Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri nøkkel

Startet av Morten L, søndag 14. november 2021, klokken 20:42

« forrige - neste »

Morten L

Fikk melding om lavt batterinivå på nøkkel. Er dette vanlig etter kun 1,5 år? Hva skjer hvis batteriet går ut, er jo en nøkkel i fjernkontrollen, men hvor skal den inn? Og starter bilen uten at nøkkel er aktiv?

Orbit

Jeg fikk varsel etter to år. Det er kortere levetid enn jeg har hatt på andre biler, så det virker som Audi-nøklene er litt "pratsomme". Bytt batteri på begge nøkler når du er i gang. Vår reservenøkkel (som er lite brukt) hadde ikke så mye mer spenning på nøkkelbatteriet enn hovednøkkelen.

Det er mekanisk lås på førerdøren, se bilde nedenfor figur 23. Du må etterpå dra håndtaket litt lenger ut enn vanlig for å åpne døren når den er låst opp mekanisk. De andre dørene kan ikke låses opp utenfra, men du kan aktivere manuell låsing med samme nødnøkkel (før du lukker døren, figur 24) for å kunne gå fra bilen.

For å starte bilen med strømløs nøkkel, må den holdes mot nøkkelsymbolet i forkant av koppholderen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Morten L

Dette må gjøres av forhandler da?

Orbit

Du kan bytte batteri selv. Det kan være litt plundrete å finne låsetappen for å åpne lokket første gang. Batteriet er et standard CR2032, som du får tak i overalt hvor elektronikk selges. Selv matbutikker har ofte dette på hylla.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

Tips jeg fikk fra Møller.

Når batteriet er ute av nøkkelen, så kan det være lurt å trykke på knappene for å tømme kretser for strøm, før nytt batteri settes inn igjen.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Morten L

Takk for tips. Byttet batteri nå, men hvordan resettes varselet i bilen? Ikke akkurat intuitivt.

Orbit

Varselet forsvinner etter litt tid, dvs et par-tre turer hvor den har sett stabilt bra batteri. Dette for å unngå at et batteri som ikke er byttet men f.eks. har blitt litt varmere (og bedre) feiltolkes som et nytt batteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kimedic

Sitat fra: Orbit på mandag 15. november 2021, klokken 16:44
Varselet forsvinner etter litt tid, dvs et par-tre turer hvor den har sett stabilt bra batteri. Dette for å unngå at et batteri som ikke er byttet men f.eks. har blitt litt varmere (og bedre) feiltolkes som et nytt batteri.

Dette prøvde jeg uten hell. Eneste som fjernet feilmeldinga var å ta ut det nye batteriet, trykke på knappene x antall ganger, å sette inn på nytt.
2020 e-tron 50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA