Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Stromseth

Sitat fra: Jeronan på torsdag 13. januar 2022, klokken 13:38
The inconsistent AC performance is a more complicated problem

Her må jeg nok si meg enig, og din tidligere problembeskrivelse og beskrivelse av endringer med de forskjellige FW er sammenfallende med det vi har sett.
Jeg sitter selvsagt ikke på noen fasit, men får heller ikke "fastfrosset spjeld" til å stemme med ustabil varme. Og jeg er en av dem som har testet dette systematisk.

En utfordring nå kan være at veldig mange melder problemer i sosiale medier, forum og direkte til Tesla. Da er det ikke alltid lett å skille de forskjellige problembeskrivelsene fra hverandre, rett og slett fordi bileierne både opplever og beskriver problemene forskjellige. Noen har ingen problemer, noen har helt tilfeldige problemer, noen tror de har problemer, noen tester systematisk, og for noen så slutter alt å virke. Osv.
Dette kan fort, for mange, oppleves sauset sammen til "varmen i Model Y virker ikke". Mens det egentlig er snakk om en sammensatt utfordring eller kanskje 2, 3 eller 4 forskjellige utfordringer. Som ikke nødvendigvis henger sammen.

Når folk da melder tilbake i forum osv. at "nå fungerer det" eller "det fungerer fortsatt ikke", så kan det også være helt tilfeldig.

Jeg har ikke noe tro på at 44.30.6 løser ustabil varme i kupeen, men jeg får heller ikke testet nå pga temp ute vaker rundt 0.

Vurderer å forsøke å tromme sammen en gruppe med folk som er villig til systematisk å logge data fra bilen med f.eks. TeslaFi for å dokumentere så mye som mulig av problemet, og ev. laste dette opp til et felles repository.

Nå er det ikke kaldt nok her heller til å få testet
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Kim-

Jeg håper de klarer det med en SW update, men egentlig så tviler jeg litt. Model 3 hadde dette problemet forrige vinter også, og da ordnet det seg først når det ble varmere i luften, dermed ble det glemt av tesla og nå er vi her igjen.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lucifer-

Sitat fra: Stromseth på torsdag 13. januar 2022, klokken 14:06
Vurderer å forsøke å tromme sammen en gruppe med folk som er villig til systematisk å logge data fra bilen med f.eks. TeslaFi for å dokumentere så mye som mulig av problemet, og ev. laste dette opp til et felles repository.

Du får gi beskjed, så skal jeg bidra med den statistikken jeg har fra Teslamate.

Autowinder

#243
Selv 2019 TM3 LR uten varmepumpe hadde for oss det med å falle ut litt nå og da temperaturmessig på langturer med utetemperaturer med minusgrader, ned 3-4˚ 15-20 minutter, så det er kanskje ikke bare varmepumpa men også octovalve eller endre ting som er medvirkende. Forskjellen var at det på TM3 uten VP gikk å kompensere med å skru opp varmen 3-4° mens det ikke hjalp på TMY.
44.30.6 er lastet inn, så får se om det kan testes litt om det er litt kaldere om en uke eller så for de av oss som har denne utfordringen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på torsdag 13. januar 2022, klokken 17:23
Selv 2019 TM3 LR uten varmepumpe hadde for oss det med å falle ut litt nå og da temperaturmessig på langturer med utetemperaturer med minusgrader, ned 3-4˚ 15-20 minutter, så det er kanskje ikke bare varmepumpa men også octovalve eller endre ting som er medvirkende. Forskjellen var at det på TM3 uten VP gikk å kompensere med å skru opp varmen 3-4° mens det ikke hjalp på TMY.
44.30.6 er lastet inn, så får se om det kan testes litt om det er litt kaldere om en uke eller så for de av oss som har denne utfordringen.
Bilene uten VP har jo i praksis kun en vifteovn på over 6kW integrert i klimamodulen mellom fotbrønnene foran. Varmeelementet (PTC) får strøm fra fremdriftsbatteriet (400V). Ingen veskekrets (superbottle og femveisventil) er involvert i varmeanlegget. Merket aldri noe til sviktende varme i vår TM3, men det kunne bli opp mot 50 grader i forbrønnene. Eventuelle varmeproblemene i biler med PTC har neppe noen årsakssammenheng med biler md VP. Annet enn SW så klart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: Handyman på torsdag 13. januar 2022, klokken 18:07
Merket aldri noe til sviktende varme i vår TM3, men det kunne bli opp mot 50 grader i forbrønnene. Eventuelle varmeproblemene i biler med PTC har neppe noen årsakssammenheng med biler md VP. Annet enn SW så klart.
På vår TM3 mars 2019 hadde jeg aldri problemet med varme i fotbrønn. Men opplevde tidvis at bilen ikke klarte å få kupéen varm nok.

Handyman

Sitat fra: trykkertor på torsdag 13. januar 2022, klokken 19:24
Sitat fra: Handyman på torsdag 13. januar 2022, klokken 18:07
Merket aldri noe til sviktende varme i vår TM3, men det kunne bli opp mot 50 grader i forbrønnene. Eventuelle varmeproblemene i biler med PTC har neppe noen årsakssammenheng med biler md VP. Annet enn SW så klart.
På vår TM3 mars 2019 hadde jeg aldri problemet med varme i fotbrønn. Men opplevde tidvis at bilen ikke klarte å få kupéen varm nok.
For å presisere, problemet oppsto bare når det var en del minusgrader og på lange turer i over 1,5 time. Tesla sa at dette var et kjent problem og at det ville komme en SW-oppdatering for dette.. denne kom ikke forrige vinter. Teslabjørn har også en video om det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Just a day later and another hotfix lands.  44.30.7. Installing now.

Typical that temps are above zero now. Hopefully this weekend it gets colder again and we can start testing to see if there are any improvements.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

Fant en bedre løsning til en fix på kveldsskiftet i Fremont da sikkert 😆
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Hehe, det er ikke utenkelig at de har et fryselager on-site 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jlan

Sitat fra: Autowinder på fredag 14. januar 2022, klokken 16:01
Hehe, det er ikke utenkelig at de har et fryselager on-site 😉
Med vindtunnel ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Autowinder

Ja, store bilprodusenter har ofte tilgang på det.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

lars667

Da var i alle fall min Y varm igjen. De skiftet supermanifold, kompressor og noe rørstyr mellom dem. Jeg fikk ingen feilmelding, men det blåste bare kaldere og kaldere. Usikker på hvordan den feilen har medvirket til ustabil temperatur.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Otkristo

Sitat fra: snakkesalig på fredag 14. januar 2022, klokken 12:38
Nei det var nok Sunny-California-teamet som reversjerte 44.30.6 fordi de ikke kunne reprodusere feilen den visstnok skulle fikse.
Tesla har anlegg for vintertesting i Alaska.
https://youtu.be/FWGKCV5rHRI

Handyman

For meg er det like uforståelig at noen seriøst kan tro at Tesla ikke tester bilene i kaldt klima, som at noen kan tro at jorda er flat.
Uansett grundig testing på forhånd er man ikke garantert at det ikke blir problemer. Det er romfartsindustrien et godt eksempel på. Få (eller ingen) andre miljøer tester mer i forkant. Likevel er det ofte forbundet med stor spenning om alt funker når det skal.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA