Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV9

Startet av bmw2002, torsdag 11. november 2021, klokken 22:03

« forrige - neste »

suverin

#45
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:00100K opp til GT... ;)

Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.

Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.

Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.

Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.

Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.

Niro, Soul, Ev6, Sorento, Sportage har alle en Active, noen har også en Comfort som er enda rimeligere.. Så jeg krysser fingre og lever i håpet om en EV9 Active med mulighet for største batteri og syv seter :)

Bildet viser Ev6- utvalget..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Sitat fra: suverin på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:36
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:00100K opp til GT... ;)

Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.

Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.

Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.

Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.

Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.

Niro, Soul, Ev6, Sorento, Sportage har alle en Active, noen har også en Comfort som er enda rimeligere.. Så jeg krysser fingre for en EV9 Active med mulighet for største batteri og syv seter :)

Bildet viser Ev6- utvalget..
Der glemte du gulmerking på Exclusive LR AWD, som altså ligger til 597 K. ;)

Ja, det kan godt hende EV9 trenger noen flere modellvarianter, men greit å avvente litt hva som kommer etter intro-modellen. Den er jo en variant som "skal" være litt dyrere, så da kommer det helt sikkert noen versjoner under, som er mer spiselig prismessig!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ProsjektX

Ser ut til at GT line launch ed ligger rundt 70k under i Tyskland hensyntatt mva og vektavgift, så BOS har et godt påslag som vanlig
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:47Ser ut til at GT line launch ed ligger rundt 70k under i Tyskland hensyntatt mva og vektavgift, så BOS har et godt påslag som vanlig
Kan være at "norsk versjon" har noe mere standardutstyr som f.eks. varmepumpe. Men de er vel kjent for å ta seg godt betalt! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:29Litt mer priser

Panoramatak   19 900,-
Metallic Lakk   8 900,-

Pebble Gray Lakk   0,-

VINTERHJUL
Komplette vinterhjul med NOKIAN dekk:

20" Piggfritt - med TPMS (Bicolour) 46 910
20" Pigg - med TPMS (Bicolour) 49 825
20" Piggfritt - med TPMS (Grafitt) 46 144
20" Pigg - med TPMS (Grafitt) 49 059
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Oi, denne skal bli tungsolgt! Veldig liten avstand opp til Volvo EX-90 f.eks. her.. For de som virkelig trenger plassen, kommer det jo også en lengre ID Buzz med AWD. For de som egentlig ikke trenger plassen, er alt fra Audi Q6 til Polestar 3 konkurrenter - som faktisk kan komme til å koste mindre. Eller Xpeng G9.. for å nevne noen.

NIO ES8 er et annet alternativ med 6- eller 7 seter. Eller hva med BYD Tang? 5990/mnd uten innskudd pt. Det kommer vel en facelift av begge disse før EV9 blir levert? Kanskje til og med bruktprisene på EQS SUV har begynt å komme ned. Før eller siden bikker vel den under en mill. også..

Kunne man fått EV9 med 6 seter og ALT utstyr, inkl. vinterhjul og kampanjerente til 899.000 ferdig på veien, så kanskje.. mest sannsynlig må de under 800.000 for å få ordentlig suksess.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hovik

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 22:24EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?

Prisforskjellen er mindre. Utstyr som hengerfeste, vinterdekk, panoramatak (glasstak), ++ minsker forskjellen til ca 50k. (Sammenliknet med fullutstyrt EX90 Ultra)

For 50k kan Volvo skilte med luftfjæring, B&W anlegg (garantert bedre enn hva Kia kommer med), dobble sidevinduer, 80km ekstra rekkevidde. Service fra Volvo har av egen erfaring vært meget god, noe ikke alle Kia eiere jeg kjenne kan si det samme.

Kia'n er noe kjappere 0-100, men det er strengt tatt ikke veldig viktig for mange som skal ha denne type bil.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

RJK

Sitat fra: hovik på tirsdag 19. september 2023, klokken 12:52
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 22:24EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?

Prisforskjellen er mindre. Utstyr som hengerfeste, vinterdekk, panoramatak (glasstak), ++ minsker forskjellen til ca 50k. (Sammenliknet med fullutstyrt EX90 Ultra)

For 50k kan Volvo skilte med luftfjæring, B&W anlegg (garantert bedre enn hva Kia kommer med), dobble sidevinduer, 80km ekstra rekkevidde. Service fra Volvo har av egen erfaring vært meget god, noe ikke alle Kia eiere jeg kjenne kan si det samme.

Kia'n er noe kjappere 0-100, men det er strengt tatt ikke veldig viktig for mange som skal ha denne type bil.
EX90 Ultra kommer IKKE med hengerfeste eller B&W som standard, men er tillegg på hhv 11 920 (hengerfeste) og 25 520 (B&W). Pilotpakken er 19 920 i tillegg. Performance-versjonen er 50 K i tillegg.

991 800 er det uten disse tilleggene, men i Platinum grey metallic og med Nordico Charcoal interiør. Og 21" felger. Med størst motor og felger og alt snacks utenom helårsdekk, kommer jeg til 1 150 500.

Kiaen er større, raskere, den har og doble glass i alle sidevinduer om jeg har lest rett, og pilotpakken er vel inkludert i den konfigurasjonen de har satt opp i første versjonen.

Den kommer og med Bose-anlegg har jeg sett (kanskje ikke det samme), men den har ventilerte seter (varme og kjøling) med skinninteriør i denne versjonen som betyr noe for endel.

Ifølge motor vil altså en "full pakke" med panoramatak, hengerfeste, vinterhjul og annet snacks komme på underkant av millionen. Fremdeles heftig dyrt for en Kia, men slik jeg oppfatter det, så må du altså minst 150 K over prisen til den heftigst utstyrte pakken til Kia.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Denne blir seigsolgt...
Eneste kan kanskje være Taxi-sjåfører som er lei av Tesla X eller ymse kina-merker, eller ihugga kia-fans med noen ekstra behov for flere seter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:35Denne blir seigsolgt...
Eneste kan kanskje være Taxi-sjåfører som er lei av Tesla X eller ymse kina-merker, eller ihugga kia-fans med noen ekstra behov for flere seter.
Den har jo støtte for 100 kg taklast og 2,5 tonn henger, så vil nok falle godt i smak for endel som ikke helt vet om de tør (eller ikke har råd til) å kjøpe en Land Rover/Range Rover...

Kan jo da ha taktelt OG batwing-markise på taket, og en grei "fritidshenger" med eget taktelt.

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sant, er jo ett litt vel lukseriøst alternativ til Landcriuser-entusiaster etc om understellet kan understøtte litt offroad bruk.

Men jeg betviler Kia har offroad gener i denne🙈😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Er jo begrenset hvor mye i skog og utmark man kan kjøre. En hyttevei blir fort største utfordringen, så det går nok greit.

Det eneste er jo at bilen ikke tillater like lett at man kommer med skrønehistorier, da alle ser at dette ikke er bilen for urørt terreng. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

#57
Siden det først er snakk om skog og utmark, så har Kia EV9 bakkeklaring på 17,7 cm og Volvo EX90 20,8 cm.

Sånn jeg ser det er fordelen fra Kia sin side at den har større innvendig plass. Både på andre seterad, men spesielt på tredje. Ser at høyde opp til tal er bedre, fra gulv opp til setet virker høyere og de som har testet begge sier at beinplassen er bedre. Selv synes jeg også at EV9 ser bedre ut. Var bare ikke helt forberedt på prisen. Trodde den kom til å ligge 100 000+ under det den endte på.

Edit: glemte å legge til at jeg liker fysiske knapper som på EV9 (selv om jeg er under 40...).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Verditapet for første eier blir trolig verre enn for Volvo kundene.
Og det er her hunden ligger begravet. At bilen er bra betyr lite når lommeboka får en ekstra smell ved å velge Kia.

Tror som flere her at den blir tungsolgt.svært tungsolgt...

daktari

Akademikerne+ har avtale om rabatter på Kia. 13% på bensin, ned til 6% på elbiler men 4% på Soul. De har noe å gå på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA