Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:19
Ikke bare rett fram med å få oppdatert til siste SW versjon. Måtte "reboote" bare for å få bilen til å koble seg til WiFi, og det var med full dekning på mobilen ::)
På bilen etter oppstart igjen fikk jeg bare et par-tre streker, men heldigvis fikk jeg lastet ned 2021.44.5, men nå får jeg beskjed at den trenger nye 25 min for å laste inn oppdateringen! Er dette vanlig at det foregår i to trinn?
Du har sikkert fått to samtidig, og ender opp på 44.6 når den er ferdig...

elhansen

Tja. Litt tilbake til emnet.... ;D Kjørte en times tur i 6 blå uten forvarming. Raskt varm bil og holdt seg stabil på 20 hele turen. Vekslende motorvei og vanlig vei. Ikke mye støy fra vifte og virker godt. Blir enda kaldere mot helga så da får vi se om der holder nå.

Stromseth

Da har jeg endelig fått kjørt litt i kulde med FW 2021.44.5.

Ca. 32 mil i går med utetemp mellom -6,5 og -19. Jeg har logget veldig mange mil på tidligere FW så én tur er litt tynt grunnlag for å være bastant, men inntrykket er helt klart at det har skjedd noe etter siste oppdatering.

Jeg registrerer ingen større fall i kupetemp på turen som jeg har gjort på alle turer tidligere i samme utetempområde. Starter fra garasje med +15 grader. Ca. -13 ute. Det tar litt tid før kupetemp kommer seg, ca. 10 min, men etter det er det ganske jevnt. Jeg justerer temp opp og ned mellom 21 og 22 grader noen ganger de første 2 timene ettersom utetemp synker eller stiger. Så jeg synes ikke kupetemperaturen er helt stabil, men det kan nok like godt være at kupeen rett og slett er dårlig isolert eller at bilen bruker litt for lang tid på å etterregulere seg etter endringene på utsiden.
På retur noen timer senere har jeg ikke justert opp/ned like mye. Lot den ligge på 21,5 hele veien.

Servicesenteret i Tromsø sier det samme som flere andre har fått beskjed om. "Det skal være bedre på den FW du har nå". Tekniker sa også "det skal bli enda bedre på neste FW". Akkurat hva han faktisk vet eller ikke vet tar jeg med en klype salt, men turen i går kan i alle fall tyde på at noe har skjedd.

Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

JoLj

Fikk store problemer med TMY i kulda igår. Kjørte på langtur og opplevde i første stint de "vanlige" problemene med kall luft i perioder på 15-20 min. Ca -10 ute. Kjørte ned til 9% SoC og ladet opp til 89% på SuC. Etter det kom aldrig varmen igang og etterhvert kom melding om at klimaanleggsystem må på service. Ca -15C ute og ned mot 0 eller lavere inne. Familie i bilen og midt i skogen ringte vi veiassistanse og fikk tauing og leiebil. Andre som opplevd dette? Glad for sete/rattvarme.

kodax

Sitat fra: JoLj på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:45
Fikk store problemer med TMY i kulda igår. Kjørte på langtur og opplevde i første stint de "vanlige" problemene med kall luft i perioder på 15-20 min. Ca -10 ute. Kjørte ned til 9% SoC og ladet opp til 89% på SuC. Etter det kom aldrig varmen igang og etterhvert kom melding om at klimaanleggsystem må på service. Ca -15C ute og ned mot 0 eller lavere inne. Familie i bilen og midt i skogen ringte vi veiassistanse og fikk tauing og leiebil. Andre som opplevd dette? Glad for sete/rattvarme.
Var ikke bilen mulig å kjøre lenger, eller stoppet dere og fikk tauing fordi dere syns det ble for kaldt i bilen? Hvilken SW hadde dere?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JoLj

Sitat fra: kodax på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:07
Sitat fra: JoLj på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:45
Fikk store problemer med TMY i kulda igår. Kjørte på langtur og opplevde i første stint de "vanlige" problemene med kall luft i perioder på 15-20 min. Ca -10 ute. Kjørte ned til 9% SoC og ladet opp til 89% på SuC. Etter det kom aldrig varmen igang og etterhvert kom melding om at klimaanleggsystem må på service. Ca -15C ute og ned mot 0 eller lavere inne. Familie i bilen og midt i skogen ringte vi veiassistanse og fikk tauing og leiebil. Andre som opplevd dette? Glad for sete/rattvarme.
Var ikke bilen mulig å kjøre lenger, eller stoppet dere og fikk tauing fordi dere syns det ble for kaldt i bilen? Hvilken SW hadde dere?

Bilen gikk å kjøre så vi kom oss til bensinstasjon og kunne varme oss. Problemet var at det ble for kaldt inne i bilen og det gikk ikke å fikse remote. Har 2021.44.5. Venter spent på hva som var galt.

kodax

Ok, dette høres jo ut som en defekt og ikke samme SW-problem som de andre har opplevd, men dersom flere opplever dette så blir det nok "høy" temperatur.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Ny tur til hytta i dag. Mellom 3 og 7 minusgrader. Helt stabil temperatur i kupeen. Som et helt nytt klimaanlegg.
Fikk også merkbart bedre hastighet på SuC med en kort peak på 245kW. SMT viser at batteriet nå forvarmes til over 45 grader, mot ca 30 grader tidligere. 58 grader under lading. Ting har definitivt blitt endret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. desember 2021, klokken 19:02
Ny tur til hytta i dag. Mellom 3 og 7 minusgrader. Helt stabil temperatur i kupeen. Som et helt nytt klimaanlegg.
Fikk også merkbart bedre hastighet på SuC med en kort peak på 245kW. SMT viser at batteriet nå forvarmes til over 45 grader, mot ca 30 grader tidligere. 58 grader under lading. Ting har definitivt blitt endret.

Do you have 44.6? I installed it yesterday and release notes say it contains Supercharging improvements.

So lets hope we now get a similar charge curve as the Panasonic pack.  :)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Klykken

Tempen faller hos meg fra tid til annen fortsatt. Men kanskje ikke like "voldsomt" og langvarig. Er på 44.6 nå også. Skal ta en skikkelig restart av bilen og se om det gjør noe.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Jeronan på onsdag 22. desember 2021, klokken 20:56
Sitat fra: Handyman på onsdag 22. desember 2021, klokken 19:02
Ny tur til hytta i dag. Mellom 3 og 7 minusgrader. Helt stabil temperatur i kupeen. Som et helt nytt klimaanlegg.
Fikk også merkbart bedre hastighet på SuC med en kort peak på 245kW. SMT viser at batteriet nå forvarmes til over 45 grader, mot ca 30 grader tidligere. 58 grader under lading. Ting har definitivt blitt endret.

Do you have 44.6? I installed it yesterday and release notes say it contains Supercharging improvements.

So lets hope we now get a similar charge curve as the Panasonic pack.  :)
Jepp .44.6 Bedre ladekurve, men ennå et stykke igjen til min 03/19 TM3. Men altså en forbedring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elhansen

Sitat fra: Klykken på onsdag 22. desember 2021, klokken 20:57
Tempen faller hos meg fra tid til annen fortsatt. Men kanskje ikke like "voldsomt" og langvarig. Er på 44.6 nå også. Skal ta en skikkelig restart av bilen og se om det gjør noe.

Er det ennå en ny versjon. Har fått 44.5... men ikke sett ny etter dette ?

Jeronan

#117
Sitat fra: elhansen på onsdag 22. desember 2021, klokken 22:15
Sitat fra: Klykken på onsdag 22. desember 2021, klokken 20:57
Tempen faller hos meg fra tid til annen fortsatt. Men kanskje ikke like "voldsomt" og langvarig. Er på 44.6 nå også. Skal ta en skikkelig restart av bilen og se om det gjør noe.

Er det ennå en ny versjon. Har fått 44.5... men ikke sett ny etter dette ?

We had 44.5 since last week and driven with this version to Vestlandet last Saturday. The only difference is that the car heats up much quicker now, but the AC issues with inconsistent heat is still there and not resolved.
We noticed that when we set a SuC as destination in navigation, that it immediately started preconditioning the battery pack, eventhough we still had more than 1 hour to go. This increased both power consumption with 30-40 Wh/km and also AC blowing cold air into the cabin for 15 minutes, before heat returned.
Was crazy. Car used 195Wh/km at 110 km/h on E6, but over 230Wh/km at 80 km/h towards Vinstra.
The moment I turned off Navigation, consumption slowly dropped to below 180Wh/km, as expected.
So next time I won't set SuC as destination until 15-20 min before.

I just installed 44.6 last night, so have not driven with it yet. So will see if there are any improvements.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tharkon

Sitat fra: Jeronan på onsdag 22. desember 2021, klokken 22:38
Sitat fra: elhansen på onsdag 22. desember 2021, klokken 22:15
Sitat fra: Klykken på onsdag 22. desember 2021, klokken 20:57
Tempen faller hos meg fra tid til annen fortsatt. Men kanskje ikke like "voldsomt" og langvarig. Er på 44.6 nå også. Skal ta en skikkelig restart av bilen og se om det gjør noe.

Er det ennå en ny versjon. Har fått 44.5... men ikke sett ny etter dette ?

We had 44.5 since last week and driven with this version to Vestlandet last Saturday. The only difference is that the car heats up much quicker now, but the AC issues with inconsistent heat is still there and not resolved.
We noticed that when we set a SuC as destination in navigation, that it immediately started preconditioning the battery pack, eventhough we still had more than 1 hour to go. This increased both power consumption with 30-40 Wh/km and also AC blowing cold air into the cabin for 15 minutes, before heat returned.
Was crazy. Car used 195Wh/km at 110 km/h on E6, but over 230Wh/km at 80 km/h towards Vinstra.
The moment I turned off Navigation, consumption slowly dropped to below 180Wh/km, as expected.
So next time I won't set SuC as destination until 15-20 min before.

I just installed 44.6 last night, so have not driven with it yet. So will see if there are any improvements.


I noticed the same today.
Driving from Lørenskog to Kristiansand.
Planned to charge at Bamble.
Car started preheating as soon as I started to drive. 230 wh/km from Lørenskog to Bamble.

From Bamble to Kristiansand around 160 wh/km. No preheating.
Something seems off here. Must be a software bug.

Radial

21.44.25.2 og bilen er definitivt helt annerledes nå.
-11 og helt fin temperatur.

Forøvrig er alt helt annerledes med denne oppdateringen, hele layouten på skjermen og det som er.

Men viktigst av alt, varmen holder seg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA