Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Tin

Sitat fra: PF på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:19
Sitat fra: Tin på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:41
Har både ix40 og e tron 50 i hus. Ikke fått testet vitenskapelig enda, men så langt virker det som vi får ca  8-10mil mer rekkevidde på ix ved blandet kjøring.
Hvordan måler du dette? Kjører du bilene tom mellom hver lading og ser på antall km kjørt, eller ser du på gjettometeret på forventet rekkevidde og lader ofte?

Poenget blir, hvis man ikke kjører de side om side til de er tomme, så er gjettometeret ganske dårlig parameter til å beregne. Du får f.eks. skyhøyt forbruk på korte turer pga. f.eks. kraftig varmeapparat. Usikkerhet om BMW og Audi beregner likt osv.

Derfor blir det også veldig vanskelig å bruke fjoråret testresultater som noe som helst sannhetsvitne her, det var andre forhold som kan ha tippet i positiv eller negativ retning.

Jeg er helt sikker på at BMW har laget en veldig bra bil, men når man ser på design og vekt synes jeg det er rart at de har knekt en formel i programmering av motor som f.eks. ikke Audi får til.

Kjørt til og fra hytta i Hallingdalen, sammenhengende, uten stopp, blandet vei, samme tidspunkt, men forskjellig sjåfør. Som sagt, ikke vitenskapelig, men basert på restprosent på ix når e tron var tilnærmet tom ville jeg ut fra forbruket så langt på turen kunne kjørt denne 8-10 mil lenger.

BMW har laget en bra bil, men å betale 800-900 tusen for en bra spekket IX40 er ikke akkurat ett kupp.
Veldig glad vi gikk for charged utgaven med litt ekstra. Med rabatt blir da prisen ikke så gal.

geear

Sitat fra: PF på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:58
Uten at jeg har regnet på det, så er det jo en del forskjell i kapasitet på batteriet. 64kwt mot 71?kwt, så det blir jo rimelig å anta at den med størst batteri kjører lengst.
Hva er agendaen min, få klarhet i om e-tron rykte om høyt forbruk er riktig eller ei. Jeg tror nemlig at det er ufortjent rykte og at tilsvarende biler i design og vekt bruker ca. det samme.

Nå har jeg ikke prøvd IX, men som tidligere x5 eier er jeg helt sikker på at BMW har laget en fantastisk bil.
Er det virkelig en diskusjon om e-tron for eksempel har høyere forbruk enn Model X, som er en enda større bil?

At det også er andre som er tørste, som i-Pace, gjør vel ikke saken så mye bedre?

Chimp

Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:30
Sitat fra: PF på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:58
Uten at jeg har regnet på det, så er det jo en del forskjell i kapasitet på batteriet. 64kwt mot 71?kwt, så det blir jo rimelig å anta at den med størst batteri kjører lengst.
Hva er agendaen min, få klarhet i om e-tron rykte om høyt forbruk er riktig eller ei. Jeg tror nemlig at det er ufortjent rykte og at tilsvarende biler i design og vekt bruker ca. det samme.

Nå har jeg ikke prøvd IX, men som tidligere x5 eier er jeg helt sikker på at BMW har laget en fantastisk bil.
Er det virkelig en diskusjon om e-tron for eksempel har høyere forbruk enn Model X, som er en enda større bil?

At det også er andre som er tørste, som i-Pace, gjør vel ikke saken så mye bedre?

Var jo et godt poeng at biler man trodde var strømhungrige deluxe, egentlig ikke har vært så ille hvis man ser på det store bildet. De hadde AWD og teknologien har beveget seg noe de siste 4 årene. Ser ikke nydelige forbrukstall hos brorparten av nye store biler med AWD heller, så det er bare realiteten med å være elbil som innhenter oss. Så hadde sikkert tallene vært bedre om det kom en oppdatert versjon i år.
(Selvom dette ikke var topic)

Jeg synes det er interessant at man nå kan stole på at BMW har kommet så langt i utviklingen av elbil at de leverer der man forventer at de skal gjøre. Hvis man fremover blir skuffet av rekkevidden på en BMW er det fordi du ikke er opplest og har urealistiske forventninger. Alt dette var for meg det store spørsmålet før tallene på ix40/50 begynte å tikke inn. Hvordan taklet de overgangen fra i3 og ix3 til awd. Synes ihvertfall at dette er som forventet og ingen skuffelse.

PF

Helt enig Chimp, og noe av det jeg har prøvd å si også.
Det noen fysiske lover ute å går her og de klarer man ikke å trylle seg bort fra.
Er det stort og tungt og designet mer firkantet for plassutnyttelse er det begrenset hvor mye man kan gjøre.

hemi

synes det er litt kipt at tyskerne stadig ikke klarer hamle opp med "gamle" teslaer etc, men begynner komme seg nå, gjetter at det blir bra om 1 genrasjon eller 2.  Håper også de kan ha like bra seter i elbilene som i fossil

ToWalkOrDrive

Virker som at BMW er konservative i deres rekkevidde-tall. De pleier å være blant de med lavest avvik mot WLTP. Kanskje de har varmepumper osv som gjør at de ikke påvirkes som mye av kulde som en del andre, mens andre biler har 40 meter kjøle/varme-rør osv, som gjør at de er konger på rask lading, men har litt høyere forbruk. Er jo veldig fasit-aktig når de tester mange biler under samme forhold (selv om en må ha i bakhodet at noen kommer til toppen og kan renne ned på andre siden, mens andre stopper. Helst burde de prøvd å fått med alle 75 el-bilene som har blitt solgt siste måned, sånn at alle biler kan være testet på de samme forholdene. iX50 virker i hvert fall å være veldig bra...utenom litt lite bagasjerom, for de som trenger det...men blir jo enormt dyrt.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:25
Virker som at BMW er konservative i deres rekkevidde-tall. De pleier å være blant de med lavest avvik mot WLTP.
Hvordan har du kommet til den konklusjonen? I denne testen er de blant de med høyest avvik. Både iX40 og i4 M50. iX50 holdt på å stoppe betydelig tidligere pga. stigning, og ville i så fall havnet nærmere de to andre på avvik.

Hallgrim86

#127
Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 16:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:25
Virker som at BMW er konservative i deres rekkevidde-tall. De pleier å være blant de med lavest avvik mot WLTP.
Hvordan har du kommet til den konklusjonen? I denne testen er de blant de med høyest avvik. Både iX40 og i4 M50. iX50 holdt på å stoppe betydelig tidligere pga. stigning, og ville i så fall havnet nærmere de to andre på avvik.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-ix3/rekkeviddetest-bmw-ix3

Y er den naturlige konkurrenten fra rekkeviddekongene, den har 507km wltp og klarte 451 med et forbruk på 16.9kw/100 og det som kan se ut som uoriginale hjul.

iX3 er en 400 kilo tyngre bil på 20 tommere med 275mm bak og er basert på en fossilplattform fra 2017.
Den har 450km wltp og klarte 432 med et forbruk på 17kw/100. I sommertesten gikk den prosentmessig lengst over estimatet av alle bilene som var med.

Sikkert det han tenker på. Ser ut som ix modellene er noe mer tørste :)


daktari

Yen i testen er avbildet med 19" originale hjulkapsler.

Men mer interessant er forbruket I testen. 2,14 og 2,07 kWh. iX50 fikk ned forbruket mye siste bakkene fra fjellet og 40en kjørte stort sett flat vei.

Sammenlign gjerne med etron 55 som brukte 2,03 sommer (399 km dvs ca Folldal og 2,44 kWh/mil på vinteren (341 km dvs opp mot toppen av fjellet). Selv om det er litt forskjell i topografien kan man kanskje anta 10-20% lavere forbruk enn e-tron.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

Sitat fra: hemi på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:26
synes det er litt kipt at tyskerne stadig ikke klarer hamle opp med "gamle" teslaer etc, men begynner komme seg nå, gjetter at det blir bra om 1 genrasjon eller 2.  Håper også de kan ha like bra seter i elbilene som i fossil

Det skal vel sies at de Teslaene som var med i nyeste rekkeviddetest vel har helt nye større batterier og går lenger nå enn fjorårets modeller av Model 3.
Gøy å observere at selv en iX40 som egentlig gjør det ganske greit i seg selv i testen havner såpass langt bak. Det viser bare at rekkevidden har blitt bedre og at man kan leve med rekkevidden til de fleste bilene. De 3 med kortest rekkevidde var jo betydelig kortere enn resten av gjengen.

Må jo si iX40 ikke trenger å skamme seg sammenlignet med f eks Q4 etron 50, iD.4 og slike som riktignok går litt lenger, men jeg trodde helt ærlig at avstanden på range til disse skulle være større enn den viste seg å være.

Forbruksmessig ix50 vs ix40 kan de vel best sammenlignes på f eks 250km merket? Der er det 21,0 for iX40 vs 22,6 for iX50. Så gjenstår det bare å høre dekkdimmensjonene på de to iXene, og for så vidt de øvrige bilene. Dersom dekktrykk var kontrollert kan dette også telle litt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

#130
Sitat fra: Tin på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:34
Sitat fra: PF på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:19
Sitat fra: Tin på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:41
Har både ix40 og e tron 50 i hus. Ikke fått testet vitenskapelig enda, men så langt virker det som vi får ca  8-10mil mer rekkevidde på ix ved blandet kjøring.
Hvordan måler du dette? Kjører du bilene tom mellom hver lading og ser på antall km kjørt, eller ser du på gjettometeret på forventet rekkevidde og lader ofte?

Poenget blir, hvis man ikke kjører de side om side til de er tomme, så er gjettometeret ganske dårlig parameter til å beregne. Du får f.eks. skyhøyt forbruk på korte turer pga. f.eks. kraftig varmeapparat. Usikkerhet om BMW og Audi beregner likt osv.

Derfor blir det også veldig vanskelig å bruke fjoråret testresultater som noe som helst sannhetsvitne her, det var andre forhold som kan ha tippet i positiv eller negativ retning.

Jeg er helt sikker på at BMW har laget en veldig bra bil, men når man ser på design og vekt synes jeg det er rart at de har knekt en formel i programmering av motor som f.eks. ikke Audi får til.

BMW har laget en bra bil, men å betale 800-900 tusen for en bra spekket IX40 er ikke akkurat ett kupp.
Veldig glad vi gikk for charged utgaven med litt ekstra. Med rabatt blir da prisen ikke så gal.

Men jeg er ganske sikker på at en etron 55 med samme utstyr som en fully charge iX40 til ca 800-850 koster ca 100.000 mer. Jeg betalte jo nesten 900 ny for en etron 55 limited i 2019, men senere steg prisene kraftig for tilsvarende utstyr. Så Etron 55 er nesten iX50 dyrt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

telcontar

Sitat fra: Carboy på fredag 28. januar 2022, klokken 07:10
Sitat fra: Tin på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:34
Sitat fra: PF på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:19
Sitat fra: Tin på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:41
Har både ix40 og e tron 50 i hus. Ikke fått testet vitenskapelig enda, men så langt virker det som vi får ca  8-10mil mer rekkevidde på ix ved blandet kjøring.
Hvordan måler du dette? Kjører du bilene tom mellom hver lading og ser på antall km kjørt, eller ser du på gjettometeret på forventet rekkevidde og lader ofte?

Poenget blir, hvis man ikke kjører de side om side til de er tomme, så er gjettometeret ganske dårlig parameter til å beregne. Du får f.eks. skyhøyt forbruk på korte turer pga. f.eks. kraftig varmeapparat. Usikkerhet om BMW og Audi beregner likt osv.

Derfor blir det også veldig vanskelig å bruke fjoråret testresultater som noe som helst sannhetsvitne her, det var andre forhold som kan ha tippet i positiv eller negativ retning.

Jeg er helt sikker på at BMW har laget en veldig bra bil, men når man ser på design og vekt synes jeg det er rart at de har knekt en formel i programmering av motor som f.eks. ikke Audi får til.

BMW har laget en bra bil, men å betale 800-900 tusen for en bra spekket IX40 er ikke akkurat ett kupp.
Veldig glad vi gikk for charged utgaven med litt ekstra. Med rabatt blir da prisen ikke så gal.

Men jeg er ganske sikker pp at en etron 55 med samme utstyr sim en fully charge iX40 til ca 800-850 koster ca 100.000 mer. Jeg betalte jo nesten 900 ny for en etron 55 limited i 2019, men senere steg prisene kraftig for tilsvarende utstyr. Så Etron 55 er nesten iX50 dyrt.

Begge iX'ene var skodd med 255/50-21

Trond.m

#132
Litt overraskende valg av hjul på iX40. De kjøperne som er opptatt av rekkevidde om vinteren velger nok 20 tom. Hvor mye det vil utgjøre vanskelig å si, men et par mil ekstra er det nok mulig å hente på det.

daktari

#133
Sitat fra: Carboy på fredag 28. januar 2022, klokken 07:10
Sitat fra: Tin på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:34
Sitat fra: PF på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:19
Sitat fra: Tin på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:41
Snip

Men jeg er ganske sikker på at en etron 55 med samme utstyr som en fully charge iX40 til ca 800-850 koster ca 100.000 mer. Jeg betalte jo nesten 900 ny for en etron 55 limited i 2019, men senere steg prisene kraftig for tilsvarende utstyr. Så Etron 55 er nesten iX50 dyrt.
Ja stemmer. For ca 840k uten rabatt får man iX40 med nesten alt. Fully charged med massasje og H/K.

Listepris for etron i 2019 med massasjestol og luftfjæring og nightvision var 935k. Så den manglet pano og parkeringsassistanse og rattvarme, men hadde da nightvision og luftfjæring. I sum likt utstyrt og iX40 er 100.000 billigere men går bare litt kortere.

Men iX3n føles jo vesentlig mer moderne og har i tillegg OTA-muligheter.

Det er også interessant at iX40 bare går 35 km kortere enn ID.4 gtx som tross alt har 6 kWh større netto batteri. Men her kommer testruta in og forkludrer bildet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

#134
Sitat fra: Trond.m på fredag 28. januar 2022, klokken 08:38
Litt overraskende valg av hjul på iX40. De kjøperne som er opptatt av rekkevidde om vinteren velger nok 20 tom. Hvor mye det vil utgjøre vanskelig å si, men et par mil ekstra er det nok mulig å hente på det.

Jeg har valgt 21 om vinteren og 22 på sommer. Synes 20 tommer vinterfelgene de tilbyr på iX ser helt forferdelige ut. Og 22 tommere på sommer. Har 22 tommere sommer på I-Pace også, 20 vinter. Jeg hadde 21 på etron 55 på sommer og 20 på vinter. Dette blir første bil med 21 tommere på vinter. Jeg synes en bil skal se påkostet og velutstyrt ut i forhood til modellen den er og da må felgene også samsvare i helheten. Jeg regner alltid rekkevidde med de fineste felgene. På EQC valgte vi faktisk 20 tommerne både sommer og vinter fordi vi synes de sommerfelgene var finere enn 21 tommerne. Merket nesten ikke forskjell på demobilen med 21 tommere og vår med 20 rekkeviddemessig, men merket litt mer forskjell på støydemping og fjæringsstivhet.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA