Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

40 eller 32A vern for 22kW? 5G6mm vs 5G10?

Startet av Model Y, mandag 15. november 2021, klokken 15:54

« forrige - neste »

Model Y

Så det er en hovedsikring, «forankoblet vern» ute ved måleren på 63A.
Kabel inn går så til et 40A overbelastningsvern inne i sikringsskapet.
Alt er koblet i dette sikringsskapet. Sånn sett skjønner jeg ikke hvorfor de ikke trakk rør til elbillader til skapet ute isteden, vekk fra sikringsskapet inne. Men det er vel bare meg...

Så jeg skjønner ikke helt logikken - overbelastningsvernet inne vil jo begrense meg til 40A uansett...? 

Model Y

#16
Hvordan er reglene for overbelastningsvern foran elbilladers vern?
Jeg bare tenkte om 40A overbelastningsvern kunne stått for seg selv (mot husets sikringer) og at elbilladerens 40A automatsikring kunne stått koblet ved siden av.

Får spørre elektriker hva som er tenkt her. Selv om sannsynligheten er liten for at jeg vil bruke alle 40A, så blir det jo idiotisk hvis jeg har 63A foran...

(Nå forsvinner vel uansett ekstraavgiften der til nyttår).

Det må vel ellers et overspenningsvern inn foran elbillader også så vidt jeg har forstått det.

Grosor

Det vernet ute på 63A er et kortslutningsvern som beskytter kabelen inn til sikringsskapet ditt.

Du kan gå fra tks skapet ute til elbillader, men kursen kan ikke være større enn at ny OV til elbillading pluss OV inne i sikringsskapet overstiger de 63A på KV. I praksis maks 20A til elbillading og etter min mening (og erfaring) mer enn nok effekt, selv til to biler. 16A som du har fått anbefalt er også nok.

Regner med du allerede har et overspenningsvern ute i tks skapet og kanskje et inne også om det er langt mellom skapene.

Model Y

Er bare et ute. Er kanskje 5 meter kabel mellom de to.

Men sånn sett - burde ikke overbelastningsvern være 63A i skapet inne også?
Ser jo at det er mer enn nok, men ønsker å ha mulighet til å dra 22kW ut av den laderen hvis jeg kan.

Grosor

Vernet ute er større for å oppnå selektivitet mellom vernene.

Du kunne kanskje hatt 50A i sikringsskapet, men med 40A har du allerede over 27kW tilgjengelig og det bør være mer enn nok i en moderne bolig...

Hvis elektriker bytter til 50A OV inne og setter inn en 32A eller 40A kurs til lading har du mulighet til å lade 22kW og fortsatt 7kW igjen til å drive huset. Det bør ikke bli noe problem, men klart det kan skje at du overbelaster selv en 50A OV på denne måten.
Med en easee lader kan du ha en equalizer og på den måten sikre mot overlast på anlegget.

Du får høre hva elektriker synes, ikke sikkert de ønsker å gjøre det.

Model Y

Sant.
Men hva er da grunnen til at det er satt opp kun 40A overbelastningsvern? Er det fordi det er lite sannsynlig at man bruker mer?
Jeg bare tenker det da ville vært fornuftig å ta ned hovedsikringen også (iallefall per dagens nettleie med 2300,- vs 5300,-).

Tenker jeg bare hører hva de har tenkt. Jeg ser jo selvsagt at det vil være ytterst få ganger vi trenger 22kW lading, men neste bil jeg kjøper vil ha muligheten for det. Er jo greit å kunne fra mye i de timene på natta det er billigst.

Grosor

Ja, 40A på 400V TN tenker jeg er et romslig dimensjonert anlegg i en moderne bolig.

Model Y

Joda, men det er mest irriterende fordi at jeg betaler 300,- ekstra i måneden for å ha 63A, som huset tydeligvis ikke kan trekke.
Sånn sett vil jo den nye nettleiemodellen kanskje komme til min fordel.

Model Y

Fikk klart opp litt i det her nå.
Det er overbelastningsvernet i sikringsskapet som gjelder - vi har 40A "hovedsikring".

Mao. det er feilrapportert til netteier.

Ellers virker det som elektriker ønsker å sette inn en 32A sikring, ikke 40A.

Med tanke på hvor sjeldent den vil belastes 100% på 32A, så er det kanskje greit uansett. Og det blir kanskje mer riktig i forhold til at MR Flex 5G6 takler maks 38A.

Model Y

Sitat fra: Grosor på lørdag 18. desember 2021, klokken 13:34
Sikker på at du ikke har 40A hovedsikring og en 63A jordfeilbryter forankoblet hele installasjonen?

Dette er nok korrekt. Så det viser seg at det er feil innmeldt til netteier.

Takk for svar!

Model Y

Sitat fra: Grosor på søndag 19. desember 2021, klokken 14:29
Det vernet ute på 63A er et kortslutningsvern som beskytter kabelen inn til sikringsskapet ditt.

Du kan gå fra tks skapet ute til elbillader, men kursen kan ikke være større enn at ny OV til elbillading pluss OV inne i sikringsskapet overstiger de 63A på KV. I praksis maks 20A til elbillading og etter min mening (og erfaring) mer enn nok effekt, selv til to biler. 16A som du har fått anbefalt er også nok.

Regner med du allerede har et overspenningsvern ute i tks skapet og kanskje et inne også om det er langt mellom skapene.
Du har helt rett.

Så da er det vel feil innmeldt til netteier, da mitt overbelastningsvern kun er 40A, altså det som er inne i sikringsskapet.

Da har jeg noen tusenlapper til gode hos netteier. Det samme gjelder nok naboene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA