Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrøbbel?

Startet av morrun, torsdag 18. november 2021, klokken 19:28

« forrige - neste »

morrun

Har nylig kjøpt brukt i3 2018. Satt på vinterdekk omtrent umiddelbart; halvslitte nokian piggfrie foran og nye Nangkang (kjøpt av selger) som jeg satte bak. Skal prøve å bytte om fram/bak i helga, for å se om det blir annerledes, men spør likevel her, for innspill.
Problemet er at bilen i motorveihastighet «flyter» veldig omkring i veien. Må kompensere med rattet kontinuerlig i forsøk på å holde stø kurs. Kontaktet BMW i dag, som sier det er feil dekk på bilen. De hevder bilen kun kan bruke Bridgestone Blizzak ml500 piggfritt. Årsaken er at alt annet av vinterdekk har for myke sidevegger. Stemmer det overens med deres erfaringer? Jeg spurte om dette kunne skyldes feil hjulvinkler, ettersom sommerdekkene er skjevslitt; (framdekk slitt i ytterkant), men det var verksted-mannen ganske skråsikker på at ikke var tilfelle.

På forhånd takk for svar.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Orbit

Har selv gått fra Bidgestone Blizzak LM500 til Nokian Hakkapeliitta R3. R3 er litt mykere, men på den måten at de svelger ujevnheter bedre, ikke noen tegn til ustabilitet. "Halvslitt Nokian" er mest sannsynlig R2, og den modellen skal angivelig være enda litt mykere.

At LM500 skal være eneste alternativ er bare tull. Jeg kjøpte f.eks. mine R3 hos BMW-forhandleren på en kampanjepris, og de kjører jevnlig promotering på disse. Jeg tviler de ville gjordt det om dekkene ikke fungerte på i3.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Nokian-dekkene er søppel på vår i3 fra 2014 i alle fall. Mener det er R2. Antispinn blinker hele tiden i sving, og aks er dermed meget begrenset, og regenerering fraværende.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Byttet til Conti sommerdekk i år, og fant ut at de likte seg bedre med noe høyere lufttrykk enn de gamle Bridgestone. Kan være verdt å prøve litt forskjellige dekktrykk.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

KHL

Sitat fra: morrun på torsdag 18. november 2021, klokken 19:28
halvslitte nokian piggfrie foran og nye Nangkang (kjøpt av selger) som jeg satte bak.

Tror problemet ditt er at du har to forskjellige dekktyper. Tror det muligens skaper problem for stabiliseringskontrollen til bilen (DSC). Du kan forsøke å slå den av (dempe den, tror ikke den kan slås helt av uten å tukle med softwaren) og teste om det samme oppstår. Tror det tryggeste er å kjøpe et par ekstra Nankang og sette de foran.

turfsurf

Nokian R3 er gode dekk som fungerer helt fint. R2 som ble levert en stund er for myke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hideyowife

Vi kjører på R2. Fine som bare det. Kan være en ide å tilpasse hastighet etter føreforhold? Aldri opplevd slik problematikk med mindre det er veldig isete i veibanen. Da gjør man lurt i å kanskje begrense hvor dårlig tid man har  :) Blir siste sesong på disse dekkene for vår del så er det over til helårsdekk da dette for oss er en ren bybil de neste 2-3 årene.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

1317142119

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:03
Vi kjører på R2. Fine som bare det. Kan være en ide å tilpasse hastighet etter føreforhold? Aldri opplevd slik problematikk med mindre det er veldig isete i veibanen. Da gjør man lurt i å kanskje begrense hvor dårlig tid man har  :) Blir siste sesong på disse dekkene for vår del så er det over til helårsdekk da dette for oss er en ren bybil de neste 2-3 årene.
Du diskvalifiserte deg selv ganske greit fra en tråd om dekk, da du avsluttet med at du skulle kjøre med helårsdekk.

Kan vel også nevnes at R2 er omtalt som et drittdekk opp og ned i mente i Facebook-gruppen de siste årene også. Til og med av folk som har R2 på flere biler enn i3.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 00:17
Kan vel også nevnes at R2 er omtalt som et drittdekk opp og ned i mente i Facebook-gruppen de siste årene også. Til og med av folk som har R2 på flere biler enn i3.
Kan vel ta noen forbehold her. R2 Nordisk utgave var veldig bra på is og snø, men veldig myke. R2 mellomeuropeisk utgave som ble levert som standard på i3 en kort periode var i tillegg til å være veldig myke også dårlig på is og snø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Bumper denne tråden siden det er diskutert litt vinterdekk og egenskaper til disse.
Jeg fikk nettopp beskjed etter service at vinterdekka mine var litt slitte på vår i3. Har til nå kjørt med "standard" vinterdekk fra Bridgestone, men synes ikke de er helt supre på vinterføre?
Er jo kommet langt flere varianter nå, både fra Continental, Goodyear og Nokian, men er det noen som har gode erfaringer de kan dele fra de ulike merkene den senere tid?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Orbit

Har brukt Nokian R3 siden i høst, og de har fungert bra så langt. Jeg valgte disse (i stedet for Goodyear og Continental) siden de har lavest rullemotstand. Jeg har ikke fått gitt de noen hard prøve, men har tatt noen bakkestarter på isete brostein med løs snø oppå. De biter definitive bedre enn de gamle Bridgestone-dekkene. De har heller ikke vært for myke de dagene det var varmere tidligere på høsten. Ingen problem med manglende regen eller lignende. Så R3 virker som et helt greit velg, men har ikke prøvd dem mot Continental Viking Contact 7 eller Goodyear UltraGrip Ice 2+.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Jeg har etron som i fjor gikk på Nokian Hakkapeliitta 9 Suv, og i år på 10 EV. Forskjellen dem imellom er litt lavere støy på EV dekkene. Sitter godt, som forventet av piggdekk. Relativt myke, men neppe sammenliknbart med en i3 pga helt annen vektklasse.
Har også en id3, med Conti IceContact 3 pigg, og der nokian har en litt "hjullager" lyd fra piggene, har contidekkene mer en suselyd.

Hva gjelder grep, er begge bra. Så i test at Conti kom dårligere ut på is enn mange andre i år, kanskje derfor de er relativt stille...

Men...kanskje dette innlegget er relevant i hele tatt, om du er i markedet for piggfritt.



Og til trådstarter, etter å ha kjørt mix av 2 forskjellige dekk foran/bak...aldri igjen..! Bakdekkene jeg hadde var mykere, og slet med overstyring, og ustabilitet. Ble endel bedre med de myke foran...men som sagt...alltid 4 like dekk...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


DieselVegard

Bridgestone-dekkene er best på våt asfalt og bare veier. Elendige på snø/is. Nokian er motsatt. Du får ikke begge deler, så du får velge dekk etter behov.
Dekk som er bra på snø og is vil virke myke når det er mye feste, sånn er livet.
Selv kjører jeg hakka R3 foran og Continental bak. Det er den beste kombinasjonen jeg har prøvd. Synes R3 blir ALTFOR myke å ha bak. Da blir det bare gulblink.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Hideyowife

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 00:17
Sitat fra: Hideyowife på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:03
Vi kjører på R2. Fine som bare det. Kan være en ide å tilpasse hastighet etter føreforhold? Aldri opplevd slik problematikk med mindre det er veldig isete i veibanen. Da gjør man lurt i å kanskje begrense hvor dårlig tid man har  :) Blir siste sesong på disse dekkene for vår del så er det over til helårsdekk da dette for oss er en ren bybil de neste 2-3 årene.
Du diskvalifiserte deg selv ganske greit fra en tråd om dekk, da du avsluttet med at du skulle kjøre med helårsdekk.

Kan vel også nevnes at R2 er omtalt som et drittdekk opp og ned i mente i Facebook-gruppen de siste årene også. Til og med av folk som har R2 på flere biler enn i3.

Haha dette svaret så jeg litt sent. Men tørr påstå at kanskje min påstand om å tilpasse kjørestil etter forholdene gjør at vi har vært strålende fornøyd med våre vinterdekk som fulgte med bilen. Jeg har kjørt skadefritt siden 1998 og aldri brukt 1 krone på vinterdekk. Helårsdekk og pen kjørestil har holdt i massevis. Alt dette hysteriet rundt dekk har alltid vært ett sirkus. Så du får mene det du mener, men du sitter ikke på noe fasit. Det er mange som kjører helt fint og skadefritt på rimelige dekk
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA