Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

daktari

Ganske ok prestasjon av iX40 i dag på NAFs Dombås-test. iX40 klarte 309 km i minus 5.
I fjor klarte e-tron 50 269 km på vinteren, altså 50 km diff. Siden batteriet til E50 er 65 kWh netto og iX40 har 71 kWh netto, betyr jo det, som forventet, at iX også bruker endel mindre strøm enn e-tron på denne testen - med forbruket oppgitt i testen, ca 2,1 kWh/mil, så burde forskjellen være max 30 km i BMWs favør. iX40 har foreløpig hatt lavere forbruk enn iX50 også med 0,1-2 kWh/mil.

iX50 derimot har vel passert 450 km snart og får da 50 km nedoverbakke eller noe gratis - men er uansett topp 3 med EQS og Model 3.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#106
Det var ganske mildt nå sammenlignet med testen vinteren 2020, men under like forhold virker det som om IX40 vil gå et par mil lenger. Antakelig ikke 4 mil som nå, for det er ikke skikkelig vinter nå for tiden.

Egentlig en grei bekreftelse for min del, for da må jeg opp på IX50 for å ha tilstrekkelig rekkevidde.

Redigert: Googlet litt og virker ikke som temperaturen var så forskjellig, men noe sludd i 2020.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Litt gøy at det er 20% under WLTP som jeg spådde for noen måneder siden.

Ellers er det en viktig ting å lese ut i fra tallene. XDrive40 hadde riktig antatt rekkevidde helt fra start og gjennom hele testen. Dette er BMW gode på ift mange av de andre. Og kanskje det som betyr mest for meg. At jeg vet at bilen kjører så langt som den sier, og kan planlegge med det. Av og til går den lengre, men sjeldent kortere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tin

Har både ix40 og e tron 50 i hus. Ikke fått testet vitenskapelig enda, men så langt virker det som vi får ca  8-10mil mer rekkevidde på ix ved blandet kjøring.

daktari

105 vs 71 netto gir jo 2/3 av rekkevidden på en iX40 jfr 50 så passer vel det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: Tin på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:41
Har både ix40 og e tron 50 i hus. Ikke fått testet vitenskapelig enda, men så langt virker det som vi får ca  8-10mil mer rekkevidde på ix ved blandet kjøring.
Det gir er en ganske vesentlig økning, og tilsvarer omtrent forskjellen mellom e-tron 50 og 55.

daktari

Tilbake til vintertesten, jeg klarte ikke å finne disse tallene utenom E50, men noen flinke har funnet:
SitatDe 4 nedenfor kjørte alle i samme vintertest i 2020:
Etron 55: 341km
I-pace 333km
EQC: 307km
Etron 50: 259km

Så skriver mange at iX40 gikk 316 km, men den gikk altså 309. Uansett, meget respektabelt og ikke langt bak E55 heller - faktisk nærmere E55 enn den er E50.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jalla

Sitat fra: daktari på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:12
Tilbake til vintertesten, jeg klarte ikke å finne disse tallene utenom E50, men noen flinke har funnet:
SitatDe 4 nedenfor kjørte alle i samme vintertest i 2020:
Etron 55: 341km
I-pace 333km
EQC: 307km
Etron 50: 259km

Så skriver mange at iX40 gikk 316 km, men den gikk altså 309. Uansett, meget respektabelt og ikke langt bak E55 heller - faktisk nærmere E55 enn den er E50.
Det er rettet til 316 km. Så det er vel du som tar feil.
https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132

daktari

50 vs 40: 50en gikk nesten 200 km lenger enn de 300 km 40en gikk. Det viser litt av svakhetene med testløypa. I og med at batteriet er 2/3 burde reell rekkevidde, forutsatt samme trase-forhold som de første 300 km gitt maks ca 450 km på iX50. Men den høye stigningen til Hjerkinn, med nedover til Folldal og litt opp men så mye ned igjen til Ringebu får iX50 nesten 50 km "gratis" på den testen.
Uansett veldig respektable resultater i kulda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Jalla på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:23
Sitat fra: daktari på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:12
Tilbake til vintertesten, jeg klarte ikke å finne disse tallene utenom E50, men noen flinke har funnet:
SitatDe 4 nedenfor kjørte alle i samme vintertest i 2020:
Etron 55: 341km
I-pace 333km
EQC: 307km
Etron 50: 259km

Så skriver mange at iX40 gikk 316 km, men den gikk altså 309. Uansett, meget respektabelt og ikke langt bak E55 heller - faktisk nærmere E55 enn den er E50.
Det er rettet til 316 km. Så det er vel du som tar feil.
https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132
Hø?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

#115
Testen kan brukes til sammenligning frem til 250km, etter det er det ikke sammenlignbare tall. Men 50 brukte dit ca 7% mer energi enn 40, med omtrent samme utstyrsnivå (5% lavere WLTP tall enn maks på begge).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Carboy

Sitat fra: daktari på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:25
Sitat fra: Jalla på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:23
Sitat fra: daktari på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:12
Tilbake til vintertesten, jeg klarte ikke å finne disse tallene utenom E50, men noen flinke har funnet:
SitatDe 4 nedenfor kjørte alle i samme vintertest i 2020:
Etron 55: 341km
I-pace 333km
EQC: 307km
Etron 50: 259km

Så skriver mange at iX40 gikk 316 km, men den gikk altså 309. Uansett, meget respektabelt og ikke langt bak E55 heller - faktisk nærmere E55 enn den er E50.
Det er rettet til 316 km. Så det er vel du som tar feil.
https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132
Hø?

Sannsynligvis en følgefeil da iX40 først publiserte 309km, men korrigerte til 316km før testslutt, mulig skribenten i naf har notert fortløpende og ikke fått med seg korrigerte endringer.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

PF

Sitat fra: Tin på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:41
Har både ix40 og e tron 50 i hus. Ikke fått testet vitenskapelig enda, men så langt virker det som vi får ca  8-10mil mer rekkevidde på ix ved blandet kjøring.
Hvordan måler du dette? Kjører du bilene tom mellom hver lading og ser på antall km kjørt, eller ser du på gjettometeret på forventet rekkevidde og lader ofte?

Poenget blir, hvis man ikke kjører de side om side til de er tomme, så er gjettometeret ganske dårlig parameter til å beregne. Du får f.eks. skyhøyt forbruk på korte turer pga. f.eks. kraftig varmeapparat. Usikkerhet om BMW og Audi beregner likt osv.

Derfor blir det også veldig vanskelig å bruke fjoråret testresultater som noe som helst sannhetsvitne her, det var andre forhold som kan ha tippet i positiv eller negativ retning.

Jeg er helt sikker på at BMW har laget en veldig bra bil, men når man ser på design og vekt synes jeg det er rart at de har knekt en formel i programmering av motor som f.eks. ikke Audi får til. 

Tony Rofstad

#118
Vi gikk i fra sb50 til ix40 og det er for oss en stor forskjell i rekkevidden.
Vi har turen fra lillestrøm til valdres som referanse.En tur vi sikkert har kjørt minst 100 ganger nå.
ca 19mil med start på 190moh og opp til 925moh. Må over 2 høyder på turen.

På den kaldeste perioden med -minus 15-20 grader klarte ikke sb50 den turen uten en liten ladestopp....Vi manglet ca 10% kapasitet til og klare det.Den hadde kanskje klart det, men tok ikke sjansen da vi ikke satset på og kjøre på buffer under 0%.

Første tur med ny ix40 gikk i omtrentlig samme temperatur men da med skiboks og bilen i sport.
selv med ny bil vi ikke var kjent med ankom vi hytta med ca 8% rest.

Det er for oss en markant forbedring...


PF

Uten at jeg har regnet på det, så er det jo en del forskjell i kapasitet på batteriet. 64kwt mot 71?kwt, så det blir jo rimelig å anta at den med størst batteri kjører lengst.
Hva er agendaen min, få klarhet i om e-tron rykte om høyt forbruk er riktig eller ei. Jeg tror nemlig at det er ufortjent rykte og at tilsvarende biler i design og vekt bruker ca. det samme.

Nå har jeg ikke prøvd IX, men som tidligere x5 eier er jeg helt sikker på at BMW har laget en fantastisk bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA