Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. juni 2022, klokken 10:45
Du tenker på de US freemont bilene da, tenker jeg. Ja da er det jo logisk.

Når det gjelder iX40 så er det langt nok for de fleste, det er min mening. Herlige biler, looks like a million dollars :+1:
FYI, TM3 fra freemont har kommet med fire forskjellige batterikapasiteter, og forskjellige motorer. Så du kan ikke putte alle under samme paraply

Hadde iX40 gått ti mil lengre hadde jeg kjøpt. Hadde jeg vært litt mere på hugget hadde jeg bestilt iX50 når den kom. Nå er den for dyr for min smak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juni 2022, klokken 16:25
Sitat fra: Carboy på fredag 03. juni 2022, klokken 21:53
Tidlige Model 3 er ikke like bra som dagens oppdaterte Model 3 og også Model Y på rekkevidde.

Greit nok at '21 TM3 er ett år gammel, men tidlig model 3 er det da ikke. Den har for eksempel flere mil bedre WLTP enn dagens TMY.


Da jeg nevnte tidlige Model 3 tenkte jeg på 2019-2020. Dagens Model 3 har jo en del bedre rekkevidde.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juni 2022, klokken 16:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. juni 2022, klokken 10:45
Du tenker på de US freemont bilene da, tenker jeg. Ja da er det jo logisk.

Når det gjelder iX40 så er det langt nok for de fleste, det er min mening. Herlige biler, looks like a million dollars :+1:
FYI, TM3 fra freemont har kommet med fire forskjellige batterikapasiteter, og forskjellige motorer. Så du kan ikke putte alle under samme paraply

Hadde iX40 gått ti mil lengre hadde jeg kjøpt. Hadde jeg vært litt mere på hugget hadde jeg bestilt iX50 når den kom. Nå er den for dyr for min smak.

Det kan jo hende det kommer en iX45 (iX40 med stort batteri?) nå som prisene har økt, storkunderabattene halvert, mva innført 2023 og kontraktsigneringene til BMW-forhandlerne nå etter 1. juni sikkert har falt ganske kraftig.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på søndag 12. juni 2022, klokken 10:03
Det kan jo hende det kommer en iX45 (iX40 med stort batteri?) nå som prisene har økt, storkunderabattene halvert, mva innført 2023 og kontraktsigneringene til BMW-forhandlerne nå etter 1. juni sikkert har falt ganske kraftig.
Er BMW så lydhøre på norske behov? Er salget i Norge enda viktig?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 15:33
Sitat fra: Carboy på søndag 12. juni 2022, klokken 10:03
Det kan jo hende det kommer en iX45 (iX40 med stort batteri?) nå som prisene har økt, storkunderabattene halvert, mva innført 2023 og kontraktsigneringene til BMW-forhandlerne nå etter 1. juni sikkert har falt ganske kraftig.
Er BMW så lydhøre på norske behov? Er salget i Norge enda viktig?

Vil tro at en iX45....eller iX43,, ville vært velkommen i mange land.  iX50 er for dyr for veldig mange, og iX40 litt for lite batteri. Hadde det hatt 14kWh ekstra ville det vært en ideell kombinasjon av rekkevidde, vekt og pris i mitt hode.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. juni 2022, klokken 00:13

Vil tro at en iX45....eller iX43,, ville vært velkommen i mange land.  iX50 er for dyr for veldig mange, og iX40 litt for lite batteri. Hadde det hatt 14kWh ekstra ville det vært en ideell kombinasjon av rekkevidde, vekt og pris i mitt hode.
Kanskje. Vil tro at Europeerne med motorveiene sine vil ha så mye rekkevidde som mulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#321
Den forstår jeg ikke helt. iX 40 med 105 kwh batteri er jo en iX50 ! Sannsynligvis vil stort batteri med dagens energitetthet (vekt) kreve luftfjæring, og motorene er vel teknisk sett like på begge bilene. Da blir forskjellen for liten til å ha 2 modeller. Det kommer kanskje oppgradert kapasitet til iX40 en dag, men da tipper jeg det kommer gjennom større energitetthet, og at endringen også gjelder iX50. Kanskje 10-15 % økning fra dagens 71,5 til 80 kwh for iX40, noe som ville vært en fordel for mange. Men dette er jo uansett bare synsing...gjetting. Vi må jo forholde oss til det som finnes. De som er opptatt av miljøet bør generelt velge så lite batteri som mulig, og det kan jo være noe å tenke på når man står i ladekø 🤔

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på mandag 13. juni 2022, klokken 06:05
Den forstår jeg ikke helt. iX 40 med 105 kwh batteri er jo en iX50 ! Sannsynligvis vil stort batteri med dagens energitetthet (vekt) kreve luftfjæring, og motorene er vel teknisk sett like på begge bilene. Da blir forskjellen for liten til å ha 2 modeller. Det kommer kanskje oppgradert kapasitet til iX40 en dag, men da tipper jeg det kommer gjennom større energitetthet, og at endringen også gjelder iX50. Kanskje 10-15 % økning fra dagens 71,5 til 80 kwh for iX40, noe som ville vært en fordel for mange. Men dette er jo uansett bare synsing...gjetting. Vi må jo forholde oss til det som finnes. De som er opptatt av miljøet bør generelt velge så lite batteri som mulig, og det kan jo være noe å tenke på når man står i ladekø 🤔

Hvis det var min kommentar du kommenterte, så skjønner jeg ikke helt hva du mener.
Dagens iX40 har 71kWh batteri. Jeg foreslår en ekstra modell som har 14kWh mer, altså 85kWh (som en Model S fra 2014). Dermed er det enda 20kWh opp til toppmodellen, som har 105,2 kWh. Ser og at det "kun" er 145kg mellom 71kWh og 105kWh batteri (på 34kWh forskjell), så forventet vektøkning på 14kWh er gjerne 60kg? (4,26kg*14kWh=60kg). Prisforskjellen på dagens modeller (startpris) er 225.000,-. Så tenkte gjerne at noen kunne tenkt seg å havne midt i mellom, men uansett er det jo veldig mye penger...men etter 7 års erfaring med langtkjørende elbiler så føler jeg 425km på en lading er litt snaut (IX40), og hvis jeg først skulle bla opp over 800.000 for en elbil så ville jeg nok hatt en som gikk litt lenger.

Dagens  IX40 - 71kWh batteri - 2440kg - 425km rekkevidde - pris fra    795.520
Dagens IX50 - 105kWh batteri - 2585kg - 630km rekkevidde - pris fra 1.021.220
Foreslått IX43 - 85kWh batteri - 2500kg - 505km rekkevidde - pris fra   888.455

Vær så god, BMW...mye mer spiselig enn startpris over en mill...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. juni 2022, klokken 09:14
Foreslått IX43 - 85kWh batteri - 2500kg - 505km rekkevidde - pris fra   888.455

Vær så god, BMW...mye mer spiselig enn startpris over en mill...
Akkurat. Tålegrensen min for rekkevidde er minst 50 mil WLTP, selv om ønskerekkevidden er vesentlig høyere. De som ligger på lavt 40 tall og nedover ignorerer jeg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LV

Var nettopp en tur til Spania med IX40. Brukte Ionity pluss lading på hoteller, slik at det ble to ladestopp pr dag. På en slik tur kunne jeg muligens spart 30 min pr dag dersom batteriet var større, men det er langt fra sikkert. Det måtte vært dersom jeg kunne spart en lading pr dag
For mitt vanlige bruk så er IX40 OK, og den klarte seg helt flott på en slik sommer langtur.

LMOR

Enig, samme jeg gjorde, kjørte 5300km. Ingen problem med iX40. Måtte nesten ha stoppet like ofte uansett for min del. Trenger en pause etter 2,5t kjøring.
Totalt for hele turen ble forbruket 20,5. Da var det 4 voksne og 1 barn i bilen, med full oppakning. Opp i 40 grader i skyggen, og 130km/t så ofte det var mulig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LV på fredag 05. august 2022, klokken 12:20
Var nettopp en tur til Spania med IX40. Brukte Ionity pluss lading på hoteller, slik at det ble to ladestopp pr dag. På en slik tur kunne jeg muligens spart 30 min pr dag dersom batteriet var større, men det er langt fra sikkert. Det måtte vært dersom jeg kunne spart en lading pr dag
Hvor langt kjørte du pr dag da? Vi var i Italia med Model 3 og hadde 4 ladestopp på en dag. 115 mil lengste dagen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LV

Tror maks lengde var like under 80 mil på en dag. Kom aldri ned under 10% gjenværende batteri, turen gikk (overraskende?) greit. Opplevde aldri ladekø, og var ganske imponert over disse Ionity laderne. Lengste stopp 35 minutter.
De fleste andre bilene som brukte disse laderne var for øvrig Tesla

turfsurf

Sitat fra: LV på fredag 05. august 2022, klokken 14:06
Opplevde aldri ladekø, og var ganske imponert over disse Ionity laderne. Lengste stopp 35 minutter.
De fleste andre bilene som brukte disse laderne var for øvrig Tesla
Opplevde det samme på Ionity, halvparten var Tesla. Ionity fungerte bra, men var mange Ionity ladere vi måtte hoppe over grunnet kø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Sitat fra: LV på fredag 05. august 2022, klokken 12:20
Var nettopp en tur til Spania med IX40. Brukte Ionity pluss lading på hoteller, slik at det ble to ladestopp pr dag. På en slik tur kunne jeg muligens spart 30 min pr dag dersom batteriet var større, men det er langt fra sikkert. Det måtte vært dersom jeg kunne spart en lading pr dag
For mitt vanlige bruk så er IX40 OK, og den klarte seg helt flott på en slik sommer langtur.

Det er vel ikke på de turene batteristørrelsen er så vesentlig, der er ladehastighet viktigere. Men på vinteren og typisk helgetur til hytta eller andre litt lengre turer der man kjører om kvelden med barn eller mangler lademulighet på destinasjon etc så er det ekstremt kjipt å måtte lade, særlig med en bil til 800k. Men enhver må vurdere sine behov, kan være helt gull bil for noen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA