Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV9

Startet av bmw2002, torsdag 11. november 2021, klokken 22:03

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 10:31På EV9 så har den selvjusterende bakdemper, dvs slik type som pumper seg opp selv. Ikke luft-fjær. Eksempel på produsent, det finnes flere merker. ZF Nivomat. https://www.zf.com/products/en/cars/products_65846.html

Min opplevelse av EV9 var at den var rimelig fast satt opp, men ikke ukomfortabel, langt fra knallhard, absolutt ikke duvende. Greit kompromiss. Kunne med fordel hatt luftfjærer bak og adaptive dempere.
Ja da høres det bedre ut :+1:

M3

Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.

Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.

Men enig i at den er alt for dyr i Norge.

AJ82

Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.

Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.

Men enig i at den er alt for dyr i Norge.

Det høres ikke dumt ut. Driver selv og ser på import fra Sverige. Ser det er ganske mye å spare. Veldig greit når man slipper og legge ut for svensk mva også. Var det noe problem å handle mvafritt fra forhandleren? Lov å spørre hvem du handlet av?
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: AJ82 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 22:22Det høres ikke dumt ut. Driver selv og ser på import fra Sverige. Ser det er ganske mye å spare. Veldig greit når man slipper og legge ut for svensk mva også. Var det noe problem å handle mvafritt fra forhandleren? Lov å spørre hvem du handlet av?
Fint å sjekke de mulighetene dersom det lønner seg og man har kompetanse på dette området.

Litt humor under:
Men viktig å ikke havne i den fellen som den tyske bilforhandleren falt ned i da ;D
Han importerte en VW ID. som bare var laget for Kina til Tyskland og skulle selge disse i Tyskland.

Da ble det fort slik at VW i Tyskland satte foten ned og saksøkte denne karen og jeg tror han nylig tapte den saken og måtte betale de hvite ut av øya i kostnader.

VW argumenterte hardt med at de ikke hadde apparat i Tyskland til å følge opp de ID. som da skulle rulle rundt i Tyskland og kreve service og reklamere for forhold som VW ikke kunne følge opp.

AJ82

Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.

Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.

Men enig i at den er alt for dyr i Norge.

Var 790 komplett bil inkl vinterhjul også?
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: AJ82 på fredag 05. juli 2024, klokken 14:49
Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.

Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.

Men enig i at den er alt for dyr i Norge.

Var 790 komplett bil inkl vinterhjul også?
790! Dette her høres ut som en god Deal.  Harrytur til Sverige:+1: 

ToWalkOrDrive

I Norge får en Exclusive med 4WD for 799.000 og 7 års garanti. Det kan vel ikke være så ille?
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Når man får GT Line til 790 i Sverige så er det jo det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AJ82

Har sett litt på Exclusive varianten, men det er flere ting der som mangler som jeg vil ha dessverre. Denne er jo også tilsvarende rimeligere i Sverige. Det er dessverre slik at uansett hvordan man snur og vender på det er EV9 veldig overpriset i Norge. Fordelen med Kia er jo også 7 års "verdensgaranti" så da er det heller ikke noen tydelige fordeler med å handle norsk bil.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

hELgenen

Hmm..visste ikke at denne var aå mye billigere i Sverige. Er det større garanti forskjeller,eller dekkes dette greit via fabrikkgaranti?

Andre modeller der prisforskjellen er stor?

daktari

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:49Hmm..visste ikke at denne var aå mye billigere i Sverige. Er det større garanti forskjeller,eller dekkes dette greit via fabrikkgaranti?

Andre modeller der prisforskjellen er stor?
Likt utstyrt. Selges direkte fra Kia i Sverige, intet importørledd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?

Bjørn Nyland har en test her.

https://www.youtube.com/watch?v=iVGj3UJ6d_k
ID 7 GTX i bestilling
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?

Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA