Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Trond.m

Ja, det er klart at dette ikke er representativt for vinterkjøring. Men det lover likevel godt at en iX ser ut til å kunne komme ned på forbruk som er i nærheten av id.4 GTX  :+1:

LMOR

Så du er fornøyd så langt. Bekymringene dine slo ikke til?
Må vente enda en måned eller to på min.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

telcontar

Lovende takter dette på iX. Gleder meg til å få bilen om drøy måned

Trond.m

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. desember 2021, klokken 16:29
Så du er fornøyd så langt. Bekymringene dine slo ikke til?
Må vente enda en måned eller to på min.
Så langt ser dette bedre ut enn forventet. Men på mandag blir det en reell test med feriepakket bil fra Asker til Dagalifjell 1100 moh. Da blir det en ny rapport. Håpet er 35 % rest ved ankomst etter 19 mil.

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

En faktor på ca 0,67 for iX40 er ca 280 km. Det er innafor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Synes det er er godt resultat. Det er høy hastighet hele veien til Trysil. Veldig spent på hva ix40 klarer.

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 20:22
En faktor på ca 0,67 for iX40 er ca 280 km. Det er innafor.
Det er ikke ille, men betyr at det ikke holder til hytta de værste dagene for vår del. Ser ut som om rekkevidden er ganske lik I-Pace på vinterdager. Må si det er bra med så mye mindre batteri og større bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svolar



Kjørte en tur idag(2-4 grader), blanding av b motorvei (90-100) og 60. Litt våt asfalt. Ikke noe mye vind. Omtrent samme høyde på start og slutt, med svært varierende topografi.
Hadde bilen på middels ac, noe som jeg justerte ned mot svak mot slutten siden det er mer enn nok luft. Satt fint med skjorte og 19.5 grader på grunn av varmen som kommer fra de andre stedene.

ca 215 wh/km.

Det vil si er ganske bra vurdert hvor stor doningen egentlig er.

hemi


Egil Fonn

Vurderer ix. Men antar at det må bli 50 modellen. Har 14mil og 500 høydemeter opp til hytta. Har ikke strøm/lade mulighet på parkering og vil gjerne rekke retur 14 mil også. Med Ipace og Eqc går dette greit om sommeren, men på vinter kan det bli i grenseland. Spesielt i kulde når bil og batteri nedkjøles til under -20 grader. Ipace har isolert batteri som holder ganske lenge på varmen mens Eqc ikke har det og taper batteri temp fort. Hvordan er det med Ix, Er batteri og varme rør isolert mot varme tap?
Trond ser du skal kjøre din Ix 40 til din hytte i morgen. Hvordan opplever du forbruket i forhold til Eqc som du eide tidligere?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#72
Vet ikke hvor godt batteriet i iX er isolert, og jeg har vel for lite erfaring med rekkevidden på iX hittil til å gi en god vurdering. 28 mil tur/ retur høres vel ikke umulig ut, men det er jo godt å ha 20 % i reserve. Da er jo 28 mil på 80 % nok i grenseland på kalde dager, spesielt hvis det inkluderer kjøring på motorvei. Vet kanskje litt mer i morgen ettermiddag. Da kjører opp til hytta på 1100 moh. Jeg har nok også vurdert å bytte til iX50 etter hvert dersom jeg ellers er fornøyd med bilen. Siden vi er bare 2 personer i husholdningen, så er vel iX i utgangspunktet litt for stor bil. Vurderer derfor alternativt iX3 eller i4. Disse vil neppe ha problemer med 2x 140 km uansett vær og føre.

daktari

På FB rapporterer folk ned mot 2,1 kWh/mil oppover Hallingdal, en med skiboks var på 2,4. Virker som de fleste har 20". De som har kjørt mot Trysil rapporterer noe høyere, men det er mye mer fart oppover der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#74
Kjørte fra Asker opp Numedalen til Dagalifjell 1100 moh i dag. Startet rett etter lading på 11 kW fra 80-100 % i varm garasje 9 grader, så batteriet var nok temperert. Temperaturen fra Kongsberg var fra minus 4 til minus 10. Ellers gode forhold med bar vei. Forbruket endte på 23,1 og 36 % rest ved ankomst. Det må legges til at jeg kjørte i Efficient mode, men hadde 20 grader inkupeen, så jeg kjørte i bare skjorte. Synes absolutt dette er godkjent (hadde håpet på 35 % rest 😉). 2 personer i bilen, men mye bagasje til juleferien. 20 tom Conti 235/60 R20. Beregner man effektiv batterikapasitet på bakgrunn av dette så blir den på 68 kwh og det er vel innenfor. Full kapasitet får man nok bare i sommertemperatur.
Hadde 30 minutter stopp ved Veggli, så forbruket kunne nok blitt litt lavere uten stopp underveis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA