Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring

Startet av lifecycle, tirsdag 16. november 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Jeronan

#15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:04
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:01
It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
Rekkevidde er nok nettopp begrunnelsen. Async motoren foran er mindre effektiv en PMSRM motoren bak. Men async motoren foran triller med relativt friksjonsfritt.

Hmm learned something new today. I thought both front and rear DU were the same, with only the Rear DU being different on Performance. But that seems also different on Model 3 and Y (just further uncorked rear DU?).  :-X

I guess we should have read the actual Model Y web page as well, where it explains that Model 3 and Y have a reactive AWD system, instead of traditional proactive AWD.

"Teslas firehjulsdrift har to uavhengige motorer for forbedret redundans, hver med kun én bevegelig del for minimalt vedlikehold og maksimal holdbarhet. Til forskjell fra tradisjonelle firehjulsdriftsystemer, kontrollerer de dreiemomentet digitalt til for- og bakhjulene for langt bedre veigrep og trekkraftkontroll."

"Dual Motor responderer på endrede forhold på så lite som 10 millisekunder"

So in other words.... marketing speech for glorified traction control system, instead of true AWD. /shrug

Lets hope, like you suggest turfsurf, that we can get a snow/winter mode in future OTA update.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tahamre

Regner med det er mulig å sette den i N når en triller nedover en bakke slik at en kan justere farten med bremsene? Tenker dette er lettere når en kjører i isete nedoverbakker, en å slippe på gassen og risikere at en sklir for så å trykke inn gassen igjen, det føles litt feil.

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:23
Hmm learned something new today. I thought both front and rear DU were the same, with only the Rear DU being different on Performance. But that seems also different on Model 3 and Y (just further uncorked rear DU?).  :-X
Det gikk rykter om at DU på performance ble håndplukket til å begynne med, men nå ser det ut til å være samme.

Som jeg har forstått det så har det gått slik:

- alle 3 (SR,LR,LR AWD of P) hadde samme PMSRM bak, og AWD hadde i tillegg Async motor foran
- AWD fikk etter hvert en mindre kraftig men mere effektiv motor bak
- SR+ og LR (uten AWD) beholdt den gamle PMSRM motoren bak
- SR mistet navnet og fikk lengre rekkevidde men dårligere ytelse med den nye motoren bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Tahamre på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:29
Regner med det er mulig å sette den i N når en triller nedover en bakke slik at en kan justere farten med bremsene?
Ja, det er fullt mulig. Skal dog være veldig glatt for at det skal være nødvendig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:01
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:41
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:31
Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
Skulle gjerne hatt snø-modus på vår 3 ja. Når det er sagt opplever jeg ikke at default RWD er noe problem hverken for fremkommelighet eller sikkerhet på 3ern.

Har kjørt opp til hytta på holkeføre med stor skaphenger på slep, uten noen problemer.

I still don't understand why the AWD version of Model Y and 3 are not behaving like the Model S/X AWD.

No wonder people are reporting these nervous behavior issues with the 3 and Y.

What is the point of these cars having two DUs and call them AWD, if you are forced to put the car in offroad mode to get both DUs to be active.

It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
So should be even less of a concern with Model 3 and Y. Especially now they have a heat pump (warmepumpe) as well.
Bare slapp av. Det er en meget godt på glatta. Noe uvant i starten, men ikke ta sorgene på forskudd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:23
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:04
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:01
It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
Rekkevidde er nok nettopp begrunnelsen. Async motoren foran er mindre effektiv en PMSRM motoren bak. Men async motoren foran triller med relativt friksjonsfritt.

Hmm learned something new today. I thought both front and rear DU were the same, with only the Rear DU being different on Performance. But that seems also different on Model 3 and Y (just further uncorked rear DU?).  :-X

I guess we should have read the actual Model Y web page as well, where it explains that Model 3 and Y have a reactive AWD system, instead of traditional proactive AWD.

"Teslas firehjulsdrift har to uavhengige motorer for forbedret redundans, hver med kun én bevegelig del for minimalt vedlikehold og maksimal holdbarhet. Til forskjell fra tradisjonelle firehjulsdriftsystemer, kontrollerer de dreiemomentet digitalt til for- og bakhjulene for langt bedre veigrep og trekkraftkontroll."

"Dual Motor responderer på endrede forhold på så lite som 10 millisekunder"

So in other words.... marketing speech for glorified traction control system, instead of true AWD. /shrug

Lets hope, like you suggest turfsurf, that we can get a snow/winter mode in future OTA update.
Dette er lite annerledes fra hva andre gjør... Model X og S er nesten bare FWD frem til de får slipp, 3 og Y er RWD. Selv uten hybrid har XC90 for eksempel alltid vært 95% FWD, og der må en spinne merkbart før den trekker på alle, og det er MYE tregere med fossilmotor og viskositetskobling (haldex) enn en elektromotor med høyoppløst encoder. Er svært få AWD-biler i dag som er permanent 50/50% foran og bak. Det bruker for mye energi.

ToWalkOrDrive

Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. november 2021, klokken 14:54
Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.

Cold battery most likely.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på onsdag 17. november 2021, klokken 14:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. november 2021, klokken 14:54
Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.

Cold battery most likely.

Så dersom en er på toppen av fjellet med kaldt batteri, og skal ned, så blir det ikke noe regenereringsproblem uansett  :)  Ikke at jeg har hatt noe regenereringsproblem med mine 3 Teslaer på mine 7 år heller....beste vinterbilene jeg har hatt, og kjører alltid piggfritt...
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. november 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Jeronan på onsdag 17. november 2021, klokken 14:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. november 2021, klokken 14:54
Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.

Cold battery most likely.

Så dersom en er på toppen av fjellet med kaldt batteri, og skal ned, så blir det ikke noe regenereringsproblem uansett  :)  Ikke at jeg har hatt noe regenereringsproblem med mine 3 Teslaer på mine 7 år heller....beste vinterbilene jeg har hatt, og kjører alltid piggfritt...

Well you did not specify how long you were driving and if you preconditioned the car before departure. ;)

There are two main factors that we know of, which will reduce/disable regen.

1. Cold battery pack.
2. Battery pack at 100%.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jon65

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de har fjernet muligheten for valg av regenerering. Maks rekkevidde ville jo uansett vært oppgitt med maks regenerering så kunne de som ønsket det hatt mindre regenerering og mindre rekkevidde.

Samme med snow mode og permanent awd, burde ikke vært noe problem å ha det som et valg. Hadde valgt bort peis og promp tvert i bytte for valgbar regnerering og snow mode.

tjommi

Snow mode burde jo være en enkel sak i OTA update om nok folk etterspør det? De fikser jo "alt mulig annet rart folk vil ha".
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

lars667

Det ble postet en vintertest i DB+ av noen i en annet forumseksjon. Hvordan gjør TMY det der, tro? :) Synes personlig det (tilnærmet) samme "AWD"-systemet har vært litt overflatisk testet/beskrevet av motorjournalister som har testet TM3 tidligere. Det fine med det er at det virker enkelt, ikke så mye ekstra mikkmakk, viskosekoblinger og hva nå.

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Som nevnt synes jeg ikke regenen som den er utgjør noe problem. Ser at Electrek-journalisten er av samme oppfatning. Poenget er at dersom det er veldig glatt så må du bare ikke ta foten brått av gasspedalen. (Men hvis du må bremse kjapt så kan du jo bruke bremsen...)...men er sikkert litt uvant for nye Tesla-sjåfører, på samme måte som en del journalister sier at rattet er for sensitivt og svinger for brått...jeg har heller ikke merket det...vil en ha en snekke som du må vri masse for at bilen skal reagere?
https://electrek.co/2020/10/27/tesla-removes-regenerative-braking-strenght-option-new-cars/
Tesla Model Y                         2021-

JLindberg

Sitat fra: lars667 på onsdag 17. november 2021, klokken 19:07
Det ble postet en vintertest i DB+ av noen i en annet forumseksjon. Hvordan gjør TMY det der, tro? :) Synes personlig det (tilnærmet) samme "AWD"-systemet har vært litt overflatisk testet/beskrevet av motorjournalister som har testet TM3 tidligere. Det fine med det er at det virker enkelt, ikke så mye ekstra mikkmakk, viskosekoblinger og hva nå.

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970

Er det noen som har tilgang som kan gi en kort referat av konklusjonen? Hvordan kommer Model Y og ID.4 ut i denne test?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA