Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar batteriet skade av å fullades?

Startet av skoystein, onsdag 17. november 2021, klokken 13:21

« forrige - neste »

Vaduz

Det er ganske enkelt egentlig, lad daglig til 60-80% (etter daglig forbruk/pendling) og lad til 100% før langtur som krever det.

Bigdrago

Selv holder jeg batteriet mellom 50-70. 100 har den vært toppen 5 ganger ifbm langturer.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

Når batteriet mitt (2023 modell med 9800km) er 100% i displayet så viser BMS (Battery Managemen System) at batteriet er på 96%, du får m.a.o aldri ladet til 100%.
Leser jeg av energimengden i batteriet er denne normalt 71kWh (+/-1kWh) ved 100%.
Dvs du får ikke de 77kWh du skal ha tilgjengelig og du er langt unna de 82kWh som er maks kapasitet.
Dvs når mitt batteri er ladet til 71kWh (100%), er det ladet til 86% av batteriets totale kapasitet, ser jo ut som de har bygget inn en god sikkerhetsmargin ved lading til 100%.
Dette en målt med Carscanner i OBD porten på bilen.

Nå lader jeg somregel til 80% til vanlig, noen ganger til 90% hvis strømmen er billig og 100% når jeg skal på tur.

Men så kan man jo diskutera hva som sliter mest, ladesykluser eller maks ladenivå.
Sliter det mest å lade batteriet f.eks 50 ganger til 80% i løpet av et år, eller 40 ganger til 100%?
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på fredag 11. august 2023, klokken 13:24Sliter det mest å lade batteriet f.eks 50 ganger til 80% i løpet av et år, eller 40 ganger til 100%?
Definitivt det siste. En tommelfingerregel jeg har sett flere ganger er en faktor på 10 for hver 10%.

Hvis 0-100% sykluser er 100 så tåler batteriet 1000 10-90% sykluser osv. Men tid spiller jo inn også. Det viktigste er å ikke la bilen stå med 0 eller 100% SOC over lang tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EriTom

Hvor kan jeg finne ut om min lading (62000km med lading til 100% hver dag og masse hurtiglading enkelte uker) har degradert batteriet?

Bilen er registrert 23/3-22.
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

daktari

Sitat fra: EriTom på lørdag 26. august 2023, klokken 08:08Hvor kan jeg finne ut om min lading (62000km med lading til 100% hver dag og masse hurtiglading enkelte uker) har degradert batteriet?

Bilen er registrert 23/3-22.
finnes noen metoder. enkleste er å kjøre til 0, så lade opp igjen til 100 et sted der du kan måle energi ladet.
TeslaBjørn bruker vel også CarScanner e.l. tror jeg. Kikk litt på testene hans.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

#21
Måling via opplading er noe unøyaktig, da det er stor variasjon i ladetap, spesielt om du AC-lader.

Internt i batteristyringen hos VAG-biler er det et estimat på tilgjengelig kapasitet, som ser ut til å treffe veldig bra. Det er uheldigvis kun tilgjengelig med diagnoseutstyr (hvor OBD-plugg kombinert med Car Scanner er enkleste versjon av dette).

Uten dette, vil jeg heller holde en knapp på å måle tilgjengelig kapasitet via kjøring. Forbruk vist i bil er regnet ut fra distanse og endring i tilgjengelig kapasitet. Om du holder batteritemperaturen noenlunde jevn og bruker det meste av batteriet blir ikke målefeilen så stor.
  • Lad bilen til 100%, gjerne på hurtiglader dersom batteriet ikke allerede er gjennomvarmt (+25C).
  • Null ut forbruksmåler
  • Kjør så nært du klarer/tør til 0%. Unngå hard akselerasjon og oppbremsing, men det kan godt være kjøring på motorvei.
  • Multipliser forbruksmåler med kjørt distanse for å finne hvor mye kapasitet du har brukt. Om du f.eks. hadde 2% igjen ved stopp, deler du på 98% (0.98) for å finne total tilgjengelig kapasitet.
  • Dette forutsetter at bilen ikke har et stort tilgjengelig buffer under null (ref Toyota), men faktisk stopper ganske snart når den viser null.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil S

#22
Her er min bil 31 juli i år, ca 9000km med CarScanner.
Maks kapasitet i batteriet er 74.350Wh
Ladet til 100% (før jeg skulle på langtur), BMS sier batteriet er 95%
Det er 69.550Wh energi i batteriet.

Akkurat nå, 26 august, passerte 10.000km i går.
Maks kapasitet 74.400Wh (50 mer enn i juli)
Ladestatus 43,3, BMS sier 44,8% (mer enn displayet nå altså, buffer?)
Energi i batteriet 30.150Wh. Ganger jeg opp fra 43,3% blir det 69.630Wh ved 100%


Jeg ser disse maks kapasitet tallene varierer endel, virker som de er høyere når temperaturen er lavere, blir spennende å se om trenden snur utover høsten/vinteren eller om dette er degredering av batteriet.
25. mars 75.800Wh (mellom 2-3000km)
1. juni 74.900Wh (6800km)
24. juni 74.700Wh (8300km)
15. juli 74.700Wh
31. juli 74.350Wh
26. august 74.400Wh (10.000km)

Uansett er disse tallene et godt stykke fra de 77.000Wh man skal ha tilgjengelig og de 82.000Wh som er batteriets kapasitet.

Når det gjelder SoC % i display og BMW har jeg følgende i gamle car scanner screenshots.
Ved 100% sier min BMS 96%
ved 68% sier BMS 67%
ved 59% sier BMS også 59%
ved 53,9% sier BMS 54,4% (0,5% buffer?)
ved 43,3% sier BMS 44,8% (1,5% buffer)
Ved 38,8% sier BMS 40,8% (2% buffer?)
Har ikke noe lavere, men man kan jo anta at BMS er 4% når displayet sier 0%

Edit 2. september: Kjørte batteriet ned til 13,1%, da sa BMS 17,6% (4,5% buffer?)


EriTom.
Er du i Rogaland kan vi treffes og sjekke hva din bil sier.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

Var i Rogaland med bilen i sommer, men bor på Østlandet 😋
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

skulleVøri

#24
"Tar skade" er kanskje å ta litt hardt i, men batteriet slites raskere når det er helt fullt eller tomt.

Her er en graf fra denne videoen:

De lader og tømmer batteriene kontinuerlig med C/3 (C er Capacity, så C/3 tilsvarer ca. 25 kW for et 77 kWh batteri). "Depth of discharge (DOD) 100" vil si at de kjører batteriet 0-100%, DOD 50 er 25-75%, osv. Samme energimengde inn og ut for alle variantene.

Jo mindre av batterikapasiteten man bruker jo mindre kapasitet taper man. Her er det ca. 15% tap for 25-75%, mot 27% tap for batterier som kjøres 0-100%. Men det er etter rundt 3300 fulle sykluser, som tilsvarer langt over en million km hvis man har 400 km rekkevidde. Så batteriet holder ganske lenge uansett.

Han sier at det er ideelt å ligge mellom 45 og 75% mesteparten av tiden, men det er ikke noe problem å bruke resten av kapasiteten når man trenger den. Men batteriet bør ikke bli stående med 100% lading, eller nær 0, over lengre tid. Spesielt 100% SOC kombinert med varme (40-50 grader) kan ødelegge batteriet ganske raskt.

Dette varierer litt med batterikjemi. Denne grafen er for NCM622 (Nickel-Cobalt-Manganese i 60-20-20% blanding). Enyaq er vissnok NCM712, ikke helt det samme men ganske likt.



Egil S

Enig med siste poster.
Jeg er svært sjelden under 30% SOC på min bil, kun på langtur, jeg lader gjerne flere ganger i uka, noen ganger bare 2-3 timer, batteriet mitt tilbringer kon 95% av tiden mellom 30 og 80% SOC.

Litt annet, men gjerne relevant, NAF gjorde for noen år siden en test av 12v batterier.
etter 3 fullstendige utladinger, altså til 0%, hadde noen av batteriene mistet 30-35% av kapasiteten. fullstendig utlading skader batteriene svært mye.

Jeg har en iPhone 13 som jeg har brukt i 2,5 år snart, lades opp til 100% hver eneste natt, har som regel 30-50% når den settes på lading, i følge batteri softwaren i telefonen har batteriet 88% av opprinnelig kapasitet. 12% tap på 2,5 år med langt fra ideell lading.

I gamle dager pleide man oppbevare batterier i kjøleskapet, når de ble kalde falt energitettheten og de varte visstnok lengre når man tok dem i bruk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

iPhonen lærer seg vel bruksmønster og pauser ladingen om natta, og starter slik at den er fulladet før man tar den i bruk? Iallfall gjør Airpods det.

Min iPhone 14 pro max er vel bare 13 mnd eller noe, og er allerede på kun 89 % av maksimal kapasitet igjen.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 27. januar 2024, klokken 15:26iPhonen lærer seg vel bruksmønster og pauser ladingen om natta, og starter slik at den er fulladet før man tar den i bruk? Iallfall gjør Airpods det.
Ja, så lenge man har "optimized charging" slått på. Min 14 Pro er allikevel nede på 92% med det i bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

skulleVøri

Min Macbook er halvannet år, og sier 93% kapasitet etter 312 sykluser.

Men batterier i elektronikk kjøres hardere. 100% på en telefon/laptop er høyere lading enn 100% på en elbil, og 0% på telefonen er lavere enn på bilen. Dels fordi produsentene vil lage telefonene så tynne og lette som mulig, dels fordi forbrukerne stort sett aksepterer at et telefonbatteri bare varer i 4-5 år.

På en bil vil man gjerne at batteriet varer lengre, det er en av grunnene til at elbiler har en ekstra buffer. Min e-Golf (2018, 36 kWh) er fortsatt 90-95% av original rekkevidde etter 6 år og 100 000 km. Jeg lader til 80% til daglig og 100% ukentlig for en lengre tur, ser ut som det fungerer greit.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA