Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bladebatterier og sikkerhet

Startet av Mastiff, mandag 15. november 2021, klokken 19:59

« forrige - neste »

SolEL

Ville ikke ladet LFP batterier uansett till 100 % hver gang. Se YouTube der Tesla eiere, med LFP fra CATL eller BYD, hevder at hvis du gjør det vil kapasiteten ganske fort synke med 10%. Ellers er LFP batteriene best, spesielt ifølge eletrick viking. Kanskje faststoff batterier ikke trengs? Bare ladehastigheten og rekkevidde økes.

Svk

jeg lader til 100% en gang i uka, ellers kladdlader jeg til max 80-85%. som oftest under 80%

Håkon77

Sitat fra: Svk på mandag 17. april 2023, klokken 09:53jeg lader til 100% en gang i uka, ellers kladdlader jeg til max 80-85%. som oftest under 80%
Det hadde nok jeg gjort også. Det eneste problemet med å ikke lade til 100% er vel at den kan vise unøyaktig gjenstående prosent. Hvor ille kan det bli på en uke eller to.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: egniii på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:53Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.

Det så de om Jaguaren jeg kjører og. Nå, etter to tre år sier det 80 %..... selv har jeg holdt meg til 80% unntatt når jeg skulle på langtur umiddelbart etter full ladet. Det var dog aldri sagt at man skal lade til 100% en gang i uka, men at det går helt fint på daglig basis, men nå altså 80%....


Er forskjellig kjemi, blade batteriene er vel lfp batterier som bør lades til 100% for å holde seg gode, jaguar har nmc batterier som liker seg best å holdes mellom 20 og 80 prosent
Om jeg forstår det riktig skjer det ikke noe med batteriet om det aldri lades til 100%, men det vil bli problematisk for den å vise riktig %. Det kan jo være ille nok om den tror den har gått tom og kjører nødmodus når man likevel har 30% igjen. Men en lading opp til full så er vel allt i rute igjen. Ellers har det vel blitt sakt i Tesla videoene at lfp degraderer mye raskere enn de andre ned til 90% og så går det mye saktere enn vanlig derifra. Etter noen år er lfp degredasjonen igjen minst av de ulike kjemien.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

Jeg får vel kanskje motsi meg selv med å peke på memory effekten som gjelder for lfp. Da bør det vel helst lades ut så langt ned det går og lades opp til fullt igjen. Da spørs det vel om ikke det var like greit med de øvrige lithium kjemiene og 20-80% lading som jeg er vant med. Hjelper lite om batteriet tåler 3 ganger så mange ladesykluser om det knapt har gjenstående kapasitet. Regner med det greier å levere 70% innenfor 160000km, men det gjør jo alle.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Electric cars in Norway

#20
Bjørn Nyland testet jo to TM3 som hadde minimalt redusert batteri...blant annet den på bildet.... så dette går bra..... BYD sine blade derimot....de kan jeg lite om men tenker at det å pakke batteriene så tett som blade....det kan i seg selv være en årsak, eller?

Det blir derfor spennende å følge med fremover på denne batteri teknologien..... og dette jeg leste her var interessant: https://www.dnkpower.com/what-is-blade-battery/

Men jeg ser at når Byd skriver dette under på hjemmesiden sin så antar jeg at RSA og BYD ønsker null oppmerksomhet om denne brannen....og at RSA, de ikke kommer til informere mer om brannen og ev i en senere årsaksrapport og det er isåfall trist.

Og jeg mener det generelt sett er alt for mye hemlighold i bransjen rundt bilbranner.

Vi vet jo at elbiler brenner mye mindre enn fossil biler....hvorfor da denne «hysj hysj» holdningen fra bransjen? Merkelig!

Mener å huske jeg så ved et annen bilbrann tilfelle at brannvesen selv som da laget en rapport så jeg håper det kommer en årsaksrapport fra brannen fra det lokale brannvesenet om denne spesifikke brannen.

Men ser på Reddit at det er flere branntilfeller hos BYD:

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/fans-take-byd-task-recall-confusion-clouds-chinese-ev-makers-image-2022-06-30/

Kopi:
«.......of Market Regulation (SAMR) announced a recall of 9,663 Tang DM-i cars saying a defect in the battery pack could cause fires.»

https://www.reddit.com/r/cars/comments/12y88k7/byd_blade_ev_batteries_catching_fire/

Kopi fra BYD sin norske hjemmeside om batteriteknologien:

«Nail penetration testen regnes som en av de beste måtene å teste batteriets termiske egenskaper. Hensikten er å simulere en intern kortslutning av batteriet. Dette er vanligvis forårsaket av ytre skarpe metalliknende gjenstander som trenger inn i batteriet (for eksempel ved en trafikkulykke). Blade-batteriet besto testen uten å avgi røyk eller brann. Overflatetemperaturen lå på kun 30 til 60°C.»

https://byd.no/blade-batteriteknologi/

Håkon77

Den TM3 i videoen har ikke lfp batteri. Jeg kjører 22mil 10-12 dager i måneden før jeg bytter til tog. Det blir 10-12 dager med lading til 100% med lfp vs 10-12 dager med lading fra 20%-80% med NCM. Spørsmålet er hvor mye dette vil ta på batteriet og om jeg vil kunne ha en brukbar bil i 10år? Det hjelper lite å ha tusenvis av sykluser igjen etter 7år om den ikke har rekkevidden lenger.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA