Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplanlegging og redusert ladestrøm

Startet av Trond.m, søndag 28. november 2021, klokken 17:40

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg fikk spørsmål fra en Audi eier om hvordan han kunne utsette ladingen slik at den starter sent på kvelden. Planlagt avreisetid ser ikke ut til å løse problemet, for det virker som den uansett starter ladingen med en gang bilen kobles til ladestasjonen. Det finnes vel heller ingen måte å redusere ladestrømmen fra bilen ? Litt underlig siden VW har et valg om redusert ladehastighet og jeg tipper det finnes på Q4 e-tron også.

Orbit

Ladestrøm kan bare begrenses via pilotsignalet fra ladestasjonen, evt ved å bruke en ladekabel kodet for lavere effekt (fåes ned til 1-fas 13A som laveste, dvs 3 kW).

Ladetidspunkt kan også til en viss grad påvirkes (i bil eller app):

  • Still inn ønsket % SOC som skal oppnås.
  • Sett opp en ladetimer for når bilen skal være ferdigladet, f.eks kl 07:00 dersom en vil unngå høye morgenpriser (selv om faktisk avreise er senere).
  • Skift lademodus til å være timerbasert. Dette må settes opp i tillegg til selve timeren.
Når en kobler til vil bilen lades opp umiddelbart til 30% (dersom den er under dette). Når bilen når (eller allerede er over) 30% vil den vente med resten av ladingen. Lading fra 30% til ønsket SOC gjøres senest mulig, men samtidig slik at bilen er ferdigladet ca en time før innlagt timer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Virker også som den kjører en "test" noen minutter ved tilkobling for å sjekke tilgjengelig effekt, slik at en kan starte i tide for å rekke avreisetidspunkt.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Trond.m


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA