Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dundret rett inn i veisperringene: – Skremmende

Startet av Motorwatt, lørdag 13. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:03
Sitat fra: OlaM på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:50
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:09
En til tirsdag 30/11.

Og å si at det er "ene og alene førers feil" er litt for enkelt. AP - løsningen er for bra i vanlig bruk slik at bilen selv gir inntrykk av at dne er mer kapabel enn den er, og det gjør at samspillet mellom fører og bil skaper en viss forventning. Så det er også et problem med hva bilen tillater fører å tro, i tillegg til at det er førers plikt å kjøre forsvarlig.

Er det noen nyhetssak på denne?

paywall:
https://www.tb.no/bildelene-la-strodd-etter-ulykken-pa-e18-utrolig-nok-sa-det-ut-som-om-det-gikk-bra-med-foreren/s/5-76-1690151

Sitat fra: TB.no
Personbil snurret rundt og kolliderte i autovern.
For abonnenter

Klokken 22.39 tirsdag rykket mannskapene ved stasjon Kopstad ut etter melding om trafikkulykke ved Botnetunnelen, E18 nordgående, Holmestrand.

– En bil har dundret inn i dekkene som er en del av varslingen og sikringen ved innsnevringen til et felt i forbindelse med veiarbeidene. Utrolig nok så det tilsynelatende ut som om det gikk bra med føreren, sier brannmester Thomas Nordby.

Det er Vestfold Interkommunale Brannvesen som omtaler hendelsen på sine Facebook-side.

– Dekkene har flyttet seg 40–50 meter etter sammenstøtet og bildeler ligger spredt over et stort område. Bilen endte snaue 100 meter inne i tunnelen før den stoppet, forteller brannmesteren.

Veien ble stengt som følge av hendelsen.

– Vi var første nødetat på stedet, fikk kontakt med fører og klarlagt at andre personer ikke var involvert. Vi sikret skadestedet og tok strømmen på elbilen, avslutter han.

Alle airbager på bilen ble utløst, fører ble tatt med i ambulanse til sjekk etter høyhastighetsulykken.

Det er en blå eller grå Tesla Model X. Vanskelig å se fra bildet om det er en AP1 eller AP2+ bil
Mulig jeg er blind, men hvor står det at AP ble brukt?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OlaM

Helt grei nyansering det. Er ikke sikkert den var på AP. Kan hende han var distrahert av TSLA-kursen på infotainment-browseren, eller var kollapset i latterkrampe pga fjertelydene.
'21 3LR

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: kodax på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:03
Sitat fra: OlaM på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:50
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:09
En til tirsdag 30/11.

Og å si at det er "ene og alene førers feil" er litt for enkelt. AP - løsningen er for bra i vanlig bruk slik at bilen selv gir inntrykk av at dne er mer kapabel enn den er, og det gjør at samspillet mellom fører og bil skaper en viss forventning. Så det er også et problem med hva bilen tillater fører å tro, i tillegg til at det er førers plikt å kjøre forsvarlig.

Er det noen nyhetssak på denne?

paywall:
https://www.tb.no/bildelene-la-strodd-etter-ulykken-pa-e18-utrolig-nok-sa-det-ut-som-om-det-gikk-bra-med-foreren/s/5-76-1690151

Sitat fra: TB.no
Personbil snurret rundt og kolliderte i autovern.
For abonnenter

Klokken 22.39 tirsdag rykket mannskapene ved stasjon Kopstad ut etter melding om trafikkulykke ved Botnetunnelen, E18 nordgående, Holmestrand.

– En bil har dundret inn i dekkene som er en del av varslingen og sikringen ved innsnevringen til et felt i forbindelse med veiarbeidene. Utrolig nok så det tilsynelatende ut som om det gikk bra med føreren, sier brannmester Thomas Nordby.

Det er Vestfold Interkommunale Brannvesen som omtaler hendelsen på sine Facebook-side.

– Dekkene har flyttet seg 40–50 meter etter sammenstøtet og bildeler ligger spredt over et stort område. Bilen endte snaue 100 meter inne i tunnelen før den stoppet, forteller brannmesteren.

Veien ble stengt som følge av hendelsen.

– Vi var første nødetat på stedet, fikk kontakt med fører og klarlagt at andre personer ikke var involvert. Vi sikret skadestedet og tok strømmen på elbilen, avslutter han.

Alle airbager på bilen ble utløst, fører ble tatt med i ambulanse til sjekk etter høyhastighetsulykken.

Det er en blå eller grå Tesla Model X. Vanskelig å se fra bildet om det er en AP1 eller AP2+ bil
Mulig jeg er blind, men hvor står det at AP ble brukt?
Står ingen steder det, og var vel ikke det jeg sa heller, bare at jeg ikke kunne se om det var en bil med AP1 eller AP2+hardware ut fra bildet.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Motorwatt

Så har det skjedd igjen. Denne gang ved Holmestrand på E18:


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RonnyØ

Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juni 2022, klokken 07:44
Så har det skjedd igjen. Denne gang ved Holmestrand på E18:



Kjenner det kribler litt når du kjører med vinterdekk i juni...

THE

Jeg skulle også til å nevne vinterdekk. Det var jo en nyhetssak for noen dager siden om at vinterdekk er livsfarlige på sommerføre. Det er vel uansett ikke vinterdekkene som er årsaken til at det har gått galt her. Helt ufattelig at det går an å kjøre inn i ei veisperring på denne måten. På motorvei varsles veiarbeid med skilting, blinkende lys og piler, redusert hastighet osv. i veldig god tid før den fysiske hindringen. Det er skummelt mange uoppmerksomme sjåfører ute på veien, uavhengig av hvilket bilmerke de kjører, men det har vært urovekkende mange liknende Tesla-saker den siste tiden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Førerkortet røyk. Nesten så jeg kan si "heldigvis".

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

VoltWay

Er vel fort heldig bare å ha overlevd en sånn ulykke, men det er blitt noen av disse i det siste. Det er selvsagt ikke dekkene som er problemet når du ender opp på den måten på tørre veier.

Sovnet, sett på telefonen eller noe sånt. Kan i alle fall ikke ha fulgt med på veien.

geear

Sitat fra: VoltWay på fredag 10. juni 2022, klokken 09:45
Er vel fort heldig bare å ha overlevd en sånn ulykke, men det er blitt noen av disse i det siste. Det er selvsagt ikke dekkene som er problemet når du ender opp på den måten på tørre veier.

Sovnet, sett på telefonen eller noe sånt. Kan i alle fall ikke ha fulgt med på veien.
Hvordan ressonerer du deg frem til at dekkene selvsagt ikke er problemet her?

Uavhengig av om det er uoppmerksomhet, søvn eller autopilot som er årsaken til at situasjonen oppstod i utgangspunktet, så kan fører ha oppdaget hindringen og vært nødt til å forsøke seg på unnamanøver eller nødbrems. Da kan piggfrie vinterdekk i 20 grader i 110 km/t, med 2,5 tonn bil, fort ha forårsaket BETYDELIG økt bremselengde. Aner ikke hva slags tall vi snakker om her, men hadde ikke blitt forbauset om det er 30-40 meter ekstra bremselengde. Da er det bare å regne seg frem til hvilken fart den bilen har når en korrekt skodd bil står stille.

VoltWay

Sitat fra: geear på fredag 10. juni 2022, klokken 10:28
Sitat fra: VoltWay på fredag 10. juni 2022, klokken 09:45
Er vel fort heldig bare å ha overlevd en sånn ulykke, men det er blitt noen av disse i det siste. Det er selvsagt ikke dekkene som er problemet når du ender opp på den måten på tørre veier.

Sovnet, sett på telefonen eller noe sånt. Kan i alle fall ikke ha fulgt med på veien.
Hvordan ressonerer du deg frem til at dekkene selvsagt ikke er problemet her?

Uavhengig av om det er uoppmerksomhet, søvn eller autopilot som er årsaken til at situasjonen oppstod i utgangspunktet, så kan fører ha oppdaget hindringen og vært nødt til å forsøke seg på unnamanøver eller nødbrems. Da kan piggfrie vinterdekk i 20 grader i 110 km/t, med 2,5 tonn bil, fort ha forårsaket BETYDELIG økt bremselengde. Aner ikke hva slags tall vi snakker om her, men hadde ikke blitt forbauset om det er 30-40 meter ekstra bremselengde. Da er det bare å regne seg frem til hvilken fart den bilen har når en korrekt skodd bil står stille.
Det kan selvsagt være en del av problemet, men hovedproblemet er at føreren ikke har redusert farten på bilen i så god tid at kvaliteten på dekkene er av mindre betydning. Den hindringen dukket ikke akkurat opp ut av det blå. Kan ikke se fra bildene hvor lange bremsesporene er.

Det kan selvsagt ha dukket opp et dyr i veien eller en annen bil som gjorde at føreren måtte gjøre en unnamanøver. Det finner de vel ut av etter hvert.

Motorwatt

Sitat fra: geear på fredag 10. juni 2022, klokken 10:28
Sitat fra: VoltWay på fredag 10. juni 2022, klokken 09:45
Er vel fort heldig bare å ha overlevd en sånn ulykke, men det er blitt noen av disse i det siste. Det er selvsagt ikke dekkene som er problemet når du ender opp på den måten på tørre veier.

Sovnet, sett på telefonen eller noe sånt. Kan i alle fall ikke ha fulgt med på veien.
Hvordan ressonerer du deg frem til at dekkene selvsagt ikke er problemet her?

Uavhengig av om det er uoppmerksomhet, søvn eller autopilot som er årsaken til at situasjonen oppstod i utgangspunktet, så kan fører ha oppdaget hindringen og vært nødt til å forsøke seg på unnamanøver eller nødbrems. Da kan piggfrie vinterdekk i 20 grader i 110 km/t, med 2,5 tonn bil, fort ha forårsaket BETYDELIG økt bremselengde. Aner ikke hva slags tall vi snakker om her, men hadde ikke blitt forbauset om det er 30-40 meter ekstra bremselengde. Da er det bare å regne seg frem til hvilken fart den bilen har når en korrekt skodd bil står stille.
Her tror jeg ditt resonnement er helt riktig. Vi snakker nok om MINST 30-40 meter, hvilket vil si nærmere 10 billengder. Bremsesporene ser også litt merkelige ut, men her må det vel eksperter til.

Kjører ofte denne strekningen, og en Tesla under 120 km/t er en sjeldenhet på E18.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Det er vel slike ulykker som kan føre til at AP potensielt blir forbudt dersom myndigheter mener at funksjonen medfører at brukerne blir for uoppmerksomme: https://electrek.co/2022/06/09/tesla-autopilot-is-threatened-by-nhtsa-as-investigation-gets-closer-to-recall/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juni 2022, klokken 10:57

Her tror jeg ditt resonnement er helt riktig. Vi snakker nok om MINST 30-40 meter, hvilket vil si nærmere 10 billengder. Bremsesporene ser også litt merkelige ut, men her må det vel eksperter til.

Kjører ofte denne strekningen, og en Tesla under 120 km/t er en sjeldenhet på E18.
Helt enig. Livsfarlig med vinterdekk nå. Men ser da ofte nok Teslaer under fartsgrensen på E18.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Dette er jo ikke første av disse ulykkene - og sikkert ikke den siste heller.

Jeg har sett en slik lignende ulykke live - sjåføren fulgte ikke med og bilen raste inn i veisperring som bilen tydeligvis ikke så.  Det var helt surrealistisk å oppleve. Jeg tror et av problemene her er at systemet i perioder fungerer så bra at sjåføren tror det fungerer bedre enn det i realiteten gjør. Så det inviterer på en måte sjåføren til å stole på systemet - men det er som alt annet av software - full av bugs. Og det bør håndteres som deretter også.

Navnet Tesla omtaler systemet på  "Autopilot" - burde forbys i all markedsføring - det er nemlig helt misvisende og villedende. Og det bygger en illusjon om at det er bedre enn det faktisk er. Dermed "lures" faktisk sjåføren til gradvis å stole på systemet - og det går dessverre ikke alltid så bra.

Når det er sagt - det er sjåføren alene som er ansvarlig - men jeg mener også at det Tesla driver med er villedende markedsføring. At man får lov til dette i USA er en ting - men i Europa burde man rett og slett sette ned foten og kalle systemet kjøreassistent eller noe i den duren.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 10. juni 2022, klokken 15:23
...men det er som alt annet av software - full av bugs. Og det bør håndteres som deretter også.
Jeg tror som oftest det er snakk om manglende funksjonalitet/uferdig programvare enn bugs. To helt ulikt ting, selv om resultatet kan være det samme.
Sitat fra: hELgenen på fredag 10. juni 2022, klokken 15:23
Navnet Tesla omtaler systemet på  "Autopilot" - burde forbys i all markedsføring - det er nemlig helt misvisende og villedende.
Vel, alle som kjenner opphavet til navnet og hva den opprinnelige autopiloten (fra flyindustrien) var beregnet på så ved de at den kun er designet til å holde samme høyde, kurs og fart. Teslas systemer gjør jo mye mer enn det. Å påstå at bruken av ordet Autopilot gjør til at mange utvikler for stor tiltro til systemet tror jeg er totalt misforstått og skivebom.
Sitat fra: hELgenen på fredag 10. juni 2022, klokken 15:23

Og det bygger en illusjon om at det er bedre enn det faktisk er. Dermed "lures" faktisk sjåføren til gradvis å stole på systemet - og det går dessverre ikke alltid så bra.
Det er en kjent effekt at mennesker utvikler for stor tiltro til systemer som fungerer godt. Menneskene er således svært enkle å overtale til å stole på teknologi. Navnet og hva du fortelles i forkant er underordnet, når hjernen din overbeviser seg selv til å stole på noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA