Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Softwareoppdatering 93N1-S- oppdatere rekkeviddevisning

Startet av ThomasEL, onsdag 17. november 2021, klokken 16:05

« forrige - neste »

ThomasEL

Fikk beskjed om denne i appen i natt.
Bestilte time, og skal inn fredag.
(Dette er IKKE den oppdateringen som frigjør mer batteri i 2019 e-tron 55)

Jeg er litt spent på hva denne oppdateringen gjør. Syns det er litt rart hvis de skal ha inn «ørten» biler bare for å justere GOM en liten smule..?

Lurer derfor på om det også kan være en justering av vist forbruk her..?

(2020 e-tron 50)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Da får du rapporter tilbake hva dee har gjort, og om du ser noen forskjell.
Lokal Møller aner ikke noe utover beskrivelsen på en linje.
De vet heller ikke hvor lang tid oppdateringen tar.
Dårlig av Audi å ikke opplyse til verkstedet, de aner ikke hvor lenge bilen blir stående...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Sitat fra: janbanan på onsdag 17. november 2021, klokken 17:10
Da får du rapporter tilbake hva dee har gjort, og om du ser noen forskjell.
Lokal Møller aner ikke noe utover beskrivelsen på en linje.
De vet heller ikke hvor lang tid oppdateringen tar.
Dårlig av Audi å ikke opplyse til verkstedet, de aner ikke hvor lenge bilen blir stående...

Jeg fikk beskjed om ESTIMERT tid 1,5 timer, men med forbehold, siden min bil vel blir den første de gjør det på hos min lokale forhandler.

Spent på om de vet noe mer hva oppdateringen gjør innen fredag.
- Må være frustrerende å jobbe hos en Audiforhandler av og til. Siden de får vite så lite «ovenfra».
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Doppler

Har også fått denne på min E-tron 50 2021. Har ikke lagt merke til noe feil med antall km igjen.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Kimedic

Jeg fikk også denne i går. Skal ha 30k service neste uke, så møller ville gjøre dette samtidig. Men han kunne ikke svare på hva som ble forbedret/oppdatert.

Jeg har reagert på veldig lav rekkevidde, etter det ble kaldt. Mer en det man kan forvente av føreforhold etc.

Blant annet at jeg får beskjed om for kort rekkevidde med 35% igjen på batteri. Uten å ha valgt destinasjon i navi. Da lyser batteriindikator rødt helt til jeg lader..Denne rødmerkingen skal vel ikke komme før man er nede på "reservetank"..?

I et annet forum ble det snakket om at man skulle få 20 kilometer og frigivelse av permanent 4wd. Men det klarer jeg ikke helt å tro på..
2020 e-tron 50

Doppler

Sitat fra: Kimedic på torsdag 18. november 2021, klokken 10:32
I et annet forum ble det snakket om at man skulle få 20 kilometer og frigivelse av permanent 4wd. Men det klarer jeg ikke helt å tro på..

Dette tror jeg gjelder e55 og 2019 modeller (93M3).

Hos meg går batteriindikatoren i rødt når gjenstående rekkevidde er 50km. Dette skjer vanligvis når batterinivået er i nedre del av 20-tallet.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

villho

Jeg fikk denne oppdateringen til bilen min i dag. Vinteren er på gang og temperaturene er -15-20 så det er umulig å si hva denne oppdateringen gjorde i praksis, men den oppdaterte følgende kontrollmoduler i bilen.

03 Brakes
Software number: 4KE909059AD
Software version: 0231
—>
Software number: 4KE909059AF
Software version: 0242
***
74 Chassis Control
Software number: 4KE907777AM
Software version: 2312
—>
Software number: 4KE907777AH
Software version: 2320
***
8C Battery Energy Module
Software number: 4KE915233D
Software version: 0442
—>
Software number: 4KE915233H
Software version: 0462
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Spinner

Her het oppdateringen 93M3 (etron 55 2020), og før den ble installert var GOM'en helt ute å kjøre. På 100% beregnet den 157 km rekkevidde. Dette gikk ikke ut over faktisk rekkevidde, men begrensninger i varme og effekt etc. som slår inn basert på gjenværende rekkevidde slo inn alt for tidlig.

Etter oppdatering gikk GOM'en opp til rundt 250 km ved 100% som er mer riktig.

Doppler

#8
Sitat fra: villho på tirsdag 07. desember 2021, klokken 09:06
Jeg fikk denne oppdateringen til bilen min i dag. Vinteren er på gang og temperaturene er -15-20 så det er umulig å si hva denne oppdateringen gjorde i praksis, men den oppdaterte følgende kontrollmoduler i bilen.

03 Brakes
Software number: 4KE909059AD
Software version: 0231
—>
Software number: 4KE909059AF
Software version: 0242
***
74 Chassis Control
Software number: 4KE907777AM
Software version: 2312
—>
Software number: 4KE907777AH
Software version: 2320
***
8C Battery Energy Module
Software number: 4KE915233D
Software version: 0442
—>
Software number: 4KE915233H
Software version: 0462

Var dette 93N1? Mye her (Brakes, chassis control) som vel ikke kan knyttes til rekkeviddevisning.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Amatøren

@Doppler: Tja, hvor har du det fra?

Den 'pusser' jo bremsene ved bruk av vinduspusser ved nedbør. Noe jeg synes den gjør litt vel hyppig. Både med tanke på slitasje og forbruk. Det er jo nesten som bilen fusker/lugger ved kjøring.

Det hadde vært fint med sjeldnere bremssliping.

Har ikke kommet så langt at jeg har fått kontaktet verksted enda om denne oppgraderingen.

Det skulle jo bil med OTA mulighet... 🤔
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

villho

Sitat fra: Doppler på fredag 10. desember 2021, klokken 10:13
Var dette 93N1? Mye her (Brakes, chassis control) som vel ikke kan knyttes til rekkeviddevisning.
Ja, det var 93N1. Jeg kan ikke bedømme hvordan disse kontrollmodulene forholder seg til oppdateringen, men jeg tok en full OBD-skanning før og etter oppdateringen, og disse 3 ble oppdatert.
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

villho

Sitat fra: Spinner på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:45
Her het oppdateringen 93M3 (etron 55 2020), og før den ble installert var GOM'en helt ute å kjøre.
Jeg snakker ikke om 93M3. Det er en annen oppdatering ment for biler produsert før uke 48 2019. 93N1 er for biler etter det.
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Doppler

Sitat fra: Amatøren på fredag 10. desember 2021, klokken 14:05
@Doppler: Tja, hvor har du det fra?
Kun egne refleksjoner om at oppdateringen kanskje er noe mer enn bare forbedring av rekkeviddeanslaget.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Spinner

Sitat fra: villho på fredag 10. desember 2021, klokken 14:30Jeg snakker ikke om 93M3. Det er en annen oppdatering ment for biler produsert før uke 48 2019. 93N1 er for biler etter det.
Jeg svarte da ikke deg, jeg svarte til tråden generelt. Og min er produsert etter uke 48 2019 forresten.

Orbit

Sitat fra: Doppler på fredag 10. desember 2021, klokken 15:41
Sitat fra: Amatøren på fredag 10. desember 2021, klokken 14:05
@Doppler: Tja, hvor har du det fra?
Kun egne refleksjoner om at oppdateringen kanskje er noe mer enn bare forbedring av rekkeviddeanslaget.
Spekulativt, kan det også ha noe med at Audi har testet oppdateringen av batteristyring kun sammen med siste versjon av bremse- og chassissoftware (som alle spiller sammen under kjøring). I stedet for å oppdatere bare BMS og satse på at den ikke har noen bugs sammen med diverse eldre versjoner av bremse/chassis-SW, er det sikrere å oppdatere alle biler til en kombinasjon som er validert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA