Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Radial

21.44.25.2 og bilen er definitivt helt annerledes nå.
-11 og helt fin temperatur.

Forøvrig er alt helt annerledes med denne oppdateringen, hele layouten på skjermen og det som er.

Men viktigst av alt, varmen holder seg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

elhansen

Kjørte idag samme strekning i ca samme temperatur som jeg opplevde store problemer med varmen i bilen  for 3 uker siden. I dag bilen holdt temperaturen hele jevnt hele veien og ingen kuldeperioder. Må si jeg er litt imponert at det fikses OTA gitt.

Klykken

Sitat fra: andy99 på søndag 26. desember 2021, klokken 13:45
Ja veldig imponerende at de har brukt 2 software oppdateringer på å fikse noe som i utgangspunktet virket :o kudos til tesla.
Til sammenligning var vår i3 uten kjøling fra juni til september i 2014, og måtte møte opp hos forhandler for å få oppgradert software. Ikke én, ikke to, men TRE GANGER. Men det er jo BMW og som forventet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elhansen

Sitat fra: Klykken på søndag 26. desember 2021, klokken 14:08
Sitat fra: andy99 på søndag 26. desember 2021, klokken 13:45
Ja veldig imponerende at de har brukt 2 software oppdateringer på å fikse noe som i utgangspunktet virket :o kudos til tesla.
Til sammenligning var vår i3 uten kjøling fra juni til september i 2014, og måtte møte opp hos forhandler for å få oppgradert software. Ikke én, ikke to, men TRE GANGER. Men det er jo BMW og som forventet.

Samme med Nissan leaf. Iskald eller kokvarm. Auto funker ikke så må skrus av og på hele tiden. Nissan har ikke klart å fikse det på 2 år...

Handyman

Sitat fra: elhansen på søndag 26. desember 2021, klokken 12:51
Kjørte idag samme strekning i ca samme temperatur som jeg opplevde store problemer med varmen i bilen  for 3 uker siden. I dag bilen holdt temperaturen hele jevnt hele veien og ingen kuldeperioder.....
Vi kjørte også samme strekning i dag som for 3 uker siden. Denne gangen med temp ned til -18. Jevn temp hele tiden. Forrige gang var det ned mot -12 og perioder med svært lite varme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JoLj

Sitat fra: JoLj på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:24
Sitat fra: kodax på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:07
Sitat fra: JoLj på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:45
Fikk store problemer med TMY i kulda igår. Kjørte på langtur og opplevde i første stint de "vanlige" problemene med kall luft i perioder på 15-20 min. Ca -10 ute. Kjørte ned til 9% SoC og ladet opp til 89% på SuC. Etter det kom aldrig varmen igang og etterhvert kom melding om at klimaanleggsystem må på service. Ca -15C ute og ned mot 0 eller lavere inne. Familie i bilen og midt i skogen ringte vi veiassistanse og fikk tauing og leiebil. Andre som opplevd dette? Glad for sete/rattvarme.
Var ikke bilen mulig å kjøre lenger, eller stoppet dere og fikk tauing fordi dere syns det ble for kaldt i bilen? Hvilken SW hadde dere?

Bilen gikk å kjøre så vi kom oss til bensinstasjon og kunne varme oss. Problemet var at det ble for kaldt inne i bilen og det gikk ikke å fikse remote. Har 2021.44.5. Venter spent på hva som var galt.

Ikke noe feil med bilen i følge service. Kun SW-oppdatering og håpe på det beste. Men virker som at seneste oppdatering har hjulpet.

Radial

Forskjellen mellom 2021.40.6 og 21.44.25.2 merkes mer og mer.
Det virker som Kupè nå er prioritert fremfor batteri, for hvis jeg ikke forvarmer, så tar det minst 30minutter før batteriet mister "prikkene" sine og det er nærmest konstant god varme i bilen.

Vil si det er en mer riktig prioritering.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

Tharkon

Fikk sms fra Tesla nå.
Ser ut som fiks kommer rimelig snart da. Selv om jeg synes at w
2021.44.25.2 er rimelig bra allerede.

Tesla-oppdatering: Du kan ha opplevd ujevn oppvarmingsytelse i ekstremt kaldt vær i din Model Y. Du vil snart kunne oppdatere kjøretøyprogramvaren til versjon 2021.44.30 for forbedret funksjonalitet under vinterforhold. Sett klimaanlegget i automatisk modus for den beste oppvarmingsopplevelsen. AUTO-knappen blir blå når den er valgt riktig. Svar STOP hvis du ikke lenger ønsker å motta SMS.

elhansen

Ikke fått den sms jeg.... Men oppdateringa regner jeg med kommer til alle

Radial

2021.44.30 allerede ja, får håpe de faktisk løser det og ikke ødelegger den igjen nå da🙂

Forbruket er forøvrig blitt ganske friskt i kulda, rundt 2,3kW på mila er friskt men ikke uventet i -15°c og en del motorvei.
MG'n er oppi 2,8kw/mil på samme kjøremønster så...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

tjommi

Skal ut på langtur i kulden i morgen. Tur/retur Trondheim - Jessheim med noen avstikkere (langs E6 og Rv. 4). Blir spennende å se forbruk og varme i kupeen på den runden. Kjører med 44.25.2, har også fått sms ang oppdatering til 44.30, men ingen oppdatering enda.
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Tharkon

#131
Sitat fra: tjommi på mandag 27. desember 2021, klokken 21:36
Skal ut på langtur i kulden i morgen. Tur/retur Trondheim - Jessheim med noen avstikkere (langs E6 og Rv. 4). Blir spennende å se forbruk og varme i kupeen på den runden. Kjører med 44.25.2, har også fått sms ang oppdatering til 44.30, men ingen oppdatering enda.

Har merka et helt sykt forbruk nå hvis bilen har supercharger lagt inn.
Den starter forvarminga allerede 3 timer før man kommer frem til SC og går av og på i et sett før man kommer frem.
Resulterer i et forbruker på mellom 250 og 300kwt, når jeg kjørte Lillesand til Bamble i går. Rundt 5-12 minus. Ikke 3 timer fra Lillesand til Bamble. Men motsatt retning fra Oslo til Lillesand merket jeg dette godt.

Fra Bamble til Oslo uten SC lagt inn og derav ingen forvarming lå forbruket på ca 185kwt. Som kjent stort sett bare motorvei med 100-110kmt. Som må sies å være godkjent.

Men hva skjer med forvarminga?

elhansen

La også merke til lang forvarming i forrige uke. Hønefoss til liertoppen. Hvor lang tid bør batteriet forvarme for å ta bra lading på supercharger?

Handyman

Sitat fra: elhansen på mandag 27. desember 2021, klokken 22:39
La også merke til lang forvarming i forrige uke. Hønefoss til liertoppen. Hvor lang tid bør batteriet forvarme for å ta bra lading på supercharger?
Forvarming starter nå mye tidligere og batteriet varmes til mye høyere temp enn før. Det resulterer i høyere ladefart, men øker forbruket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Flere har fått denne SMSen, så de har fikset varmen enda en tur, tydeligvis:

Tesla-oppdatering: Du kan ha opplevd ujevn oppvarmingsytelse i ekstremt kaldt vær i din Model Y. Du vil snart kunne oppdatere kjøretøyprogramvaren til versjon 2021.44.30 for forbedret funksjonalitet under vinterforhold. Sett klimaanlegget i automatisk modus for den beste oppvarmingsopplevelsen. AUTO-knappen blir blå når den er valgt riktig. Svar STOP hvis du ikke lenger ønsker å motta SMS.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA