Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: Svolar på fredag 25. februar 2022, klokken 08:10
Kjørte tur retur Oslo området til Rauland.
ix 40
20 tommer
continental piggfri

Føre opp: (800-900 meter opp) tørr asfalt/vinterveier med snø /is 204 wh/km 36% rest etter 221.2 km 1 stopp på veien. Startet med kaldbil. Temp ca -5. 20 inne og 22 bak til ungene. Full bil. fulgte trafikken (normal hastighet)
Føre ned: (800-900 meter ned) våt asfalt med slush og snø 176 wh/km. Startet med kaldbil. Temp 1 grad.20 inne og 22 bak til ungene. Full bil.(normal hastighet)

Veldig imponert over at bilen bruker såpass lite.

Dette er gode nyheter, jeg kjører mye av den samme strekningen de gangene jeg skal på hytta. Du får bedre resultater enn meg i iX3, det er kult.

Hvordan fungerte varmen oppover? Merket du noe til plutselige fall i temperatur?
Hvordan synes du bilen fungerer på isete underlag?

Ved -5 og når du sier normal hastighet er dette bra. Ved å bruke litt slingsringsmonn med hensyn til hastighet og kjøring kan man lage seg et omtrentlig bilde av forbruket.

Svolar

Sitat fra: Hallgrim86 på fredag 25. februar 2022, klokken 10:12
Kjørte tur retur Oslo området til Rauland.
ix 40
20 tommer
continental piggfri

Føre opp: (800-900 meter opp) tørr asfalt/vinterveier med snø /is 204 wh/km 36% rest etter 221.2 km 1 stopp på veien. Startet med kaldbil. Temp ca -5. 20 inne og 22 bak til ungene. Full bil. fulgte trafikken (normal hastighet)
Føre ned: (800-900 meter ned) våt asfalt med slush og snø 176 wh/km. Startet med kaldbil. Temp 1 grad.20 inne og 22 bak til ungene. Full bil.(normal hastighet)

Dette er gode nyheter, jeg kjører mye av den samme strekningen de gangene jeg skal på hytta. Du får bedre resultater enn meg i iX3, det er kult.

Hvordan fungerte varmen oppover? Merket du noe til plutselige fall i temperatur?
Hvordan synes du bilen fungerer på isete underlag?

Varmen funker helt som den skal, mener jeg. Det virker som den varmer opp kupeen til temperaturen som den er satt til og så går ting over på sparemodus uten at det blir kaldt. Bra isolert?
Jeg merket at den kan være litt bakhjulsdreven på isen. Den retter seg fort opp, men sliter litt , ikke så ille som det var på model 3 dog.

Sitat fra: turfsurf på fredag 25. februar 2022, klokken 09:52

Bra lavt dette, men hvordan var kjøringen?

Avhengig av hvilken vei og hvordan jeg kjører til hytta har jeg alt fra 180-270Wh/km med I-Pacen.

Kjørte du mye motorvei, og hva var farten i så fall? Og hva var snittfart? Noen forbikjøringer?

Jeg kjørte forbi noen, men det er jo begrenset med motorvei. Uten å si for mye om hastighet så holdt jeg trafikk flyten pluss litt til. :). Husker ikke snittfart, men den må ha vært lav siden det var masse kø igjennom Drammen. Stod fast der i nesten 15 min
Til sammenligning husker jeg at jeg hadde igjen 41 % på batteriet på model 3 LR, vs 36% ved ankomst Rauland med ix 40. Seff, helt andre forhold da, men nogenlunde likt allikavel. Kjørte begge gangene via Nutheim

LMOR

Da har vi kjørt en ny tur til Voss, med mer bevisst valg av ladestasjon.
Men resultatet ble det samme.

Så da har jeg nye teorier;
1. at den ikke bryr seg siden endestoppet er rett ved siden av.
2. at Eviny Voss oppfattes som en 50kW lader, selv om de har lynladere også.
3. at Eviny Voss har feil eller ikke kan levere 150kW ved tungt bruk

Oppvarming av batteriet på vei tilbake ved lading halvveis fungerte greit sist, og det var også Eviny lynlader ..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Så vidt jeg forstår så har den nye iX3 en app for batterivarme. Er usikker på hva man kan styre, men det hadde utvilsomt vært en fordel om man kunne kontrollere eller se status på batterivarme. At den ikke forvarmer hvis endelig destinasjon er innenfor rekkevidden er ikke så unaturlig, men det er jo greit å kunne bestemme selv.

LMOR

Enig, som det er nå er det litt bingo.
Men kan være feil på disse laderne. Mange rundt som klager, ingen av 350kW laderne ladet med mer enn 60 selv om bilene er på 50%

daktari

Sitat fra: Trond.m på lørdag 05. mars 2022, klokken 11:06
Så vidt jeg forstår så har den nye iX3 en app for batterivarme. Er usikker på hva man kan styre, men det hadde utvilsomt vært en fordel om man kunne kontrollere eller se status på batterivarme. At den ikke forvarmer hvis endelig destinasjon er innenfor rekkevidden er ikke så unaturlig, men det er jo greit å kunne bestemme selv.
Men det gir ikke mening at den ikke skal forvarme hvis den er nærme laderen hvis man ikke har annen destinasjon?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på lørdag 05. mars 2022, klokken 11:06
At den ikke forvarmer hvis endelig destinasjon er innenfor rekkevidden er ikke så unaturlig, men det er jo greit å kunne bestemme selv.
Det er i så fall en logisk feilslutning. Ikke noe som tilsier at det er lader ved endelig destinasjon.

Legger jeg inn en ladestasjon som destinasjon er det for at jeg vil lade der, punktum
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Men siden Shy Tech ikke fungerer, så ville et valg et eller annet sted om å gjøre klare batteri til lading vært nyttig.

Tipper at forvarming før avreise bare varmer batteriet litt, for at det ikke skal bli for varmt i oppoverbakker osv,
Så vi trenger en «forvarming til lading»

Jeg tror heller ikke det mest sannsynlig er at den ikke forvarmer ved endestasjonen.
Så da er det det muligens feil på kartet for Voss, eller de stasjonene som er en kombinasjon av Lyn og hurtiglading?

turfsurf

Sitat fra: LMOR på søndag 06. mars 2022, klokken 07:31
Men siden Shy Tech ikke fungerer, så ville et valg et eller annet sted om å gjøre klare batteri til lading vært nyttig.
Ja. IMO burde alle elbiler hatt mulig til å markere en destinasjon som ett sted hvor batteriet skal være klart til hurtiglading når man kommer frem.

Manuell styring av batterivarme kan være fint det, men bilen bør kunne styre det bedre enn sjåfør så lenge den vet at batteriet skal være varmt ved ankomst ett gitt sted.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Ja, enig i det. Hvis ladestasjon må ligge i BMW sin database for å støtte forvarming, så blir det for lite fleksibelt. Lurer på hvordan forvarmings-appen som de har laget til BMW iX3 (i-drive 7) fungerer. Noen som vet ?

daktari

Bjørn Nyland har jo dokumentert at bilen øker energiforbruket med ca 3x når han navigerer til en lader, selv når laderen var ca 50 m unna. Han stod parkert på samme bensinstasjon, men laderen var eneste destinasjon.

Jeg tror LMORs problem med manglende forvarming ikke er fancy shy tech men en bug eller manglende metadata i BMWs database for den laderen.

Den enkleste måten noen kan teste på er å gå ut I bilen nå (den er sikkert kald). Sett IC til simultan energiforbruk.

1 a) Naviger til nærmeste Ionity -> energiforbruk skal stige. Stopp navigasjon og se at energiforbruk synker.

1 b) naviger til sted rett ved Ionity. Energiforbruk stabilt. Så velg Ionity som mellomstore og observer. Energiforbruk bør stige.

2 a) naviger til en 50 kW lader. Observer energiforbruk. Bør stige, kanskje litt kanskje mye. Mye er mest naturlig

2 b) naviger til et sted i nærheten av forrige 50 kW lader. Energiforbruk bør ikke stige.
Så, legg inn forrige 50 lW som mellomstopp. Energiforbruk bør stige.

3) naviger til forskjellige firmaer ladere og sjekk energiforbruk. Er det noen som konsekvent feiler? Kan være metadataproblem.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Metadata i bilen ser riktig ut, begge viser at de leverer 150kW, med samme data ellers.

Tenkte også på vei hjem at det er litt rart at batteriet ikke uansett var blitt varmt nok etter 22mil med fjellovergang osv.

Så derfor kjørte jeg til en ladestasjon på vei hjem etter 21mil, uten å ha lagt den inn i navigasjonen. Det ble en Tesla lader fordi alle andre lynladere var opptatt, men har tidligere sjekket at denne lader like rask (eller sent) som en Recharge lader ved siden av.

Nå fikk jeg nesten med en gang 133kW med 35% igjen.

Konklusjonen er da at 350kW og 150kW Eviny laderne på Voss ikke klarer å levere mer enn 60-70kW når alle laderne er i bruk. (med 1 bil per lader). Og de gjør det ubelastet får bli en annen test.
Det stemmer også med da andre frustrerte brukerne, som hadde både Jaguar, Polestar og Audi. Audien e-tron 55 hadde stått en god stund, og var på 52% og fikk bare 48kW..

Case closed.

ErikMe

dette var lavt forbruk på urban småkjøring.  med 21 tommer.  Trodde slik start/stopp dro forbruket opp  :o

https://www.youtube.com/watch?v=wKjmHqZV-8A

LMOR

Testet litt mer, 1,5t med tilhenger ved ca 5 grader, med et forbruk på 2,7.

Så testet jeg dette med å stå i ro for å varme opp batteriet til DC lading. Ingenting skjedde med forbruket, så da var nok batteriet varmt nok til å lynlade.

Testet på nytt i dag, med kaldt batteri, og da gikk forbruket rett opp, og så ned igjen når jeg fjernet målet i navigasjonen. Prøvde 3 ganger, samme hver gang. Trengte ikke ligge inne som via punkt, fungerte med navigering rett på stasjonen.
Trakk ca 5kW ekstra.

Fikk samtidig feil på at strømforbruket når jeg stod parkert var for høyt, slik at alle remote funksjoner ble koblet ut.., hjalp ikke med restarte av iDrive denne gangen  :(

Trond.m

Merkelig feilmelding. Forstår ikke hvorfor de skal «nekte deg» høyt forbruk når du står parkert, så lange du har nok strøm på batteriet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA