Easee eller TWC Gen3?

Startet av Hideyowife, mandag 15. november 2021, klokken 21:09

« forrige - neste »

Hideyowife

Vi har en KEBA veggboks med 32AMP 1 fas. Fungert 100% knirkefritt siden 2015. En stokk stein tett dum boks. Gir kun strøm og ikke noe ekstra. Går med noen tanker om å bytte den å få en litt smartere boks. Nå lurer jeg veldig på hvilken av disse 2 vi skal velge. Noen som har noen no erfaring med disse og tanker om hvilken man bør gå for?
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hideyowife

Sitat fra: Handyman på mandag 15. november 2021, klokken 22:06
Kanskje denne gir deg svar: https://elbilforum.no/index.php?topic=56927.0

Takk  :+1: Heller mot Tesla her mer og mer. Vi har også Tibber og da er funksjonaliteten i Easee litt overflødig føler jeg. Vi har "smartlading" basert på timespris og når vi ønsker biler forvarmet også med den gamle boksen. Tibber ordner den biffen. MEN, det er fordi vi har biler som Tibber støtter. Leafen var ikke mulig å styre. Det går kanskje via Easee på merker som Tibber ikke har API for å koble seg mot?
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt

geear

Ja, med Easee så er det veggboksen som styrer, mens med TWC styres det via bilen, enten via integrert ladeplanlegging eller via tredjeparts appløsning, som f.eks. Tibber.

Easee har i dag mye mer omfattende grensesnitt/styringsmuligheter enn TWC. De største fordelene med TWC3 er i mine øyne at den har fastmontert kabel, er veldig billig (uten å oppleves som det), har integrert holder for både kabel og støpsel, og har knapp på håndtaket for å åpne ladeluke og/eller frigjøre støpselet fra bilen. Ønsker man spesifikt ladeplanlegging fra veggboksen fordi man ikke vil benytte tredjeparts integrasjon mot bil, eller har bil uten appstyring, så er det Easee man må ha. Så kan en diskutere kost-nytte med noe slikt, kontra å bare sette et fast starttidspunkt for lading i bilen, for eksempel til 00:00, så vil man treffe de laveste prisene med noen øres avvik i de aller fleste tilfeller. Det tar iallfall mange år å spare inn forskjellen.

Kinderegget/twisten med TWC3 er at den er online på nett via wifi, og de som kjenner Tesla så ville det neppe vært overraskende om det plutselig kom oppdateringer med utvidet funksjonalitet.

kodax

Samt at TW3 har mulighet for å begrense lading til bestemte Tesla-biler basert på VIN. (Men det er jo bare et poeng hvis man kun ønsker å kunne lade Tesla-er, og boksen er plassert på et sted der det er risiko for at andre kan "tjulade".)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Hideyowife

Det ble en Gen 3. Bestilt fredag og hentes på posten ikveld. Har Tibber som har fungert ypperlig for både BMW og Tesla smartlading, MEN, denne uka har alt tryna for Tibber tror jeg. Hverken Tesla eller BMW smartlading fungerer lenger. På Teslaen setter Tibber styringa nå lading til 9AMP 1 fas. Ble ikke mye strøm inatt for å si det sånn. Så nå fjernes bilene fra Tibber inntil videre. Blir spennende å se hvor bra den nye boksen fungerer :)
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt

VanillaBean

Jeg har også bestilt TWC. Jeg skal få den installert ASAP.

Hva kan jeg forvente at dette vil koste?

Hva har dere andre betalt?
iMiev siden september 2013.

Handyman

Sitat fra: VanillaBean på tirsdag 22. mars 2022, klokken 19:53
Jeg har også bestilt TWC. Jeg skal få den installert ASAP.

Hva kan jeg forvente at dette vil koste?

Hva har dere andre betalt?
Har ikke noe priseksempel, men vil anbefale deg å sjekke med elektrikere som har avtale med Tesla:
https://www.tesla.com/no_NO/support/find-electrician
De skal vistnok være forpliktet til konkurransedyktig på pris.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA