Rimeligste ladestasjon per nå

Startet av IK, søndag 28. november 2021, klokken 02:12

« forrige - neste »

IK

Hei.
Hva er rimeligste ladestasjon på markedet akkurat nå? Kan holde med 16 A.

turfsurf

Tesla sin wallconnector gen 2 er den billigste jeg kjenner til, den får du da med kabel fra 3490,-. Men hvis du ikke har b-vern på kursen den skal kobles til, så blir det da ekstra installasjonskostnader. Gen 3 koster 5990,- og da slipper man b-vern ved installasjon. Den har i tillegg styring over wifi.

Ellers har både elbilhjelpen.no og thansen.no noen modeller på kampanje. Bare vær obs på behov for b-vern eller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

De billigste EVSE kan man nok finne på Finn,og av og til kan man finne til rundt 1000kr.

Jeg har sett et par Bilextra-butikker som har annonsert Charge Amps med Schuko-støpsel og type 1 plugg til 2000kr i det siste.  Den kan være kjekk til sitt bruk. Mange liker å ha en med schuko-støpsel, men personlig er jegik

Hvis du tenker på EVSE, så mangt, og det kommer ann på hva du er ute etter:

• Skal du ha 1-fase eller 3-fase?
  • Skal du ha med innebygd b-vern?
  • Skal du ha stasjonær eller mobil?
  • Skal du ha med type 2-kontakt, eller med innbygd kabel som har enten type 1- eller type 2-plugg?
  • Skal du kunne justere strømstyrken?
  • Hva slags støpsel skal du ha på apparatledning?

Det rimelige:

• En med støpsel som kan plugges rett i veggkontakt, uten bruk av elektrikker.
  • Dersom man ønsker b-vern, så kan det være billigere med innebygd i EVSE, enn å montere i sikringssakap
  • Har du med innebygd kabel, så slipper du ekstra kabel.
  • Kjøpe med ønskede plugger
  • Utstyr som ikke har internettilknytning mm
  • Mobilt utstyr kan ofte være rimligere en stasjonært, uten at jeg helt forstå hvorfor.

Det som koster på en EVSE:

• EVSE-elektronikk i seg sjølv, med styring og releer, som man må ha
  • Innkapsling. Her kan det være kvalitetsforsjeller.
  • Kontakter og plugger for type 1 eller -2. Det blir færre kontakter og plugger, om du har innebygd kabel.
  • Ekstra elektronikk som Wifi eller ethernetforbindelse, og internettjenester, og kommunikasjon med strømmåleren i huset
  • Eventuellt elektrikerarbeid

Dersom de unormale svingningene i strømprisene som vi har nå, skulle bli normale, så kan det bety noe å lade i rimelige timesintervaller.
Dersom du lader 11kw, og det kommer effektavgift, så  kan avansert styring for å strupe effekten, spare inn noen tusenlapper i året, men jeg kjenner ikke til om utstyr finnes.

IK

Hei

Mine specs:

- min 16A enfase
- innnebygd RCD DC
- stasjonær altså montert på vegg. Skjønner ikke hva mener du med mobil.
- Type 2 - type 1 32A kabel får jeg med bilen. Trengs ikke denne.

eltyl

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 28. november 2021, klokken 17:52
Dersom du lader 11kw, og det kommer effektavgift, så  kan avansert styring for å strupe effekten, spare inn noen tusenlapper i året, men jeg kjenner ikke til om utstyr finnes.

Jeg leker med dette på min Easee nå, og det kan du sette en dynamisk maks, som de kaller det.
Vil tippe Tibber blir å støtte det i sin logikk, men inntil videre gjør jeg det selv.

Du kan inntil videre omgå dette ved å lade 30 minutter per time, men vil tro effekttariff på sikt vil øke i oppløsning slik at du ikke like greit kan lure systemet.

Minste effekt min bil godtar er 6A, fant jeg ut.

Har min egen smartlading, og den må nok justere lengden på ladeøkt utifra pris, SoC og effekttopp hittil i måneden...

turfsurf

Sitat fra: eltyl på søndag 28. november 2021, klokken 23:59
Jeg leker med dette på min Easee nå, og det kan du sette en dynamisk maks, som de kaller det.
Vil tippe Tibber blir å støtte det i sin logikk, men inntil videre gjør jeg det selv.
Med Tibber Pulse kan man justere hovedsikrings størrelse så man ikke overstiger en viss effekt. Da vil man i praksis kunne holde seg innenfor 5 eller 10kW. Har man andre forbrukere som tilsammen går over grensen så har man selvfølgelig ikke kontroll på de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA