Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV9

Startet av bmw2002, torsdag 11. november 2021, klokken 22:03

« forrige - neste »

batterimannen

#60
Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 08:27Akademikerne+ har avtale om rabatter på Kia. 13% på bensin, ned til 6% på elbiler men 4% på Soul. De har noe å gå på.

Sannsynligvis blir EV9 unntatt rabatt i starten? Så kommer den når de aller ivrigste har fått bestilt eller utlevert biler. Det har ihvertfall vært sånn tidligere.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Litt på siden, men ser Model X nå koster fra 75.000 USD i USA. https://youtu.be/EHl2AmEGPNU?si=GVcM9m--8WlgiJk2

Ca. 800.000 NOK altså! Det er riktig nok som 5-seter, men for øyeblikket er valgfri lakk inkludert i prisen. Det samme er som kjent også alt utstyret du trenger. Også hengerfeste, men antakelig ikke vinterhjul.

I Norge koster Model X fra 1.105' med vinterhjul. 1.150' som 7-seter og 1.188' som 6-seter.. Da er bilen uaktuell for de fleste, vil jeg tro.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Elbilbjorn

Her må jo Kia gi prissetterne sine sparken. Hvorfor har de lesset på med alt av meningsløst utstyr på denne og utelatt hengerfeste? Dette er jo en bil som i all hovedsak treffer den delen av markedet der kjøper vil ha mer enn 5 seter og særdeles få av disse er i millionbilmarkedet. Trenger man ikke mer enn 5 seter er det jo meningsløst å i det heletatt vurdere EV9 når man ser på utvalget i markedet.

Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.

syklisten

Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. september 2023, klokken 09:53Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.

Det er vel snakk om at det kommer en EV7, som sikkert vil være mer i 500k klassen.

RJK

Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. september 2023, klokken 09:53Her må jo Kia gi prissetterne sine sparken. Hvorfor har de lesset på med alt av meningsløst utstyr på denne og utelatt hengerfeste? Dette er jo en bil som i all hovedsak treffer den delen av markedet der kjøper vil ha mer enn 5 seter og særdeles få av disse er i millionbilmarkedet. Trenger man ikke mer enn 5 seter er det jo meningsløst å i det heletatt vurdere EV9 når man ser på utvalget i markedet.

Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.
Tilhengerkrok er nok et veldig enkelt produkt å ha som tillegg. Gir god DB, og det gir jobb til verksted/klargjørere. Og de som skal ha krok, de SKAL ha krok selv om det er kraftig overpriset.

For noen år siden kostet krok fra 2500-5000,- ferdig montert, mens man nå betaler fra 8 K (eks mva) til fort 20-25 K for motorisert, svingbart og skjult krok. Jeg tenker tilleggskosten er langt mindre enn merprisen.

Så har du jo endel som absolutt ikke vil ha krok. De trenger ikke tenke mer på dette, men kan overlate kostnaden til neste kjøper, om behovet er der.

Bare for å ha klarlagt det, jeg hadde gjerne sett at det kom som standard, eller i det minste til langt mer edruelig kostnad. Men jeg ser hvorfor de velger å holde det utenom. Annet tilleggsutstyr er det fort så kostnadsmessig å gjøre noe med, så da er det langt billigere å få det inn i bilen under produksjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ProsjektX

Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

batterimannen

Noen som vet hvordan EX90 og EV9 ligger i forhold til hverandre når det kommer til nyttelast? Bør være tillatt med en god del vekt, siden det er 7-setere.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: batterimannen på lørdag 23. september 2023, klokken 10:38Noen som vet hvordan EX90 og EV9 ligger i forhold til hverandre når det kommer til nyttelast? Bør være tillatt med en god del vekt, siden det er 7-setere.
Finner dette om KIA EV):

"Bilens egenvekt varierer ut fra utstyrsnivå, og er oppgitt til 2.426-2.569 kilo – maksimal totalvekt er også variabel, fra 3.070-3.240 kilo. Det bør gi en god del over 600 kilo til folk og bagasje i Kia EV9."

https://bil24.no/vi-har-sjekket-ut-kia-ev9/

Dette finner jeg om EX90 fra Volvos egne sider:

"Vekt (Egenvekt med fører), Twin Motor: 2811 kg

Vekt (Tillatt totalvekt), Twin Motor: 3390 kg

Vekt (Egenvekt med fører), Twin Motor Performance: 2811 kg

Vekt (Tillatt totalvekt), Twin Motor Performance: 3390 kg"

https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/specifications/

Det skulle dermed bety 579 kg i egenvekt.

Med 6 passasjerer á 75 kg, er vi oppe i 450 kg. så i snitt kan sjåfør og passasjerer pakke med seg i underkant av 18,43 kg hver i EX90.

Om jeg forutsetter at den tyngste KIA-utgaven får den høyeste totalvekte, og den letteste får den minste totalvekten, vil det si hhv. 671 for tyngste utgave og 644 kg for den letteste. Det vil da gi 31,57 og 27,71 kg per person i KIA'ene. Det høres ut som KIA er klar vinner i øvelsen nyttelast.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

M3

Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. september 2023, klokken 10:52Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.

Hva jeg har forstått så har Kia i Sverige og eventuelt andre land fått forbud mot å selge biler på eksport til Norge for  at Kia skal kunne flå norske kjøpere. Ellers hadde det jo vært veldig enkelt å kjøpe bilen i Sverige hvor prisen er mer riktig satt.

Torpedo Ted

#69
Jeg forstår ingenting av prissettingen her. I USA er denne priset fra 55k, ikke så mye mer enn Model Y. Så ca 580 000 kr + ca 50 000 i avgifter.

Prisen skulle altså vært fra 633 000 kr!?

Rosstopher

Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 01. oktober 2023, klokken 16:48Jeg forstår ingenting av prissettingen her. I USA er denne priset fra 55k, ikke så mye mer enn Model Y. Så ca 580 000 kr + ca 50 000 i avgifter.

Prisen skulle altså vært fra 633 000 kr!?

Ja, den fins med flere batterier, med to- eller firehjulsdrift og i flere utstyrsnivå. I Norge er det kun stort batteri, firehjulsdrift og godt utstyrt som importeres.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Denne blir nok tungsolgt ja. Du skal være ganske ihuga KIA fan for å velge denne over en EX90, eller for å betale en million for en KIA generelt. Ser jo også litt gammeldags og boksete ut, tviler på at rekkevidde på motorvei blir særlig bra når den har formen til en starcraft, men vi får se.

batterimannen

Fra Kia-importør Bertel O. Steen får vi opplyst at de nye modellene blir tilgjengelige etter jul i Norge, med levering før sommeren.

Det er foreløpig bare den såkalte GT line-utstyrspakken som selges i Norge, der bilen starter på ganske nøyaktig 900.000 kroner. I Sverige koster samme modell 870.000 svenske kroner, eller da 883.000 kroner med dagens kurs.

Innstegsmodellen av EV9 får en prislapp på 807.900 kroner i Sverige, som da er drøye 60.000 kroner rimeligere enn GT-line-utgaven. EV9 Plus havner midt i mellom og koster 838.000 svenske kroner. Da får man blant annet 360-kamera, massasje i førersetet, seter i vegansk lær og automatisk bremsing ved rygging.

Ting som er eksklusivt for topputgaven er blant annet LED Matrix-kjørelys, head-up display, fjernstyrt parkeringsassistanse og nøkkelfri kjøring.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rosstopher

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:38Det er foreløpig bare den såkalte GT line-utstyrspakken som selges i Norge, der bilen starter på ganske nøyaktig 900.000 kroner. I Sverige koster samme modell 870.000 svenske kroner, eller da 883.000 kroner med dagens kurs.

Den svenske prisen er inkludert svensk mva på hele beløpet. BOS har altså et mye høyere påslag enn hva prisforskjellen ved første øyekast tilsier.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

batterimannen

https://www.elbil24.no/nyheter/kia-ev9-far-lavere-pris/80720263

Den firehjulsdrevne versjonen er en EV9 Exclusive AWD med 7 seter, altså tilnærmet lik betegnelse som toppmodellen, men uten GT-Line i betegnelsen. Motoriseringen er den samme - 384 hestekrefter - men den har noe mindre utstyr, som igjen gir en lavere pris. Oppgitt pris for denne er satt til 799.000 kroner, altså 100.000 kroner ned fra toppmodellen.

Den nye utgaven med ren bakhjulsdrift er også en EV9 Exclusive 7-seter, der den ene motoren yter en effekt på 203 hestekrefter fra et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Også denne mangler utstyret som følger en GT-Line... Prisen for denne er satt til 739.900 kroner.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA