Terrengassistent

Startet av Namdalingen, onsdag 24. november 2021, klokken 12:02

« forrige - neste »

Namdalingen

Noen som har fått full forståelse for hva denne gjør bortsett fra det som står på skjermen ved aktivering (justering av antispinn, deaktivering av filskifte og deler av nødbrems). Er denne modusen for eksempel egnet å bruke ved langkjøring ved glatte forhold, eller er den hovedsakelig ment kun ved bruk ved forsering av en enkelt bratt bakke for eksempel? Er det permanent 4wd ved denne aktivert? Lavere regenerering?

TheNicelander

Fint med spørsmål om dette.

Har selv forsøkt å finne info om dette, og blir ikke helt klok.

Den tråden som henvises til har en del om hvordan AWD fungerer, men synes ikke den svarte klart på var terrengmodus gjør og når den kan/bør brukes.

Klykken

Dette sier manualen:
"Off-Road Assist is designed to provide overall improvements when driving off-road. In addition to allowing the wheels to spin, Off-Road Assist balances the torque between the front and rear motors to optimize traction. Off-Road Assist improves traction on rough and soft surfaces where one side of the vehicle may lose traction while the other side still has traction. When Off-Road Assist is on, the accelerator pedal provides more gradual torque, which is useful for crawling at low speeds (for example, over rocky surfaces). When enabled, OFF-ROAD displays on the touchscreen above the driving speed."
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Namdalingen

Ja, leste det samme i manualen og så den andre tråden også jeg, men er fortsatt ikke helt klok på dette. Er det noen som har fått erfaring med bruk av denne kjøremodusen over lengre distanser, ved underkjølt regn osv? Får evt. teste litt selv når kulden kommer tilbake til helga her oppe.

lars667

Hadde vært kult om noen med scanmytesla e.l. kunne testet. Der kan man vel se hva motorene yter til enhver tid?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Testet med SMT i dag.
Når man skur PÅ Terrengassistent går den ut av Chill. Når man aktiverer cruise control så slår den av Terrengassistenden.
Med Terrengassistenten PÅ, fordeles kreftene likt mellom for-og bakmotor ved normal kjøring. Altså "permanent" AWD. Ved hardt pådrag og hard regenerering varierer fordelingen mellom motorenes når stabiliseringsprogrammet jobber. Bilen oppfører seg altså mye mer som en tradisjonell firetrekker.
Når Terrengassistenten er AV så er jo bilen 100% bakhjulsdrevet men kobler inn frontmotoren straks man regenererer slik at bakhjulene begynner å slippe (også ved pådrag).

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elhansen

Takk for nyttig info. Høres ut som om dette blir et godt alternativ til vinterbruk. Skrur den seg av i høy hastighet eller kun ved bruk av cruise?

Handyman

Sitat fra: elhansen på lørdag 27. november 2021, klokken 14:53
Takk for nyttig info. Høres ut som om dette blir et godt alternativ til vinterbruk. Skrur den seg av i høy hastighet eller kun ved bruk av cruise?
Det var bare da jeg slo på cruise at TA slo seg av, men jeg var bare oppe i ca 70-75, så fikk ikke testet så mye.

Namdalingen

Takk for kjempeinteressant informasjon Handyman, virker som dette kan funke også i det daglige (ved holkeføre)! :) :+1:

Handyman

Sitat fra: Namdalingen på lørdag 27. november 2021, klokken 18:28
Takk for kjempeinteressant informasjon Handyman, virker som dette kan funke også i det daglige (ved holkeføre)! :) :+1:
Ja, jeg kan tenke meg at jeg kommer til å bruke det der føret er svært vanskelig og man likevel må kjøre selv/manuelt. Funksjonen kan jo også skrus av og på mens man kjører.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA