Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Digital key Plus

Startet av Trond.m, mandag 29. november 2021, klokken 18:50

« forrige - neste »

Trond.m

Noen som vet om Digital Key Plus blir tilgjengelig fra start i BMW iX.
Så vidt jeg forstår vil iphone 11 eller nyere støtte denne løsningen. Noen som har info om dette ?

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0324128EN/bmw-announces-bmw-digital-key-plus-with-ultra-wideband-technology-coming-to-the-bmw-ix?language=en

https://support.apple.com/no-no/guide/security/sec1e6108efd/web

eSim

Vil tro det, det er i alle fall tilgjengelig i My BMW appen om man legger inn iX som demokjøretøy.

LMOR

Stemmer nok at det er iPhone11 og nyere og Apple Watch 7. jeg har tenkt å leggen den på klokken.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eSim

Fant en video på tysk av en som viser Digital Key Plus og hvordan dette er integrert i iOS: https://youtu.be/7DaxqF0Ws3E

Rart ikke flere har testet dette da BMW er første bilprodusenten som tar i bruk UWB som teknologi for phone-as-a-key (PAAK).

Trond.m

Sitat fra: LMOR på mandag 29. november 2021, klokken 20:28
Stemmer nok at det er iPhone11 og nyere og Apple Watch 7. jeg har tenkt å leggen den på klokken.
Antar at den ikke krever Apple Watch med sim-kort for å fungere ?

eSim

Krever bare Apple Watch med UWB chip for å fungere - er uavhengig av internett. Alternativt kan man bruke NFC på Apple watch, men det vil kreve at man holder den inntill døren for å løse opp, altså ikke passiv avdgang. Det står litt om dette her: https://support.apple.com/no-no/HT211234

LMOR

Noen av testene som ligger i test-tråden viser dette.
Det er ikke så lett å teste dette på demobilene, en må i så fall avklare det med selgeren. En må koble bilen til sin profil, og så har en fått nøkkelen til bilen som kan brukes etter at den er levert tilbake..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#7
Sitat fra: eSim på mandag 29. november 2021, klokken 21:27
Krever bare Apple Watch med UWB chip for å fungere - er uavhengig av internett. Alternativt kan man bruke NFC på Apple watch, men det vil kreve at man holder den inntill døren for å løse opp, altså ikke passiv avdgang. Det står litt om dette her: https://support.apple.com/no-no/HT211234
Merkelig at det er står Iphone 11 Pro eller nyere, mens det andre steder står Iphone 11 eller nyere. Betyr det at man må ha Iphone 12... eller 12 Pro ?

Siste:
Tror jeg fant svaret. Ser av spesifikasjonen til Iphone 11 at den har "Ultra Wideband chip for spatial awareness" .  Tipper at 11 Pro ble lansert før 11, og at derfor "Iphone 11 Pro eller senere" da inkluderer Iphone 11.

eSim

Ja, det er litt rart. Vanlig iPhone 11 har jo også UWB.

LMOR

Men nøkkelen fungerer også tilsvarende, og den fikk jeg testet noen ganger, veldig behagelig at bilen merker at du nærmer deg, skrur på lysene, låser opp bilen osv. Spesielt når jeg har ladeluken som det første som møter meg i garasjen. Nå trenger jeg ikke finne frem nøkkelen eller ta i et håndtak før jeg tar ut ladekabelen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på mandag 29. november 2021, klokken 22:14
Men nøkkelen fungerer også tilsvarende, og den fikk jeg testet noen ganger, veldig behagelig at bilen merker at du nærmer deg, skrur på lysene, låser opp bilen osv. Spesielt når jeg har ladeluken som det første som møter meg i garasjen. Nå trenger jeg ikke finne frem nøkkelen eller ta i et håndtak før jeg tar ut ladekabelen.
Ja, og irtiterende for de som parkerer slik at man ofte går forbi bilen uten at man skal kjøre. På hytta har jeg det sånn, men jeg regner med at det er raskt og enkelt å slå funksjonen av og på igjen.

LMOR

Men antar den går av igjen automatisk også. Blir ikke stående ulåst.
Da er det Near Field som passer best for deg. Da må du nesten ha hånden på dørhåndtaket.
Men da er du litt splittet hvis du var opptatt av Digital Key, men vil egentlig skru det av ..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

Noen Android-mobiler støtter nå også BMW Digital Key:

Samsung S21 (alle utgaver)
Google Pixel 6 og Pixel 6 PRO
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 29. november 2021, klokken 21:42
Tipper at 11 Pro ble lansert før 11, og at derfor "Iphone 11 Pro eller senere" da inkluderer Iphone 11.
Det ble lansert på samme event, så den teorien holder ikke vann.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Nei, men vi får satse på at det fungerer med iphone 11 virker. Om det er praktisk å bruke gjenstår å se og eventuelt hvor mye det påvirker batteriet (i mobilen) at UWB er slått på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA