add back the "low/normal regen" toggle again for those that want to reduce regen.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på ons 22. des 2021, kl. 21:26
Det er da vitterlig regen i terrengassitent-modus også. Den fungerer også helt fint opp til 90 iallefall.
Da både akselererer og regenererer den jevnt på for- og bakhjul.

Bilen maser om at den skrur av traction control, men har ikke opplevd noen ubehag med denne enn så lenge.
Tipper jeg har 10-12 med terrengassistent aktivert frem til nå.
Ja det er helt vanlig regen!! Jeg leser samme verdier på SMT.
Ang hastighet står det: MERK: Selv om du kan bruke Slip Start og Terrengassistent ved alle hastigheter, er det mindre effektivt ved høyere hastigheter. Legg merke til at det ikke frarådes å bruke den i høyere hastigheter, bare at det er mindre effektivt. Altså ingen fare forbundet med bruken. Traction control absolutt aktivt, men det tillater bare litt hjulspinn.

Handyman

Sitat fra: Jeronan på ons 22. des 2021, kl. 21:31
Sitat fra: Rosstopher på ons 22. des 2021, kl. 21:25

Model S doesn't need snow mode, since it automatically balances traction between front and rear DU when temps drop below 2 degrees Celcius or when it detects slippery conditions.

The Model 3 and Y don't do this. It's pure Rear wheel drive and only engages the front DU when pressing the watt pedal in slippery conditions.  It's a reactive system part of Anti spin / Traction control and not true 4WD like Model S/X.

There is a big topic on the US Tesla forums about this as well for while now, where people have petioned for Snow mode for Model 3/Y.

Like people have explained, its because the front DU is different from the rear DU and less efficient. So its an efficiency/range issue as to why they implemented it this way.
That is perfectly fine, but give us the choice to sacrifice range for better drive experience in bad road conditions.

It should be an easy implementation for Model Y, since it already has Off-road assist mode. So they can just copy the code, call it "snow mode" and keep regen and safety systems on. Problem solved.

Then they can add back the "low/normal regen" toggle again for those that want to reduce regen.
Du sier at du ikke har brukt Terrengassistenten, og det er jo helt tydelig. Det du skriver er jo helt på jordet og fult av feil.

Jeronan

Sitat fra: Handyman på ons 22. des 2021, kl. 21:35
Ang hastighet står det: MERK: Selv om du kan bruke Slip Start og Terrengassistent ved alle hastigheter, er det mindre effektivt ved høyere hastigheter. Legg merke til at det ikke frarådes å bruke den i høyere hastigheter, bare at det er mindre effektivt. Altså ingen fare forbundet med bruken. Traction control absolutt aktivt, men det tillater bare litt hjulspinn.

I've read on the US forums that the Off-road assist is really meant for what is says. For slow speed off-road driving in rough terrain. Hence, why it disables safety systems. Since they are not really useful in such conditions.
People across the pond have the Model Y a good while longer than us and extensively tested this and they still petition for dedicated Snow mode.

Emergency brake assist is definitely something I would want active at all times, not matter what. Same with Traction Control. Especially with family in the car.

(( Lane departure assist I can do without and hate with a passion (just a stupid EU thing forced on us that doesn't work), but that is a different matter altogether. ;)  ))
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Handyman på ons 22. des 2021, kl. 21:35

Sitat fra: Jeronan på ons 22. des 2021, kl. 21:41
I've read on the US forums that the Off-road assist is really meant for what is says. For slow speed off-road driving in rough terrain. Hence, why it disables safety systems. Since they are not really useful in such conditions.
Det står ikke i hvorfor noen funksjoner er deaktivert. Men det står faktisk at det kan brukes i alle hastigheter.

Sitat fra: Jeronan på ons 22. des 2021, kl. 21:41
Emergency brake assist is definitely something I would want active at all times, not matter what. Especially with family in the car.
Hvis det er så glatt at ma velger å bruke Terrengassistenen, så vil ikke automatisk nødbrems reagere alt for sent. Funksjonen reagerer allerede veldig sent på bar og godt føre, og det beregner ikke ekstra avstand når det er glatt. Altså en total falsk trygghet.
Prøv funksjonen (når det er virkelig glatt) og du vil se at det faktisk er Snow mode.

Jeronan

Sitat fra: Handyman på ons 22. des 2021, kl. 21:38
Du sier at du ikke har brukt Terrengassistenten, og det er jo helt tydelig. Det du skriver er jo helt på jordet og fult av feil.

We had a Model S 75D for over 4 years and driven it through 4 winters in the most horrible winter conditions. So I know what I am talking about. I never ever had any issues whatsoever with the Model S. It behaved completely different in snow/slippery conditions with far better traction control without having to do anything. It never behaved nervous nor slipped with the rear, like the Model Y does.

Like I already said. I will test out the off-road assist when I am alone, but it's not a snow mode nor am I happy that it disables safety systems like emergency brake assist. It also disables Traction Control.  Hence, why its called "off-road assist" and not "snow mode".

With snow mode, you basically just want balanced traction from both front and rear DU, and traction control enabled.
Nor do safety systems need to be disabled either.

Either way. If the Model Y 4WD would behave similar to Model S/X we would not need a snow mode at all. /shrug

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sitat fra: Handyman på ons 22. des 2021, kl. 21:51
Det står ikke i hvorfor noen funksjoner er deaktivert. Men det står faktisk at det kan brukes i alle hastigheter.

Because with off-road driving in rough terrain you drive at such slow speeds without fast incoming traffic, that safety systems like Emergency brake assist is not really needed. Traction Control is also disengaged to allow for wheel spin.

That is what I meant with slow speeds by the way, not that you can only use it at slow speeds. Just that it's meant to be used for what it says it does.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Lucifer-

Jeronan:

Jeg tror du bør teste terrengassistenten i praksis før du konkluderer så bombastisk.

For min egen del oppfører den seg akkurat som den etterlengtede "snow-mode" folk etterspør.
Jeg kunne kanskje ha tenkt meg å deaktivere regen helt, men dette er langt på vei nær 100% av det jeg trenger.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 22. des 2021, kl. 12:24
Sitat fra: lars667 på ons 22. des 2021, kl. 11:32
Til dere som faktisk ikke klarer å få (litt) sleng, det forstår jeg ikke. Jeg synes bilen er god og trygg når jeg er klar over disse tingene, selv om den kunne vært bedre hvis den f. eks. holdt inne awd litt lenger etter skrens, eller en kunne coaste. Jeg øvelseskjører for tiden med guttungen, og han får i alle fall veldig lett rompa ut, og synes nok det er litt ekkelt (kjører selvfølgelig på chill). Terrengassistenten to the rescue på skogsveiene med blåholke. Vi er heldige med TMY som har den, i alle fall.

Angående det at  regen bare er som vanlig motorbrems på gamle bakhjulsdrevne biler: Til en viss grad er jeg enig, det er noe motstand i drivverket. Men det er på langt nær like mye som på en TMY3 med varmt batteri. Dessuten er enhver som er vant med i alle fall manuelt girete fossilbiler klar over at en i tillegg til å slippe gassen på marginalt føre før en sving, også i en del tilfeller kan trykke inn clutch for å frirulle. En har også det momentet at selv om du slipper opp gassen i en nedoverbakke, så vil hjulene aldri gå saktere enn tomgang på aktuelt gir. Dermed er det først i lave gir at du får veldig motorbrems.

Tidligere har jeg hatt Volvo 240 og Jeep Cherokee XJ på samme stedet jeg bor nå, med bratte/svingete skogsveier, og en del kjøring opp mot fjellet. Volvoen er jo mye slappere, selv med chill, men det var egentlig ikke så ofte jeg fikk sleng på den. XJ-en var så framtung at den slapp bare du så skeivt på den i RWD, så der var det bare å sette inn 4wd så fort det var antydning til vinterføre. Da satt den som klistra. TMY er morsom den, men den krever litt tilvenning, og jeg tror de kunne tunet den noe bedre for å øke marginene for de fleste som ikke er Petter Solberg og øver på isbane flere ganger i året. Det ser heldigvis ut til at det kommer noen justeringer nå og da, så jeg er ikke helt sikker på om vi trenger noen snow mode utover terrengassistenten på sikt.

Dersom jeg skal la sønnen min øvelseskjøre på snø så tenker jeg at jeg lar den stå i Terrengassisten hele tiden. Ser ingen ulemper med det på slik kjøring. Eneste ulempen jeg tenker er om du skal kjøre i halvsøvne på autopilot, og håpe du ikke sovner. Slik jeg opplever Terrengassistent:
- gjør at gasspådrag blir roligere (litt chill-aktig), så en får mindre sleng
- 4WD på både bremsing og gassing, så en ikke får sleng
- kan brukes i alle hastigheter, og du skal provosere den veldig for å få sleng
- den vekter hvor det begynner å glippe, og overfører kraften til der den behøves, så du ikke får hjulspinn og sleng
Jeg har øvelseskjørt med begge sønnene i rundt 9000km i både TM3 og Y. Vi har hytte på fjellet og de kjører derfor mye på alle typer vinterføre. Eldstemann kjørte over 4500km i TM3. Yngstemann har kjørt både 3 og Y og har nå 4400km totalt.
Vi bruker svært sjelden Terrengassistenten, da jeg mener at de har godt av å kjenne at bilen kan logre litt. Det er helt udramatisk når man vet hvordan bilen reagerer. Våre biler står alltid i chill. Liker det best, og mener det er tryggest. 0-100 på ca. 7 sek er mer enn nok for oss.

geear

Sitat fra: Jeronan på ons 22. des 2021, kl. 21:54
Sitat fra: Handyman på ons 22. des 2021, kl. 21:38

We had a Model S 75D for over 4 years and driven it through 4 winters in the most horrible winter conditions. So I know what I am talking about. I never ever had any issues whatsoever with the Model S. It behaved completely different in snow/slippery conditions with far better traction control without having to do anything. It never behaved nervous nor slipped with the rear, like the Model Y does.

Like I already said. I will test out the off-road assist when I am alone, but it's not a snow mode nor am I happy that it disables safety systems like emergency brake assist. It also disables Traction Control.  Hence, why its called "off-road assist" and not "snow mode".

With snow mode, you basically just want balanced traction from both front and rear DU, and traction control enabled.
Nor do safety systems need to be disabled either.

Either way. If the Model Y 4WD would behave similar to Model S/X we would not need a snow mode at all. /shrug

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sitat fra: Handyman på ons 22. des 2021, kl. 21:51

Because with off-road driving in rough terrain you drive at such slow speeds without fast incoming traffic, that safety systems like Emergency brake assist is not really needed. Traction Control is also disengaged to allow for wheel spin.

That is what I meant with slow speeds by the way, not that you can only use it at slow speeds. Just that it's meant to be used for what it says it does.
Model Y er ubrukelig i røft terreng, den er ikke laget for det i det hele tatt. Den klarer knapt ha bakkekontakt med alle hjulene når den kommer på en 20 cm skrå på vei ut av gården min, på asfalt, spinner uansett føre. Altfor stivt understell med lite vandring.

Kan du ikke bare være så snill å teste før du motargumenterer mer? Det meste du har skrevet så langt medfører ikke riktighet, og da er det greit å gi seg til du har satt deg inn i det. Kan godt hende TA har blitt endret med software i det siste.

Du trenger ikke være alene i bilen for å teste terrengassistenten, bilen blir ikke plutselig superskummel. På snø/isføre er forøvrig filskiftevarslingen tvilsom allikevel, fordi veimerkingen ikke er synlig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA