Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: daktari på torsdag 23. desember 2021, klokken 20:05
Min svigermor-rute i går er ca 9 mil. Halvparten motorvei halvparten blanda fartsgrenser ala norsk landevei.  Endte med 2,2 bort og 2,3 kWh/mil hjem. Ca 30% av batteriet gikk hver vei. Startet med 72 og var tilbake med 10%. Det er litt mindre enn etron også på sommeren, og endel mindre enn på vinter da den lett kunne bikke 2.6.
Det er også mindre enn ID.4 noen uker tilbake siden. Så ikke helt champagne men ganske anstendig, størrelse og komfort tatt i betraktning.
Det underbygger vel at rekkevidden er omtrent som e-tron 55.En e-tron 55 med samme utstyrsnivå vil nok havne en del over i pris. At den heller ikke bruker mer enn id.4 burde vel kvalifisere til champagne.

Tony Rofstad

Har nylig kjøpt en ix40 og fikk satt den litt på prøve i dag.

Turen gikk i fra Frogner(Lillestrøm) til Aurdalsåsen i Valdres, en tur på ca 19,2mil og starter på 190Moh og ender opp på 925moh.
Må over 2 høyder hhv 420moh og 760moh på turen.

Bilen ble fullstappa med skiboks og vi dro med 90% og kom frem med 8% igjen på batteriet.
Startet med varm, nyladet bil som har stått i varm garasje og ute -8 grader og store deler av turen var opp i mot -18 grader.

Kjørte ikke veldig rekkevidde vennlig med bilen i sportmodus og flere forbikjøringer samt god hastighet på enkelte motorvei partier.
Godt og varmt i bilen og sparte ikke på noe!

Syns dette er over all forventning og kan garantert hente mye mere rekkevidde med en mere elbilvennlig kjørestil.

Hadde E-Tron 50sb før som vi var superfornøyde med.
Vil si Ix40 overgår denne på omtrentlig det meste.

Fantastisk bil, til tross for at vi ikke har fått den på nett enda så mangler tilgang til vestlig mange funksjoner.

Trond.m

@Tony. Kan du di noe om snitthastighet og hvilke dekk du kjørte på.
Regner med at du ikke ville klart samme distanse uten lading med e-tron 50SB med skiboks og tilsvarende temperatur.

Tony Rofstad

Kjører på 235/60R20 piggfrie.
Snitthastigheten fikk jeg ikke med meg men fulgte stort sett trafikk og fartsgrenser..

E-tron klarte ikke denne distansen når det var såpass kaldt, og det uten skiboks, men med det sagt så vil jeg skryte E-tron opp i skyene for den har virkelig levert til de grader.
Er kun snakk om 3 tilfeller vi har måtte lade 10min på en 50kw av sikkert 100 turer.

Trond.m

I dag kjørte jeg iX40 med 20 tom fra Asker til Rødberg. Totalt en stigning på 200 m. Føret var glatt og tungt da det var mye saltet snø i veibanen. Temperaturen ved start var minus 6 og laveste temperatur minus 14. Snittet ligger nok veldig nær minus 10, så dette må sies å være skikkelig vinterkjøring. Snitthastighet 67 km/t. 50 % ved ankomst Rødberg etter 159 km og snittforbruk 21,7 er imponerende. Bilen stod i oppvarmet garasje (ca 8 grader) og var forvarmet. Bare 19,5 grader innstilt kupetemperatur, men det var behagelig varmt til å kjøre i bare skjorte og uten sko 😉. Merket ikke noe kaldras fra panoramatak, og når jeg holdt hånden 5 cm fra glasstaket i minus 14 kjentes det ikke kaldt ut. Og komforten fortsetter å imponere, så konklusjonen er at iX er bedre enn forventet og lysår bedre enn jeg fryktet. 

Hallgrim86

Sitat fra: Trond.m på torsdag 30. desember 2021, klokken 12:53
I dag kjørte jeg iX40 med 20 tom fra Asker til Rødberg. Totalt en stigning på 200 m. Føret var glatt og tungt da det var mye saltet snø i veibanen. Temperaturen ved start var minus 6 og laveste temperatur minus 14. Snittet ligger nok veldig nær minus 10, så dette må sies å være skikkelig vinterkjøring. Snitthastighet 67 km/t. 50 % ved ankomst Rødberg etter 159 km og snittforbruk 21,7 er imponerende. Bilen stod i oppvarmet garasje (ca 8 grader) og var forvarmet. Bare 19,5 grader innstilt kupetemperatur, men det var behagelig varmt til å kjøre i bare skjorte og uten sko 😉. Merket ikke noe kaldras fra panoramatak, og når jeg holdt hånden 5 cm fra glasstaket i minus 14 kjentes det ikke kaldt ut. Og komforten fortsetter å imponere, så konklusjonen er at iX er bedre enn forventet og lysår bedre enn jeg fryktet.

Dette var gode resultater! Skikkelig varmeanlegg er positivt.

daktari

Min hyttetur var mer krevende, med 19 mil fra Oslo hvorav nesten 15 av dem på motorvei, opp til 1000 moh. Lå i 114 i 110-sona, mye salt og sludd hele veien men ganske bra brøyta. Lett motvind og mellom minus 8 og 15. Efficiency, 19 5 grad, 5 og fullstappet bil.

Ved Vikingskipet 13 mil hadde jeg ca 44% igjen av 96% ved avreise. Bilen rapporterte 3,02 kWh/mil men det var antagelig inkl. forvarming, forbruket sank selv på motorveien. Dette er ca 5-10% under etron 55 MED skiboks.

Vel fremme var vi på 12% med rapportert 3,17 kWh/mil. Min verste tur med etron 55 m/skiboks endte på 14% fra ca 100. 

I praksis betyr det at jeg må lade hvis jeg skal ha skiboks tror jeg, hvis vi skal ta E6. De som skal til Hafjell eller Trysil må nok også lade hvis de skal helt opp  i høyden.

Virker som den er sensitiv for fart denne bilen, samt at 21", selv oppblåst for full last, kan ha negativ effekt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: Tony Rofstad på søndag 26. desember 2021, klokken 21:54
E-tron klarte ikke denne distansen når det var såpass kaldt, og det uten skiboks, men med det sagt så vil jeg skryte E-tron opp i skyene for den har virkelig levert til de grader.
E-tron 50 eller 55? Hvis iX40 slår E-tron 55 om vinteren er det imponerende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 30. desember 2021, klokken 16:29
Virker som den er sensitiv for fart denne bilen, samt at 21", selv oppblåst for full last, kan ha negativ effekt.
Det er vel å forvente, iX er en stor bil. Litt til trøst så greide jeg 370Wh/km med TMX 100D over 16 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. desember 2021, klokken 20:13
Det er vel å forvente, iX er en stor bil. Litt til trøst så greide jeg 370Wh/km med TMX 100D over 16 mil.
Det er absolutt en trøst!
Mine I-Pace videoer

geear

Min hyttetur var mer krevende, med 19 mil fra Oslo hvorav nesten 15 av dem på motorvei, opp til 1000 moh. Lå i 114 i 110-sona, mye salt og sludd hele veien men ganske bra brøyta. Lett motvind og mellom minus 8 og 15. Efficiency, 19 5 grad, 5 og fullstappet bil.

Ved Vikingskipet 13 mil hadde jeg ca 44% igjen av 96% ved avreise. Bilen rapporterte 3,02 kWh/mil men det var antagelig inkl. forvarming, forbruket sank selv på motorveien. Dette er ca 5-10% under etron 55 MED skiboks.

Vel fremme var vi på 12% med rapportert 3,17 kWh/mil. Min verste tur med etron 55 m/skiboks endte på 14% fra ca 100. 

I praksis betyr det at jeg må lade hvis jeg skal ha skiboks tror jeg, hvis vi skal ta E6. De som skal til Hafjell eller Trysil må nok også lade hvis de skal helt opp  i høyden.

Endelig en test med snitthastighet over 6x km/t.

Med andre ord oppnådde du en 100-0% rekkevidde på 22 mil (men med en del høydemeter "på tanken").

Syns fortsatt det virker som iX40 går omtrent som X75D. Kanskje litt bedre i kulde og lav fart, basert på de andre rapportene her. Etter nesten fire år med X75D er jeg rimelig sikker på at det kun er 50 som eventuelt er aktuell.

daktari

Ja, ligger vanligvis på 80-90 i snitt. De har vel samme netto kapasitet de to. Skulle hatt 85 kWh...
105 kWh er en Leaf for mye. Kunne kjørt t/r på vinter uten å lade.
Mine I-Pace videoer

daktari

Gårsdagens hjemreise, snøføre hele veien, snødde masse fra Hamar til Oslo og gradvis sank farten på motorveien ned mot ca 80 fra 114. Kaldt var det også.
Brukte 2,6 timer på 19 mil inkl 10 min venting på mat, snittfart altså ca 74 km/t.

Bilen oppgir 2,23 kWh/mil, vi brukte fra 90 til 26%.

3n interessant observasjon er at fra Rudshøgda til Hamar så steg forbruket opp over 2,3, men så lavet det ned, farten også, og gradvis sank det igjen.

Forøvrig manler en grafisk visning av hvilket hjelper som brukes, den har grafikk for trilling og regen men ikke fremdrift.
Mine I-Pace videoer

Trond.m

Hvis du brukte 2,6 timer ink. 10 min. venting, så blir jo snitthastigheten på kjøringen ca 78 km/t. I tillegg hadde du vel varme på mens du ventet. Vanskelig å vurdere det for oss,  men hvordan er det i forhold til dine forventninger ?

daktari

Jeg tenker forbruket er ganske lavt, ikke revolusjonerende, men bra. Nå gjenstår å se hvis jeg får på en skiboks.
Men batteriet er litt for lite antagelig så redd jeg må stoppe noen ganger.

I lav fart er forbruket veldig bra virker det som.

(Samme med bagasjeplassen...)
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA