Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

hjulkast

Sitat fra: Tharkon på mandag 27. desember 2021, klokken 22:23

Har merka et helt sykt forbruk nå hvis bilen har supercharger lagt inn.
Den starter forvarminga allerede 3 timer før man kommer frem til SC og går av og på i et sett før man kommer frem.


Kan bekrefte det samme. Vi kjørte to biler fra Trøndelag til Oslo i går. En TM3 og en TMY, begge 2021 modeller og med 44.25.2 SW. TMY hadde et forbruk på nesten 240Wh/km og TM3 hadde rundt 180Wh/km på samme strekning i forkant av superlading.

Contango

Sitat fra: Hans M på tirsdag 28. desember 2021, klokken 11:34
Kan bekrefte det samme. Vi kjørte to biler fra Trøndelag til Oslo i går. En TM3 og en TMY, begge 2021 modeller og med 44.25.2 SW. TMY hadde et forbruk på nesten 240Wh/km og TM3 hadde rundt 180Wh/km på samme strekning i forkant av superlading.
Pussig. Har 2019 TM3 (2021.40.6) og kjørt mellom øst og vest i jula. Startet batterivarme med en gang jeg la inn SuC i nav - uansett hvor tidlig. Varmen gikk av og på hele tiden. Dette har jeg ikke sett før i vinter, så jeg tror det er en SW sak uavhengig av 3/Y. Kanskje hadde batteriene på de to bilene du henviser til forskjellig temperatur da de startet?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hjulkast

Sitat fra: Contango på tirsdag 28. desember 2021, klokken 13:46
Pussig. Har 2019 TM3 (2021.40.6) og kjørt mellom øst og vest i jula. Startet batterivarme med en gang jeg la inn SuC i nav - uansett hvor tidlig. Varmen gikk av og på hele tiden. Dette har jeg ikke sett før i vinter, så jeg tror det er en SW sak uavhengig av 3/Y. Kanskje hadde batteriene på de to bilene du henviser til forskjellig temperatur da de startet?

Temperatur burde vært noenlunde den samme. Glemte å nevne at TM3'ern er en Performance, og så vidt jeg vet så har denne en annen batteripakke en hva TMY har. Antar da at SW for styring av denne er også annerledes.

Radial

#138
Pokker, ny tur med bilen i kveld.
Hadde forvarmet i omtrent 1 time, temperaturer mellom -7 og -12 med 60-80-110 soner. Null prikker på Batteri-streken. 2021.44.25.2.
Kjørt 20 av 45minutter, så kjenner både jeg og fruen at det blir kaldt på beina.. vifta er på 1 (auto), null reaksjon i vifta på endring av set-temp.
Tvinger inn defrost på ruta (ønsker jo da Max varme), og etter ca 5min kommer varmen tilbake i omtrent 15minutter før den igjen forsvinner i noen minutter, og blåser varmt igjen i det jeg rygger inn i garasjen.

Bedre enn før, men 2021.44.30 er hjertelig velkommen....sammen med dedikert knapp for defrost (herregud så klønete V11 er).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Sitat fra: Contango på tirsdag 28. desember 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Hans M på tirsdag 28. desember 2021, klokken 11:34
Kan bekrefte det samme. Vi kjørte to biler fra Trøndelag til Oslo i går. En TM3 og en TMY, begge 2021 modeller og med 44.25.2 SW. TMY hadde et forbruk på nesten 240Wh/km og TM3 hadde rundt 180Wh/km på samme strekning i forkant av superlading.
Pussig. Har 2019 TM3 (2021.40.6) og kjørt mellom øst og vest i jula. Startet batterivarme med en gang jeg la inn SuC i nav - uansett hvor tidlig. Varmen gikk av og på hele tiden. Dette har jeg ikke sett før i vinter, så jeg tror det er en SW sak uavhengig av 3/Y. Kanskje hadde batteriene på de to bilene du henviser til forskjellig temperatur da de startet?
På de langturene jeg har hatt med TM3, har jeg unnlatt å legge inn ladestopp på SC før jeg er 15-20 min. unna, og på den måten unngått lang forvarming av batteri med tilhørende høyt forbruk. Det samme vil jo være mulig med TMY.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tjommi

Hadde en skikkelig langtur i går med forholdsvis lave temperaturer, blant annet -20 over Dovre. Hadde ingen større problemer med varmen på turen, bortsett fra når temperaturen sank fra -15 til -20 i løpet av meget kort tid. Da ble det litt kjølig (ikke kaldt) i kupeen noen minutter. Satt i genser å kjørte, men frøs ikke. Forbruket var noe høyt grunnet meget tidlig forvarming av batteri, men dette kan man mitigere ganske lett med å ikke navigere til SC, selv om det burde være unødvendig å løse det slik. For meg var forbruket ved navigering et større problem enn varmen i kupeen selv med mange timer kjøring i -10 til -20 grader. Y'en er i alle fall en meget god bil å kjøre langt med. Det ble vel ca 18 timer i bil på meg i går, og det gikk egentlig over all forventning.
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Brukbart

Kjørte Skien-Trondheim 27.12. Ved innkjøring mot Oslo forsvant varmen fullstendig, og det ble etterhvert iskaldt i bilen. Fikk opp feilmelding VCFRONT_a447 - service av AC. Restartet bilen etter en prat med serviceteamet og varmen kom omsider tilbake og holdt seg slik resten av turen. Dette oppsto etter installering av 44.25. Serivecfolka mente det var en ventil som var ødelagt, men da fremstår det som merkelig at en restart av SW løser problemet. Bilen ble forøvrig hentet ut 6.12, så dersom en fysisk feil er tilfellet er jo det smått utrolig.

Når det gjelder forvarming av batteriet brukte vi navigasjon og satt waypoint innom Nordstrand. Lading var deretter planlagt på Kløfta. Bilen begynte forvarming allerede i Skien, selv om vi først skulle innom Nordstrand før lading på Kløfta. Så her må det jo være noe feil, men enn så lenge får man bare navigere til SuC når man begynner å nærme seg lokasjonen til laderen.


Stromseth

Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Autowinder

#144
Tur retur Oslo Tønsberg idag, forvarmet bil med 44.30 holdt god varme ved 20° Auto innstilt i 50 minutter på morgenen, startet på -5 og steg til -1, men måtte opp til 21° siste 15 min. Hjemover var det 1 plussgrad og bilen holdt grei varme til Liertoppen og så falt innetemperaturen til anslått 14-15° selv om Auto var på og innstilt på 20. Dyser opp og frem var sjaltet ut av auto, bare dyser mot gulv var aktive. Forsøkte 25° manuelt uten noe særlig mer varme. Trykket igjen Auto og da satte bilen på full setevarme men det var eneste forskjell. Først når jeg satte defrost foran på max kom temperaturen tilbake de siste 5 minuttene av turen.
Så dette har Tesla ikke klart å fikse. Lurer på om det de har fikla med bare er automatisk setevarme på...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

lars667

Samme erfaring her. Opplevde faktisk bare varm bil med juleoppdateringen, men etter 30 kom i går opplevde jeg i dag at bilen ble kald en 10 minutters tid på motorvei ved ca -10. Har ikke prøvd restart etter oppdatering, noe jeg gjorde da jeg fikk 25.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

elhansen

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:50
Tur retur Oslo Tønsberg idag, forvarmet bil med 44.30 holdt god varme ved 20° Auto innstilt i 50 minutter på morgenen, startet på -5 og steg til -1, men måtte opp til 21° siste 15 min. Hjemover var det 1 plussgrad og bilen holdt grei varme til Liertoppen og så falt innetemperaturen til anslått 14-15° selv om Auto var på og innstilt på 20. Dyser opp og frem var sjaltet ut av auto, bare dyser mot gulv var aktive. Forsøkte 25° manuelt uten noe særlig mer varme. Trykket igjen Auto og da satte bilen på full setevarme men det var eneste forskjell. Først når jeg satte defrost foran på max kom temperaturen tilbake de siste 5 minuttene av turen.
Så dette har Tesla ikke klart å fikse. Lurer på om det de har fikla med bare er automatisk setevarme på...
Meld inn på service. Skal ut å kjøre i helga og får prøvd litt da. Men tenker at de som ikke opplever bedring må melde inn. Har funka bra hos meg, men har ikke prøvd etter siste oppdatering. Skal jo bli kaldt igjen nå så da får vel flere prøvd.

Autowinder

#147
Sitat fra: elhansen på tirsdag 04. januar 2022, klokken 18:08
Meld inn på service. Skal ut å kjøre i helga og får prøvd litt da. Men tenker at de som ikke opplever bedring må melde inn. Har funka bra hos meg, men har ikke prøvd etter siste oppdatering. Skal jo bli kaldt igjen nå så da får vel flere prøvd.
Jepp, meldt inn allerede. Kommer på hjemmebesøk neste uke, men er skeptisk til verdien av feilsøking på slikt ute i kulda. Lite komfort/ubekvemt for servicefolk har jeg erfaring fra tidligere at resulterer i få funn og løsninger. Og 45 minutter tur for å gjenskape situasjonen er nok ikke farbart.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

KVRO

Jeg sitter og vurderer bestille TMY, men denne tråden gjør meg litt usikker. er dette et problem med alle Modell Y-er? Jeg bor jo i Oslo område så har ikke de kaldeste dagene i vinteren, har småbarn og ønsker ikke å ha nerver på tur. ville dere fortsatt gått for TMY selv med problemene med varmen?
TMYC Q2 22

Brumlebass

Fikk siste oppdatering tidligere i uka. Kjørte Kongsberg-Drammen i -16 grader i dag. Etter 10-15 min begynte anlegget å blåse kald luft og fikk opp melding om at klimaanlegget trenger service og at det hadde redusert eller ingen effekt. Før vi fikk siste oppdatering hadde vi ingen problemer med varmeanlegget, men vi har bare hatt bilen i 3 uker så har ikke fått testet i så kaldt vær før. Andre som har fått denne meldingen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA