Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tazzari – skal, skal ikke?

Startet av Håvard, torsdag 16. august 2012, klokken 12:52

« forrige - neste »

Håvard

Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

Go-carter

Vel - hvordan skal den brukes? Hele året, hvor langt, hvor mange, hvor ofte, budsjett, etc. Så kan vi svare :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Thomas Parsli

Det har vært mye tull med tidligere modeller, men jeg forstå det slik at 2012-modellen har luket unna de fleste barnesykdommene.

Hvis man ønsker en sportslig toseter i denne prisklassen er det lite konkurranse, men over tid tror jeg en trilling til rett under 200.000,- kan være en bedre investering. Men akk så kjedelig...

Jeg blir bare sur og gretten av biler som ikke fungerer -eller fusker- så jeg ville ikke kjøpt en Tazzari.
Eller Ferrari...

Spørsmålet blir vel egentlig om du skal ha en bruksgjennstand (trilling) eller pyntegjennstand (Tazzari)?  ::)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Uten å si noe stygt om den ene eller andre tror jeg en testtur i de aktuelle bilene vil gi deg fasit.

Ta med Smart EV, og ikke minst Renault sine biler i sammenligningen før du bestemmer deg, de ser bra ut, og jeg vil tro de kjører bra også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Håvard

Jeg liker utseendet, og klarer meg fint med to seter. Bilen kommer til å være i bruk hver dag, og hele året. Distansen blir vel ikke mer enn 4 mil i døgnet. Har fra før en 2008-modell Think, så denne kommer i tillegg. Vurderer òg Smart, men iflg. BOS i Bergen kommer disse ikke i salg før tidligst til våren 2013 - og det er jo aaaaalt for lenge å vente!! :P Dessuten - Bergen er jo noen djevler på salting - og denne ruster ikke...
Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.


Hans Håvard Kvisle

Jeg var en av de få(?) heldige som fikk kom inn på denne ganske spesielle annonsen. Litt ergerlig at jeg ikke fikk tatt vare på den temmelige lange og hendelsrike teksten - for jeg skumma den bare altfor raskt. For nå er annonsen tatt bort.
St.Hanshaugen

NassEV

Jeg hadde fanen på annonsen fortsatt oppe. :)

Beskrivelse

Tazzari Zero- Det perfekte valget for deg som er selvdestruktiv.

Jeg er svar skyldig på overstående titulering. Det må jeg jo være i og med at jeg ved kjøpet av denne krabaten, signerte ikke bare for et lån på 168.000 NoK. Jeg signerte også for et direkte trafikkfarlig kjøretøy, masse feil og fraværende service fra disse monotone karene som driver Tazzari Norway i Tomter, Østfold. I starten, altså den første uken, så var servicen upåklagelig. Kan godt hende det har med å gjøre at det tok en uke fra de fikk kjøpesummen sin og til jeg fikk dingsen min. Jeg husker godt ironien og den dype latteren min når de kom over fjellet og leverte denne oransje skjønnheten på den lokale Statoil stasjonen på Sotra. Først kom Oddekalv sin samfunnsfiende # et eller annet. En kjempeforurensingmaskin. Bak, på en henger satt den supermiljøvennlige Tazzari Zero Spesial Edition #15 og ventet på pengene mine. Eller Elcon sine penger. Kommer an på åssen man ser det. Noe av mengden latter må nok dediseres sjokket over den faktiske størrelsen på bilen. Men for pokker. Det er ikke størrelsen det kommer an. Den ser kjempekul ut.
OK, nipset er meg levert. Jeg er grisepositiv innstilt til bilen og jeg gleder meg infantilt til å vise alle bompengestasjoner finger´n på vei til jobben i Bergen by. For ikke å snakke om hjem igjen også. Gleden trenger seg lenger og lenger inn i den delen i margen som har med fornøyelse å gjøre. Dette er også med tanke på tanken om tanken på bilen. Den finnes jo ikke. Nei, samme som du, så vurderte jeg elbil pga økonomi og ikke av miljøhensyn. Ergo null utgifter bortsett fra dieseltanken til dieselvarmeren i «bagasjerommet», lokalisert på bilens rumpe. Bør vel gjøre èn ting krystallklart her. Per definisjon er dette en 4- hjuls motorsykkel, men er likevel registrert som bil. Bilen er strømlinjeformet og må være et resultat av minst ett designergeni. For å fylle 3.7 liter diesel trenger man hjelpemidler som jeg ennå ikke har funnet eller giddet å mekke til i garasjen. Hullet til tanken er nemlig så lite at bensinstasjons påfyllingstut ikke får plass. Jeg har brukt 2 løsninger. Enten fylle med standard tut eller bruke en papptrakt som de har på bensinstasjonene (noen har hvert fall). Resultatet er ikke direkte oppsiktsvekkende. Det blir gris. Masse gris. Masse diesel gris. Men pytt «so to speak». Du trenger bare å fylle hver 10 ende dag, så hvis man tar høyde for litt irritasjon og menneskets evne til å glemme så går dette faktisk ganske greit. Mer irriterende var det vel for en venninne som jeg hentet på flyplassen. Bagasjen hennes stinket diesel. Første turen min i bilen ropte hjernen min: «IDIOT, nå har du jammen skutt fra hoften igjen». Som den selvdestruktive slash naive slash positive karen jeg er, så ignorerte jeg topplokkets signaler. Bilen var et rent helvete å kjøre, gøy men et helvete. Etter 2 uker med dødsfrykt klarte jeg ved bruk av den samme hjernen å oppnå dødsforakt. Dette gjorde susen for kjøreopplevelsen. Nå var jeg ikke lenger redd for å dø. Ikke misforstå. Jeg ønsker ikke å dø. Men jeg ønsker heller ikke å være redd for å dø. Uansett. Denne dødsforakten gjorde at jeg nå følte at det var jeg som kontrollerte bilen og ikke omvendt. Så kom problemene som sorte perler på en sliten wire. Jeg hadde akkurat vendt meg til at komfort ikke ville være en del av denne bilens kvaliteter. Støtdemperene må være laget av noe spesielle greier. Jeg kan se at de er der, men det er også alt. En visuell gjenstand uten effekt. Dette var jeg vant til fra min beste venn Dyna 150. Verre var det de dager da jeg var litt sent ute om morgenen og havnet i selskap med det seige køtrollet. Mye gassing og bremsing. Helt topp sånn sett, med tanke på at det er en slags automatgir i bilen (Frem og tilbake er valgene). Verre var det når køen løste seg opp og gassen dominerte kjøringen. Helt til jeg kom rundt en sving og måtte bremse hardt. Noe som viste seg å være en utfordring i og med bremsen fremdeles stod inne. Kløktig som jeg var dro jeg bremsen ut igjen med foten og brukte samme fot til å trykke den inn igjen. Jeg tipper det skilte 2 cm fra min bil og til varebilen foran meg. Bra jeg har fått dødsforakt. Ellers hadde jeg sikkert blitt redd. Ny kunnskap og klok av nesten skade drar jeg nå bremsen konsekvent ut igjen etter hver bremsing. Funker som bare juling det altså. Under hendelsen kunne jeg selvsagt tatt i bruk håndbrekken som nødløsning. Men den har nok mye av de samme egenskapene som støtdemperne. Ingen. Så det å parkere i en bakke er trolig ingen fornuftig ide. Kan godt gjøre det, men da må du uansett ned bakken og hente bilen når du skal hjem igjen. Hvis du ikke er hjemme da. Du må selvsagt også ta høyde for høyde og lengde på bakken. I og med bilen er laget av plastikk og ikke veier mer enn en sumobryter, tåler den nok en liten knuff. Skulle du oppleve større knuffer med deg selv bak rattet, så er det vel ikke overveiende usannsynlig at du blir et slags puslespill, som Helse Vest må ordne opp i. Eneste airbaggen her, er vommen på magen. Føler det er på tide å svare de som nå lurer på om jeg underveis har kommunisert dette videre til Tazzari Norge. Svaret er ja (selvsagt). Tross disse smålubne problemene med bilen har jeg hele tiden tenkt at dette går nok så bra så. Helt til jeg kom dundrende gjennom Kolltveittunnelen i 37 km/t og stoppet helt opp like ved Fjell kirke. Om dette bør oppfattes som symbolsk får hver og en ta stilling til. Uansett var det et kjempevittig øyeblikk idet den, i starten, hyggelig mannen hos Falck sin nødredningstelefonsentral, forstod konsekvensen av medlemsskap hos dem og nærmeste merkeverksted, som ligger i Tomter, Østfold. Alt ordnet seg. Både for meg selv og Falck. For mens Falck febrilsk lurte på hvordan de skulle klare å unngå å kjøre 60 mil til Østfold, så var jeg smart. Jeg ringte Tazzari Norge og vips så stod det en mann på tunet 7 dager senere, klar til å operere herligheten. Det viste seg å være en bomtur. Bilen hadde helt mistet interessen for kirkegården i Fjell. Den virket igjen. Tazzari ingenøren reiste hjem, uten å ha funnet en eneste feil. Jaja, sånt skjer, tenkte jeg da. Det tenkte jeg i hele 2 uker. Hver dag. Neste gang den ønsket oppmerksomhet var jeg hjemme og bilens touchscreen dashboard lyste flott opp ved omdreining av bilnøkkelen. Men kjøre ville den ikke. Jeg ringer derfor Tazzari ingeniøren som jeg nå egentlig burde ha vært på fornavn med. Jeg forklarer situasjonen. Han spør: «Har det vært fuktig i natt?». Jeg leter febrilsk i den tidligere nevnte hjernen min etter lunten som er nå blitt svært så kort. Jeg finner den og kjøler den med informasjon jeg har lest på world wide web om viktigheten av å forholde seg rolig i alle stressende situasjoner. Jeg lykkes og svarer derfor Tazzari Norge: «Jeg bor i Bergen». Han repeterer spørsmålet sitt så monotont at det gjør direkte vondt i instinktene mine. Jeg klamrer meg fast til lunten og svarer: «Ja, det har regnet i natt og bilen har ikke stått i garasjen, hvordan det?». Svaret han kommer med er for langt til å gjengis, men kan og bør definitivt tolkes som om at bilen ikke tåler vann. Nesten på kokepunktet ber jeg nødigst min kone om å overta all kommunikasjon med denne personen. Hun så gjør og vips så står han pinadø på tunet mitt igjen. Denne gangen tok det 2 uker. Før han drar presiserer han at det er 99% sjanse for at dette aldri skjer igjen. Dette er 3 dager siden. Årsaken til at jeg ikke har prydet denne annonsen med bilder fra eget kamera, men googlet et, er at bilen står igjen på jobben min inne i byen. Det begynte nemlig å regne i går.

PRIS:
Forbrukerrådet forteller at de ikke kan få understreket nok viktigheten av å bruke betegnelsen "selges som den er" i bilannonser. Jeg føler jeg har tatt denne anbefalingen på alvor.

Jeg kunne ha skrevet « selges som den er» Nå har jeg gjort det i alle høyeste grad.

Elmo

#8
Jeg tenkte at annonsen kunne bli borte og kopierte teksten med en gang ;) men nå er den jo her :D

Utrolig bra skrevet. En kollega har Tazzari og han opplever mye av det samme.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

#9
Sitat fra: Elmo på lørdag 05. januar 2013, klokken 19:24
Jeg tenkte at annonsen kunne bli borte og kopierte teksten med en gang ;) men nå er den jo her :D

Utrolig bra skrevet. En kollega har Tazzari og han opplever mye av det samme.

Samme her. Printet ut annonsen i sin helhet.

Stakkers eieren innser nok at han må slite i mange mange år med å betale ned et kjøretøy som ikke akkurat blir mer salgbart etter en slik omtale.

Kjøpte faktisk selv en orange Tazzari i sin tid, men han som fungerte som mellom mann nektet å gi meg den etter en prøvetur. Det var riktignok den første versjonen som bråket så fælt fra drivverket at han måtte kjøre med hørselsvern. Senere fikk jeg kjørt en og ble glad jeg aldri la ut sparepengene mine på en slik.

Dette var også grunnen til at jeg litt ukamuflert alltid oppfordret folk til å prøve en slik bil før et kjøp. Før prøvekjøring ser den jo unektelig meget fristende ut.....

Nå må vi ikke glemme at der er flere tapere her. Impotøren er kanskje den som taper mest når det viser seg at produktet hans ikke holder mål. I en slik situasjon er det likevel viktig å ikke selge problemene videre til godtroende kunder, og sågar fortsette å promotere og tjene penger på produktet sitt. Slikt vil på et eller annet tidspunkt slå tilbake, og skaden blir bare enda større. Impotøren må jo ha kjørt disse bilene og må ha tenkt litt slik som min mellom mann; at dette produktet ikke tjener kundene mine. På det tidspunktet kunne de gitt potensielle kjøpere nødvendig informasjon, og selv anbefalt testur, gjerne over en ukes tid, før penger skifter eiere.



 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bruisepristine

#10
Jeg holder en knapp på at forselgeren, Tazzari Norway, har sett annonsen og kjøpt tilbake bilen mot at han fjernet annonsen umiddelbart  ;) Tazzari Norway har for øyeblikket 8 annonser på finn, skrekk og gru..

Moro at dere tok vare på annonseteksten, så langt tenkte ikke jeg, artig lesing :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

arnejorg1

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. januar 2013, klokken 08:53
Før prøvekjøring ser den jo unektelig meget fristende ut.....


Kan si at den første elbilen jeg kjørte var en Tazzari, den var ikke helt som jeg hadde ventet meg.
Jeg kan si som elekrolux. Jeg syntes bilen så tøff ut i annonsen og det er det vel forøvrig også, men langt i fra god og kjøre. Blir man vant til den går det nok greit, men her har man altså 4 hastighetsreguleringer og velge mellom. Her gjelder det og velge riktig. Man bør ikke velge høyeste hastighet dersom man kjører saktere, da rykker den fryktelig mye når du slipper ut og inn gassen. Altså blir den ikke spesielt god og kjøre.
Tøff bil, men en smart er nok ett bedre alternativ. Jeg vil tro uten og ha prøvd den at den er mye bedre og kjøre, og når jeg leser om alle feilene til Tazzari får man ikke så veldig lyst til og kjøpe.
Tazzari har bakhjulstrekk så jeg vil tro den egner seg til og ha det gøy på glatta, men Smart har vel også bakhjulstrekk.

Nå vet jeg ikke hvordan det er, men det er mulig Tazzarien fortsatt slipper unna bompenger når elbilfordelene forsvinner, fordi den er registrert som 4-hjuls motorsykkel. Går ikke de fri i bomringen?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

elektrolux

#12
Ser ikke ut som bilen er solgt enda. Nå ligger ny annonse ute, http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39481624

Denne gangen med bilder av den aktuelle bilen.

Her er teksten i tilfelle annonsen forsvinner igjen:

Beskrivelse

Tazzari Zero- Det perfekte valget for deg som er selvdestruktiv.

Jeg er svar skyldig på overstående titulering. Det må jeg jo være i og med at jeg ved kjøpet av denne krabaten, signerte ikke bare for et lån på 168.000 NoK. Jeg signerte også for et direkte trafikkfarlig kjøretøy, masse feil og fraværende service fra disse karene som driver Tazzari Norway i Tomter, Østfold. I starten, altså den første uken, så var servicen upåklagelig. Kan godt hende det har med å gjøre at det tok en uke fra de fikk kjøpesummen sin og til jeg fikk dingsen min. Jeg husker godt ironien og den dype latteren min når de kom over fjellet og leverte denne oransje skjønnheten på den lokale Statoil stasjonen på Sotra. Først kom Oddekalv sin samfunnsfiende # et eller annet. En kjempeforurensingmaskin. Bak, på en henger satt den supermiljøvennlige Tazzari Zero Spesial Edition #15 og ventet på pengene mine. Eller Elcon sine penger. Kommer an på åssen man ser det. Noe av mengden latter må nok dediseres sjokket over den faktiske størrelsen på bilen. Men for pokker. Det er ikke størrelsen det kommer an på. Den ser kjempekul ut.
OK, nipset er meg levert. Jeg er grisepositiv innstilt til bilen og jeg gleder meg infantilt til å vise alle bompengestasjoner finger´n på vei til jobben i Bergen by. For ikke å snakke om hjem igjen også. Gleden trenger seg lenger og lenger inn i den delen i margen som har med fornøyelse å gjøre. Dette er også med tanke på tanken om tanken på bilen. Den finnes jo ikke. Nei, samme som du, så vurderte jeg elbil pga økonomi og ikke av miljøhensyn. Ergo null utgifter bortsett fra dieseltanken til dieselvarmeren i «bagasjerommet», lokalisert på bilens rumpe. Bør vel gjøre èn ting krystallklart her. Per definisjon er dette en 4- hjuls motorsykkel, men er likevel registrert som bil. Bilen er strømlinjeformet og må være et resultat av minst ett designergeni. For å fylle 3.7 liter diesel trenger man hjelpemidler som jeg ennå ikke har funnet eller giddet å mekke til i garasjen. Hullet til tanken er nemlig så lite at bensinstasjons påfyllingstut ikke får plass. Jeg har brukt 2 løsninger. Enten fylle med standard tut eller bruke en papptrakt som de har på bensinstasjonene (noen har hvert fall). Resultatet er ikke direkte oppsiktsvekkende. Det blir gris. Masse gris. Masse diesel gris. Men pytt «so to speak». Du trenger bare å fylle hver 10 ende dag, så hvis man tar høyde for litt irritasjon og menneskets evne til å glemme så går dette faktisk ganske greit. Mer irriterende var det vel for en venninne som jeg hentet på flyplassen. Bagasjen hennes stinket diesel. Første turen min i bilen ropte hjernen min: «IDIOT, nå har du jammen skutt fra hoften igjen». Som den selvdestruktive slash naive slash positive karen jeg er, så ignorerte jeg topplokkets signaler. Bilen var et rent helvete å kjøre, gøy men et helvete. Etter 2 uker med dødsfrykt klarte jeg ved bruk av den samme hjernen å oppnå dødsforakt. Dette gjorde susen for kjøreopplevelsen. Nå var jeg ikke lenger redd for å dø. Ikke misforstå. Jeg ønsker ikke å dø. Men jeg ønsker heller ikke å være redd for å dø. Uansett. Denne dødsforakten gjorde at jeg nå følte at det var jeg som kontrollerte bilen og ikke omvendt. Så kom problemene som sorte perler på en sliten wire. Jeg hadde akkurat vendt meg til at komfort ikke ville være en del av denne bilens kvaliteter. Støtdemperene må være laget av noe spesielle greier. Jeg kan se at de er der, men det er også alt. En visuell gjenstand uten effekt. Dette var jeg vant til fra min beste venn Dyna 150. Verre var det de dager da jeg var litt sent ute om morgenen og havnet i selskap med det seige køtrollet. Mye gassing og bremsing. Helt topp sånn sett, med tanke på at det er en slags automatgir i bilen (Frem og tilbake er valgene, ref.:elektromotor). Verre var det når køen løste seg opp og gassen dominerte kjøringen, helt til jeg kom rundt en sving og måtte bremse hardt. Noe som viste seg å være en utfordring i og med bremsen fremdeles stod inne. Kløktig som jeg er, dro jeg bremsen ut igjen med foten og brukte samme fot til å trykke den inn igjen. Jeg tipper det skilte 2 cm fra min bil og til varebilen foran meg. "It's not the fart that kills you, it's the smell". Bra jeg har fått dødsforakt. Ellers hadde jeg sikkert blitt redd. Ny kunnskap og klok av nesten skade drar jeg nå bremsen konsekvent ut igjen etter hver bremsing. Funker som bare juling det altså. Under hendelsen kunne jeg selvsagt tatt i bruk håndbrekken som nødløsning. Men den har nok mye av de samme egenskapene som støtdemperne. Ingen. Så det å parkere i en bakke er trolig ingen fornuftig ide. Kan godt gjøre det, men da må du uansett ned bakken og hente bilen når du skal hjem igjen. Hvis du ikke er hjemme da. Du må selvsagt også ta høyde for høyde og lengde på bakken. I og med bilen er laget av plastikk og ikke veier mer enn en sumobryter, tåler den nok en liten knuff. Skulle du oppleve større knuffer med deg selv bak rattet, så er det vel ikke overveiende usannsynlig at du blir et slags puslespill, som Helse Vest må ordne opp i. Eneste airbaggen her, er vommen på magen. Føler det er på tide å svare de som nå lurer på om jeg underveis har kommunisert dette videre til Tazzari Norge. Svaret er ja (selvsagt). Tross disse smålubne problemene med bilen har jeg hele tiden tenkt at dette går nok så bra så. Helt til jeg kom dundrende gjennom Kolltveittunnelen i 37 km/t og stoppet helt opp like ved Fjell kirke. Om dette bør oppfattes som symbolsk får hver og en ta stilling til. Uansett var det et kjempevittig øyeblikk idet den, i starten, hyggelig mannen hos Falck sin nødredningstelefonsentral, forstod konsekvensen av medlemsskap hos dem og beliggenheten av nærmeste merkeverksted, som ligger i Tomter, Østfold. Alt ordnet seg. Både for meg selv og Falck. For mens Falck febrilsk lurte på hvordan de skulle klare å unngå å kjøre 60 mil til Østfold, så var jeg smart. Jeg ringte Tazzari Norge og vips så stod det en mann på tunet 7 dager senere, klar til å operere herligheten. Det viste seg å være en bomtur. Bilen hadde helt mistet interessen for kirkegården i Fjell. Den virket igjen. Tazzari ingenøren reiste hjem, uten å ha funnet en eneste feil. Jaja, sånt skjer, tenkte jeg da. Det tenkte jeg i hele 2 uker. Hver dag. Neste gang den ønsket oppmerksomhet var jeg hjemme og bilens touchscreen dashboard lyste flott opp ved omdreining av bilnøkkelen. Men kjøre ville den ikke. Jeg ringer derfor Tazzari ingeniøren som jeg nå egentlig burde ha vært på fornavn med. Jeg forklarer situasjonen. Han spør: «Har det vært fuktig i natt?». Jeg leter febrilsk i den tidligere nevnte hjernen min etter lunten som er nå blitt svært så kort. Jeg finner den og kjøler den med informasjon jeg har lest på world wide web om viktigheten av å forholde seg rolig i alle stressende situasjoner. Jeg lykkes og svarer derfor Tazzari Norge: «Jeg bor i Bergen». Han repeterer spørsmålet sitt så monotont at det gjør direkte vondt i instinktene mine. Jeg klamrer meg fast til lunten og svarer: «Ja, det har regnet i natt og bilen har ikke stått i garasjen, hvordan det?». Svaret han kommer med er for langt til å gjengis, men kan og bør definitivt tolkes som om at bilen ikke tåler vann. Nesten på kokepunktet ber jeg nødigst min kone om å overta all kommunikasjon med denne personen. Hun så gjør og vips så står han pinadø på tunet mitt igjen. Denne gangen tok det 2 uker. Før han drar presiserer han at det er 99% sjanse for at dette aldri skjer igjen. Dette er 3 dager siden. Årsaken til at jeg ikke har prydet denne annonsen med bilder fra eget kamera, men googlet et, er at bilen står igjen på jobben min inne i byen. Det begynte nemlig å regne i går. Der ble den stående i nesten 2 uker.
Men nå er alt på stell. Har bare hatt 3 stopp siden den gang, til fløytende applaus fra ivrige bilister på henholdsvis Danmarksplass, Laksevåg og sist men ikke minst i Damsgårdstunnelen. Disse 3 stoppene skyldes en feiljustering av bremsene på den siste servicen av bilen.
Jeg understreker at med denne bilen får du en utvidet pakke av ekstrautstyr. Det er jo tross alt Spesial Edition. At det er vinduviskere på den, høres nok ikke så overdrevet fantastisk ut, men med disse kan du velge mellom sakte sveiping og litt fortere enn sakte sveiping. I tillegg er det som nevnt dieselvarmer i bilen. Denne gir, i minusgrader, full effekt fra 0-50 km/t. Nå vet jo ikke jeg hva full effekt er, men det må jo være lov å anta litt. Overstiges denne farten synker også effekten. Ved 80 km/t er det smått med varme. Det positive med dette er at bilen, uten tvil, er godt ventilert. Uansett fart må du nok likevel belage deg på å knipse tærne på venstre fot under kjøringen, for å holde sirkulasjonen i gang, i takt med sirkulasjonen i bilen. I tillegg kan jeg med en viss stolthet fortelle at bilen er orange. Dette er også ekstrautstyr, iflg forhandler. Dessuten kan du lade denne bilen fra tørr tank til full tank på 5 timer, og ikke 9 timer.. Ekstrautstyr dette også. Spesial Edition kicks ass. Oh for pokker. Jeg glemte nesten ryggesensoren. Den fungerer på den måten, at når du rygger, så lager bilen av og til en konstant ulende lyd. Sikkert uhyre praktisk om du er usikker på om du rygger eller ikke. Annet ekstra utstyr er radio/CD spiller. Radioen kan du lett se vekk fra, da bilen er laget av plastikk og er derfor ikke mottakelig for slike signaler (ref.: forhandler). CD spilleren derimot, fungerer aldeles utmerket etter at støtdemperene ble ordnet. Beklager at jeg ikke har vasket den og at jeg heller ikke kommer til å vaske den, før et eventuelt salg. Iflg. forhandler tåler den ikke maskinell vasking. Forresten er det en diger rød knapp, i midtkonsollen, som du ikke må komme borti. Det er en nødstopp. Dette fascinerte meg uendelig. Ingen vet hva den er til. Skummelt? Jeg vet at jeg ikke har fått dekket over alt og derfor velger jeg å referere til Forbrukerrådets anbefaling herunder.


Forbrukerrådet forteller at de ikke kan få understreket nok, viktigheten av å bruke betegnelsen "selges som den er" i bilannonser. Jeg føler jeg har tatt denne anbefalingen på alvor.

Nå har jeg gjort det, i aller høyeste grad.

PS. Det er et lite hakk i døren på passasjersiden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bruisepristine

i-MiEV 2013
MG4 2023

Elmo

Skal si noen er fornøyd med elbilen de har kjøpt
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA