Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Tesla-laderen stå ute i allslags vær?

Startet av harelabb, søndag 14. november 2021, klokken 17:20

« forrige - neste »

harelabb

Vurder å kjøpe Tesla-laderen til hytta, og å montere denne på utsiden.
Tåler denne å stå ute i allslags (vestlands-)vær, med kabelen montert?

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

harelabb


RJK

Det stod to slike på veggen til trebygget rett etter "bommen" ved Nordkapp-platået, da jeg var der i sommer. Skulle tro Tesla da stolte  på at de ville tåle det, selv om det var et prøveprosjekt, og usikkert hvor lenge de skulle stå der. Men er jo ganske værhardt der på toppen om vinteren.

Dessverre for meg var de merket "Tesla Only" med rød bakgrunnsfarge, og jeg fikk de ikke til å fungere med min Kona. Da jeg var på toppen, hadde jeg i forventet rekkevidde igjen, godt kortere enn avstanden til Ishavsveien-laderen i Honningsvåg, men pga mye nedoverbakke, kom jeg frem til laderen med tilnærmet samme rekkevidde som jeg forlot toppen med.

Jeg kan ikke si jeg var veldig bekymret, men når det var ladere der, og ingen av Teslaene (eierne altså) så ut til å bry seg, var det jo dumt å ikke få lov å fylle på littegranne. Synes jo det var litt dumt at de ikke satte krav om at de i tilfelle måtte sette minst en (tredje lader?) til å være åpent tilgjengelig, for at Tesla skulle få lov å sette de opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 15. november 2021, klokken 02:26
Det stod to slike på veggen til trebygget rett etter "bommen" ved Nordkapp-platået, da jeg var der i sommer. Skulle tro Tesla da stolte  på at de ville tåle det, selv om det var et prøveprosjekt, og usikkert hvor lenge de skulle stå der. Men er jo ganske værhardt der på toppen om vinteren.

Dessverre for meg var de merket "Tesla Only" med rød bakgrunnsfarge, og jeg fikk de ikke til å fungere med min Kona. Da jeg var på toppen, hadde jeg i forventet rekkevidde igjen, godt kortere enn avstanden til Ishavsveien-laderen i Honningsvåg, men pga mye nedoverbakke, kom jeg frem til laderen med tilnærmet samme rekkevidde som jeg forlot toppen med.

Jeg kan ikke si jeg var veldig bekymret, men når det var ladere der, og ingen av Teslaene (eierne altså) så ut til å bry seg, var det jo dumt å ikke få lov å fylle på littegranne. Synes jo det var litt dumt at de ikke satte krav om at de i tilfelle måtte sette minst en (tredje lader?) til å være åpent tilgjengelig, for at Tesla skulle få lov å sette de opp.

Ja, blir jo spennende å se hvor lang tid det går før alle får lade på Tesla-stasjoner i Norge.
Ser ikke noen Tesla-ladere på kartet utenom de 3 i Honningsvåg - ikke engang destinasjonsladere...kanskje de har flyttet de?
Er vel ikke lenger enn 3,3km fra Nordkapp-platået til InCharge sine hurtigladere i Honningsvåg.....

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=71.24688908557955%2C26.58100858834587%2C70.85405640294285%2C24.183991649570093&zoom=10&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination%20charger%2Cbodyshop%2Cparty&location=Honningsvagnosupercharger

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-honningsvag-honningsvag-supercharger/63gjyz
Tesla Model Y                         2021-

Hideyowife

Litt off topic men stemmer det at Gen 3 laderen fortsatt ikke kommer med innebygget B-vern?
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

jlan

Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:15
Litt off topic men stemmer det at Gen 3 laderen fortsatt ikke kommer med innebygget B-vern?
Den kommer med "Innebygd RCD Type A + DC 6 mA-beskyttelse", Det skal være bedre enn B-vern, en trenger altså ikke B-vern utenom, og den vil heller ikke skape problemer på en kurs med A-vern.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hideyowife

Sitat fra: jlan på mandag 15. november 2021, klokken 16:23
Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:15
Litt off topic men stemmer det at Gen 3 laderen fortsatt ikke kommer med innebygget B-vern?
Den kommer med "Innebygd RCD Type A + DC 6 mA-beskyttelse", Det skal være bedre enn B-vern, en trenger altså ikke B-vern utenom, og den vil heller ikke skape problemer på en kurs med A-vern.

Ganske gresk for en som ikke er elektriker. Leste manual på engelsk og norsk. Den engelske fikk jeg inntrykk av at den hadde "b-vern" mens den norske manualen listet at den ikke har det. Vi har idag en KEBA boks som har dette innebygget. Planlegger å bytte den ut siden vi nå har 2 biler med Type 2 lading. Boks uten dette integrert er uaktuelt for å si det sånn. Jeg kan da med god samvittighet bestille en ny Tesla lader og få den montert uten no mer mikk makk? Er 3 ledere og konfig så er den klar  :D
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

jlan

#8
Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:31
Er 3 ledere og konfig så er den klar  :D
Ja, dvs. antall ledere varierer jo, etter om det er 1-fase. 3-fase, IT, TN . Og så må dette oppfylles:
Sitat fra:  https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
• For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring.
• For installasjoner utendørs må det brukes vanntette kapslinger rundt inngangsledninger i ledningsboksen.
...
• Wall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:31
Sitat fra: jlan på mandag 15. november 2021, klokken 16:23
Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:15
Litt off topic men stemmer det at Gen 3 laderen fortsatt ikke kommer med innebygget B-vern?
Den kommer med "Innebygd RCD Type A + DC 6 mA-beskyttelse", Det skal være bedre enn B-vern, en trenger altså ikke B-vern utenom, og den vil heller ikke skape problemer på en kurs med A-vern.

Ganske gresk for en som ikke er elektriker. Leste manual på engelsk og norsk. Den engelske fikk jeg inntrykk av at den hadde "b-vern" mens den norske manualen listet at den ikke har det. Vi har idag en KEBA boks som har dette innebygget. Planlegger å bytte den ut siden vi nå har 2 biler med Type 2 lading. Boks uten dette integrert er uaktuelt for å si det sånn. Jeg kan da med god samvittighet bestille en ny Tesla lader og få den montert uten no mer mikk makk? Er 3 ledere og konfig så er den klar  :D
Det er fordi det er en jobb for elektrofagfolk, det er dette de har utdanning og fagbrev for. TWC gen 3 har ikke jordfeilvern type-B, men det er det ikke behov for siden den filter som filtrerer bort likestrøms-jordfeil som kan sette et jordfeilvern type A ut av spill. TWCen kan derfor kobles til en kurs med et slik jordfeilven uten problemer.
En elektriker med Tesla-avtale skal kjenne TWC gen 3 og hva som kreves: https://www.tesla.com/no_NO/support/find-electrician
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: harelabb på søndag 14. november 2021, klokken 17:20
Tåler denne å stå ute i allslags (vestlands-)vær, med kabelen montert?
En TWC har alltid kabelen montert.
Jeg har bygd et lite tak over min selv om jeg bare bor i værsnille Oslo. Skader ikke å ta litt godt vare på denslags:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. november 2021, klokken 15:10
Sitat fra: RJK på mandag 15. november 2021, klokken 02:26
Det stod to slike på veggen til trebygget rett etter "bommen" ved Nordkapp-platået, da jeg var der i sommer. Skulle tro Tesla da stolte  på at de ville tåle det, selv om det var et prøveprosjekt, og usikkert hvor lenge de skulle stå der. Men er jo ganske værhardt der på toppen om vinteren.

Dessverre for meg var de merket "Tesla Only" med rød bakgrunnsfarge, og jeg fikk de ikke til å fungere med min Kona. Da jeg var på toppen, hadde jeg i forventet rekkevidde igjen, godt kortere enn avstanden til Ishavsveien-laderen i Honningsvåg, men pga mye nedoverbakke, kom jeg frem til laderen med tilnærmet samme rekkevidde som jeg forlot toppen med.

Jeg kan ikke si jeg var veldig bekymret, men når det var ladere der, og ingen av Teslaene (eierne altså) så ut til å bry seg, var det jo dumt å ikke få lov å fylle på littegranne. Synes jo det var litt dumt at de ikke satte krav om at de i tilfelle måtte sette minst en (tredje lader?) til å være åpent tilgjengelig, for at Tesla skulle få lov å sette de opp.

Ja, blir jo spennende å se hvor lang tid det går før alle får lade på Tesla-stasjoner i Norge.
Ser ikke noen Tesla-ladere på kartet utenom de 3 i Honningsvåg - ikke engang destinasjonsladere...kanskje de har flyttet de?
Er vel ikke lenger enn 3,3km fra Nordkapp-platået til InCharge sine hurtigladere i Honningsvåg.....

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=71.24688908557955%2C26.58100858834587%2C70.85405640294285%2C24.183991649570093&zoom=10&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination%20charger%2Cbodyshop%2Cparty&location=Honningsvagnosupercharger

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-honningsvag-honningsvag-supercharger/63gjyz
Ja, ser de ikke i findus-kartet engang, og var heller ikke markert i Chargefinder tror jeg, men hadde lest det et sted. Markert rød ring rund bygget der disse står/sto, laderne er på "nordsiden" mot selve platået.. Vil jo tippe de fremdeles står der, men siden de er til testing, er de vel ikke markedsført.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 15. november 2021, klokken 02:26
.... Synes jo det var litt dumt at de ikke satte krav om at de i tilfelle måtte sette minst en (tredje lader?) til å være åpent tilgjengelig, for at Tesla skulle få lov å sette de opp.
Etablering av destinasjonsladere er en avtale mellom eier av stedet og Tesla. Som regel er det eier som på eget initiativ søker Tesla om å sette opp disse. Jeg tror Tesla leverer TWCen gratis, mot at eier sørger for montasje via kvalifisert Tesla-elektriker, samt drift av systemet i ettertid, som strøm, vedlikehold mm.
Hvem var det du tenkte skulle kreve at en av dem er åpne for alle? Tesla eller Nordkapphallen?
Det er vel bare Nordkapphallen som bestemmer hvilke ladepunkter de ønsker å tilby.
https://www.tesla.com/no_NO/charging-partners
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:19
Sitat fra: RJK på mandag 15. november 2021, klokken 02:26
.... Synes jo det var litt dumt at de ikke satte krav om at de i tilfelle måtte sette minst en (tredje lader?) til å være åpent tilgjengelig, for at Tesla skulle få lov å sette de opp.
Etablering av destinasjonsladere er en avtale mellom eier av stedet og Tesla. Som regel er det eier som på eget initiativ søker Tesla om å sette opp disse. Jeg tror Tesla leverer TWCen gratis, mot at eier sørger for montasje via kvalifisert Tesla-elektriker, samt drift av systemet i ettertid, som strøm, vedlikehold mm.
Hvem var det du tenkte skulle kreve at en av dem er åpne for alle? Tesla eller Nordkapphallen?
Det er vel bare Nordkapphallen som bestemmer hvilke ladepunkter de ønsker å tilby.
https://www.tesla.com/no_NO/charging-partners
Det sier seg vel selv at jeg mener de som driver bygningsmassen på stedet.

Som sagt, Tesla satte de opp for test, så hvor lang tid de skulle stå, vet ikke jeg. Jeg regner med at Tesla dermed også besørget utstyr og installasjon.

Nettopp fordi det var for test, tenker jeg at de ikke tenkte mer på å stille slike krav, men bare var happy for muligheten. Men om Tesla ønsker at de står der mer permanent, så har de kanskje videreformidlet mitt ønske om å sørge for at de vil ha noen ladere tilgjengelige også for andre, slik bl.a. endel hoteller krever.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA