Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dundret rett inn i veisperringene: – Skremmende

Startet av Motorwatt, lørdag 13. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

Motorwatt

Hvis man kjører mot en tydelig veisperring i 110 km/t så kan man under alle omstendigheter ikke stole på noe annet enn seg selv. Man sitter vel ikke og venter på at bilen skal stoppe eller svinge? Vedder på at det her er en distraksjon som er årsaken, og da er det veldig nærliggende å skylde på skjermen. Løsningen som kan tvinge seg frem er at skjermene får betydelig reduserte funksjoner når bilen er i fart.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Gjør Tesla noe aktivt for å se på disse ulykkene? Synes det er alt for mange av dem. Volvo og Toyota gikk vel en periode hver ulykke etter i sømmene. Vet ikke hvordan det er nå,men arbeider Tesla aktivt med innsamling av både egne data og data fra Politi,vegvesen osv? Slike ulykker er i mine øyne komplett,fullstendig unødvendige og ville trolig aldri skjedd dersom AP ikke eksisterte. I så måte burde en jo kunne tvangs skru av AP helt der veiarbeid foregår. F.eks dersom en enes om et felles signal/skilt som skal kunne brukes til skru av all AP..en slags AP fri sone..
Både veimyndigheter og produsenter burde være interessert i en løsning som kunne fjerne/skru av selvkjørende funksjoner og på den måten tvinge frem årvåkenhet hos sjåføren på visse strekninger

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen


daktari

Fordi https://insideevs.com/news/533018/tesla-autopilot-attentiveness-study-results/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457521003791

Conclusion

Visual behavior patterns change before and after AP disengagement. Before disengagement, drivers looked less on road and focused more on non-driving related areas compared to after the transition to manual driving. The higher proportion of off-road glances before disengagement to manual driving were not compensated by longer glances ahead.

Det er altså dokumentert at folk følger mindre med på veien når de bruker Autopilot.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Men er ikke løsningen da å skru det hele av? Mao,med en gang skiltet dukker opp...masse lyd og alarmer og av med AP? Det ville jo trolig hjulpet mye på disse tulle ulykkene der AP er aktiv og bilen kjører inn i en sone med veiarbeid

jkirkebo

Sitat fra: jlan på lørdag 13. november 2021, klokken 17:09
Det kan ikke unnskyldes å ikke følge med, men jeg har merket meg at autopilot reagerer ganske dårlig på felt som har markert en brå forskyvning med kjegler, altså selv om ikke feltet avsluttes, men bare flyttes til siden midlertidig. Den holder litt for lenge på den opprinnelige stripemarkeringen. Det at den ikke reduserer farten etter fartsgrense på motorvei er også noe som kan øke skadene i en slik situasjon.

Ja, det med fartsgrense på motorvei er litt håpløst. Skjønner ikke hvorfor det er slik? Dette må de jo fikse om FSD noensinne skal bli brukbart.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daktari

Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. november 2021, klokken 19:39
Men er ikke løsningen da å skru det hele av? Mao,med en gang skiltet dukker opp...masse lyd og alarmer og av med AP? Det ville jo trolig hjulpet mye på disse tulle ulykkene der AP er aktiv og bilen kjører inn i en sone med veiarbeid
Jepp. ID.4 med 2.3 viser jo varsel om andre skilt nå, så Tesla burde få til det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. november 2021, klokken 21:34
Sitat fra: jlan på lørdag 13. november 2021, klokken 17:09
Det kan ikke unnskyldes å ikke følge med, men jeg har merket meg at autopilot reagerer ganske dårlig på felt som har markert en brå forskyvning med kjegler, altså selv om ikke feltet avsluttes, men bare flyttes til siden midlertidig. Den holder litt for lenge på den opprinnelige stripemarkeringen. Det at den ikke reduserer farten etter fartsgrense på motorvei er også noe som kan øke skadene i en slik situasjon.

Ja, det med fartsgrense på motorvei er litt håpløst. Skjønner ikke hvorfor det er slik? Dette må de jo fikse om FSD noensinne skal bli brukbart.
De har nok bedre skiltgjenkjenning i FSD-beta enn jeg opplevde i vinter, men den er jo trent for amerikanske skilt... EU-versjonen er jo direkte ustabil på fartsgrense.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 13. november 2021, klokken 22:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. november 2021, klokken 19:39
Men er ikke løsningen da å skru det hele av? Mao,med en gang skiltet dukker opp...masse lyd og alarmer og av med AP? Det ville jo trolig hjulpet mye på disse tulle ulykkene der AP er aktiv og bilen kjører inn i en sone med veiarbeid
Jepp. ID.4 med 2.3 viser jo varsel om andre skilt nå, så Tesla burde få til det.

Om en i tillegg får et forbud mot AP i soner der veiarbeid er skiltet så må jo også produsentene bruke litt ekstra energi for å løse dette. Å kjøre med AP eller senere FSD i soner der folk arbeider i veien burde jo være ulovlig? Denne type ulykke er den eneste jeg kjenner til som tilsynelatende har økt i omfang ettersom bilene blir sikrere.

Jeronan

#25
Sigh. After years of this happening, are we still surprised about this?

There are so many people on the road that shouldn't even have a drivers license, let alone be allowed to use these assist features.

Every day, when I drive I see people browsing there phones while driving.
I see people with 1mil+ NOK expensive cars (Mercedes, BMW, Audi, osv) calling with their phone in their hand, who spend that much money on a fancy car, but cannot be bothered to spend one minute to configure their phone for hands free calling.

Everyone and their grandmother knows by now that the radar of ACC ignores static objects on the road. That your car will crash into the car in front of you at the start of a traffic jam, if it doesn't move. That it will crash into a barrier. Etc, etc.

Yet people are stupid, ignorant, don't bother to read, not willing to inform themselves, ignore all the warnings and just fiddle with their phones or talking with their passenger in such a way they no longer pay attention to the road. All the while driving 100+ km/h on the highway with or without ACC.

This person in question should have his/her driver's license revoked and no longer allowed to drive.


PS. If there is one thing I agree with though, is that calling the drive assist of Tesla "Autopilot" is one of the worst decisions Elon Musk ever made.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 13. november 2021, klokken 17:54
Man kan jo ikke stole på at AP holder seg på veien. Det er jo den vanlige feilslutningen som fører til disse situasjonen.
La meg korrigere det litt. Relativt til andre systemer kan man stole mye mere på at AP holder seg på veien (gitt den typen vei det er snakk om her, fire felts motorvei). Problemet er jo når det blir veiarbeid eller veimerking er slitt helt bort...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. november 2021, klokken 18:16
Løsningen som kan tvinge seg frem er at skjermene får betydelig reduserte funksjoner når bilen er i fart.
Det er nok ikke dumt. Problemet er at passasjer da heller ikke kan betjene skjermen. Kan funke for de bilene med skjerm foran passasjer da. Men det bør da og gjelde for betjening av det meste ikke kritisk funksjonalitet, skjerm eller ikke. Tidligere var det bytte av CD som var den store distraksjonen, og før det kassetter og radiotuning...

Men talestyring funker nå så bra at det burde holde for det meste av musikkspilling og navigasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. november 2021, klokken 14:41
Sitat fra: daktari på lørdag 13. november 2021, klokken 17:54
Man kan jo ikke stole på at AP holder seg på veien. Det er jo den vanlige feilslutningen som fører til disse situasjonen.
La meg korrigere det litt. Relativt til andre systemer kan man stole mye mere på at AP holder seg på veien (gitt den typen vei det er snakk om her, fire felts motorvei). Problemet er jo når det blir veiarbeid eller veimerking er slitt helt bort...
Ergo man kan ikke stole på AP. Man TROR man kan stole på AP, men nope, det er og blir level 2.

Jo bedre AP blir, jo verre blir det for oss å håndtere dette. Jo lenger mellom hver feil, jo mindre beredskap vil man gidde å opprettholde.

Inntil AP er level 3 og "aldri" vil feile.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Jeronan på søndag 14. november 2021, klokken 11:39
Sigh. After years of this happening, are we still surprised about this?

There are so many people on the road that shouldn't even have a drivers license, let alone be allowed to use these assist features.

Every day, when I drive I see people browsing there phones while driving.
I see people with 1mil+ NOK expensive cars (Mercedes, BMW, Audi, osv) calling with their phone in their hand, who spend that much money on a fancy car, but cannot be bothered to spend one minute to configure their phone for hands free calling.

Everyone and their grandmother knows by now that the radar of ACC ignores static objects on the road. That your car will crash into the car in front of you at the start of a traffic jam, if it doesn't move. That it will crash into a barrier. Etc, etc.

Yet people are stupid, ignorant, don't bother to read, not willing to inform themselves, ignore all the warnings and just fiddle with their phones or talking with their passenger in such a way they no longer pay attention to the road. All the while driving 100+ km/h on the highway with or without ACC.

This person in question should have his/her driver's license revoked and no longer allowed to drive.


PS. If there is one thing I agree with though, is that calling the drive assist of Tesla "Autopilot" is one of the worst decisions Elon Musk ever made.
Denne krasjen er først og fremst et problem med sløvhet og manglende beredskap ved bruk av Autopilot (antagelig). Kjører man manuelt og kikker ut av vinduet i 2 sek så har man mest sannsynlig krasjet eller kjørt av veien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA